Ara
Toplam kayıt 10, listelenen: 1-10
XVI ve XVII. yüzyıllarda Osmanlı toplumunda yazılan Atvâr-ı Seb'a eserlerinin mukayeseli değerlendirilmesi
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)
Mutasavvıflara göre insanın bu âlemdeki fiziki oluşum ve gelişimi doğum ile baş-ladığı gibi insanın manevi seyri de "vilâdet-i sânî/ikinci doğum" denilen doğumla başla-maktadır. Sâlik, bu doğumla sûfî ıstılahında veled-i ...
Tasavvufta iç tenkit geleneği; Marifetnâme örneği
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)
Tasavvuf hâl ilmidir. Sûfiler yaşadıklarını her ne kadar kelimelerle ifade etseler de tasavvufun gerçek bilgisine ancak onu yaşayanlar ulaşabilirler. Tasavvuf ve sûfi kavramları, Kur'an-ı Kerim'de lafzen bulunmasa da Hz. ...
Bayburtlu Celâlî'nin şiirlerinde tasavvuf
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)
Türk-İslam medeniyeti ile birlikte Müslüman coğrafyalarında gelmiş geçmiş tüm medeniyetlerin mayasında bulunan tasavvuf, günlük yaşamdan sanata, örf ve adetten devlet idaresine kadar hayatın her alanına nüfuz etmiş, bir ...
Müstakimzâde Süleyman Sadeddin'in Nakşbendiyye Tarikatının usûl ve adâbına dair görüşleri
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)
Müstakimzâde Süleyman Sadeddin Efendi'nin kaleme aldığı dört eserinde Nakşbendiyye Tarikatının usûl ve âdâbına dair görüşleri bir araya getirilmiştir. Derlenen bilgiler hakkında ayrıca tasavvuf tarihi başyapıtlarının ...
İslâm tasavvuf geleneğinde ahlâk eğitimi kimyâ-yı saâdet örneği
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)
Köklü bir geçmişe dayanan İslâm tasavvuf geleneği, özünde bir eğitim müessesesidir. Bu gelenekte bireyler, tasavvufi eğitimi aldıklarında, potansiyelinde var bulunan insani özellikleri gün yüzüne çıkarmaya "eşref-i mahlukat"a ...
Ortaokul ders kitaplarındaki tasavvufî konular üzerine mukayeseli inceleme
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)
Öğretim programlarının hedeflerine ulaşmasının birincil araçlardan olan ders kitapları, öğretmen ve öğrencinin ortak kaynaklardır. Ortaokul öğretim programlarının perspektifini oluşturan değerler eğitimi ve bir manevi ...
Türk modernleşmesi sürecinde tasavvuf alanında ortaya çıkan bazı yöntem tartışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2006)
Bu makalede, Osmanlı’nın son yüzyılını ve Cumhuriyet’in ilk yıllarını kapsayan süreçte tasavvuf alanında meydana gelen bazı yöntem tartışmaları ele alınmıştır. Öncelikle tasavvufun İslâm bilimlerinden biri olup olmadığına ...
"Ruhbanlık" kavramındaki anlam kayması ve tasavvufla ilişkilendirilmesi üzerine bazı değerlendirmeler
(Hitit Üniversitesi, 2013)
İslam dünyasında anlam kaymasına uğrayan kavramlardan biri, “ruhbanlık”tır. Hicri ikinci yüzyıldan itibaren zayıf hadis kaynaklarında kendine yer bulan “İslam’da “ruhbanlık” yoktur” rivâyeti, kendinden sonraki “ruhbanlık” ...
Mustafa Kutlu'nun hikâyelerinde tasavvufî temalar
(Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019)
İslâmî ilimler içerisinde Tasavvuf; Müslümanların hem hayat felsefelerini hem de yaşam tarzlarını etkileyen önemli bir ilim dalıdır. Tasavvuf, müstakil bir felsefesi olan; sanata, musikiye, mimariye yön veren bir düşünce ...
Niyâzî-İ Mısrî’nin tasavvuf ve ehl-i beyt anlayışı
(Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi, 2015)
Türk tasavvuf şiirinin Yunus Emre’den sonra en büyük temsilcilerinden biri olarak kabul edilen Niyâzî-i Mısrî, 1618’de Malatya’nın Soğanlı Köyü’nde doğmuş ve 1694 yılında Limni Adası’nda Hakk’a yürümüştür. Niyâzî-i Mısrî ...