dc.description.abstract | The main goal of human beings and the aim in his creation is grasping the truth. Utopia, myths, legends and stories that we have encountered since primitive times are the result of human beings’ struggle to seek meaning and to find the truth. First, in our study, Farabi’s “Census of Sciences” has been analyzed, for our goal is to put different presentations of truth forward basing them on Farabi’s classification of sciences and on his framework. Our aim in doing this was to put one of our feet in Anatolia while the other one was going around the world. Hence, we have tried to put our own cultural values into the foreground highlighting Turkish utopia, myths, legends, sagas and stories. After laying such groundwork, Dede Korkut Stories, one of the most valuable works of Turkish literature, were analyzed because they are of an unrivaled nature in terms of identifying the cultural structure, morals and values of the Turkish society. In the analysis of the stories, messages sent from the past to the present, cultural codes, motifs and characters were especially emphasized. Finally, in our study, the mythological links in the Dede Korkut Stories have been provided. We are of the opinion that the Prometheus Myth will especially contribute to understanding the modern-day Turkish thought and to interpreting the historical foundations of our secular state. | en_US |
dc.description.tableofcontents | ÖZET,i -- ABSTRACT,ii -- İÇİNDEKİLER,iii -- KISALTMALAR,v -- ÖNSÖZ,vi -- GİRİŞ: FELSEFEYİ ANADOLU’DA YENİDEN YURTLANDIRMAK,1 -- 1. Felsefeyi Anadolu’da Yeniden Yurtlandırmada Farabi’nin İlimlerin Sayımı -- Adlı Eserinin Yeri,1 -- 2. Farabi’nin İlimler Tasnifi,2 -- 3. Farabi’nin Siyaset İlmine Bakışı ve İdeal Devlet Tasavvuru ,5 -- I. BÖLÜM: KAVRAMSAL TEMELLENDİRME,8 -- 1. Temel Kavramlar,8 -- 1.1. Ütopya Kavramı,8 -- 1.2. Mitoloji Kavramı,10 -- 1.3. Efsane Kavramı,11 -- 1.4. Destan Kavramı,12 -- 1.5. Halk Hikâyesi Kavramı ,14 -- 2. Türk Düşünce Geleneğindeki Örnekler, 14 -- 2.1. Türk Düşünce Geleneğinde Ütopya Örnekleri,15 -- 2.1.1. Kutadgu Bilig,15 -- 2.1.2. Farabi-El-Medinetü’l Fazıla (İdeal Devlet),16 -- 2.1.3. Ziya Paşa-Merhum Ziya Paşa’nın Rüyası,17 -- 2.1.4. Namık Kemal-Rüya,19 -- 2.1.5. İsmail Gaspıralı- Darürrahat Müslümanları,21 -- 2.1.6. İsmail Kılıçzade Hakkı-Pek Uyanık Bir Uyku,22 -- 2.1.7. Halide Edip Adıvar-Yeni Turan,23 -- 2.1.8. Ahmet Ağaoğlu-Serbest İnsanlar Ülkesinde,24 -- 2.2.Türk Düşünce Geleneğinde Mitoloji Örnekleri,26 -- 2.3.Türk Düşünce Geleneğinde Efsane Örnekleri,27 -- 2.3.1. Sarıkız Efsanesi ,37 -- 2.3.2. Yedi Uyurlar ( Ashab-ı Kehf) Efsanesi ,38 -- 2.3.3. Ağlayan Kaya Efsanesi,38 -- 2.3.4. Balıklı Göl Efsanesi,40 -- 2.3.5. Kız Kalesi Efsanesi,40 -- 2.3.6. Ferhat ile Şirin Efsanesi,41 -- 2.4. Türk Düşünce Geleneğinde Destan Örnekleri,32 -- 2.5. İslamiyet’ten Önceki Türk Destanları,33 -- 2.5.1. Yaratılış Destanı,33 -- 2.5.2. Alp Er Tunga Destanı,34 -- 2.5.3. Şu Destanı,35 -- 2.5.4. Oğuz Kağan Destanı,35 -- 2.5.5. Bozkurt Destanı,36 -- 2.5.6. Ergenekon Destanı,37 -- 2.6. İslâmî Türk Destanları,37 -- 2.6.1. Manas Destanı,47 -- 2.6.2. Battal Gazi Destanı,39 -- 2.6.3. Danişmend Gazi Destanı,40 -- 2.6.4. Dede Korkut Destanı,41 -- 2.6.5. Köroğlu Destanı,43 -- 2.7. Türk Düşünce Geleneğinde Halk Hikâyesi Örnekleri,43 -- II. BÖLÜM: DEDE KORKUT HİKÂYELERİ,45 -- 1. Dede Korkut’un Tarihi Kimliği ve Kişiliği,47 -- 1.1. Destansı Kişiliği:,48 -- 1.2. Kutsal Kişiliği:,48 -- 1.3. Bilge Kişiliği:,49 -- 2. Dede Korkut Hikâyeleri ve Yazmaları,49 -- 2.1. Dresden Yazması,50 -- 2.2. Vatikan Yazması,51 -- 3. Dede Korkut Hikâyeleri ve Hikâyelerdeki Olay/Anlam İncelemesi,51 -- 3.1. Dirse Han Oğlu Boğaç Han’ın Hikâyesi,51 -- 3.2. Salur Kazan’ın Evinin Yağmalandığı Hikâye,55 -- 3.3. Bay Büre Bey Oğlu Bamsı Beyrek Hikâyesi,59 -- 3.4. Kazan Beyin Oğlu Uruz Bey’in Tutsak Olduğu Hikâye,63 -- 3.5.Duha Koca Oğlu Deli Dumrul Hikâyesi,66 -- 3.6. Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı Hikâyesi,69 -- 3.7. Kazılık Koca Oğlu Yigenek Hikâyesi,73 -- 3.8. Basat’ın Tepegöz’ü Öldürdüğü Hikâye,74 -- 3.9. Begil Oğlu Emren Hikâyesi,78 -- 3.10. Uşun Koca Oğlu Segrek Hikâyesi,80 -- 3.11. Salur Kazan’ın Tutsak Olup Oğlu Uruz’un Çıkardığı Hikâye,82 -- 3.12. İç Oğuz’a Dış Oğuz’un Asi Olup Beyrek’in Öldüğü Hikâye,84 -- III. BÖLÜM: DEDE KORKUT HİKÂYELERİNİN FELSEFİ ANALİZİ,87 -- 1. Dede Korkut Hikâyelerinin Ana Temaları,86 -- 1.1. Din Algısı,86 -- 1.2. Ailenin Değeri,88 -- 1.3. Hüner Gösterme,89 -- 1.4. Alplık Gösterme,90 -- 1.5. Ava Çıkma,90 -- 1.6. Dostluk Duygusu,91 -- 1.7. Düşmanlık Duygusu,91 -- 1.8.Töre Kuralları,91 -- 1.9. Tutsaklık ve Tutsaklıktan Kurtulma,92 -- 2. Dede Korkut Hikâyelerinin Ana Motifleri,92 -- 2.1. Ağaç Motifi,92 -- 2.2. Uyku ve Rüya Motifi,93 -- 2.3. At Motifi,94 -- 2.4. Alp Motifi,94 -- 2.5. Kadın Motifi,94 -- 2.6. Müzik ve Kopuz Motifi,95 -- 2.7. Olağanüstü Motifler (Cebrail, Azrail, Hızır, Peri, Tepegöz),96 -- 3. Dede Korkut Hikâyelerinde Karakter ve Tip Analizi,97 -- 3.1. Bilge Kişi Tipi,97 -- 3.2. Yönetici Kişi Tipi,98 -- 3.3. Savaşçı Alp Tipi,99 -- 3.4. Yardımcı Kişiler,102 -- 4. Dede Korkut Kitabının İçerik Bakımından Analizi ve Mesaj Yapısı,103 -- 4.1. Dede Korkut Kitabının İçerik Bakımından Analizi,103 -- 4.2. Dede Korkut Kitabının Mesaj Yapısı,105 -- 5. Dönemin Tanrı Tasavvuru,106 -- 5.1. Şamanizm Unsurları,106 -- 5.2. İslami Unsurlar,109 -- 6. Dede Korkut Hikâyelerini Anadolu Mitolojisi Bağlamında Okumak,110 -- SONUÇ,115 -- | en_US |