Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHaksever, Ahmet Cahid
dc.contributor.authorBenlioğlu, Mehmet
dc.date.accessioned2019-03-11T10:22:32Z
dc.date.available2019-03-11T10:22:32Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-26
dc.identifier.citationBenlioğlu, M. (2016). Tasavvufta iç tenkit geleneği: İmam-ı Rabbânî’nin Mektûbâtı örneği (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/140
dc.description.abstractİkinci bin yılın yenileyicisi olarak adlandırılan ve Nakşibendiyye tarikatının Müceddidiyye kolunun nispet edildiği İmam-ı Rabbânî, Mektûbât’ında tasavvufî hallere dair malumat verir. Müridlerine gönderdiği bu mektuplar zengin bir muhtevaya sahip olup içe dönük eleştiri kategorisinde ele alınabilecek değerlendirmeler de içermektedir. Mektûbât’ta yer alan bu tenkitler bize, tasavvufta geniş bir öz denetim ve yorum alanının bulunduğunu, kendi içinde hür ve serbest bir tefekkürün varlığını, sapma olarak nitelendirilebilecek Kur’an ve Sünnet’e aykırı uygulamaları da reddettiğini göstermektedir. İlk dönem sûfî müelliflerinde de sık sık karşımıza çıkan bu tutum, tasavvuf hayatının gelişmesinde ve yapılan yanlışlıkların izalesinde etkili olmuştur. Geçmişteki kimi yanlış uygulamalardan ve sapkın fraksiyonların iddialarından günümüze çıkarımlarda bulunup aynı hataların işlenmesinin, insanların mistik yönünün sömürülmesinin önüne geçmek ve bilimsel bir bakış açısıyla ortaya koymak adına İmam-ı Rabbânî’nin Mektûbât’ındaki içe dönük eleştirileri tez konusu olarak belirlenmiştir. İki bölümden oluşan tezin giriş bölümünde “eleştiri” kavramının analizi yapılmıştır. Eleştirinin ıstılahî anlamı verilerek; önemine, eleştiride üslûbun nasıl olması gerektiğine ve eleştiri sebeplerine temas edilmiştir. Konu bütünlüğü açısından ilk dönem müellif sûfîlerde iç tenkit örnekleri verilerek konu hakkında genel malumat sağlanması hedeflenmiştir. Birinci bölümde İmam-ı Rabbânî’nin hayatı hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde ise İmam-ı Rabbânî’nin sûfîlere yönelttiği eleştiriler onun Mektûbât adlı eseri bağlamında araştırılarak açıklanmıştır.en_US
dc.description.abstractImam Rabbani, who is acknowledged as the renovator of the second thousand years and the founder of the Mücceddidiye section of the Nakshbandiyyah tariqa, describes sufistic states in his Mektubat. The letters that he sent to his followers have rich content and include evaluations, which can be considered as self-criticism. The self-criticisms in Mektubat Show us that sufizm has a large self-control and interpretation area, the existance of free thoughts in itself and they refuse the practices, which are contrary to Quran and Sunnah. This approach, which was often addressed by the first era sufism authors, led to an impprovement in the sufistic lifestyle and the removal of mistakes. We chose self-criticisms in Imam Rabbani’s Mektubat as our thesis topic in order to prevent the recurrence of past mistakes making inferences from the false practices and the claims of the deviant fractions, and to avoid the exploitation of the spirituality of human being. The thesis consists of two chapters. In the introduction, the definition of criticism is discussed. Terminological meaning of criticism is given, the importance of critism, how the wording should be stated when criticizing and the reasons for criticism are mentioned. For the sake of the comprehensiveness, we aimed to give an outline of the topic by giving examples of self critisims from the first era sufi authors. In the first chapter, the life of Imam Rabbani is addressed. In the second chapter, the ImamRabbani’s criticisms towards sufis is explained through researching his work, Mektubat.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER -- ÖZET, i -- ABSTRACT, ii -- İÇİNDEKİLER, iv -- KISALTMALAR,vi -- ÖNSÖZ,viii -- GİRİŞ, 1 -- TENKİT VE ELEŞTİRİ TERİMLERİ, 1 -- 1. Tenkit, 1 -- 2. Eleştiri, 2 -- 3. Eleştirinin Önemi, 2 -- 4. Eleştiride Üslûp, 6 -- 5. Sûfîlerde İçe Dönük Eleştiri Sebepleri, 8 -- 6. Tasavvuf Literatüründe İçe Dönük Eleştiri Örnekleri, 11 -- BİRİNCİ BÖLÜM -- 1. İMAM-I RABBÂNÎ’NİN HAYATI VE TESİRLERİ, 18 -- 1.1. İmam-ı Rabbânî’nin Yaşadığı Dönemde Hindistan’da Genel Durum, 18 -- 1.2. Doğumu, Soyu, Çocukluğu Ve Ailesi, 23 -- 1.3. Eğitim Faaliyetleri, 26 -- 1.4. Hâlifeleri, 26 -- 1.5. Vefatı, 30 -- 1.6. Eserleri, 30 -- İKİNCİ BÖLÜM -- 2. MEKTÛBÂT-I RABBÂNÎ’DE İÇE DÖNÜK ELEŞTİRİLER, 36 -- 2.1. Hâl ve Vecdi Asıl Maksat Olarak Görme, 37 -- 2.2. Vahdet-i Vücuda Dair Görüşler, 38 -- 2.3. Şatahat Meselesi, 61 -- 2.4. Velâyet-Nübüvvet Meselesi, 67 -- 2.5. Kerâmete Verilen Aşırı Önem, 70 -- 2.6. İrşada Ehli Olmayanlar, 72 -- 2.7. Rü’yetullah Meselesi, 74 -- 2.8. Cehennem Ehlinin Cezası Meselesi, 82 -- 2.9. Melâmette Aşırılıklar, 84 -- 2.10. Sesli Zikir, Semâ ve Raks Meselesi, 85 -- 2.11. Tasavvufî Ritüellerin İbadetlerden Üstün Görülmesi, 88 -- 2.12. Allah’ın Sıfatları Meselesi, 89 -- 2.13. İlâhî İrade Meselesi, 92 -- 2.14. İlâhî Tebliğin Ulaşmadığı Kimselerin Durumu, 92 -- 2.15. Cennet ve Cehennem Meselesi, 94 -- SONUÇ, 96 -- KAYNAKÇA, 101 -- EKLER, 106 --en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİmam-ı Rabbânîen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectMüriden_US
dc.subjectSûfîen_US
dc.subjectTenkiten_US
dc.titleTasavvufta iç tenkit geleneği: İmam-ı Rabbânî’nin Mektûbâtı örneğien_US
dc.title.alternativeThe tradition of self-criticism in sûfîsm: The example of Imam Rabbani’s Lettersen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster