dc.contributor.advisor | Bayramoğlu, Gökben | |
dc.contributor.author | Güner, Ayşe Nur | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T08:49:29Z | |
dc.date.available | 2019-10-08T08:49:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | en_US |
dc.date.submitted | 2016-08-05 | |
dc.identifier.citation | Güner, A. N. (2016). Duygusal zekâ'nın örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/4160 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada ana sınıfı öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin örgütsel vatandaşlık davranışına etki edip etmediği incelenmiştir. Araştırmanın ilk bölümünde duygusal zekâya ilişkin bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde örgütsel vatandaşlık davranışı incelenmiş ve kavramsal açıklamaları yapılmıştır. Son bölümde ana sınıfı öğretmenleri üzerinde anket çalışması yapılmış ve katılımcıların konuyla ilgili görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiş ve bulgular değerlendirilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | In this study it is examined whether the degree of the Kindergarten teachers' emotional intelligence affects organizational citizenship behavior or not. On the first part of the study three is some information on emotional intelligence. In the second part, organizational citizenship behavior is examined and its conceptional explanations are held. In the last part a questionnaire is carried out on Kindergarten teachers and their views are written. The data is analyzed through statistic package program and the findings are evaluated. | en_US |
dc.description.tableofcontents | ÖZET --i ABSTRACT--..ii İÇİNDEKİLER --iii TABLOLAR LİSTESİ--..vi ŞEKİLLER LİSTESİ--vii KISALTMALAR LİSTESİ--viii ÖNSÖZ--ix GİRİŞ --.. 1 BİRİNCİ BÖLÜM 1. DUYGUSAL ZEKÂ İLE İLGİLİ KAVRAMLARIN AÇIKLANMASI --.. 3 1.1. Duygu -- 3 1.1.1. Duygu Türleri--. 5 1.1.2. Duygunun Önemi -- 7 1.2. Zekâ-- 8 1.3. Duygu-Zekâ İlişkisi-- 9 2. DUYGUSAL ZEKÂNIN GELİŞİMİ VE TANIMI-- 11 3. DUYGUSAL ZEKÂ BİLEŞENLERİ-- 13 3.1. Bireysel Yeterlilikler -- 14 3.1.1. Kendiyle İlgili Farkındalık (Özbilinç)--. 14 3.1.2. Kendini Yönetme (Öz yönetim) --. 14 3.1.3. Motivasyon--. 14 3.2. Sosyal Yeterlilikler--.. 15 3.2.1. Empati--.. 15 3.2.2. Sosyal Beceriler -- 15 4. DUYGUSAL ZEKÂNIN ÖNEMİ--. 16 5. DUYGUSAL ZEKÂ (EQ) VE AKADEMİK ZEKÂ (IQ) ARASINDAKİ İLİŞKİ 17 6. DUYGUSAL ZEKÂ EĞİTİMLE GELİŞTİRİLEBİLİR Mİ? --.. 19 7. DUYGUSAL ZEKÂ MODELLERİ-- 22 7.1. Reuven Bar-On Modeli--.. 24 7.2. John Mayer & Peter Salovey Modeli-- 26 7.3. Robert K. Cooper & Ayman Sawaf Modeli--.. 29 7.4. Daniel Goleman Modeli--. 30 iv İKİNCİ BÖLÜM 1. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞININ KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ. 33 1.1. Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Tarihsel Gelişimi--.. 36 1.2. Örgütsel Vatandaşlık Davranışının Tanımı ve Önemi --. 39 2. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞININ İLİŞKİLİ OLDUĞU KAVRAMLAR --. 43 2.1. Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Örgütsel Kültür --. 44 2.2. Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Örgütsel Güven--.. 45 3. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞININ BOYUTLARI--. 46 3.1. Özgecilik (Altruism)-- 49 3.2. Vicdanlılık (Conscientiousness) -- 50 3.3. Nezaket (Courtesy)--.. 50 3.4. Sivil Erdem (Civic Virtue)-- 51 3.5. Centilmenlik (Sportsmanship)--.. 51 4. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI TEORİLERİ-- 52 4.1. Sosyal Etkileşim Teorisi (Social Exchange Theory)-- 52 4.2. Eşitlik Teorisi (Equity Theory)--. 53 4.3. Lider-Üye Etkileşimi Teorisi (Leader-Member Exchange Theory)--. 54 4.4. Karşılıklılık Norm Teorisi-- 54 4.5. Beklenti Teorisi -- 55 5. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞINI ORTAYA ÇIKARAN FAKTÖRLER 56 5.1. Bireysel Faktörler-- 56 5.2. Çevresel/Durumsal Faktörler -- 59 6. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞININ ÖRGÜTSEL YAŞAM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ VE ÖRGÜTSEL SONUÇLARI--. 60 7. ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI VE DUYGUSAL ZEKÂ --. 64 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM DUYGUSAL ZEKÂNIN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA--. 70 1. ARAŞTIRMANIN KONUSU--.. 70 2. ARAŞTIRMANIN AMACI--.. 70 3. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ--.. 70 4. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI VE KISITLARI--. 71 5. VERİ TOPLAMA YÖNTEMİ-- 72 6. ARAŞTIRMANIN MODELİ VE DEĞİŞKENLERİ-- 72 v 7. ARAŞTIRMANIN HİPOTEZLERİ-- 73 8. VERİLERİN ANALİZİ VE BULGULAR--. 73 8.1. Örneklemi Tanıtıcı İstatistikler -- 74 8.2. Tanımlayıcı İstatistikler--. 75 8.3. Geçerlilik Ve Güvenilirlik Testleri -- 78 8.3.1. Güvenilirlik ve Keşifsel Faktör Analizi Sonuçları --. 79 8.4. Araştırma Hipotezlerinin Test Edilmesi --. 84 9. SONUÇ VE ÖNERİLER-- 87 KAYNAKÇA-- 95 EKLER--.. 114 EK-1 DUYGUSAL ZEKÂ’NIN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞINA ETKİSİNİ ÖLÇMEYE YÖNELİK ANKET FORMU--. 114 vi TABLOLAR LİSTESİ Tablo-1: Duygusal Zekâ Modelleri--.. 24 Tablo-2: Bar-On Modelinin Yeniden Gruplandırılmış Şekli-- 26 Tablo-3: Daniel Goleman Duygusal Zekâ Modelinin Boyutları ve Boyutlara İlişkin Esaslar-- 32 Tablo-4: Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle Benzer Nitelikte Olan Davranışlar ve Boyutları --. 34 Tablo-5: ÖVD Tanımlarına Kronolojik Bir Bakış--. 38 Tablo-6: Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Tanımları --.. 40 Tablo-7: Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Temel Boyutları--.. 48 Tablo-8: Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının Örgütsel Performansa Etkisi. 63 Tablo-9: Ana Sınıfı Öğretmenlerinin Demografik Özellikleri -- 74 Tablo-10: Duygusal Zekâ Ölçeğine Ait Tanımlayıcı İstatistikler --.. 76 Tablo-11: ÖVD Ölçeğine Ait Tanımlayıcı İstatistikler--. 77 Tablo-12: Duygusal Zekâ Ölçeğine Ait Uygunluk Testi--.. 80 Tablo-13: Duygusal Zekâ Ölçeği Faktör Analizi, Güvenilirlik Katsayısı Ve Açıklanan Varyans Yüzdesi Sonuçları-- 81 Tablo-14: ÖVD Ölçeğine Ait Uygunluk Testi -- 82 Tablo-15: ÖVD Ölçeği Faktör Analizi, Güvenilirlik Ve Açıklanan Varyans Yüzdesi Sonuçları --. 83 vii ŞEKİLLER LİSTESİ Şekil-1: Araştırma Modeli --. 73 Şekil-2: DZ Alt Boyutları İle Özgecilik Arasındaki İlişkileri İnceleyen Regresyon Analizi --.. 84 Şekil-3: DZ Alt Boyutları İle Sivil Erdem Arasındaki İlişkileri İnceleyen Regresyon Analizi-- 87 Şekil-4: DZ Alt Boyutları İle Nezaket Arasındaki İlişkileri İnceleyen Regresyon Analizi --.. 85 Şekil-5: DZ Alt Boyutları İle Centilmenlik Arasındaki İlişkileri İnceleyen Regresyon Analizi-- 86 Şekil-6: Araştırma Modeli --. 90 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Duygusal Zekâ | en_US |
dc.subject | Örgütsel Vatandaşlık Davranışı | en_US |
dc.subject | Emotional Intelligence | en_US |
dc.subject | Organizational Citizenship Behavior | en_US |
dc.title | Duygusal zekâ'nın örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi | en_US |
dc.title.alternative | The effect of emotional intelligence to organizational citizenship behavior | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Blimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |