dc.contributor.author | Sarıçalı, Mehmet | |
dc.contributor.author | Satıcı, Seydi Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T07:16:02Z | |
dc.date.available | 2019-03-04T07:16:02Z | |
dc.date.issued | 2017-05-31 | |
dc.identifier.citation | Sarıçalı, Mehmet; Satıcı, Seydi Ahmet (2017). Bilinçli Farkındalık ile Psikolojik Kırılganlık İlişkisinde Utangaçlığın Aracı Rolü, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 10, Sayı 1, Haziran 2017, ss. 655-670 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/117 | |
dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.17218/hititsosbil.285121 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalıkları ile psikolojik kırılganlıkları arasında utangaçlığın aracılık rolünün incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 299 (176’sı kadın ve 123’ü erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Psikolojik Kırılganlık Ölçeği ve Gözden Geçirilmiş Cheek ve Buss Utangaçlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Ayrıca bootstrapping işlemi de uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre bilinçli farkındalık; psikolojik kırılganlık ve utangaçlık ile negatif yönde ilişkiye sahiptir. Yapısal eşitlik modellemesi sonucunda, üniversite öğrencilerinde utangaçlığın bilinçli farkındalık ile psikolojik kırılganlık arasında kısmi bir aracı role sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bootstrapping işlemi de bu kısmi aracılığın anlamlı olduğuna yönelik ek kanıt sağlamıştır. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri arttıkça utangaçlık düzeyleri azalabilmekte ve bu azalma ile psikolojik kırılganlık düzeyleri de düşebilmektedir. Aynı zamanda bilinçli farkındalığın artması doğrudan da psikolojik kırılganlık düzeyini düşürebilmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | The current study was designed to investigated the mediating role of shyness on the associated between mindfulness and psychological vulnerability in Turkish university students. The participants were 299 [176(59%) females, 123(41%) males] volunteer university students who completed a questionnaire package that included Turkish versions of Mindful Attention Awareness Scale, the Psychological Vulnerability Scale, the Revised Cheek and Buss Shyness Scale. The theoretical model was tested using a two-step structural equation modeling and bootstrapping procedure. The results indicated that mindfulness was negatively associated with shyness psychological vulnerability and that shyness positively associated with psychological vulnerability. After the confirmed measurement model, the structural equation modeling revealed that shyness partially mediated the role of mindfulness on psychological vulnerability. Moreover, bootstrapping procedure confirmed that mindfulness was indirectly associated with psychological vulnerability through shyness. The findings highlight that the importance of mindfulness in decreasing perceptions of shyness and decreasing psychological vulnerability. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.17218/hititsosbil.285121 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bilinçli Farkındalık | en_US |
dc.subject | Utangaçlık | en_US |
dc.subject | Psikolojik Kırılganlık | en_US |
dc.subject | Yapısal Eşitlik Modeli | en_US |
dc.subject | Bootstrapping | en_US |
dc.title | Bilinçli farkındalık ile psikolojik kırılganlık ilişkisinde utangaçlığın aracı rolü | en_US |
dc.title.alternative | Shyness as mediating role between mindfulness and psychological vulnerability | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | en_US |
dc.department | Bölüm Yok | en_US |
dc.identifier.volume | 10 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 655 | en_US |
dc.identifier.endpage | 670 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |