dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii TABLOLAR DİZİNİ -- xii ŞEKİLLER DİZİNİ -- xvii ÖNSÖZ -- .xx GİRİŞ -- 1 A. PROBLEM -- 1 B. AMAÇ VE ÖNEM -- 6 C. SINIRLILIKLAR -- 8 D. EVREN VE ÖRNEKLEM -- 8 E. HİPOTEZLER -- 9 F. VARSAYIMLAR -- 10 G. İLGİLİ ÇALIŞMALAR -- 10 BİRİNCİ BÖLÜM: Araştırmanın YÖNTEMİ 1.1. YÖNTEM -- 27 1.2. ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI -- 28 1.3. VERİLERİN TOPLANMASI VE ANALİZİ -- 38 İKİNCİ BÖLÜM: KAVRAMSAL ÇERÇEVE 2.1. DİN GÖREVLİLERİ -- 41 2.1.1. Din Görevlisi Kavramı -- 41 v 2.2. DİN GÖREVLİLERİNİN MESLEKİ YETERLİKLERİ -- 42 2.2.1. Yeterlik Kavramı ve Mesleki Yeterlik -- 42 2.2.2. Yurtdışı Din Görevlilerinin Yeterlikleri -- 48 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: ALMANYA'DA DİTİB VE DİN HİZMETLERİ 3.1. DİTİB/DİYANET İŞLERİ TÜRK İSLAM BİRLİĞİ (TURKİSCH ISLAMİSCHE UNİON DER ANSTALT FÜR RELİGİON E.V) -- 52 3.2. DİTİB CAMİLERİNDE YAPILAN FAALİYETLER -- 57 3.2.1. Cami İçi Etkinlikler -- 58 3.2.1.1. Din Eğitimi Kursları -- 59 3.2.1.2. Eğitsel ve Kültürel Kurslar -- 61 3.2.2. Cami Dışı Etkinlikler -- 62 3.3. CAMİ DERNEKLERİNİN KURULUŞU VE AMAÇLARI -- 63 3.3.1. Anadil Eğitimi -- 66 3.3.2. İslam Dersinin Okutulması -- 67 3.4. ALMANYA’DAKİ BAŞLICA CAMİ ÇATI KURULUŞLARI -- 68 3.4.1. İKMB/İslam Kültür Merkezleri Birliği/VIKZ (Verband der İslamischen Kulturzentren e.V) -- 69 3.4.2. IGMG/İslam Toplumu Milli GörüĢ (Islamische Gemeinschaft) -- 69 3.4.3. ADÜTDF/Avrupa Demokratik Ülkücü Dernekleri Federasyonu (Föderation der türkisch-demokratischen Idealistenvereine in Deutschland e.V) -- .70 3.4.4. ATİB/Avrupa Türk İslam Kültür Dernekleri Birliği (Union der Türkiscİslamischen Kulturvereine in Europa en.V) -- 70 3.4.5. ATB/ Avrupa Türk Kültür Dernekleri Birliği (Türkischen Kulturvereine in Europa) -- .71 vi DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: BULGULAR VE YORUMLAR 4.1. ARAŞTIRMAYA KATILAN DİN GÖREVLİLERİNİN KİŞİSEL ÖZELLİKLERİ -- 72 4.1.1. Yaş Durumları -- 72 4.1.2. Cinsiyetleri -- 73 4.1.3. Öğrenim Düzeyleri -- 74 4.1.4. Hafızlık Durumları -- 74 4.1.5. Mesleki Kıdem Düzeyleri -- 76 4.1.6. Almanya‟da Görevli Olarak ÇalıĢtıkları Yıl Durumları -- 76 4.1.7. Hizmet İçi Eğitim Durumları -- 77 4.2. ARAŞTIRMAYA KATILAN CEMAATİN KİiİSEL ÖZELLİKLERİ -- 79 4.2.1. Yaş Durumları -- 79 4.2.2. Doğum Yerleri -- 80 4.2.3. Cinsiyetleri -- 81 4.2.4. Medeni Durumları -- 82 4.2.5. Eğitim Düzeyleri -- 83 4.2.6. Meslek Durumları -- 84 4.2.7. Camiye Gitme Sıklıkları -- 85 4.3. DİN GÖREVLİLERİNİN YETERLİKLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR VE YORUMLAR -- 86 4.3.1. Din Görevlileri Yeterlik Ölçeğinden Elde Edilen Bulgular -- 86 4.3.1.1. Nikâh, Nişan, Hatim, Açılış vb. Törenlerde Yapılacak Duaları Usulüne Uygun Yapabilme -- 88 4.3.1.2. Türkçeyi Doğru ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- 90 4.3.1.3. Hz. Peygamberin Hayatını Ana Hatları ile Açıklayabilme -- 92 4.3.1.4. İslam İnanç, İbadet ve Ahlakının Temel Esas ve İlkelerini Açıklayabilme -- .93 4.3.1.5. Önemli Gün ve Gecelerde Program Düzenleyebilme -- 94 vii 4.3.1.6. Sahip Olduğu Bilgi, Beceri, Görgü ve Aile Hayatı ile Çevre viii 4.3.1.24. Yaygın Din Eğitiminde Kullanılan Strateji, Yöntem ve Teknikleri Bilme -- .128 4.3.1.25. Öğrenme Ürün ve Çabalarını Destekleme -- 129 4.3.1.26. Aile Hayatı (Evlenme, EŞ Seçimi, EŞler-Arası İlişkiler, Ailede Rol ve Değer Çatışmaları Boşanma, Aile İçi Sorunlar vb) Konularda Ailelere Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 130 4.3.1.27. Mesleğiyle İlgili Güncel Gelişmeleri ve Yayınları Takip Edebilme -- 133 4.3.1.28. Öğrencilerin Sorunlarını Çözmeye Yardımcı Olabilmek İçin Velilere Rehberlik Yapmak -- 133 4.3.1.29. Vaaz, Sohbet ve Dinî bilgi Öğretiminde, Konuları Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçları ve Günlük Yaşamları ile İlişkilendirme -- 135 4.3.1.30. Amaca Ulaşılıp Ulaşılmadığını Kontrol Etmek İçin Kullanılacak Ölçme Araç ve Gereçleri ile Değerlendirme Tekniklerini Bilme, Dersin Sonunda Öğrenme Düzeyini Tespit Etme -- 136 4.3.1.31. Din Bilimleri ile Diğer Bilimler Arasında İlişki Kurabilme -- 138 4.3.1.32. Ulaşılan Sonuçlara Göre Öğretim Etkinliğinin Gözden Geçirilmesi ve Gerekli Düzenlemelerin Yapılması -- 139 4.3.1.33. Öğrencilerde (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Sağlanan Gelişmenin Geri Bildiriminin Yapılması -- 141 4.3.1.34. Ödev, Sınav vb. Etkinliklerin ve Sağlanan Gelişmenin Kayıtlarını Tutma -- .142 4.3.1.35. Yaşadığı Yerde ve Dünyada Mevcut Olan Dinî akımları Açıklayabilme -- .143 4.3.1.36. Öğretimde Bilgisayar, İnternet, Projeksiyon vb. Araç Gereçlerden Yararlanma ve Öğrenci İlgisini Ders Boyunca Canlı Tutma -- 145 4.3.1.37. Kişisel ve Mesleki Gelişimime Katkıda Bulunacak Bilimsel ve Kültürel Etkinliklere Katılma -- 147 4.3.1.38. Görev Yaptığı Bölgenin Sosyo-Kültürel ve Dinî özellikleri Hakkında Yeterince Bilgi Sahibi Olma Yeterliği -- 149 4.3.1.39. Müslümanlara ve Diğer Dinlere Mensup Kişi veya Kurumlara (Kilise, Rahipler vb) Görevinin Gerektirdiği Düzeyde İslam‟ın Evrensel Değerlere, Barış ve Uzlaşma Kültürüne Katkılarını Açıklayabilme -- 152 4.3.1.40. Öğrencilerin Sorunlarını Tespit Etmek İçin (Gözlem Formu, Tanıma Kartı, Problem Tarama Testi vb) Kullanma -- 154 ix 4.3.1.41. Almancayı Bilme ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- .156 4.3.2. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterliklerine Yönelik Algıları ile İlgili Bulgular -- 159 4.3.2.1. Önemli Gün ve Gecelerde Program Düzenleyebilme -- 161 4.3.2.2. Nikâh, Nişan, Hatim, Açılış vb. Törenlerde Yapılacak Duaları Usulüne Uygun Yapabilme -- 162 4.3.2.3. Hz. Peygamberin Hayatını Ana Hatları ile Açıklayabilme -- 163 4.3.2.4. Sahip Olduğu Bilgi, Beceri, Görgü ve Aile Hayatı ile Çevresine Örnek Olma -- .164 4.3.2.5. Türkçeyi Doğru ve Etkili Biçimde Kullanabilme -- 165 4.3.2.6. Dinî Bilgi ve Kur'an Öğretimini Kolaydan Zora, Bilinenden Bilinmeyene şeklinde Düzenleme -- 166 4.3.2.7. Belli Başlı Türkçe Meal, Tefsir, Hadis, İtikat, İbadet, Siyer ve İslam Tarihi ile İlgili Kaynaklardan Yararlanma -- 167 4.3.2.8. Ayet ve Hadisleri Yorumlarken Günün şartları, İhtiyaçları ve Sorunlarıyla İlişki Kurabilme -- 168 4.3.2.9. Kur‟an-ı Kerim‟den Namazda Okuduğu Sure ve Ayetlerin Anlamlarını Açıklayabilme -- 168 4.3.2.10. İslam İnanç, İbadet ve Ahlakının Temel Esas ve İlkelerini Açıklayabilme -- 169 4.3.2.11. Dinî ve ahlaki Konuları Açılarken Dinî bilimlerle Diğer Bilimler Arasında İlişki Kurabilme -- 170 4.3.2.12. Vaaz ve İrşat Faaliyetlerini Ayet ve Hadislerin Yanı Sıra, İbretli/Hikmetli Söz, Kıssa, Menkıbe, Mesel, iiir, Güvenilir Tarihi Bilgiler ile ZenginlEştirme -- 171 4.3.2.13. Vaaz ve İrşat Faaliyetlerini Cemaatin İlgi, İhtiyaç ve Beklentilerini Dikkate Alarak Düzenleyebilme -- 172 4.3.2.14. İtikadî ve Fıkhî Mezhepleri Ana Hatlarıyla Açıklayabilme -- 173 4.3.2.15. Aile Hayatı (Evlenme, EŞ Seçimi, EŞler-Arası İlişkiler, Ailede Rol ve Değer Çatışmaları Boşanma, Aile İçi Sorunlar vb) Konularında Ailelere Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 173 4.3.2.16. Vaaz, Sohbet ve Dinî bilgi Öğretiminde, Konuları Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçları ve Günlük Yaşamları İle İlişkilendirme -- 174 x 4.3.2.17. Görev Yaptığı Bölgenin Sosyo-Kültürel ve Dinî özellikleri Hakkında Yeterince Bilgi Sahibi Olma -- 175 4.3.2.18. Toplumsal Uyum ve Helal-Haram, Farklı Dinden İnsanlarla İlişkiler Gibi İçinde Yaşanılan Toplumla İlgili Sorunlarda Cemaatine Rehberlik ve Dinî danışmanlık Yapma -- 176 4.3.2.19. Vaaz ve Sohbetlerinde Yetişkinlerin Özelliklerini Göz Önünde Bulundurarak Onların Seviyesine Uygun Yöntem ve Teknikler Kullanabilme.177 4.3.2.20. Yaşadığı Yerde ve Dünyada Mevcut Olan Dinî akımları Açıklayabilme -- .178 4.3.2.21. Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Özelliklerini Tespit Edebilme -- 179 4.3.2.22. Vaaz, Sohbet, Kur'an ve Dinî bilgi Öğretiminde Bilgisayar, İnternet, Projeksiyon Gibi Araçlardan Yararlanma ve Öğrenenin İlgisini Sürekli Canlı Tutma -- .180 4.3.2.23. Müslümanlara ve Diğer Dinlere Mensup Kişi veya Kurumlara (Kilise, Rahipler vb) Görevinin Gerektirdiği Düzeyde İslam‟ın Evrensel Değerlere, Barış ve Uzlaşma Kültürüne Katkılarını Açıklayabilme -- 180 4.3.2.24. Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Cemaatin (Çocuk, Ergen, Yetişkin) İhtiyaçlarını Tespit Edebilme -- 181 4.3.2.25. Çocukların ve Gençlerin Sorunlarını Çözmeye Yardımcı Olabilmek İçin Velilere Rehberlik Yapma -- 182 4.3.2.26. Cemaatle (Çocuk, Ergen, Yetişkin) Etkili Bir İletişim Kurabilme -- 184 4.3.2.27. Vaaz, Sohbet, Kur‟an ve Dinî bilgi Öğretiminde Amaca Ulaşılıp Ulaşılmadığını Tespit Etme -- 185 4.3.2.28. Almancayı Bilme ve Etkili Kullanma -- 186 4.4. ARAŞTIRMANIN PROBLEMLERİNE YÖNELİK BULGULAR VE YORUMLAR -- 187 4.4.1. Din Görevlilerine Yönelik Problemlere İlişkin Bulgular -- 187 4.4.1.1. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Yaşları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 187 4.4.1.2. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Cinsiyetleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 189 4.4.1.3. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Öğrenim Düzeyleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 191 xi 4.4.1.4. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Hafızlık Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 193 4.4.1.5. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Kıdemleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 195 4.4.1.6. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Görev Yılları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 198 4.4.1.7. Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyleri ve Hizmet İçi Eğitim Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 200 4.4.2. Cemaatin Din Görevlileri Yeterlik Algıları ile İlişkili Problemlere Yönelik Bulgular -- 203 4.4.2.1. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Yaşları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 203 4.4.2.2. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Cinsiyetleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 205 4.4.2.3. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Doğum Yerleri Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 207 4.4.2.4. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Medeni Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 208 4.4.2.5. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Öğrenim Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 209 4.4.2.6. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Meslek Durumları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 211 4.4.2.7. Cemaatin Din Görevlilerinin Yeterlik Düzeyi Algıları ile Camiye Gitme Sıklıkları Arasındaki Farklılaşmaya Yönelik Bulgular -- 213 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 216 KAYNAKÇA -- 226 EKLER -- 240 EK-1: Din Görevlilerine Ve Cemaate Uygulanan Nicel Anket Formları -- 240 EK-2: Araştırmada Kullanılan Nitel Görüşme Formları -- 250 EK-3: Yurt Dışı Göreve Hazırlık Eğitim Semineri Taslak Programı -- 259 | |