Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYılmaz, Macid
dc.contributor.authorGüzel, Mahmut
dc.date.accessioned2019-03-11T12:26:38Z
dc.date.available2019-03-11T12:26:38Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-01-25
dc.identifier.citationGüzel, M. (2019). Din görevlilerinin yeterlikleri (Almanya Baden-Württemberg eyaleti örneği) (Doktora Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/145
dc.description.abstractBu çalışma, Almanya Baden-Württemberg Eyaleti‟nde DİTİB camilerinde görev yapan din görevlilerinin beklenen yeterliklere/niteliklere sahip olma düzeylerini tespit ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yurtdışında görev yapan din görevlileri hakkında çok fazla çalışmanın yapılmamış olması bizi bu konuda araştırma yapmaya yönlendirmiştir. Almanya‟da dernek çatısı altında faaliyet gösteren camiler aracılığıyla yürütülen din hizmetlerinin beklentileri karşılama düzeyi ve din görevlilerinin mesleki yeterliklerinin beklentileri ne derecede karşıladığı alan araştırması ile tespit edilmiştir. Bu çalışşma, din görevlilerinin cemaate yönelik faaliyetleri açısından da ele alındığı, nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma yöntemli bir çalışmadır. Bu araştırmanın evrenini Baden-Württemberg Eyaleti DĠTĠB camilerinde görev yapan din görevlileri ve cemaat oluşturmaktadır. Çalışmada, öncelikle din görevlilerinin mevcut durumlarını tespit edebilmek için yurtdışında görev yapan din görevlilerinin kendilerini nasıl değerlendirdikleri belirlenmiştir. Daha sonra din görevlilerinin yeterlikleri, hizmet verdikleri cemaatin bakış açısıyla tespit edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda din görevlileri ve cemaat için din görevlileri yeterlik ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmada elde edilen nicel veriler, görüşmelerden elde edilen nitel verilerin betimsel analizi ile birlikte yorumlanmıştır. Ölçeklerden elde edilen toplam puanların bağımsız değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek için, bağımsız değişkenlerin niteliğine göre testler kullanılmıştır. Yeterlik değerlendirmede din görevlileri ve cemaatin verileri ardışık olarak ele alınarak konuda bütünlük sağlanmaya çalışılmıştır. Elde edilen nicel verilerde, din görevlilerinin yeterlikleri ile bağımsız değişkenler arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Yurtdışında görev yapan din görevlilerinin görev alanlarının genişliği ve cemaatin beklentileri göz önünde bulundurularak bu farklılıkların sebepleri nitel veriler ışığında yorumlanmıştır.en_US
dc.description.abstractThis study aims to determine and evaluate at what level do the religious officers who are on duty in DITIB mosques (The Turkish-Islamic Union For Religious Affairs) of State of Baden Württemberg in Germany have the expected qualifications. The fact that there were not so many researches on this field guided us to this study. The level of meeting expectations of professional knowledge of religious officials and religious services which are carried out under the umbrella of unions operating in Germany was determined by field research. This study, which was assessed also in terms of community-oriented activities of religious officials, is a mixed methodical study that uses quantitative and qualitative data together. The universe of this study consists of religious officials who are active in DITIB mosques in the state of Baden Württemberg and congregations. In the study, primarily it was determined that how the religious officers who are employed abroad evaluate themselves in order to reveal the present situation of them. Subsequently, the qualifications of the religious officials were determined from the perspective of the congregation of them. For the purpose of the research, a religious officers qualification scale for religious officers and congregation was developed.. The quantitative data which were obtained from the scales were interpreted with descriptive analyses of qualitative data that were acquired by means of interviews. We used tests in accordance with the quality of the independent variable in order to determine whether the total points that were obtained out of scales differ or not with regard to independent variables. In the evaluation of competence, the data of religious officers and congregation were handled successively for the purpose of reaching an integrity. In the obtained quantitative data, it was determined that there were meaningful differences between the qualifications of religious officers and the independent variables. Taking into consideration the breadth of fields in which the religious officers are on duty abroad and the expectation of the congregation, we tried to interpret the causes of these differences in the light of qualitative data.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii TABLOLAR DİZİNİ -- xii ŞEKİLLER DİZİNİ -- xvii ÖNSÖZ -- .xx GİRİŞ -- 1 A. PROBLEM -- 1 B. AMAÇ VE ÖNEM -- 6 C. SINIRLILIKLAR -- 8 D. EVREN VE ÖRNEKLEM -- 8 E. HİPOTEZLER -- 9 F. VARSAYIMLAR -- 10 G. İLGİLİ ÇALIŞMALAR -- 10 BİRİNCİ BÖLÜM: Araştırmanın YÖNTEMİ 1.1. YÖNTEM -- 27 1.2. ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI -- 28 1.3. VERİLERİN TOPLANMASI VE ANALİZİ -- 38 İKİNCİ BÖLÜM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE 2.1. DİN GÖREVLİLERİ -- 41 2.1.1. Din Görevlisi Kavramı -- 41 v 2.2. DİN GÖREVLİLERİNİN MESLEKİ YETERLİKLERİ -- 42 2.2.1. Yeterlik Kavramı ve Mesleki Yeterlik -- 42 2.2.2. Yurtdışı Din Görevlilerinin Yeterlikleri -- 48 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: ALMANYA'DA DİTİB VE DİN HİZMETLERİ 3.1. DİTİB/DİYANET İŞLERİ TÜRK İSLAM BİRLİĞİ (TURKİSCH ISLAMİSCHE UNİON DER ANSTALT FÜR RELİGİON E.V) -- 52 3.2. DİTİB CAMİLERİNDE YAPILAN FAALİYETLER -- 57 3.2.1. Cami İçi Etkinlikler -- 58 3.2.1.1. Din Eğitimi Kursları -- 59 3.2.1.2. Eğitsel ve Kültürel Kurslar -- 61 3.2.2. Cami Dışı Etkinlikler -- 62 3.3. CAMİ DERNEKLERİNİN KURULUŞU VE AMAÇLARI -- 63 3.3.1. Anadil Eğitimi -- 66 3.3.2. İslam Dersinin Okutulması -- 67 3.4. ALMANYA’DAKİ BAŞLICA CAMİ ÇATI KURULUŞLARI -- 68 3.4.1. İKMB/İslam Kültür Merkezleri Birliği/VIKZ (Verband der İslamischen Kulturzentren e.V) -- 69 3.4.2. IGMG/İslam Toplumu Milli GörüĢ (Islamische Gemeinschaft) -- 69 3.4.3. ADÜTDF/Avrupa Demokratik Ülkücü Dernekleri Federasyonu (Föderation der türkisch-demokratischen Idealistenvereine in Deutschland e.V) -- .70 3.4.4. ATİB/Avrupa Türk İslam Kültür Dernekleri Birliği (Union der Türkiscİslamischen Kulturvereine in Europa en.V) -- 70 3.4.5. ATB/ Avrupa Türk Kültür Dernekleri Birliği (Türkischen Kulturvereine in Europa) -- .71 vi DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: BULGULAR VE YORUMLAR 4.1. ARAŞTIRMAYA KATILAN DİN GÖREVLİLERİNİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ -- 72 4.1.1. Yaş Durumları -- 72 4.1.2. Cinsiyetleri -- 73 4.1.3. Öğrenim Düzeyleri -- 74 4.1.4. Hafızlık Durumları -- 74 4.1.5. Mesleki Kıdem Düzeyleri -- 76 4.1.6. Almanya‟da Görevli Olarak ÇalıĢtıkları Yıl Durumları -- 76 4.1.7. Hizmet İçi Eğitim Durumları -- 77 4.2. ARAŞTIRMAYA KATILAN CEMAATİN KİiİSEL ÖZELLİKLERİ -- 79 4.2.1. Yaş Durumları -- 79 4.2.2. Doğum Yerleri -- 80 4.2.3. Cinsiyetleri -- 81 4.2.4. Medeni Durumları -- 82 4.2.5. Eğitim Düzeyleri -- 83 4.2.6. Meslek Durumları -- 84 4.2.7. Camiye Gitme Sıklıkları -- 85 4.3. DİN GÖREVLİLERİNİN YETERLİKLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR VE YORUMLAR -- 86 4.3.1. Din Görevlileri Yeterlik Ölçeğinden Elde Edilen Bulgular -- 86 4.3.1.1. Nikâh, Nişan, Hatim, Açılış vb. Törenlerde Yapılacak Duaları Usulüne Uygun Yapabilme -- 88 4.3.1.2. Türkçeyi Doğru ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- 90 4.3.1.3. Hz. Peygamberin Hayatını Ana Hatları ile Açıklayabilme -- 92 4.3.1.4. İslam İnanç, İbadet ve Ahlakının Temel Esas ve İlkelerini Açıklayabilme -- .93 4.3.1.5. Önemli Gün ve Gecelerde Program Düzenleyebilme -- 94 vii 4.3.1.6. Sahip Olduğu Bilgi, Beceri, Görgü ve Aile Hayatı ile Çevre viii 4.3.1.24. Yaygın Din Eğitiminde Kullanılan Strateji, Yöntem ve Teknikleri Bilme -- .128 4.3.1.25. Öğrenme Ürün ve Çabalarını Destekleme -- 129 4.3.1.26. Aile Hayatı (Evlenme, EŞ Seçimi, EŞler-Arası İlişkiler, Ailede Rol ve Değer Çatışmaları Boşanma, Aile İçi Sorunlar vb) Konularda Ailelere Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 130 4.3.1.27. Mesleğiyle İlgili Güncel Gelişmeleri ve Yayınları Takip Edebilme -- 133 4.3.1.28. Öğrencilerin Sorunlarını Çözmeye Yardımcı Olabilmek İçin Velilere Rehberlik Yapmak -- 133 4.3.1.29. Vaaz, Sohbet ve Dinî bilgi Öğretiminde, Konuları Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçları ve Günlük Yaşamları ile İlişkilendirme -- 135 4.3.1.30. Amaca Ulaşılıp Ulaşılmadığını Kontrol Etmek İçin Kullanılacak Ölçme Araç ve Gereçleri ile Değerlendirme Tekniklerini Bilme, Dersin Sonunda Öğrenme Düzeyini Tespit Etme -- 136 4.3.1.31. Din Bilimleri ile Diğer Bilimler Arasında İlişki Kurabilme -- 138 4.3.1.32. Ulaşılan Sonuçlara Göre Öğretim Etkinliğinin Gözden Geçirilmesi ve Gerekli Düzenlemelerin Yapılması -- 139 4.3.1.33. Öğrencilerde (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Sağlanan Gelişmenin Geri Bildiriminin Yapılması -- 141 4.3.1.34. Ödev, Sınav vb. Etkinliklerin ve Sağlanan Gelişmenin Kayıtlarını Tutma -- .142 4.3.1.35. Yaşadığı Yerde ve Dünyada Mevcut Olan Dinî akımları Açıklayabilme -- .143 4.3.1.36. Öğretimde Bilgisayar, İnternet, Projeksiyon vb. Araç Gereçlerden Yararlanma ve Öğrenci İlgisini Ders Boyunca Canlı Tutma -- 145 4.3.1.37. Kişisel ve Mesleki Gelişimime Katkıda Bulunacak Bilimsel ve Kültürel Etkinliklere Katılma -- 147 4.3.1.38. Görev Yaptığı Bölgenin Sosyo-Kültürel ve Dinî özellikleri Hakkında Yeterince Bilgi Sahibi Olma Yeterliği -- 149 4.3.1.39. Müslümanlara ve Diğer Dinlere Mensup Kişi veya Kurumlara (Kilise, Rahipler vb) Görevinin Gerektirdiği Düzeyde İslam‟ın Evrensel Değerlere, Barış ve Uzlaşma Kültürüne Katkılarını Açıklayabilme -- 152 4.3.1.40. Öğrencilerin Sorunlarını Tespit Etmek İçin (Gözlem Formu, Tanıma Kartı, Problem Tarama Testi vb) Kullanma -- 154 ix 4.3.1.41. Almancayı Bilme ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- .156 4.3.2. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterliklerine Yönelik Algıları ile İlgili Bulgular -- 159 4.3.2.1. Önemli Gün ve Gecelerde Program Düzenleyebilme -- 161 4.3.2.2. Nikâh, Nişan, Hatim, Açılış vb. Törenlerde Yapılacak Duaları Usulüne Uygun Yapabilme -- 162 4.3.2.3. Hz. Peygamberin Hayatını Ana Hatları ile Açıklayabilme -- 163 4.3.2.4. Sahip Olduğu Bilgi, Beceri, Görgü ve Aile Hayatı ile Çevresine Örnek Olma -- .164 4.3.2.5. Türkçeyi Doğru ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- 165 4.3.2.6. Dinî Bilgi ve Kur'an Öğretimini Kolaydan Zora, Bilinenden Bilinmeyene şeklinde Düzenleme -- 166 4.3.2.7. Belli Başlı Türkçe Meal, Tefsir, Hadis, İtikat, İbadet, Siyer ve İslam Tarihi ile İlgili Kaynaklardan Yararlanma -- 167 4.3.2.8. Ayet ve Hadisleri Yorumlarken Günün şartları, İhtiyaçları ve Sorunlarıyla İlişki Kurabilme -- 168 4.3.2.9. Kur‟an-ı Kerim‟den Namazda Okuduğu Sure ve Ayetlerin Anlamlarını Açıklayabilme -- 168 4.3.2.10. İslam İnanç, İbadet ve Ahlakının Temel Esas ve İlkelerini Açıklayabilme -- 169 4.3.2.11. Dinî ve ahlaki Konuları Açılarken Dinî bilimlerle Diğer Bilimler Arasında İlişki Kurabilme -- 170 4.3.2.12. Vaaz ve İrşat Faaliyetlerini Ayet ve Hadislerin Yanı Sıra, İbretli/Hikmetli Söz, Kıssa, Menkıbe, Mesel, iiir, Güvenilir Tarihi Bilgiler ile ZenginlEştirme -- 171 4.3.2.13. Vaaz ve İrşat Faaliyetlerini Cemaatin İlgi, İhtiyaç ve Beklentilerini Dikkate Alarak Düzenleyebilme -- 172 4.3.2.14. İtikadî ve Fıkhî Mezhepleri Ana Hatlarıyla Açıklayabilme -- 173 4.3.2.15. Aile Hayatı (Evlenme, EŞ Seçimi, EŞler-Arası İlişkiler, Ailede Rol ve Değer Çatışmaları Boşanma, Aile İçi Sorunlar vb) Konularında Ailelere Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 173 4.3.2.16. Vaaz, Sohbet ve Dinî bilgi Öğretiminde, Konuları Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçları ve Günlük Yaşamları İle İlişkilendirme -- 174 x 4.3.2.17. Görev Yaptığı Bölgenin Sosyo-Kültürel ve Dinî özellikleri Hakkında Yeterince Bilgi Sahibi Olma -- 175 4.3.2.18. Toplumsal Uyum ve Helal-Haram, Farklı Dinden İnsanlarla İlişkiler Gibi İçinde Yaşanılan Toplumla İlgili Sorunlarda Cemaatine Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 176 4.3.2.19. Vaaz ve Sohbetlerinde Yetişkinlerin Özelliklerini Göz Önünde Bulundurarak Onların Seviyesine Uygun Yöntem ve Teknikler Kullanabilme.177 4.3.2.20. Yaşadığı Yerde ve Dünyada Mevcut Olan Dinî akımları Açıklayabilme -- .178 4.3.2.21. Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Özelliklerini Tespit Edebilme -- 179 4.3.2.22. Vaaz, Sohbet, Kur'an ve Dinî bilgi Öğretiminde Bilgisayar, İnternet, Projeksiyon Gibi Araçlardan Yararlanma ve Öğrenenin İlgisini Sürekli Canlı Tutma -- .180 4.3.2.23. Müslümanlara ve Diğer Dinlere Mensup Kişi veya Kurumlara (Kilise, Rahipler vb) Görevinin Gerektirdiği Düzeyde İslam‟ın Evrensel Değerlere, Barış ve Uzlaşma Kültürüne Katkılarını Açıklayabilme -- 180 4.3.2.24. Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçlarını Tespit Edebilme -- 181 4.3.2.25. Çocukların ve Gençlerin Sorunlarını Çözmeye Yardımcı Olabilmek İçin Velilere Rehberlik Yapma -- 182 4.3.2.26. Cemaatle (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Etkili Bir İletişim Kurabilme -- 184 4.3.2.27. Vaaz, Sohbet, Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Amaca Ulaşılıp Ulaşılmadığını Tespit Etme -- 185 4.3.2.28. Almancayı Bilme ve Etkili Kullanma -- 186 4.4. ARAŞTIRMANIN PROBLEMLERİNE YÖNELİK BULGULAR VE YORUMLAR -- 187 4.4.1. Din Görevlilerine Yönelik Problemlere İlişkin Bulgular -- 187 4.4.1.1. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Yaşları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 187 4.4.1.2. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Cinsiyetleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 189 4.4.1.3. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Öğrenim Düzeyleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 191 xi 4.4.1.4. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Hafızlık Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 193 4.4.1.5. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Kıdemleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 195 4.4.1.6. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Görev Yılları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 198 4.4.1.7. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Hizmet İçi Eğitim Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 200 4.4.2. Cemaatin Din Görevlileri Yeterlik Algıları ile İlişkili Problemlere Yönelik Bulgular -- 203 4.4.2.1. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Yaşları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 203 4.4.2.2. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Cinsiyetleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 205 4.4.2.3. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Doğum Yerleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 207 4.4.2.4. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Medeni Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 208 4.4.2.5. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Öğrenim Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 209 4.4.2.6. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Meslek Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 211 4.4.2.7. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Camiye Gitme Sıklıkları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 213 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 216 KAYNAKÇA -- 226 EKLER -- 240 EK-1: Din Görevlilerine Ve Cemaate Uygulanan Nicel Anket Formları -- 240 EK-2: Araştırmada Kullanılan Nitel Görüşme Formları -- 250 EK-3: Yurt Dışı Göreve Hazırlık Eğitim Semineri Taslak Programı -- 259
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDin Eğitimien_US
dc.subjectDin Görevlisien_US
dc.subjectYeterliken_US
dc.subjectDin Hizmetlerien_US
dc.titleDin görevlilerinin yeterlikleri (Almanya Baden-Württemberg eyaleti örneği)en_US
dc.title.alternativeQualification of religious officals (Germany Baden Württemberg province example)en_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster