Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErgüven, Şahabettin
dc.contributor.authorDemirtürk, Muhammet Fatih
dc.date.accessioned2019-03-26T11:22:48Z
dc.date.available2019-03-26T11:22:48Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-07-27
dc.identifier.citationDemirtürk, M. F. (2018). Fetih sûresi bağlamında Arap dilindeki mansûbâtın incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/281
dc.description.abstractŞüphesiz ki bir metnin iyi bir şekilde anlaşılabilmesi yazılı olduğu dili iyi bir şekilde bilmeye bağlıdır. Kur'ân-ı Kerim, Hadis-i Şerif ve diğer İslâmî kaynakların Arapça olması, Arapça'nın iyi bir şekilde bilinmesini gerekli kılmıştır. Yüce kitabımız Kur'ân-ı Kerim'in anlaşılması için birçok farklı ilim dalı bulunmaktadır. İslâm âlimleri tefsir, esbâb-ı nüzul, belağat, sarf, nahiv, kıraat, mecâz, üslûb, iʿrâb vb. birçok farklı ilimle Kur'ân-ı Kerim'i anlamaya ve anlatmaya çalışmışlardır. Mansûbât Arapça cümle yapısında önemli bir konuma sahiptir. Mefʿûller ise Mansûbâtın aslını oluşturmaktadır. Mefʿûller; Mefʿûlün bih, Mefʿûlün leh, Mefʿûlün fih, Mefʿûlün meah, Mefʿûlü Mutlak olmak üzere beş kısımdır. Asıl olan mefʿûllere benzeyenler ise münâdâ, hâl, temyiz, müstesnâ, كَانَ ve kardeşlerinin haberi, ظَنَّ ve kardeşlerinin mefûlleri, كَادَ ve kardeşlerinin haberi, إنّ ve kardeşlerinin ismi, cinsini nefyeden lâ'nın ismi, لَيْسَ 'ye benzeyen mâ ve lâ'nın haberidir. Fiili muzari de başında nasbedici edatlardan birisi bulunması durumunda mansûb gelmektedir. Sıfat, Tekîd, Atıf, Bedel, Atf-ı beyân olmak üzere beş kısımda incelenen tâbiler ise öncesindeki kelimeye iʿrâb açısından tâbi olmaktadır. Bundan dolayı mansûb bir kelimeye tâbi olanlar da Mansûbâttandır. Çalışmamızda Mansûbâtı teorik olarak inceleyip daha sonra da bu konuları Fetih sûresi bağlamında değerlendireceğiz. Bu çalışmamızın hayırlara vesile olmasını Allah Azze ve Celle'den niyaz ediyorum.en_US
dc.description.abstractThere is no doubt that the understanding of a text completely goes through knowing its language very well. The Qur'an, and the Prophetic traditions are in the ʿArabic language which is encouraging us to learn the ʿArabic language very well. İn order, to understand our holy book -the Qur'an- there are various scientific areas. İslâmic scholars have tried to understand the Qur'an through many scientific areas such as tafsir (interpretation), esbâb-ı nüzul (reasons of revelation), belağat (rhetoric), sarf and nahiv (grammar), Kıraat (recitation), mecâz (metaphor), üslûb (method), iʿrâb (expression). This helps to understand the Qur'an much better. The Mansûbât (accusatives) have an important role in the shape of an ʿArabic sentence. So there are objects called Mefʿûls which are the basic elements of the Mansûbât. However, the Mefʿûls are 5 as follows: Mefʿûlün bih (an accusative object), Mefʿûlün leh (adverbal qualification of purpose), Mefʿûlün fih (adverbal qualification of time and place), Mefʿûlün meah (which tells about the event happening next to the act), Mefʿûlü Mutlak (cognate accusative-the absolute object). There are also others which can be regarded as the side elements of these basics as follows: münâdâ (called), hâl (to remove the ambiguity of the basic items), temyiz (to remove the ambiguity of the person), müstesnâ (espective), the predicate of كَانَ and its sisters, the predicate of كَادَ and its sisters, the Name of إنّ and its sisters, the name of lâ which negates its type, the predicate of mâ and lâ which look like لَيْسَ. The Present tense is also a mansûb. There are also the so-called followers which are always following their formers in grammar ruling such as: sıfat (the adjective), tekîd (added word for emphasis), atıf (the concunction), bedel (the substitute), atf-ı beyân (another type of the concunction). Therefore, anything follows the Mansûbât in ruling are also called likewise. In this work we will analyse the Mansûbât theoretically and will try to examine it on sûrah Fath. We ask Allah (swt) to make this work beneficial.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER -- ÖZET , i -- ABSTRACT , ii -- TEŞEKKÜR , iii -- İÇİNDEKİLER , iv -- KISALTMALAR , xi -- ÖN SÖZ , xii -- GİRİŞ , 1 -- 1. ÇALIŞMANIN KONUSU, ÖNEMİ VE AMACI, 1 -- 2. ÇALIŞMADA YÖNTEM , 2 -- 3. TEZDE KULLANILAN KAYNAKLAR, 2 -- BİRİNCİ BÖLÜM: GENEL BİLGİLER , 5 -- 1.1. NAHİV İLMİNİN ORTAYA ÇIKIŞI , 5 -- 1.2. KELİME VE KISIMLARI, 8 -- 1.2.1. İsim , 9 -- 1.2.2. Fiil , 9 -- 1.2.3. Harf , 10 -- 1.3. KELAM , 10 -- 1.4. ÂMİL , 11 -- 1.4.1. Lafzî Âmil , 12 -- 1.4.1.1. Semâi Âmil , 12 -- 1.4.1.1.1. Harfi Cerler , 12 -- 1.4.1.1.2. İsmini Nasb, Haberini Ref Eden Harfler , 13 -- 1.4.1.1.3. İsmini Ref, Haberini Nasb Eden Harfler , 13 -- 1.4.1.1.4. Sadece İsmi Nasb Eden Harfler , 13 -- 1.4.1.1.5. Fiili Muzariyi Nasb Eden Harfler , 13 -- 1.4.1.1.6. Fiili Muzariyi Cezm Eden Harfler ,. 13 -- 1.4.1.1.7. Fiili Muzariyi Cezm Eden İsimler ,. 14 -- 1.4.1.1.8. Nekra İsimleri Temyiz Olarak Nasb Eden İsimler , 14 -- 1.4.1.1.9. Ref Eden ve Nasp Eden İsim Fiiller , 14 -- 1.4.1.1.10. Nâkıs Fiiller , 15 -- 1.4.1.1.11. Mukarebe Fiilleri , 15 -- 1.4.1.1.12. Medih ve Zem Fiilleri , 16 -- 1.4.1.1.13. Şek (Şüphe) ve Yakîn Fiileri (Efâli Kulûb) ,. 16 -- 1.4.1.2. Kıyâsi Âmil , 16 -- 1.4.1.2.1. Fiil , 16 -- 1.4.1.2.2. Masdar , 16 -- 1.4.1.2.3. İsmi Fâil , 16 -- 1.4.1.2.4. İsmi Mefʿûl , 17 -- 1.4.1.2.5. Sıfatı Müşebbehe , 17 -- 1.4.1.2.6. Muzaf , 17 -- 1.4.1.2.7. İsmi Mübhem Tam , 17 -- 1.4.2. Manevî Âmil , 17 -- 1.4.2.1. Mübteda ve Haberi Ref Eden Mânevî Âmil , 17 -- 1.4.2.2. Fiili Muzariyi Ref Eden Mânevî Âmil ,. 17 -- 1.5. MAʿMÜL , 17 -- 1.5.1. Merfûât , 18 -- 1.5.2. Mansûbât , 18 -- 1.5.3. Mecrûrât , 18 -- 1.5.4. Meczûmât , 18 -- 1.6. İʿRÂB VE KISIMLARI , 18 -- 1.6.1. İʿrâb , 18 -- 1.6.2. İʿrâb’ın Kısımları , 20 -- 1.6.2.1. Zât ve Hakikate Göre İʿrâb , 20 -- 1.6.2.2. Mahalline Göre İʿrâb , 20 -- 1.6.2.2.1. Sadece Harekeyle İʿrâb , 20 -- 1.6.2.2.2. Sadece Harflerle İʿrâb , 22 -- 1.6.2.2.3. Hareke İle Birlikte Hazf Olan İʿrâb , 23 -- 1.6.2.2.4. Harf İle Birlikte Hazf Olan İʿrâb , 23 -- 1.6.2.3. Nevisine (Çeşidine) Göre İʿrâb , 24 -- 1.6.2.3.1. Ref Alâmetleri , 24 -- 1.6.2.3.2. Nasb Alâmetleri , 25 -- 1.6.2.3.3. Cer Alâmetleri , 26 -- 1.6.2.3.4. Cezm Alâmetleri , 26 -- 1.6.2.4. Sıfatına Göre İʿrâb , 27 -- 1.6.2.4.1. Lafzî İʿrâb , 27 -- 1.6.2.4.2. Takdîrî İʿrâb , 27 -- 1.6.2.4.3. Mahallî İʿrâb , 29 -- 1.7. MUʿREB ve MEBNÎ , 29 -- İKİNCİ BÖLÜM: MANSÛBÂT, 31 -- 2. MANSÛBÂTIN KISIMLARI , 31 -- 2.1. MEFʿÛLLER , 31 -- 2.1.1. Mefʿûlün Bih , 31 -- 2.1.1.1. Mefʿûlün Bih’in Âmili , 32 -- 2.1.1.1.1. Müteaddî Fiil , 32 -- 2.1.1.1.1.1. Bir Mefʿûle Müteaddî Olan Fiiller , 32 -- 2.1.1.1.1.2. İki Mefʿûle Müteaddî Olan Fiiller , 33 -- 2.1.1.1.1.3. Üç Mefʿûle Müteaddî Olan Fiiller , 33 -- 2.1.1.1.2. Müteaddî Fiilin İsmi Fâil Sigası: , 33 -- 2.1.1.1.3. Müteaddî Fiilin Masdar Sigası , 34 -- 2.1.1.1.4. Müteaddî Fiilin İsim Fiili: , 34 -- 2.1.1.2. Mefʿûlün Bih’in Hükümleri , 34 -- 2.1.1.3. Mefʿûlün Bih Sarîh , 36 -- 2.1.1.4. Mefʿûlün Bih Gayr-ı Sarîh , 36 -- 2.1.1.5. Mefûlün bih’in Zâhir ve Zamir Olması , 36 -- 2.1.2. Mefʿûlü Mutlak , 37 -- 2.1.2.1. Mefʿûlü Mutlak’ın Âmili , 38 -- 2.1.2.1.1. Fiil , 38 -- 2.1.2.1.2. İsmi Fâil , 38 -- 2.1.2.1.3. Masdar , 39 -- 2.1.2.2. Mefʿûlü Mutlak’ın Manaları , 39 -- 2.1.2.2.1. Tekîd , 39 -- 2.1.2.2.2. Nevi , 40 -- 2.1.2.2.3. Adet , 40 -- 2.1.3. Mefʿûlün Leh , 41 -- 2.1.3.1. Mefʿûlün Leh’in Âmili , 41 -- 2.1.3.2. Mefʿûlün Leh’in Özellikleri , 41 -- 2.1.4. Mefʿûlün Fih , 43 -- 2.1.4.1. Mefʿûlün Fih’in Âmili , 43 -- 2.1.4.2. Zarf-ı Zaman ,. 43 -- 2.1.4.3. Zarf-ı Mekan ,. 44 -- 2.1.5. Mefʿûlün Meah , 46 -- 2.1.5.1. Mefʿûlün Meah’ın Âmili , 46 -- 2.2. DİĞER MANSÛBÂT , 47 -- 2.2.1. Münâdâ , 47 -- 2.2.1.1. Müfred Alem (Özel İsim) Münâdâ , 48 -- 2.2.1.2. Nekre-i Maksûde Münâdâ , 49 -- 2.2.1.3. Nekre-i Gayr-ı Maksûde Münâdâ , 49 -- 2.2.1.4. Muzâf Münâdâ , 50 -- 2.2.1.5. Şibh-i Muzâf Münâdâ , 50 -- 2.2.2. Hâl , 51 -- 2.2.2.1. Hâl’in Özellikleri , 51 -- 2.2.3. Temyiz , 54 -- 2.2.3.1. Temyiz’in Kısımları , 54 -- 2.2.3.1.1. Sayı ve Miktarlardaki Kapalılığı Açıklayan Temyiz , 55 -- 2.2.3.1.1.1. Sayıların Temyizi , 55 -- 2.2.3.1.1.2. Ölçü Birimlerinin Temyizi , 56 -- 2.2.3.1.2. Nisbetteki Kapalılığı Açıklayan Temyiz , 56 -- 2.2.3.1.2.1. Dönüştürülmüş Temyiz , 56 -- 2.2.3.1.2.1.1. Fâilden Dönüşen Temyiz , 56 -- 2.2.3.1.2.1.2. Mefʿûlden Dönüşen Temyiz , 57 -- 2.2.3.1.2.1.3. Muzâftan Dönüşen Temyiz , 57 -- 2.2.3.2. Temyiz’in Özellikleri , 57 -- 2.2.3.3. Temyiz ve Hâl’in Ortak Özellikleri , 58 -- 2.2.3.4. Temyiz ve Hâl’in Farkları , 58 -- 2.2.4. Müstesnâ , 58 -- 2.2.4.1. Müstesnâ’nın Âmili , 59 -- اِ لَّ . 2.2.4.2 ’dan Sonra Gelen Müstesnâ’nın Hükümleri , 59 -- 2.2.4.2.1. Nasb Gelmesinin Vacip Olması , 59 -- 2.2.4.2.2. Nasb ve ya Bedel Gelmesinin Câiz Olması , 59 -- 2.2.4.2.3. Cümledeki Âmilin Gerektirdiği İʿrâbı Alması , 60 -- اِ لَّ . 2.2.4.3 ’dan Önce Gelen Cümlenin Hükümleri , 61 -- 2.2.4.3.1. Tam ve Olumlu İstisna , 61 -- 2.2.4.3.2. Tam ve Olumsuz İstisna , 61 -- 2.2.4.3.3. Nâkıs ve Olumsuz İstisna , 62 -- 2.2.5. Nevâsıh’ın Mansûbâtı , 62 -- إ نَ . 2.2.5.1 ve Benzerlerinin Haberi , 62 -- كَانََ . 2.2.5.1.1 ve Benzerlerinin Özellikleri , 63 -- كَادََ . 2.2.5.2 ve Benzerlerinin Haberi , 68 -- 2.2.5.3. Mukârabe Fiilleri , 69 -- 2.2.5.3.1. Ümit (Recâ) Fiilleri , 70 -- 2.2.5.3.2. Başlama (Şuru’) Fiilleri , 70 -- ظَ نَ . 2.2.5.4 ve Benzerlerinin Haberi , 71 -- ظَ نَ . 2.2.5.4.1 ve Benzerlerinin Özellikleri , 72 -- إ نَ . 2.2.5.5 ve Benzerlerinin İsmi , 72 -- إِ نَ . 2.2.5.5.1 ve 73 , أَ نَ -- 75 ,كَأ نَ . 2.2.5.5.2 -- 76 , لكِ نَ . 2.2.5.5.3 -- 76 , لَيْتََ . 2.2.5.5.4 -- 76 , لَعَ لَ . 2.2.5.5.5 -- 2.2.5.5.6. Cinsini Olumsuz Yapan 77 ,لََّ -- لَيْسََ . 2.2.5.6 ’ye Benzeyen لََّ , مَا , إِنَْ ve لَّتََ ’nin Haberi , 79 -- 2.3. MANSÛB OLAN TÂBİLER , 80 -- 2.3.1. Sıfat , 80 -- 2.3.1.1. Sıfat’ın Manaları , 80 -- 2.3.1.2. Sıfat’ın Hükümleri , 80 -- 2.3.1.3. Sıfat’ın Kısımları , 81 -- 2.3.1.3.1. Hakiki Sıfat , 81 -- 2.3.1.3.2. Sebebî Sıfat , 82 -- 2.3.1.4. Sıfat’ın Kullanım Şekilleri , 82 -- 2.3.1.4.1. Müfred Sıfat , 82 -- 2.3.1.4.2. Cümle Sıfat , 82 -- 2.3.1.4.2.1. İsim Cümlesi , 83 -- 2.3.1.4.2.2. Fiil Cümlesi , 83 -- 2.3.1.4.3. Şibih Cümle Sıfat , 83 -- 2.3.2. Te’kîd ,. 83 -- 2.3.2.1. Lafzî Te’kîd , 84 -- 2.3.2.2. Mânevî Te’kîd , 84 -- 2.3.3. Harflerle Atıf , 85 -- 85 , وََ . 2.3.3.1 -- 86 , فََ . 2.3.3.2 -- 87 , ثُ مَ . 2.3.3.3 -- 87 , أَوَْ . 2.3.3.4 -- 88 , أَمَْ . 2.3.3.5 -- 88 , إِ ما . 2.3.3.6 -- 89 , بَلَْ . 2.3.3.7 -- 89 , لََّ . 2.3.3.8 -- 90 , لكِنَْ . 2.3.3.9 -- 90 , حَت ى . 2.3.3.10 -- 2.3.4. Bedel , 91 -- 2.3.4.1. Bedel-i Kül (Mutabık) , 91 -- 2.3.4.2. Bedel-i Ba’z , 91 -- 2.3.4.3. Bedel-i İştimal , 92 -- 2.3.4.4. Bedel-i Galat ,. 92 -- 2.3.5. Atf-ı Beyan , 92 -- 2.4. MANSÛB FİİLİ MUZARİLER , 92 -- 2.4.1. Kendi Başına Fiili Muzariyi Nasb Edenler , 93 -- 93 ,. أَنَْ . 2.4.1.1 -- 94 , لَنَْ . 2.4.1.2 -- 94 , كَيَْ . 2.4.1.3 -- 95 , إِذَنَْ . 2.4.1.4 -- 2.4.2. Kendinden Sonra Caiz Olarak Gizli Gelen أَنَْ ile Nasb Edenler , 95 -- 2.4.3. Kendinden Sonra Vacip Olarak Gizli Gelen أَنَْ ile Nasb Edenler , 96 -- 2.4.3.1. Lâm-ı Cuhud ,. 96 -- 96 , حتَّى . 2.4.3.2 -- 2.4.3.3. Sebep Fa’sı , 97 -- 2.4.3.4. Birliktelik Vâv’ı , 97 -- 98 , أَوَْ . 2.4.3.5 -- ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: FETİH SÛRESİ’NİN MANSÛBAT AÇISINDAN -- İNCELENMESİ , 99 -- 3. SÛRE HAKKINDA GENEL BİLGİ , 99 -- 3.1. NÜZÛL SEBEBİ , 99 -- 3.2. SÛRENİN MUHTEVÂSI , 99 -- 3.3. SÛRENİN FAZİLETİ , 99 -- 3.4. SÛRENİN MEÂLİ , 100 -- 3.5. SÛRE’NİN MANSÛBAT AÇISINDAN İNCELENMESİ , 104 -- SONUÇ ve DEĞERLENDİRME , 130 -- KAYNAKÇA , 132 --en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMansûbâten_US
dc.subjectFetih Sûresien_US
dc.subjectİʿrâben_US
dc.subjectİʿrâbü’l-Kur’ânen_US
dc.subjectNahiven_US
dc.subjectDilbilgisien_US
dc.subjectArapçaen_US
dc.titleFetih sûresi bağlamında Arap dilindeki mansûbâtın incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe mansûbât within sûrah fath in its linguistic explanationsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster