Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHaksever, Ahmet Cahid
dc.contributor.authorKayacı, Eyyüp
dc.date.accessioned2019-08-23T12:57:52Z
dc.date.available2019-08-23T12:57:52Z
dc.date.issued2015en_US
dc.date.submitted2015-01-12
dc.identifier.citationKayacı, E. (2015). Hüsn-i Gülzârî'nin hayatı, Dîvân'ı ve tasavvufî görüşleri (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/3756
dc.description.abstractHüsn-i Gülzârî, XIX. yüzyılın ikinci yarısından XX. yüzyılın ilk yarısına kadarki sürede Çorum yöresinde yaşamış ve siyasî, sosyal, iktisadî açıdan bir devletin yıkılışına, dönemin savaşlarına ve yeni bir devletin kuruluşuna, bu dönemde yapılan devrimlere tanıklık etmiş bir mutasavvıf şairdir. Çorum ve yöresinde yetişmiş ve bu coğrafyada medfun birçok mutasavvıf şair bulunmaktadır. Halvetiyye'nin Uşşâkiyye bölümüne bağlı Ruhzâriyye kolunu kurmuş olan Hüsn-i Gülzârî de bu bölgede hizmet etmiş ve yetiştirdiği mutasavvıf şair halifeleriyle bölgede etkili olmuştur. Hüsn-i Gülzârî'nin seksen dokuz şiirden oluşan Dîvânı, âlim ve mutasavvıf bir şairin kendi birikimleriyle asırların bir araya getirdiği bilgi, görgü ve duyguların çok yönlü ve samimi bir şekilde dile getirildiği bir eserdir. Gülzârî şiirlerinde tasavvufu ön plana çıkarmıştır. O, tasavvufu en yüksek makama ermek için takip edilecek yol, mürşidi ise bu yola götürecek rehber olarak görmüştür. Şiirlerinde, insanları tarikate gitmeye davet etmiş ve ancak aşk yolu ile Allah'a ulaşlabileceği görüşünü savunmuştur. Şiirleri tasavvufî anlam zenginliği ile bilim dünyasına ve yeni nesillere önemli katkılar sağlayacak mahiyettedir. Bir Giriş ve iki bölümden oluşan tezimizin ilk bölümünde, Hüsn-i Gülzârî'nin yaşadığı dönemin sosyal ve ekonomik durumuna, tasavvufun dînî ve sosyal hayata tesirlerine değindik. Birinci Bölüm'de, Hüsn-i Gülzârî'nin ailesini ve doğumunu, ilmi serüvenini, tasavvufa intisabını, mensubu olduğu tarikatın genel özelliklerini ve etkisi günümüze kadar devam eden yetiştirdiği halifelerini ele aldık. İkinci Bölüm'de ise Gülzârî'nin Dîvân'ından ve hayat tarzından hareketle çesitli tasavvufî kavramlara yaklaşımını ve bu kavramlara yüklediği anlamları ele alıp günümüz insanının anlam arayışına nasıl bir katkı sağlayabileceğini ortaya koymaya çalıştık. Eklerde'de, Gülzârî'nin tek eseri olan Dîvân'ındaki Osmanlı Türkçesi ile yazılmış şiirlerinin çevirisine yer verdik.en_US
dc.description.abstractHüsn-i Gülzari is a mystic and sufi poet who lived during the second half of the 19th century and first half of the 20th century in the city of Çorum, which at the time he bore witness the downfall of a country politically, socially and financially besides the wars thereafter the foundation of a new country with the revolutions. There are many qualified and entombed mystic poets in the neighbourhood of Çorum. Hüsn-i Gülzari founded the Ruhzariyye branch of Halvetiyye Uşşakiyye and served himself in this region and obviously influenced with his mystic poet caliphets. Hüsn-i Gülzari's poetry including eighty-nine poems, is a masterpiece both a scholar and mystic poet himself mentioned sincerely and variously with his own experience and emotions, manners and knowledge composed of the ages. Gülzarı featured sufism in his poems. He regards the sufism as the only way to follow and the mentor as the unique one in order to reach the highest rank. He argued that sufism is the only way to reach Allah and invited people to join islamic cult. His poems have a significance upon the next generations and science world with their mystical rich meanings. In the first part of three sections' thesis, we referred to social and economical conditions and the effects on the religional and social life of the sufism during the era Hüsn-i Gülzarı lived. In the second part, we mentioned Hüsn-i Gülzarı's family and birth, his journey of information, initation of sufism, the general features of the islamic cult and his caliphets who made a mark up to the present. In the third part, we tried to mention about his approach to different mystical concepts and discussed the way that how to influence today's people by means of his poems and lifespan. In the fourth part, we included the latinized poems of Ottoman poetry in Gülzarı's only masterpiece "Divan".en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET-- i ABSTRACT -- ii KISALTMALAR . vii ÖNSÖZ -- viii GİRİŞ 1 1. HÜSN-İ GÜLZÂRÎ’ NİN YAŞADIĞI DÖNEM VE ÖZELLİKLERİ--.1 1.1. SOSYAL VE EKONOMİK DURUM .. 1 1.2. DÎNÎ- TASAVVUFÎ DURUM -- 3 BİRİNCİ BÖLÜM HÜSN-İ GÜLZÂRÎ’ NİN HAYATI, ŞAHSİYETİ VE TESİRLERİ 1. HAYATI -- 7 1.1. Çocukluk ve Gençlik Devri --7 1.1.2. Ailesi -- 9 1.1.3. Eğitimi .. 10 1.2. Tarikata İntîsabı ve Sonrası -- 11 1.2.1. Pir Hasan Hüsameddin Uşşâkî ve Uşşâkîliğin Genel Karakteristiği.11 1.2.2 Şeyhi --13 1.2.3. İntisabı ve Müritliği -- 14 1.2.4. Hilâfeti ve Tarikat Silsilesi -- 16 1.3. Hizmet Dönemi ve Vefatı21 1.3.1. Hüsn-i Gülzârî’nin İç Anadolu’ daki Hizmetleri --21 1.3.2. Hüsn-i Gülzârî’nin Hapishane Hayatı -- 23 1.3.3. Vefat Tarihi ve Mezarı 26 2. ŞAHSİYETİ ve TESİRLERİ .. 29 2.1. Şahsiyeti .. 29 2.1.1. İlmî Şahsiyeti --30 2.1.2.Tasavvufî Şahsiyeti -- 32 iv 2.2. Tesirleri -- 35 2.2.1. Halifeleri --.. 36 2.2.1.1. Mehmet Ali Bayık ( Fehmi Efendi ) --36 2.2.1.2. Molla İdris Güneş --.. 40 2.2.1.3. Hayrullah Ulusoy --.. 41 2.2.1.4. İbrahim İpek . 43 2.3. Hüsn-i Gülzârî’nin Çorum ve Havalisinde Görüştüğü Sûfîler 49 2.3.1. Şeyh Ethem Efendi -- 49 2.3.2. Mahzenli Ali Efendi . 50 2.3.3. Çankırılı Astarlızâde Mehmed Hilmi Efendi 50 2.4. Eserleri--. 52 2.4.1. Dîvân . 52 2.5. Bazı Menkabeleri ve Kerâmetleri. 53 İKİNCİ BÖLÜM HÜSN-İ GÜLZÂRÎ’NİN TASAVVUFÎ GÖRÜŞLERİ 1. TASAVVUF 58 2. SEYR Ü SÜLÛKLE İLGİLİ KAVRAMLAR . 62 2.1. Seyr ü Sülûk .. 62 2.2. Uşşâkîlik’te Atvâr-ı Seb‘a . 66 2.3. Mürîd- Mürşid İlişkisi . 69 3. SÂLİKİ KEMÂLE ERDİRİCİ YOLLAR . 74 3.1. Şeriat, Tarîkat, Hakikat ve Marifet --.. 74 3.2. İnzivâ, Uzlet, Halvet 79 3.3. Zikir .. 82 3.3.1. Günlük Zikir . 86 3.3.2. Cehrî Zikir, Semâ ve Deverân 90 3.4. Murâkabe ve Teveccüh --.. 94 3.5. Rüya . 97 4. SÂLİKİN VASIFLARI --.. 103 4.1. Atvar-ı Seb’a’ya Göre Sâlike Kazandırılması Arzu Edilen Sıfatlar .. 103 v 4.1.1. Tevbe .. 103 4.1.2. Müşahede- 108 4.1.3. Keşf ve İlhâm 110 4.1.4. Niyette ve Amelde İhlâs --.. 114 4.1.5. İstikamet -- 117 4.1.6. Fakr ve Zühd 120 4.1.7. Tevekkül -- 123 4.1.8. Sabır. 126 4.1.9. Rıza . 130 4.1.10. Şükür, Hamd ve Minnet -- 134 4.1.11. Duâ ve Niyâz 138 4.1.12. Edeb ve Tevâzû 142 4.1.13. Takvâ 145 4.1.14. Cömertlik 147 4.1.15. Aşk ve Muhabbet . 151 4.2. Atvar-ı Seb’a’ya Göre Sâlikten Giderilmesi İstenen Kötü Sıfatlar 156 4.2.1. Kibir. 157 4.2.2. Yalancılık -158 4.2.3. Kîl u kâl --. 159 4.2.4. Harâm . 160 4.2.5. Ayıp Gözetmek 162 4.2.6. Gönül Yıkmak 164 5. DİN ve İBADETE DAİR MEFHUMLAR --.. 166 5.1. Küfür, imân . 166 5.2. Mü’min, Müslüman 168 5.3. Kâfir 171 5.4. Münkir, Âsi . 172 5.5. Şeytan -- 173 5.6. Namaz, Oruç 175 5.7. Hac--176 SONUÇ --. 178en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHüsn-i Gülzârîen_US
dc.subjectHalvetîliken_US
dc.subjectUşşâkîliken_US
dc.subjectRuhzârîliken_US
dc.subjectÇorum'da Tasavvufen_US
dc.subjectIslamic Mysticism at Çorumen_US
dc.titleHüsn-i Gülzârî'nin hayatı, Dîvân'ı ve tasavvufî görüşlerien_US
dc.title.alternativeBiography of Hüsn-i Gülzârî and Dîvân and about sufism opinionsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster