Türkiye’de kamu idarelerinde stratejik planlama: Yasal çerçeve ve stratejik planlama süreci
Citation
Sağlam, M. (2012). Türkiye’de kamu idarelerinde stratejik planlama: Yasal çerçeve ve stratejik planlama süreci. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, 49(565), 81-95.Abstract
Stratejik planlama, günümüzde kamu kesiminde yer alan idarelerde uygulanmaya başlanan bir yönetim aracıdır. Türkiye’de kamu kesiminin mali yönetimi ile ilgili olarak kamu idarelerinde stratejik planlama uygulanmasına 2003 yılında çıkarılan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile başlanmıştır. Bu Kanun ile stratejik planlama zorunluluğu getirilmiştir. Bu zorunluluk hem merkezi yönetim hem de yerel yönetim idarelerini kapsamaktadır. Stratejik planlama ya da stratejik yönetim, bir süreçtir. Bu süreç çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Bu sürecin aşamaları; hazırlık, durum analizi, temel değerler, misyon ve vizyon bildirimi, stratejik amaç ve hedefler, performans göstergeleri ve faaliyetlerin belirlenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesidir. Türkiye’de kamu kesimindeki idareler için stratejik planlamanın yasal olarak tabanı oluşmuş, her bir idare yasal süre içinde stratejik planını yapmış ve uygulamaya başlamıştır. Buna karşılık kamu idarelerinde stratejik planlamanın yerleşmesi ve bir kültür olgusuna dönüşmesinin zamana ihtiyacı olacağı açıktır. Nowadays strategic planning is a management tool which is started to use for administration
in public sector. Turkey has started strategic planning in public sector in relation
to the implementation of strategic planning in public administration/public sector organisations
in 2003 by Public Financial Management and Control Law No. 5018. Strategic
planning became an obligation by the law. This obligation includes both the central government
and local government administrations. Strategic planning or strategic management
is a process which is consisted of several steps. Steps of this process are; preparation,
situation analysis, main values, mission and vission announcement, strategic objectives
and goals, performance reviews and determination of the activities, implementation
and evaluation. In Turkey base of strategic planning for the authorities in the public
sector is legally formed, each authority made and started to apply it’s strategic plan within
statutory period. However, it is clear that establishment of strategic planning in public
administration/public sector organisations and its transformation into a cultural phenomenon
will need time.