Yayın tarihi için Makale Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 103, listelenen: 21-40
-
Osmanlı bürokrasisinde Yüksek Siyaset-Ulemâ ilişkileri: Molla Lütfi örneğinde bir değerlendirme
(Hitit Üniversitesi, 2008)Osmanlı toplumunda dinsel kurumsallaşma politik öncelikler ve ihtiyaçlar temelinde gerçekleşti. İslam’da ruhban ve din adamları sınıfının olmayışı (Bu durum özellikle Sünnîlik için geçerlidir.) bu olguyu daha da pekiştirdi. ... -
Çorum’da Nakşbendîliğin tarihi süreci ve temsilcileri
(Hitit Üniversitesi, 2008)Nakşbendîlik, özellikle XIX. asırdan sonra Osmanlı topraklarında en yaygın tarikatlardan biri konumuna gelmiştir. Osmanlı Devleti’nin genelindeki bu durum, Çorum özelinde de geçerlidir. Tekke ve Zaviyelerin kapatılışı ... -
İslam Hukuku’nda boşama yemini (Talâka Yemin) meselesi
(Hitit Üniversitesi, 2009)Bu çalışmada, boşamanın bir türü olan “şartlı boşama” ve buna bağlı olarak “boşama yemini” konusu incelenmektedir. Konunun fıkıh sistematiği içerisindeki yeri ele alınarak, şartlı boşama ve boşama yemini ile ilgili farklı ... -
Kendisine yönelik hatalı yorumlar karşısında Hz. Peygamber
(2009)Bu çalışmada sahâbe-i kiramın Hz. Peygamber hakkındaki aşırı algılamaları konu alınmıştır. Önce Hz. Peygamber’i doğru anlamanın dini doğru yaşama açısından önemi tetkik edilmiş, Hz. Peygamber hakkında oluşmuş aşırı/çizgi ... -
Kur'ân'ı anlamada yöntem tartışmalarının tefsir tarihçiliği perspektifinden değeri üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2009)Kur’ân’ı anlamada yöntem meselesini tartışanların önemli bir kısmı, başvurdukları tarihî verileri yansız biçimde değerlendirmemekte, ulaşmak istedikleri sonucu öncelemektedirler. Bunun en önemli nedeni, tarihe duyulan merak ... -
Kur'ân imlâsının gelişim süreci üzerine bazı tespit ve değerlendirmeler
(2010)Kur’ân-ı Kerim nüzulünden itibaren Hz. Peygamber döneminde yazıya geçirilmeye başlamış bir kitaptır. İlk halife Hz. Ebu Bekir döneminde cemedilmiş, ikinci halife Hz. Osman döneminde de çoğaltılarak İslâm beldelerine ... -
Nazik olmayan bazı söz ve davranışlar karşısında Hz. Peygamber
(2010)İnsanlar bazen beşeriyetlerinin de bir gereği olarak hata eder, nazik olmayan davranışlarda bulunabilirler. Sünnet kültürünün korunması ve ileriki nesillere taşınmasında büyük hizmetler üstlenen sahâbe-i kiram da beşer ... -
Kur'ân'ın ifade kalıpları nüzul kronolojisini aydınlatabilir mi? Müzzemmil Sûresi örneğinde bir yöntem denemesi
(2010)Kur’ân âyetlerinin ya da pasajlarının kronolojisine dair görüş serdedenler sadece kendi öngörülerine bağlı kalmışlar, konuyu aydınlatacak nesnel bir yöntem arayışına girmemişlerdir. Biz Kur’ân ifade kalıplarını takip ... -
Mihne sürecinde Hanefîler
(2010)Bu çalışmada, önce Mihne dönemine kadar Hanefilerin halku’l-Kur’ân hakkındaki görüşleri incelenmektedir. Daha sonra Mihne uygulamaları esnasında halku’l-Kur’ân konusunda birbirinden farklı düşünen Hanefilerin durumları ele ... -
Özgün bir nakil biçimi olarak vücûh ve nezâir edebiyatı
(2010)Erken dönem tefsir edebiyatı ve özellikle vücûh ve nezâir çalışmaları, yazılı ve özgün bir nakil yolunu temsil etmektedir. Mukâtil’den başlamak suretiyle elimizdeki matbu nüshalardan hareketle bu edebiyatın başlangıcına ... -
Hz. Peygamber'e yönelik nezaketsizliklere karşı Sahâbe-i Kiramın tepkileri
(2010)Bu çalışmada; önce Hz. Peygamber’e doğrudan ya da dolaylı olarak yönelen nezaketsizliklere karşı sahâbe-i kiramın tepkileri ele alınmakta, nezaketsizlik/kabalık niteliği taşımadığı halde, sahâbenin sırf Hz. Peygamber’den ... -
Hidayet ve Dalâleti Allah'a nispet eden ayetler nüzul döneminde nasıl algılanıyordu?
(2010)Hidayet ve dalâleti Allah’a nispet eden âyetlerin nüzul döneminde nasıl algılandığı konusu, bir zihniyet tarihi meselesidir. Anladığımız kadarıyla bu âyetler, Kur’an söyleminin karakteristik ifadelerindendir ve Müslümanların ... -
The influence of al-Ghazzali on the hermeneutics of Ibn Rushd
(2011)This article is intended to illustrate that the hermeneutics of al-Ghazzl influenced Ibn Rushd in a certain degree. One can come across a number of contexts in the works of Ibn Rushd such as Taḥfut al-taḥfut, Faṣl al-maql ... -
Zayıf hadisle amel edilip edilmeyeceği tartışmaları arasında bir çözüm yolu: Telakkî bi’l-kabûl
(Hitit Üniversitesi, 2012)Hadisçilerin kriterlerine göre, ahkâma ilişkin konularda sahih ve hasen hadislerden başkası delil olarak kabul edilmez. Fakat sahih ve hasen hadis dışında kalan bazı zayıf hadisler, İslâm hukukçu-ları tarafından delil ... -
Çankırı’da Mevlevîler ve Mesnevîhanlar
(Hitit Üniversitesi, 2012)Mevlevîlik, Çankırı’da yaklaşık 600 yıl faâliyet gösteren bir tarîkattır. 19. asrın sonlarından itibaren Üveysî silsileden gelen Mevleviler de Çankırı’da irşat faâliyetlerinde bulunmuşlardır. Mevlâna’nın tarîkatı dışında ... -
Serahsî’nin referans kaynağı olarak Kur’ân’a bakışı ve ibadet dili anlayışı
(Hitit Üniversitesi, 2012)Orta asya kökenli bir fıkıhçı (faqih) olan Serahsi Hanefi mezhebinin en önemli hukukçuları arasında yer almaktadır. Hem metodoloji hem de doktrin alanında Hanefi mezhebine önemli katkıları olmuş-tur. Bu makalede Hanefilerin ... -
Taşköprîzâde’nin Miftâhu’s-Sa’âde’si bağlamında Osmanlı ilimler tasnifi geleneğinde tefsir tarihi algısı
(Hitit Üniversitesi, 2012)Bu makalede Taşköprîzâde’nin (ö.968/1561) Miftâhu’s-Sa’âde’sinde Tefsir Tarihi’nin ele alınış biçi-minin tasvîri ve analizi konu edilecektir. İlgili telif, Osmanlı ilim geleneğinin üzerinde şekillendiği birikimi ve bu ... -
Tasavvufî düşüncede Hz. Muhammed algısı
(2012)Hz. Muhammed, sûfîlerin manevi hayatlarında örnek olarak benimsedikleri mükemmel insan mode-lidir. Sûfîler, nübüvvetin son bulduğunu belirtmekle birlikte, Hz. Peygamber’in velâyetinin kâmil müminler tarafından devam ... -
The influence of Ibn Sina on al-Ghazzali in qur'anic hermeneutics
(2012)Al-Ghazzali criticized Muslim philosophers in general and Ibn Sina in particular in a number of matters notwithstanding, he was deeply influenced by philosophy and Ibn Sina's views as to some issues. Of the contexts in ... -
Bid’at ehlinden hadis rivayeti kapsamında mihne sürecinin cerh ve ta’dile etkisi
(Hitit Üniversitesi, 2013)Mihne sürecinde “Kur’an mahlûk değildir” demediği veya halku’l-Kur’an meselesinde görüşünü açıklamayıp tevakkuf ettiği için, güvenilir râvilerin, hadisçiler tarafından haksız yere cerh edildiği ve hadislerinin terk edildiği ...