Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCengil, Muammer
dc.contributor.authorÖztürk, Yusuf
dc.date.accessioned2019-03-21T07:49:05Z
dc.date.available2019-03-21T07:49:05Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-05-25
dc.identifier.citationÖztürk, Y. (2017). Ergenlerde dindarlık ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi -Çarşamba örneği (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/198
dc.description.abstractBu araştırma sürecinde lise öğrencilerinin dindarlık özellikleri ile öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişkiler çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Bu kapsamda Samsun ili Çarşamba ilçesinde liselerde öğrenim görmekte olan toplam 540 öğrenciye ulaşılarak araştırma sürecinde kullanılan veri toplama araçları uygulanmıştır. Araştırma sürecinde toplanan verilerin veri analizine uygunluğunu belirlemek için normallik testleri yapılmış ve veri setlerinin parametrik nitelik taşıdığı belirlenmiştir. Bu kapsamda araştırma sürecinde veri analizi için t testi, varyans analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre lise öğrencilerinin dindarlık puanlarının cinsiyet ve anne baba tutumlarına göre anlamlı farklılaşma göstermediği bulunmuştur. Buna karşın lise öğrencilerinin dindarlık puanlarının yaş değişkenine göre bilgi ve duygu alt boyutunda anlamlı farklılaşma gösterdiği, ailenin gelir düzeyine, duygu ve etki alt boyutlarında anlamlı farklılaşma gösterdiği, herhangi bir dini gruba ait olma değişkenine göre ibadet, bilgi ve duygu alt boyutlarında anlamlı farklılaşma olduğu, dini yayınları takip etme değişkenine göre sadece etki alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu, anne eğitim düzeyi değişkenine göre inanç, bilgi, duygu ve etki alt boyutlarında anlamlı farklılaşma olduğu, baba eğitim düzeyi değişkenine göre bilgi ve duygu alt boyutlarında anlamlı farklılaşma olduğu bulunmuştur. Ayrıca, lise öğrencilerinde dindarlık ile öznel iyi oluş arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkiler olduğu ve dindarlığın öznel iyi oluşu tüm alt boyutları ile pozitif yönlü ve anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle dindarlığın lise öğrencilerinde öznel iyi oluşu anlamlı düzeyde etkileyen önemli bir değişken olduğu ve öznel iyi oluşu artırarak yaşam doyumunu artırmayı hedefleyen çalışmalarda dindarlık değişkeninin önemli bir etmen olarak göz önünde bulundurulmasının yararlı olacağı söylenebilir.en_US
dc.description.abstractIn this research period, the relationships between the religiousness characteristics of high school students and subjective well-being were examined according to various variables within this scope, 540 students who are studing in high schools were reached in the province of Samsun in Çarşamba and data collection tools used in the resarch process were applied. Normalization tests were conducted to determine the suitability of the collected data for the data analysis in the resarch process and it was determined that the data sets were parametric. In the context “t” test variance analysis correlation analysis and regression analysis were applied for data analysis in the research process. According to the findings obtained from the research it was found that the religiousness scores of high school students did not differ significantly according to gender and parental attitudes. On the other hand, it was found that high school student’s religiousness scores showed meaningful difference in information and effect sub-dimensions according to any religious group belonging variable and significant differences in worship, knowledge and emotion sub-dimensions. Also, it’s found that there is significant differentiation only in effect subdimension according to the variable of follow-up of religious publications and significant differce in belief, knowledge, feeling and effect sub-dimensions according to parental education level variable. Furthermore, it was found that there was a positive and significant relationship between religiosity and subjective well-being in high school students. It is found that religiosity predicts subjective well-being in all sub-dimensions at a meaningful level. It can be said that subjective well-being in the high scholl students of religiosity is an important variable affecting the meaningful level with the movement from the obtained findings.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER -- ÖZET, i -- ABSTRACT, ii -- İÇİNDEKİLER , iii -- TABLOLAR DİZİNİ, vii -- ÖNSÖZ, viii -- GİRİŞ,1 -- 1.1. ARAŞTIRMANIN PROBLEM DURUMU,1 -- 1.2. ARAŞTIRMANIN ALT PROBLEMLERİ,3 -- 1.3. ARAŞTIRMANIN AMACI,4 -- 1.4. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ,4 -- 1.5. ARAŞTIRMANIN VARSAYIMLARI ,5 -- 1.6. ARAŞTIRMANIN KAPSAM VE SINIRLILIKLARI,5 -- 1.7. TANIMLAR,5 -- 1.7.1. Dindarlık,5 -- 1.7.2. Öznel İyi Oluş,6 -- 1.7.3. Ergenlik Dönemi,6 -- BİRİNCİ BÖLÜM,7 -- KURAMSAL ÇERÇEVE ,7 -- 2.1. DİNİN TANIMI,7 -- 2.2. DİNDARLIK,10 -- 2.2.1. Dindarlığın Boyutları ,15 -- 2.2.2.1. İnanç Boyutu ,17 -- 2.2.2.2. İbadet Boyutu ,17 -- 2.2.2.3. Bilgi Boyutu ,18 -- 2.2.2.4. Tecrübe (Duygu) Boyutu ,18 -- 2.2.2.5. Etki Boyutu ,19 -- 2.2. DİNDARLIK YÖNELİMLERİ / DİNDARLIK TİPLERİ ,20 -- 2.3. ÖZNEL İYİ OLUŞ ,24 -- 2.4. ÖZNEL İYİ OLUŞ VE İLGİLİ KAVRAMLAR,24 -- 2.5.ÖZNEL İYİ OLUŞ KURAMLARI,29 -- 2.5.1. Erek Kuramı,29 -- 2.5.2. Etkinlik Kuramı ,31 -- 2.5.3.Uyum Kuramı ,32 -- 2.5.4. Aşağıdan Yukarı ve Yukarıdan Aşağı Kuramı,33 -- 2.5.5. Çok Yönlü Uyuşmazlık Kuramı ,34 -- 2.6.ÖZNEL İYİ OLUŞU ETKİLEYEN ETMENLER,35 -- 2.7. ERGENLİK DÖNEMİ,37 -- 2.7.1. Ergenlik Dönemi Bedensel Gelişim,38 -- 2.7.2. Ergenlik Dönemi Sosyal Gelişim,38 -- 2.7.3. Ergenlik Dönemi Duygusal Gelişim ,39 -- 2.7.4. Ergenlik Dönemi Kişilik Gelişimi ,40 -- 2.7.5. Ergenlik Dönemi Ahlak Gelişimi ,40 -- 2.7.6. Ergenlik Dönemi Bilişsel Gelişim ,40 -- İKİNCİ BÖLÜM ,42 -- YÖNTEM ,42 -- 3.1. ARAŞTIRMA MODELİ ,42 -- 3.2. EVREN VE ÖRNEKLEM ,42 -- Araştırmanın örneklemine ilişkin demografik bilgiler aşağıda sunulmuştur. ,45 -- Tablo 3.1. Örneklemin cinsiyete ilişkin dağılımı ,45 -- Tablo 3.2. Örneklemin yaşa ilişkin dağılımı,45 -- Tablo 3.3. Örneklemin gelir düzeyine ilişkin dağılımı,46 -- Tablo 3.4. Örneklemin Anne eğitim durumuna ilişkin dağılımı ,46 -- Tablo 3.5. Örneklemin Baba eğitim durumuna ilişkin dağılımı ,47 -- Tablo 3.6. Örneklemin anne tutumuna ilişkin dağılımı,47 -- Tablo 3.7. Örneklemin baba tutumuna ilişkin dağılımı,48 -- 3.3. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ,48 -- 3.3.1. Dindarlık Ölçeği,48 -- 3.3.2. Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği,49 -- 3.4. VERİ ANALİZİ VE İŞLEM ,49 -- ÜÇÜNCÜ BÖLÜM,51 -- BULGULAR,51 -- Tablo 4.1. Cinsiyete İlişkin Bulgular,51 -- Tablo 4.2. Yaş Değişkenine İlişkin Bulgular ,52 -- Tablo 4.3. Ailenin Gelir Düzeyi Değişkenine İlişkin Bulgular,54 -- Tablo 4.4. Dini Gruba Ait Olup Olmama Değişkenine İlişkin Bulgular,56 -- Tablo 4.5. Dini Yayınları Takip Edip Etmeme Değişkenine İlişkin Bulgular,57 -- Tablo 4.6. Anne Eğitim Düzeyi Değişkenine İlişkin Bulgular ,59 -- Tablo 4.7. Baba Eğitim Düzeyi Değişkenine İlişkin Bulgular,61 -- Tablo 4.8. Anne Tutumu Değişkenine İlişkin Bulgular,63 -- Tablo 4.9. Baba Tutumu Değişkenine İlişkin Bulgular ,65 -- Tablo 4.10. Korelasyon Analizi Sonucu,66 -- Tablo 4.11. Dindarlık ve Öznel İyi Oluşa İlişkin Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi -- Sonucu ,67 -- DÖRDÜNCÜ BÖLÜM,69 -- SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER,69 -- 5.1. SONUÇ VE TARTIŞMA,69 -- 5.1.1. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Cinsiyetlerine Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,69 -- 5.1.2. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Yaşlarına Göre Anlamlı Farklılaşma -- Göstermekte midir?,69 -- 5.1.3. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Ailenin Gelir Düzeyine Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,70 -- 5.1.4. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Herhangi Bir Dini Gruba Ait Olma -- Durumuna Göre Anlamlı Farklılaşma Göstermekte midir?,71 -- 5.1.5. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Herhangi Bir Dini Yayını Takip Etme -- Durumuna Göre Anlamlı Farklılaşma Göstermekte midir?,71 -- 5.1.6. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Anne Eğitim Düzeyine Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,72 -- 5.1.7. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Baba Eğitim Düzeyine Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,72 -- 5.1.8. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Anne Tutumuna Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,73 -- 5.1.9. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Baba Tutumuna Göre Anlamlı -- Farklılaşma Göstermekte midir? ,74 -- 5.1.10. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları İle Öznel İyi Oluş Puanları Arasında -- Anlamlı İlişki Var mıdır? ,74 -- 5.1.11. Lise Öğrencilerinin Dindarlık Puanları Öznel İyi Oluşun Anlamlı Bir -- Yordayıcısı mıdır? ,75 -- 5.2. ÖNERİLER ,77 -- KAYNAKÇA,79 -- EKLER ,89 --en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDinen_US
dc.subjectDindarlıken_US
dc.subjectDindarlığın Boyutuen_US
dc.subjectÖznel İyi Oluşen_US
dc.subjectErgenliken_US
dc.subjectYaşam Doyumuen_US
dc.titleErgenlerde dindarlık ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi -Çarşamba örneğien_US
dc.title.alternativeAn examination of the relationship between piety and subjective well-being in adolescents - Çarşamba caseen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster