Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKılıç, Sabiha
dc.contributor.authorÜnaldı, Gülçin
dc.date.accessioned2019-10-08T08:44:07Z
dc.date.available2019-10-08T08:44:07Z
dc.date.issued2016en_US
dc.date.submitted2016-05-03
dc.identifier.citationÜnaldı, G. (2016). Yeşil pazarlamada karbon ayak izi kavramının değerlendirilmesi : Çorum İli'nin Dünya üzerindeki karbon ayak izinin belirlenmesi üzerine bir alan araştırması (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/4159
dc.description.abstractDünyamızda giderek artan çevre kirliği, geri dönüşü olmayan tahribatlara sebep olmaktadır. Burada en büyük rolü ise ihtiyaçlarımız adına yaptığımız üretimler ve tüketimler oynamaktadır. 1980'li yıllarda geleneksel pazarlamanın dışında çevreye duyarlı yeşil pazarlama kavramının ortaya çıkmasıyla birlikte yeşil pazarlama kadar eski sayılmayan karbon ayak izi kavramı da gelişme göstermiştir. Çalışmada yeşil pazarlama ve karbon ayak izi kavramları ayrıntılı olarak incelenmiş, kavramlar arasındaki ilişkiler, etkileşim düzeyleri incelenerek saha araştırmasıyla desteklenmiştir. Saha araştırması Çorum İli'nde gerçekleştirilmiş olup, Çorum İli merkezinde ikamet eden tüketicilerin yaşam tarzı ve çevresel algı düzeylerine bağlı olarak Çorum İli'nde ve dolayısıyla da dünya üzerinde yaratmış oldukları ayak izi derinlikleri belirlenmiştir. Çalışmanın amacı, yeşil pazarlamada karbon ayak izi kavramının değerlendirilmesi, tüketicilerin yeşil pazarlamaya, çevresel değerlere olan duyarlılığına ve yaşam tarzlarına göre yaratmış oldukları karbon ayak izlerinin ölçülmesidir. Bu amaçla Çorum ili merkezinde ikamet eden 432 tüketiciden elde edilen anket verileri SPSS 18.0 paket programında analiz edilmiştir. Tüketiciler kümeleme yöntemiyle derin, orta ve yüzeysel ayak izi derinliklerine göre 3 gruba ayrılmış, çevresel değer algıları ve yaşam tarzlarına göre ayak izi derinlikleri arasında fark olup olmadığı Anova yöntemiyle test edilmiştir. Buna göre araştırmaya katılan tüketicilerin yaşam tarzlarına göre Çorum ilinde yaratmış oldukları ayak izi derinlikleri arasında cinsiyet, yaş, medeni hal ve eğitim düzeylerine de bağlı olarak fark olduğu, çevresel değer algı düzeylerine göre ise, ayak izi derinlikleri arasında fark olmadığı belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractEnvironmental pollution is gradually increasing in the world, and this leads to irreversible devastation. Productions and consumptions that we done because of our needs play the biggest role in this context. In 1980s, apart from traditional marketing, environment-friendly green marketing and carbon footprint concepts made progress. In this study, green marketing and carbon footprint concepts are investigated; the relations between these concepts and interaction levels are not only examined but also supported with field research done in Çorum. Footprint depths created by consumers, in Çorum and hence in the World are determined depending on the lifestyles and the environmental perception levels of the consumers live in Çorum city center. This study is aimed to apply carbon footprint in green marketing and to evaluate carbon footprint created by consumers based on green marketing, sensitiveness of environmental values and lifestyles. For this reason, survey data, obtained by 432 consumers live in Çorum city centre, is analyzed by SPSS 18.0 package. Consumers are separated into three clusters (deep, medium, slight) by using cluster analysis, and Anova method is applied to test whether there are differences between consumers footprints depending on sensitiveness of environmental values and lifestyles of the consumers. The results of this study demonstrates that, there are differences between footprints created by participants depending on their gender, age, marital status and educational levels, and also there are not any differences between footprints created by participants depending on their sensitiveness of environmental values.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZET --i ABSTRACT--ii TEŞEKKÜR --.iii ÖNSÖZ --.iv İÇİNDEKİLER -- v TABLOLAR LİSTESİ --.ix GRAFİK LİSTESİ--. x ŞEKİLLER LİSTESİ -- xi GİRİŞ --.. 1 BİRİNCİ BÖLÜM YEŞİL PAZARLAMA 1.YEŞİL PAZARLAMA KAVRAMLARI--.. 4 1.1. Yeşil Pazarlamanın Ortaya Çıkışı -- 4 1.2. Yeşil Pazarlamanın Tanımı-- 6 1.3. Yeşil Pazarlamanın Evreleri--.. 9 1.3.1. Birinci Evre: Yeşil Hedefleme--. 9 1.3.2. İkinci Evre Yeşil Stratejiler --. 10 1.3.3. Üçüncü Evre Çevresel Oryantasyon --.. 10 1.3.4. Dördüncü Evre Sosyal Yönden Sorumlu İşletme --.. 10 1.4. Yeşil Pazarlamanın Amacı ve Önemi -- 11 1.5. Yeşil Pazarlama Yaklaşımı ve Geleneksel Pazarlama Yaklaşımı--. 12 1.6. Sürdürülebilirlik ve Yeşil Pazarlama --. 16 1.6.1. Sürdürülebilirlik İçin Stratejiler-- 18 1.6.1.1. Çevre Kirliliğini Önleme --.. 18 1.6.1.2. Ürün Denetimi --.. 19 1.6.1.3. Temiz Teknoloji-- 19 1.7. Yeşil Yakalılar --. 20 1.8. Yeşil Tüketiciler--. 21 1.8.1. Yeşil Tüketici Pazar Bölümlendirmesi --. 21 2. YEŞİL PAZARLAMA BİLEŞENLERİ--. 23 2.1. Yeşil Ürün --.. 24 vi 2.1.1. Geri Dönüşüm-- 26 2.1.2. Atıklar-- 30 2.1.3. Yeşil Ambalaj -- 35 2.1.4. Yeşil Etiketleme (Eko- Etiketleme)-- 37 2.1.4.1. Eco-Label Logosu-- 39 2.1.4.2. CE Logosu -- 42 2.1.4.3. Yeşil Nokta (Der Grune Punkt) -- 43 2.2. Yeşil Dağıtım -- 45 2.2.1. Tersine Lojistiğin Uygulama Nedenleri --. 47 2.2.1.1. Ekonomik (İktisadi) Sebepler -- 48 2.2.1.2. Pazarlama Sebepleri--. 49 2.2.1.3. Yasama Açısından Sebepleri --. 49 2.2.1.4. Var Olma ve Kurumsal Sorumluluk Açısından --.. 50 2.3. Yeşil Tutundurma--.. 52 2.3.1. Yeşil Boyama (Greenwashing)--. 56 2.4. Yeşil Fiyatlama -- 58 2.5. Yeşil Ergonomi -- 61 3. İŞLETMELER VE YEŞİL PAZARLAMA--. 61 3.1. İşletmelerin Yeşil Pazarlamayı Tercih Nedenleri --. 62 3.1.1. Fırsatlar -- 62 3.1.2. Sosyal Sorumluluk --.. 62 3.1.3.Devlet Baskısı --. 63 3.1.4. Çevreci Örgütlerin Baskısı-- 63 3.1.5. Rekabet Baskısı--. 64 3.1.6. Maliyet ve Kar Faktörü--.. 64 3.2. Yeşil Pazarlamanın İşletmelere Sağladığı Faydalar--. 64 4. YEŞİL PAZARLAMA UYGULAMALARI--.. 65 İKİNCİ BÖLÜM KARBON AYAK İZİ 1. KARBON AYAK İZİ KAVRAMLARI -- 68 1.1. Karbon Ayak İzi Farkındalığı --. 68 vii 1.2. Karbon Ayak İzinin Tanımı -- 69 1.3. Karbon ayak İzi Basamakları--.. 70 1.3.1. Birincil Ayak İzi --.. 70 1.3.2. İkincil Ayak İzi --. 71 1.4. Ekolojik Ayak İzi Bileşenleri--.. 72 1.4.1. Karbon Tutma Ayak İzi ( Enerji Alanı )-- 73 1.4.2. Tarım Arazisi Ayak İzi ( Tahıl Alanı ) --. 73 1.4.3. Orman Ayak İzi--. 73 1.4.4. Otlak Ayak İzi-- 74 1.4.5. Yapılaşmış Alan Ayak İzi ( İnşaat Alanı )-- 74 1.4.6. Balıkçılık Sahası Ayak İzi -- 74 1.5. Sera Gazları-- 75 1.5.1. Karbondioksit (CO₂)-- 75 1.5.2. Metan (CH4)--. 77 1.6. Küresel Isınma ve Karbon Ayak İzi--. 78 1.7. Kyoto Protokolü --. 80 1.7.1. Kyoto Protokolü’nün Eleştirel Yanları --. 81 1.8. Yeşil Pazarlama ve Karbon Ayak İzi --. 83 2. KARBON AYAK İZİ İÇİN ALINABİLECEK ÖNLEMLER--. 86 2.1. Kişisel Karbon Ayak İzinin Azaltılması İçin Yapılabilecekler-- 86 2.2. Karbon Telafisi-- 88 2.3 Karbon Ayak İzi ve Ülkemiz İşletmeleri --.. 89 2.3.1.Kurumsal Karbon Ayak İzi-- 91 2.4. Karbon Ayak İzi Örnekleri--.. 92 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM YEŞİL PAZARLAMADA KARBON AYAK İZİ KAVRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ; ÇORUM İLİNİN DÜNYA ÜZERİNDEKİ KARBON AYAK İZİNİN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI 1. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ VE AMACI--. 95 2. ARAŞTIRMANIN MODELİ --. 96 3. ÇALIŞMANIN ANKET FORMUNUN HAZIRLANMASI -- 99 viii 3.1. Araştırmanın Kısıtları--.. 100 3.2. Güvenilirlik Analizi ve Sonuçları -- 100 3.3. Araştırmanın Yöntemi--101 4. VERİLERİN ANALİZİ VE BULGULAR-- 101 4.1. Araştırmanın Modeline İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler--.. 101 4.1.1.Katılımcıların Demografik Özelliklerine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler--101 4.1.2. Katılımcıların Ulaşım Ayak İzine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler . 103 4.1.3. Katılımcıların Barınma Ayak İzine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler104 4.1.4. Katılımcıların Çevreye Olan Duyarlılığına İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler--. 106 4.1.5. Katılımcıların Yaşam Tarzı Ayak İzine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler--. 107 4.1.6. Katılımcıların Ayak İzi Derinliklerine İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler --.. 110 4.1.7.Katılımcıların Demografik Özelliklerine İlişkin Kümelerdeki Oranları --.. 111 4.1.8. Katılımcıların Barınma Ayak İzi Oranlarına İlişkin Kümelerdeki Dağılımları -- 115 4.1.9. Katılımcıların Ulaşım Ayak İzi Oranlarına İlişkin Kümelerdeki Dağılımları -- 118 4.1.10. Katılımcıların Yaşam Tarzı Ayak İzleri ile Demografik Özelliklerine İlişkin Çapraz Tabloları --.. 123 5 .ÇORUM İLİ’NİN DÜNYA ÜZERİNDEKİ KARBON AYAK İZİ--. 133 SONUÇ --. 135 KAYNAKÇA-- 137 EKLER --. 153 EK-1: ANKET FORMU--.. 153en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYeşil Pazarlamaen_US
dc.subjectKarbon Ayak İzien_US
dc.subjectÇevre Kirliliğien_US
dc.subjectGreen Marketingen_US
dc.subjectCarbon Footprinten_US
dc.subjectPollutionen_US
dc.titleYeşil pazarlamada karbon ayak izi kavramının değerlendirilmesi : Çorum İli'nin Dünya üzerindeki karbon ayak izinin belirlenmesi üzerine bir alan araştırmasıen_US
dc.title.alternativeThe evaluation of carbon footprint in green marketing; a field study about determining carbon footprint of Çorum on the worlden_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Blimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster