dc.contributor.advisor | Evkuran, Mehmet | |
dc.contributor.author | Özdemir, Yaşar | |
dc.date.accessioned | 2019-08-20T07:14:31Z | |
dc.date.available | 2019-08-20T07:14:31Z | |
dc.date.issued | 2014 | en_US |
dc.date.submitted | 2014-02-04 | |
dc.identifier.citation | Özdemir, Y. (2014). Ehl-i Beyt kavramının teolojik analizi (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/3718 | |
dc.description.abstract | Kelime anlamı itibariyle Ehl-i Beyt kavramı ehl (aile) ve beyt (ev) kelimelerinden oluşmaktadır. Ehl-i Beyt kavramının özel anlamda Hz. Peygamber'in ailesini kasteder manada kullanıldığı açıktır. Fakat birçok Kuran ayetinde ve Hz. Peygamber'in hadislerinde Allah katında üstünlüğün ırk veya soy ile olmayıp, sadece takva ile olduğu belirtilmektedir. Hz. Peygamber'in nesebe dayalı bir miras bıraktığını iddia etmek Kur'an'a ve Hz. Peygamber'in Sünnetine aykırıdır. Aynı zamanda İslam kardeşliği ve eşitliğe de aykırıdır. Şia Mezhebi, Ahzab Suresi 33. Ayet gibi bazı Kur'an ayetlerinden ve Âl-i Aba Hadisi gibi bazı hadislerden bir siyasi görüş, politik bir miras çıkarmaktadır. Hz. Peygamber'in, ölümünün ardından, ailesinin veya torunlarının İslam devletinin başına geçeceğini ima ettiği veya bunu açıkça belirttiği ve bu durumun kıyamete kadar böyle sürüp gideceği görüşü, Şia tarafından ortaya atılan siyasi bir görüştür. Şia'nın bu siyasi görüşü yalnızca politik bir görüş olmaktan çıkarak günden güne bir inanç meselesi halini almıştır. Fakat açıkça görülmektedir ki bu görüş dini değil siyasi bir görüştür. Hz. Peygamber'in siyasi ve dini mirasını kullanarak dini ve politik güç elde etme çabası yalnızca Şia tarafından değil, Ümeyye ve Abbasiler gibi daha birçokları tarafından hatta günümüzde dahi hala, kullanılmıştır ve kullanılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışmamızda Ehl-i Beyt kavramının, dini gibi görünürken, nasıl olup da siyasi bir husus haline geldiğini açıklamaya çalışacağız. Ve çalışmamızın sonunda Ehl-i Beyt kavramının nesebe dayalı, ırkı esas alan bir kavram olmayıp aksine hiçbir ırkçı söylem ihtiva etmeyip tüm Müslümanları içine alan, iman ve takva esasına dayalı "Kâbe'ye Yönelenler" "Tüm Müttaki Müminler" "Kâbe Ehl-i" gibi anlamlara geldiğini ortaya koymaya çalışacağız. Peygamberimizin vefatından beri, özelliklede Müslümanların birlikteliğe daha çok muhtaç olduğu şu zamanda, bu tanımlamaya her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulduğu ortadadır. | en_US |
dc.description.abstract | As the literal meaning of the concept of the Ahl al-Bayt is composed of words ahl (family) and bayt (house). It is obvious the concept of ahl al-bayt, specifically, used in the meaning of Hz. Muhammad's family. But in many verses of the Qoran and in many of his hadiths, supremacy is not stated by race or descent but with taqwa only. To claim that he had left a legacy of racial is contrary to the Sunnah of Hz. Muhammad and Qoran. At the same time it is contrary to the Islamic brotherhood and equality idea too. A political governance is made by Shia sect from some Qoran verses and Prophet's hadiths. For example: "Chapter Ahzab, Verse 33". Hadits: "Al-i Aba", "Hamse-i Al-i Aba" etc... to claim that Hz. Muhammed pointed or clearly declared that his family or his Grandchilds must be chosen as the president of New Islamic Country after his death and this will continue like that untill the end of the world, is a political view that provided by Shia Sect. This political view of Shia Sect turned into a belief by day by after Prophet passed away. This opinion is political as it is seen not a religious one. Political and religious heritage of the Prophet wasn't tried used by Shia Sect only but also so many others tried to gain politic and religious power by adopting Prophet's heritage. Like The Umayyads and Abbasi. In this study we will try to explain that, how the concept of Ahl al-Bayt turned into a political topic even it looks like religious. And at the end of our study we will try to proof that, Ahl al Bayt is not a racist family brotherhood but it is an Islamic Brotherhood that not has any racism. "Ahl" contains all of the Muslim belivers and the Bayt is the Holy Kaaba. Logically proofing that is really needed since the Prophet passed away and specially nowadays that Muslims don't have togetherness. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ--V GİRİŞ --1 I. BÖLÜM: EHL-İ BEYT KAVRAMININ TARİHSEL VE TEOLOJİK ÇERÇEVESİ 1. İSLAM ÖNCESİ ARAP TOPLUMUNDA EHL-İ BEYT--3 2. HZ. PEYGAMBER DÖNEMİNDE EHL-İ BEYT--6 2.1. Kur'ân’da Ehl-i Beyt---7 2.1.1 Mekki Ayetlerde Ehl-i Beyt ----10 2.1.2 Medeni Ayetlerde Ehl-i Beyt--12 2.2 Hadislerde Ehl-i Beyt---19 3. EHL-İ BEYT KÜLTÜNÜN OLUŞMASINDA İSLAM ÖNCESİ ASABİYETİN ETKİSİ---24 4. İSLAM KÜLTÜRÜNDE EHL-İ BEYT--26 4.1. Şia Toplumunda Ehl-i Beyt Anlayışı--27 4.2. Sünnî Toplumda Ehli Beyt Anlayışı--.31 II. BÖLÜM: İSLAM EKOLLERİNDE EHL-İ BEYT 1. KÜLTÜR VE MİTOLOJİDE KUTSAL AİLE KAVRAMI--.38 2. KURTARICI LİDERLİK İNANCI--.43 2.1. Mehdi İnancı--45 2.2. Mesih İnancı--….51 3. İSLAM TOPLUMLARINDA EHL-İ BEYT KÜLTÜNÜN İŞLEVLERİ--54 3.1. Ehl-i Beyt Kavramının Teolojik İşlevi--55 3.2. Ehl-i Beyt Kavramının Politik İşlevi--61 3.2.1. İslam’ın Klasik Çağında Ehl-i Beyt.--62 3.2.2. İslam’ın Klasik Çağı Sonrasında Ehl-i Beyt--7 4. YENİ BİR ANLAYIŞIN TEMELLERİ.--73 SONUÇ--80 KAYNAKÇA----.84 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ehl-i Beyt | en_US |
dc.subject | Kâbe | en_US |
dc.subject | Peygamber, Şia Mezhebi | en_US |
dc.subject | Siyaset | en_US |
dc.subject | Ahl al-Bayt | en_US |
dc.subject | Kaaba | en_US |
dc.subject | Prophet | en_US |
dc.subject | Shia Sect | en_US |
dc.subject | Politic | en_US |
dc.title | Ehl-i Beyt kavramının teolojik analizi | en_US |
dc.title.alternative | Theolojical analysis of the concept of the Ahl al-Bayt | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |