dc.contributor.author | Beşe, Sema | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T14:01:22Z | |
dc.date.available | 2019-10-08T14:01:22Z | |
dc.date.issued | 2016 | en_US |
dc.date.submitted | 2016-09-22 | |
dc.identifier.citation | Beşe, S. (2016). Yetişkin Kur'an kurslarının kuşak çatışmalarını önlemedeki rolü (Keçiören örneği) (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/4184 | |
dc.description.abstract | Türkiye'de yaygın din eğitiminin verildiği yerler arasında Kur'an Kursları en başta gelmiş; bu kurumlar her zaman halkın teveccühünü kazanmış bir eğitim kurumu olma özelliğini sürdürmüştür. Bu kurumlarda verilen Kur'an eğitimi, dinî bilgiler, kursların manevî iklimi, hazırlanan programlar, düzenlenen sosyal etkinlikler son dönemlerde özellikle bayanların ilgisini çekmiştir. Kur'an Kurslarının heterojen bir yapıya sahip olmaları, farklı yaş gruplarına ait öğrencilere aynı sınıf içerisinde eğitim verebilecek bir sisteme imkan tanıması, bizi bu kursların kuşak çatışmalarını önlemedeki rolünü çalışmaya yöneltmiştir. 'Kuşak çatışması'; toplumsal koşullarla şekillenen ve yabancı kültürlerin de etkisiyle değişen değerlerin, genç kuşaklarla yaşlı kuşaklar arasında bir takım anlaşmazlıklara neden olduğu, yüzyıllardır insanlığın her döneminde yaşanmış ve muhtemelen yaşanmaya devam edecek olan bir olgudur. Özellikle de, kuşaklardan birisinin çıkar ve düşüncelerinin, diğer kuşağınkilerle açıkça ters düştüğü belirli durumlarda ortaya çıkar. Bu araştırmada, kuşaklar arasında yaşanan çatışmanın nedenleri, önlenmesi veya en aza indirilebilmesi için Kur'an Kurslarının üstlendiği/üstlenebileceği rol, bu kurslara devam eden bayan öğrencilerle yapılan mülakatlarla tespit edilerek, 'interdisipliner' bir yaklaşımla analiz edilmeye çalışılmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | Quran courses, on the other hand, has been the main and foremost educational institutions and has retained this status by winning favor in public eyes among other foundations by providing prevalent religious education. Teaching the Holy Quran and religious information, special programs, arranged social activities and spiritual comfort in these courses have incrementally increased interest in ladies in recent years. The heterogeneous structure of these Quran courses that has developed a system in which various generations can be trained in the same classroom environment has led us to study the roles of these schools in preventing conflicts between generations. 'Conflict of generations' is a phenomenon that creating some disputes between younger and older generations with the influence of changing current social conditions and foreign cultures that has been experienced all throughout the human history and will most likely be continuing forever in this way. It arises whenever the interests or ideals of one generation collide openly with those of another in particular situations. In this study, it is important to analyze the causes of the conflicts between the generations and the roles that may be achieved or ascribed by the Quran courses to prevent or minimize the possible discords in question in an interdisciplinary approach by means of making interviews with female trainees attending these courses. | en_US |
dc.description.tableofcontents | ÖZET--i ABSTRACT--..ii TEŞEKKÜR--iii İÇİNDEKİLER --..iv TABLOLAR LİSTESİ--ix KISALTMALAR --x ÖNSÖZ --viii GİRİŞ --1 1. Araştırmanın Konusu--1 2. Araştırmanın Amacı--.1 3. Araştırmanın Yöntemi--.2 4. Araştırmanın Varsayımları --.4 5. Araştırmanın Evren ve Örneklemi --.5 6. Araştırmanın Sınırlılıkları--6 7. Tezin Yapılandırılması --.. 6 BİRİNCİ BÖLÜM DİN EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE FONKSİYONLARI 1.1. Temel Kavramlar -- 8 1.1.1. Din Eğitimi -- 8 1.1.1.1. Din Eğitimi Nedir?--.. 8 1.1.1.2. Din Eğitiminin Kapsamı--.. 9 1.1.1.3. Din Eğitiminin Amacı--. 10 1.1.1.4. Din Eğitiminin Fonksiyonları--.. 11 1.1.1.5. Din Eğitiminin Sosyal Etkileri--. 12 1.1.2. Yetişkin Eğitimi-- 13 1.1.3. Yaygın Din Eğitimi--. 13 1.1.4. Yetişkin Din Eğitimi--.. 14 1.2. Kur’an Kurslarının Din Eğitimindeki Rolü ve Mevcut Durumu 1.2.1. Kur’an Kurslarının Tarihçesi-- 15 v 1.2.2. Kur’an Kurslarının Din Eğitimindeki Rolü. 18 1.2.3. Kur’an Kurslarının Amaçları-- 21 1.2.4. Kur’an Kurslarının Yasal Dayanakları, Açılma ve İşleyiş Usulleri……. 22 1.2.5. Kur’an Kurslarında Uygulanan Eğitim Programları 24 1.3. Kur’an Kurslarının Temel Sorunları--. 31 1.3.1. Yapısal Sorunlar-- 31 1.3.2. Öğrenci Sorunu--.. 33 1.3.3. Öğretici Kadro Sorunu--.. 35 1.3.4. Öğretim Programlarına İlişkin Sorunlar-- 39 1.3.4.1. Temel Eğitim Programları--. 39 1.3.4.2. Yaz Kur’an Kursları Programı-- 40 1.3.4.3. Hâfızlık Eğitim Programları--. 42 İKİNCİ BÖLÜM SOSYOLOJİK BİR OLGU OLARAK KUŞAK ÇATIŞMASI 2.1. ‘Kuşak’ ve ‘Çatışma’ Kavramlarının Analizi-- 45 2.1.1. ‘Kuşak’ Kavramı--.. 45 2.1.2. ‘Çatışma’ Kavramı--.. 45 2.2. Toplumsal Etkileşimin Öğeleri--. 53 2.2.1. Toplumsal Statü ve Rol Dağılımı--. 54 2.2.2. Kilit & Anahtar Statü--. 55 2.2.3. Toplumsal Rol-- 56 2.2.4. Anahtar Rol--.. 57 2.2.5. Rol Çatışması & Gerilimi--.. 57 2.3. Toplum Tiplerine Göre Çatışma-- 57 2.3.1. Geleneksel Toplumlarda Çatışma--. 58 2.3.2. Modern Toplumlarda Çatışma--. 59 2.4. Kuşaklar Arası Çatışma ve Nedenleri -- 60 2.4.1. Bireysel Nedenler-- 60 2.4.2. Teknolojik Gelişmeler--.. 62 2.4.3. Sosyo-Kültürel Özellikler--.. 64 2.4.3.1. Aile Yapısı--. 64 vi 2.4.3.2. Eğitim Sistemi--. 66 2.4.3.3. Meslek-- 68 2.4.3.4. Toplumsal Değerler--.. 69 2.4.2. Çatışma Konuları--. 73 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM YETİŞKİN KUR’AN KURSLARININ KUŞAK ÇATIŞMALARINI ÖNLEMEDEKİ ROLÜ 3.1. Alan Araştırması ve Amacı--. 75 3.2. Araştırmanın Bulguları ve Değerlendirilmesi 3.2.1. Öğrencilerin Sosyo-Demografik Özellikleri .. 75 3.2.2. Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Özellikler--.. 76 3.2.3. Örneklem Grubunda Yer Alan Yetişkin Öğrencilerin Mülakat Sorularına Verdikleri Cevaplar -- 78 3.2.3.1. ‘Kuşak Çatışması’ Kavramının Öğrenciler Tarafından Algılanışı--.. 78 3.2.3.2. Öğrenciler Tarafından Belirtilen Kuşak Çatışmasının Nedenleri ve Sonuçları -- 80 3.2.3.3. Kur’an Kursuna Gelmeden Önce Kuşak Çatışması Yaşıyor muydunuz? Cevabınız ‘Evet’ ise Hangi Alanlarda Yaşıyordunuz Sorusuna Öğrencilerin Verdikleri Cevaplar --.. 82 1. Annelerin Çocuklarıyla Teknoloji Ürünlerinden Kaynaklanan Çatışma Örnekleri-- 82 2. Annelerin Çocuklarıyla Eğitim Kaynaklı Çatışma Örnekleri-- 83 3. Annelerin Çocuklarıyla İletişim Problemlerinden Kaynaklanan Çatışma Örnekleri 85 4. Kuşaklar Arasındaki ‘Eğitim Algısı’ndaki Farklılıktan Kaynaklanan Çatışma Örnekleri. 86 5. Annelerin Kızlarıyla Giyinme Tarzından Kaynaklanan Çatışma Örnekleri --. 87 vii 6. Kayınvalide - Gelin Arasında Yaşanan Çatışma Örnekleri --.. 88 7. Gelin - Kayınvalide Arasında Yaşanan Çatışma Örnekleri --.. 91 8. Gelin - Görümce ve Eltiler Arasında Yaşanan Çatışma Örnekleri--. 94 9. Aile İçinde Eşler Arasında Yaşanan Çatışma Örnekleri-- 96 3.2.4. Kuşak Çatışması Bir Değerler Çatışması mıdır? . 99 3.2.5. Kur’an Kursu’nda Verilen Eğitimin Yaşanılan Çatışmalara Ekisi 102 3.2.6. Kur’an Kursunda Kazanılan Öğrenci Kimliğinin Günlük Hayata Etkileri -- 124 3.2.7. Farklı Kuşakların Aynı Sınıf İçerisinde Ders İşlemesi Kuşak Çatışmasına Neden Oluyor mu?--. 128 3.2.8. Yetişkin Kur’an Kurslarında 4 - 6 Yaş Grubu Anasınıflarının Kuşak Çatışmasını Önlemede Rolü Nedir-- 131 3.2.9. Dindarlık Kimliğinin Kuşak Çatışmalarını Önlemedeki Rolü .. 133 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 137 KAYNAKÇA --.. 145 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Din Eğitimi | en_US |
dc.subject | Kur’an Kursu | en_US |
dc.subject | Kuşak | en_US |
dc.subject | Çatışma | en_US |
dc.subject | Kuşaklar Arası Çatışma | en_US |
dc.subject | Religious Training | en_US |
dc.subject | Quran Course | en_US |
dc.subject | Generation | en_US |
dc.subject | Conflict | en_US |
dc.subject | Conflict of Generations | en_US |
dc.title | Yetişkin Kur'an kurslarının kuşak çatışmalarını önlemedeki rolü (Keçiören örneği) | en_US |
dc.title.alternative | The role of adult Quran courses in preventing the conflict of generations (A case study in Kecioren) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |