dc.contributor.advisor | Arslan, Gülen Elmas | |
dc.contributor.author | Sezgin, Ayşenur | |
dc.date.accessioned | 2019-02-28T12:53:23Z | |
dc.date.available | 2019-02-28T12:53:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-06-11 | |
dc.identifier.citation | Sezgin A. (2013). Kalkınma ajansı uygulamasının gelişmiş ve az gelişmiş ülke örnekleri açısından sonuçları (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/107 | |
dc.description.abstract | Bölgesel gelişmişlik farklarının II. Dünya Savaşı’ndan sonra kendini göstermesi ve giderek dünya üzerinde yayılması bölgesel kalkınma anlayışına gereksinim duyulmasına neden olmuştur. Bölgesel dengesizliklerin giderilmesi için plan ve projeler uygulanarak çözüm aranmıştır. Ancak kurumsal bir yapı oluşturulamadığından bu çalışmalar özellikle finansal destekten yoksun kalmıştır. Bu aşamada yeni bir oluşuma gidilmesi öngörülerek kalkınma ajansları kurulmuştur. Başta Amerika ve Avrupa’da olmak üzere dünya üzerinde bu kuruluşların kurulması yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada, bölgesel kalkınmanın kurumsal yanı olan kalkınma ajanslarının dünya üzerinde seçilen ülkelerdeki uygulamaları incelenmiştir. Dünyada, bölgesel ekonomik gelişmeyi harekete geçiren kalkınma ajansları, Türkiye’de kurulan ajanslar da bölgeler arası farklılıkların ortadan kalkması için uğraşmaktadır. Her ne kadar bölgesel dengesizliğe çözüm olarak kurulmuş olsalar da kalkınma ajansları gelişmiş ülkelerde bölgesel rekabet edebilirlik ve cazibe merkezi olma hedeflerini gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Türkiye gibi bölgeler arası gelişimin farklı olduğu ülkelerde ise bölgenin mevcut durumuna göre faaliyet göstermektedirler. Görece olarak geri kalmış bölgelerde eğitim ve sağlık temalı projeler yer alırken; çevresine göre gelişmiş sanayi, turizm, tarım sektörüne sahip olan bölgelerde ise uluslararası bir statüde yer almak için uğraş vermektedirler. | en_US |
dc.description.abstract | Regional disparities Show itself after the II. World War, and gradually over the globe has led to calls for he understanding of regional development. Are solved by applying the plans and projects to eliminate regional disparities. Especially in the financial support of a corporate structure can not be formed, but these studies have lacked. At this stage, a new order was established by foreseeing the regional development agencies. Especiaally the United States and Europe, including the estaslishment of these institutions has become widely over the world. In this study, the development of the regional development agencies as a corporate practices in selected countries around the world are examined. Around the world, stimulate the development of regional disparities in Turkey for the disappearance of established agencies also engaged. Although they are set up as a solution to the imbalance in regional development agencies, regional competitiveness in developed countries, and aims to achieve the target of being the center of attraction. Development between regions in different countries such as Turkey, that are active in the region according to the current state. Relatively backward areas, while education and health themed projects, developed regions industryi tourism, agriculture sector located in regions with a status of an international effort to give. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
ÖZET………….……ii
ABSTRACT…………….…...iii
İÇİNDEKİLER……….....iv
TABLOLAR LİSTESİ…………..vii
KISALTMALAR…….....viii
ÖNSÖZ……….....x
GİRİŞ………..…….1
BİRİNCİ BÖLÜM
TEORİDE VE UYGULAMADA İKTİSADİ BÖLGE KAVRAMI VE BÖLGESEL
POLİTİKALAR
1. TEORİK ÇERÇEVE….…..……5
1.1. Bölgesel Kalkınma Teorileri………………..8
1.1.1. Keynesyen Bölgesel Politikalar………..8
1.1.2. Neo-Liberal Bölgesel Politikalar………9
1.1.3. Yeni Bölgeselcilik………….10
2. BÖLGE KAVRAMI VE BÖLGE TÜRLERİ…………..11
2.1.Bölge Kavramı…………..11
2.2.Bölge Tanımları...……………..12
2.2.1. Homojen Bölge…………..12
2.2.2. Polarize Bölge…………...13
2.2.3. Plan Bölge………………13
3. BÖLGESEL GELİŞMİŞLİK FARKLARI…………..15
4. BÖLGESEL KALKINMA POLİTİKLARI…………...16
4.1.Avrupa Birliği’nde Uygulanan Bölgesel Politikalar……….....16
4.1.1. Genel Olarak AB’nin Bölgesel Politikasına Bakış…....20
4.1.2. Avrupa Birliği’nde NUTS Uygulaması…………20
4.2.Türkiye’de Uygulanan Bölgesel Politikalar……………21
4.2.1. Türkiye’de Bölgesel Gelişme Planları ve Projeleri………28
4.2.2. Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması
Uygulaması……………..….30
5. TÜRKİYE İLE AB MALİ İŞBİRLİĞİ KAPSAMINDAKİ BÖLGESEL
KALKINMA PROGRAMLARI………….32
5.1.Doğu Anadolu Kalkınma Programı…..……32
5.2.TR82, TR38 ve TRA1 Düzey 2 Bölgeleri Kalkınma Programı..……….33
5.3.TRA2, TR72, TR52 ve TRB1 Düzey 2 Bölgeleri Kalkınma Programı....34
5.4.GAP Bölgesel Kalkınma Programı………..…….35
5.5.Yunanistan-Türkiye Sınır Ötesi İşbirliği Programı..…36
5.6.Türkiye-Bulgaristan sınır Ötesi İşbirliği Programı...………37
İKİNCİ BÖLÜM
BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI VE TÜRKİYE
UYGULAMALARI
1. GENEL OLARAK BÖLGESEL KALKINMA AJANSLARI………..………38
1.1.Bölgesel Kalkınma Ajanslarının Türleri..…………40
1.1.1. Kuruluş Biçimlerine Göre Kalkınma Ajansları……….…………..40
1.1.2. Faaliyet Alanlarına Göre Kalkınma Ajansları………….40
1.1.3. Fonksiyonlarına Göre Kalkınma Ajansları…………41
1.1.4. Mali Kaynaklarına Göre Kalkınma Ajansları…………….41
1.2.Bölgesel Kalkınma Ajanslarının Özellikleri………………41
1.2.1. Kurumsal Bir Kimliğe Sahip Olma…………….41
1.2.2. Kamusal Bir İşlemle Kurulma……………..42
1.2.3. Siyasi İrade Karşısında Özerk veya Yarı Özerk Olma………..…..42
1.2.4. Esnek ve Şeffaf Bir Yapıya Sahip Olma……….…………………42
1.2.5. Sınırları Çizilmiş Belli bir Coğrafi Bölgeyi Kapsama…………….42
1.2.6. Sosyo-Ekonomik Yönde Faaliyet Gösterme………...…………….43
1.2.7. Yönetimde Farklı Toplum Kesimlerine Yer Verme ve İşbirliğini
Geliştirme…….43
1.2.8. Kamu Tarafından Finanse Edilme…………….44
1.3.Kalkınma Ajanslarının Amaçları………………..45
1.4.Kalkınma Ajanlarının Görev ve Fonksiyonları…………45
2. TÜRKİYE’DE KALKINMA AJANSLARI UYGULAMASI…………..47
2.1.Kalkınma Ajansı Deneyimleri…………49
2.1.1. GAP-Girişimci Destekleme ve Yönlendirme Merkezleri
(GİDEM)……… …..49
2.1.2. Ege Bölgesi Kalkınma Ajansı Çalışmaları EGEV ve EBKA……..50
2.1.3. Doğu Anadolu Projesi Ekonomik Kalkınma Ajansı Önerisi EKA..51
2.1.4. Mersin Kalkınma ve İşbirliği Konseyi (MEKİK) …....51
2.2.Kalkınma Ajanslarının Kurulması……53
2.3.Kalkınma Ajanslarının İdari Yapısı………..54
2.3.1. Kalkınma Kurulu………..54
2.3.2. Yönetim Kurulu……….55
2.3.3. Genel Sekreterlik……….56
2.3.4. Yatırım Destek Ofisleri…….57
3. TÜRKİYE’DE UYGULANAN KALKINMA AJANSLARINDAN
ÖRNEKLER………………58
3.1.Çukurova Kalkınma Ajansı…………58
3.2.İzmir Kalkınma Ajansı……….62
3.3.İstanbul Kalkınma Ajansı…………..66
3.4.Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı………69
3.5.Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı………..71
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DÜNYADA KALKINMA AJANSI UYGULAMALARI
1. KALKINMA AJANSLARININ GELİŞİMİ………….79
2. DÜNYADA UYGULANAN KALKINMA AJANSLARINDAN
ÖRNEKLER……………………81
2.1. Amerika Örneği...…… ……81
2.2. İngiltere Örneği……………83
2.3. İtalya Örneği…………..88
2.4. Fransa Örneği…...……………91
2.5. Avusturya Örneği……………93
2.6. Japonya…………………….95
2.7. Pan Aweil Kalkınma Ajansı………………..97
3. ÜLKE ÖRNEKLERİYLE KALKINMA AJANSLARININ
KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ……………..99
SONUÇ………………….105
KAYNAKLAR……………….109 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bölge | en_US |
dc.subject | Kalkınma Ajansları | en_US |
dc.subject | Türkiye’de Kalkınma Ajansları Uygulaması | en_US |
dc.subject | Dünyada Kalkınma Ajansları Uygulaması | en_US |
dc.title | Kalkınma ajansı uygulamasının gelişmiş ve az gelişmiş ülke örnekleri açısından sonuçları | en_US |
dc.title.alternative | Examples of applications developed and less developed countries in terms of development agency results | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |