dc.contributor.author | Uyar, Hasan H. | |
dc.date.accessioned | 2019-02-28T13:15:46Z | |
dc.date.available | 2019-02-28T13:15:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-06-17 | |
dc.identifier.citation | Uyar, H.H. (2013). Hz. Peygamber’in (sav) ehl-i beyt eğitimi (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/109 | |
dc.description.abstract | Hz. Peygamber (sav) peygamberlik vazifesi ile görevlendirildiği zaman, Arap Yarımadası dini hayat ve eğitim açısından sıkıntılı bir dönem yaşıyordu. Buna paralel olarak dönemin aile yapısı ve değerleri de yıpranmıştı. Hz. Peygamber (sav) tebliğ ve eğitim işine kendi ailesinden başladı. Hz. Hatice (ra) ve çocukları İslam’ı ve O’nun (sav) peygamberliğini kabul edip destek oldular. Bir peygamber bekleyişinde olan in-sanlar, Hz. Peygamber’in (sav) vazifesini yapmasına engel olmak istediler. Çetin bir eğitim ve irşat vazifesi eziyet ve hor görmelerin gölgesinde başladı. İlk Müslümanlar zorluklara göğüs germede O’na (as) destek olmaktan bir an geri durmadı. Aile fertlerin-den başlayan eğitim ve öğretim faaliyetleri her türlü zorluk ve engellemelere rağmen aralıksız devam ediyordu. Mekke’den hicretle gidilen her yerde insanlara İslam’ın tanıtılması ve eğitim hizmetleri aralıksız olarak devam ediyordu. Hz. Peygamber (sav) Medine’de eğitim ve irşada ağırlık vermiş, imkanlar hazırlamış, kıyamete kadar neslinin devam edeceği torunları Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin’i, diğer torunu Hz. Ümâme’yi ve Hz. Üsâme’yi itina ile yetiştirerek örnek bir terbiye modeli olmuştur. Hz. Ali (kv) ve Hz. Fatıma’ya (ra) daima rehber bir baba olmuş, ümmetine emanet ettiği Ehl-i Beyt neslinin ataları olmalarının gerektirdiği gibi bir dini hayat yaşamayı öğretmiştir. Hz. Peygamber’in (sav) hanesi bir okul gibi Ashab’ı yetiştirmiş, özellikle kadınlar peygamber eşlerinden dini en ince noktalarına kadar öğrenmişlerdir. Medine her yönüyle bir eğitim merkezi haline gelerek bütün Arap Yarımadası’na rehberlik yapmış; kabileler, Hz. Peygamber’e (sav) heyetler göndererek İslam’a girmiş ve beldelerine beraberlerinde öğretmenlerle dönmüşlerdir. Hz. Peygamber (sav) nübüvveti süresince bütün zamanını eğitim, irşad ve tebliğe adamıştır. Az sayıda okuryazarı olan bu coğrafyada, en başta Hz. Ali (kv) olmak üzere Ehl-i Beyt’i ve eğitilmiş, Allah (cc) korkusu ile dolu, kul hak-kına saygılı binlerce Ashab’ı yetiştirmiştir. Ümmeti’ne Kur’an’ı, Sünnet’ini ve Ehl-i Beyt’ini emanet edip vazifesini tamamlamıştır. | en_US |
dc.description.abstract | When the Prophet (peace be upon him) appointed to serve as the prophetic, the Arabian Peninsula were living a troubled period in terms of education and religious life. In parallel with this, the family structure and values of the period were burn out. The Prophet (peace be upon him) started this notification and education work from his own family. Hz. Khadija (ra), and her children accepted Islam and his prophet hood. People who were waiting of a prophet, wanted to avoid the Prophet to make his duty. The Arduous task of showing the true path (irsad) and education started under the shadow of grind and contempt. The first Muslims beared liabilities and did not stop backward for a moment on supporting Him. The education and training activities which started with the family members carried out in spite of all difficulties and obstacles without a respite. Emigrated to anywhere from Mecca, the introduction of Islam to the people and educa-tion services continued without interruption. The Prophet (peace be upon him) in Medina, had focused on education and irsad, prepared facilities and has been an exemplary model of training to his grandchildren Hassan and Hussein who will continue his generation until the Day of Judgment as well as other grandchildren Osama and Umame. He (peace be upon him) had always been a counselor to Hz. Ali (kv) and Hz. Fatıma and taught to his ummah to live a religious life as required to be the ancestors of Ahl al-Bayt generation He entrusted. The households of Prophet Muhammad (peace be upon him) educated Ashab such as a school, especially women learned the finer points of religion very detailed from the wives of the prophet. Medina, becoming a training center in every aspect guided all the Arabian Peninsula. Tribes entered Islam by sending delegations returned to the resorts with the teachers. The Prophet (peace be upon him) dedicated his whole time on irsad and notification during the prophethood. While there were very little literate people in this region, He educated thausands of Ashab filled with the fear of Allah and with respect to the share foremost Ali (kv) from the Ahl al-Bayt. After completing his duty, he entrusted the Kur’an, Sunnah and Ahl al-Bayt to his Ummah. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
ÖZET .................... i
ABSTARCT ............ ii
İÇİNDEKİLER ................... iii
KISALTMALAR............... vi
ÖNSÖZ ........... vii
GİRİŞ ............................. 1
1.Problem ................ 1
2. Amaç .............. 1
3. Kapsam ve Sınırlılık .......... 2
4. Yöntem ....... 2
5. Varsayım .............. 3
BİRİNCİ BÖLÜM
EHL-İ BEYT
1. EHL-İ BEYT............... 5
2. EHL-İ BEYT’İN HUSUSİYETİ ............ 7
3. EHL-İ BEYT’İ SEVMEK ............. 12
4. EHL-İ BEYT’İN İSLAM’A HİZMETLERİ ................... 16
4.1. Sünnet’in Öğrenilmesi ve Öğretilmesi ........ 20
4.1.1. Hz. Hatice bint-i Huveylid (ra) .............. 20
4.1.2. Hz. Ali b. Ebu Talib (kv) .............. 21
4.1.3. Hz. Fâtımatü’z-Zehrâ binti Muhammed (sav) .......... 25
4.1.4. Hz. Hasan, Hz. Hüseyin (ra) ............. 29
4.1.5. Hz. Peygamber’in (sav) Eşleri (ra) ........ 30
İKİNCİ BÖLÜM
HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) SÜNNETİNDE EĞİTİMİN TEMELLERİ
1. KUR’AN AYETLERİNDE HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) EĞİTİMCİ YÖNÜ ...... 40
1.1. Kur’an-ı Kerim İnsanlara Hizmet Etmeyi Emreder .......... 43
1.2. İnsanın Tehlikelerden Korunması Esası .......... 44
1.3. Kur’an-ı Kerim Bilimi Tebcil ve Teşvik Ediyor .................. 47
2. HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) EĞİTİME TEMEL OLAN VASIFLARI ....... 48
2.1. Hz. Peygamber’den (sav) Önce Arap Yarımadası ve Eğitim ........... 48
2.2. Tebliğ Görevi ................. 51
2.3. Tevâzusu ................. 53
2.4. Muhataplarını Tanıması ............ 54
2.5. İnsanları Mahcup Etmemesi ............... 55
2.6. Kişilere Seviyelerine Göre Konuşması ............... 56
2.7. Hoşgörüsü ve Affediciliği .......................... 57
2.8. Reaksiyon (İnfial) ile Hareket Etmemesi .............. 59
2.9. Hayatın Her Karesinde Yer Alması ............ 60
2.10. Sabırlı Olması ............. 61
2.11. Dürri Yetim Olması .............. 63
2.12. Tebliğde Israrcı Olması .......... 64
2.13. Karşılık Beklememesi ........... 66
2.14. Ümmi Olması .................. 68
2. 15. Emin, Güvenilir Olması .................. 69
2. 16. Fedakârlığı ve Cömertliği ........ 71
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) EHL-İ BEYT EĞİTİMİ
1. HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) MERHAMET EĞİTİMİ ............ 75
1.1. Kur’an ve Sünnet’te Çocuk ............... 77
1.2. Hz. Peygamber’in (sav) Çocuklara Merhameti ve Çocukları Eğitmesi ........... 81
1.2.1. Doğum Öncesi ve Sonrası Yakın İlgi ............ 82
1.2.2. Çocuklara Değer Verme ............... 83
1.3. Hz. Peygamber’in (as) Her Varlığı Kapsayan Engin Merhamet Anlayışı ....... 86
1.3.1. Hz. Peygamber’in (sav) İnsanlara Merhameti ............ 87
1.3.2. Hz. Peygamber’in (sav) Bütün Yaratılanlara Merhameti .......... 90
2. HZ. PEYGAMBER’İN (SAV) İBADET EĞİTİMİ .............. 92
2.1. Hz. Peygamber’in (sav) ve Ev Halkının İbadet Hayatı ......... 92
2.2. İbadet Hayatının Düzenlenmesi ............ 95
2.3. İbadetin Aksatılmaması ............. 96
2.4. İbadete İmrendirme ve Sevabını Müjdeleme............. 97
2.5. Her Kul İbadet Edebilir ........... 100
3. Hz. PEYGAMBER’İN (SAV) KARAKTER EĞİTİMİ ....... 104
3.1. Herkese Eşit Davranma ................. 105
3.2. Huşunetten Sükûnet ve Ünsiyete ...... 109
3.3. Helal Haram Hassasiyeti ........... 112
3.3.1. Helal-Haram Sınırları ve Uyarı ......... 115
3.4. Kolaylaştırın ve Müjdeleyin, Zorlaştırıp Kaçırmayın ............ 118
4. BİLİM MECLİSLERİ VE BİLİME TEŞVİK ......... 119
4.1. İslam’dan Önce Yazı .......... 119
4.2. Kur’an-ı Kerim’in Bilime Verdiği Değer .......... 120
4.3. Hz. Peygamber’in (sav) Bilimi Teşviki ve Bilim Meclisleri ..... 122
SONUÇ .......... 127
KAYNAKÇA .......... 129 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Hz. Peygamber | en_US |
dc.subject | Sünnet | en_US |
dc.subject | Ehl-i Beyt | en_US |
dc.subject | Eğitim-Öğretim | en_US |
dc.subject | Tebliğ | en_US |
dc.title | Hz. Peygamber’in (sav) ehl-i beyt eğitimi | en_US |
dc.title.alternative | The Prophet's ahl al-bayt education | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |