dc.contributor.advisor | Uyanık, Mevlüt | |
dc.contributor.author | Başaran, Memduh Taha | |
dc.date.accessioned | 2019-10-08T14:09:29Z | |
dc.date.available | 2019-10-08T14:09:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | en_US |
dc.date.submitted | 2016-04-08 | |
dc.identifier.citation | Başaran, M. T. (2016). Sonsuzluk kavramının mantıksal ve felsefi analizi-Kindî merkezli bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/4186 | |
dc.description.abstract | Sonsuzluk, felsefe tarihinin ilk dönemlerinden itibaren fizik, matematik ve metafizik ilimler açısından müzakeresi yapılan temel problemlerinden birisidir. Sonsuzluk ontolojik ve/ya kozmolojik bir bağlamda müzakere edilmesi öncelenmesi gerekirken itikadi bir boyut alarak insanların, Tanrı anlayışının şekillenmesine yol açmaktadır. Felsefi bir kavram olarak incelenebilecek olan "sonsuzluk" Tanrı, evren ve insan ilişkisinin temellendirilmesinde bir mihenk taşı haline dönüşebilmektedir. İslam filozoflarına göre felsefenin amacı "tahsilu's saada" yani ebedi mutluğa ulaşmanın bilgilerini elde etmek iken sonsuzluk kavramını yorumlarından dolayı toplumdan dışlanmakta ve ötekileştirilmekte, hatta tekfir edilebilmektedir. Bu bağlamda tezin temel konusu "Özünde ontolojik bir mesele gibi gözüken ama aynı zamanda kozmolojik bir soru/n olarak fizik, matematik ilimlerle doğrudan irtibatı olan sonsuzluk tasavvurları, nasıl itikadi bir soruna dönüştürülüyor?" sorusunun cevabını aralamaktadır. Âlemin mahiyetine, yani ezeli ve/ya yaratılmış olmasına dair yapılan araştırmaların temel kavramı olan sonsuzluk yorumları niçin itikadi bir boyut alıyor ve insanların dışlanmasının, ötekileştirilmesinin ayracı olmaktadır? Alemin sonluluğu ve/ya sonsuzluğu meselesine verilen cevap, Tanrı-evren ilişkisini temellendirirken aynı zamanda kişinin Tanrı tasavvurunu da belirlemektedir. Bu soru/n çerçevesinde tezimizde bir sıfat olarak sonsuzluk kavramını Tanrı'ya atfettiğimizde neleri kastettiğimizi, bu kavramın sadece Tanrı'ya mı ait olduğunu araştıracağız. Klasik dönem İslam filozofu Kindî'yi merkeze alarak sonsuzluk kavramının İslam felsefesindeki yeri ve konumu, bunun matematiksel düşünce tarafından mukayesesini ve tutarlılık analizini yapacağız. Bu analizleri yaparken, öncelikle mantık ve matematik ilişkisi üzerinde duracağız, sonra matematiksel denklemleri ve çok boyutlu yüzeylerin geometrisini inceleyen bilim dalı olan topolojiden de istifade edeceğiz. Bu açıdan tez mantık-matematik ve felsefe ilişkisinin güncellenmesinde ve bir nevi matematik felsefesi yapma alanında ilk denemelerden biri olarak görülebilir. | en_US |
dc.description.abstract | Eternity is one of the basic problematics, in terms of mathematics, physics and metaphysics from the early a.g.e.s of philosophy history. While the term of eternity should be discussed within the terms of ontology and cosmology, in the course of time gaining another dimension, changed the peoples' conception about God. The notion of eternity which can be approached as a philosophical issue, may turn into a touchstone which is used in founding the relationship among God, nature and the human. While according to the Islamic philosophers, the main purpose of the philosophy is "tahsil'us-saada" which means gaining the information to reach the beatitude, these philosophers are excluded from the society, marginalized and excommunicated due to their interpretations on eternity. The paper argues, how the notion of eternity, while in fact is an ontological issue but at the same time, as a cosmological problematic directly relates to physics and mathematics turns into a faith problem. Why the interpretations on eternity, which is a key term in studies on the essence of the universe (universe is eternal and/or created by God), turns into a faith problematic and cause the philosophers to be marginalized?So that these Muslim philosophers are not only excluded from the society, but also excommunicated which brings the absence of the beatitude in after life.Accordingly the answer given to the problematic which concerns the finiteness and eternity of the universe, while founding the relationship between the God and the human, at the same time determines the thought of the individual about God. Within this paper we will try to answer the question that, what we intend to claim when we attribute the eternity as an adjective to God and whether the notion of eternity belongs only to God. In the beginning we will define the term of eternity and will try to determine the issue which results from the unconformity of description and the problem. Also we will try to determine whether there is a de facto eternity in this world. We will view how eternity is defined and used in mathematics and physics. Afterwards while analyzing the notion of eternity as a cognitive issue we will try to explain how it is used in literature and art. We also aim to clarify whether the definitions of eternity are the same in different branches of science, then determine the problems stemming from the eternity notion in metaphysics and to address the solutions brought in order to overcome these problems especially in Islamic philosophy history. Referring to Kindî who is a philosopher of classic era Islam Philosophy, we will try to determine place of the notion of eternity to make comparison with the mathematical thought and consistency analysis. While making these analysis, primarily we will study the relationship between logic and mathematics, then we will make use of mathematical equations and topology. In this regard this paper might be seen as one of the very early trials on updating the relationship between logic-mathematics and philosophy and mathematics philosophy. | en_US |
dc.description.tableofcontents | KISALTMALAR -- vii ÖNSÖZ -- viii GİRİŞ -- 1 1. TEZİN KONUSU --. 1 2. TEZİN AMACI --. 2 3. TEZİN ÖNEMİ --. 2 4. TEZİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ -- 3 4.1. Varsayımlar -- 4 5. TEZİN KAPSAMI VE SINIRLANDIRILMASI --.. 5 I. BÖLÜM --. 6 1. İSLAM FELSEFESİNİN KURUCU METNİ OLARAK İLİMLERİN SAYIMI ADLI ESERİN ANALİZİ --. 6 2. DİL, DÜŞÜNCE, MANTIK VE MATEMATİK --. 7 II. BÖLÜM --.. 19 TANRI-EVREN İLİŞKİSİNİN AÇIKLANMASINDA SONSUZLUK KAVRAMI VE KİNDİ -- 19 1. İLK ÇAĞ FELSEFESİ BAĞLAMINDA EVRENİN ÖZÜ SORUNSALI 28 2. SONSUZLUK ÜZERİNE KAVRAMSAL İNCELEME .. 35 3. SONSUZLUK KAVRAMININ EDEBİYAT VE SANAT AÇISINDAN İNCELENMESİ --.. 45 III. BÖLÜM --. 58 SINIRLILIK VE SINIRSIZLIK KAVRAMLARI --. 58 1. BELİRSİZLİK, TANIMSIZLIK VE SONSUZLUK İLİŞKİSİ . 65 2. TANIMSIZLIK --. 65 3. BELİRSİZLİK -- 70 IV. BÖLÜM --. 73 EBU İSHAK EL KİNDİ’NİN SONSUZLUK ANLAYIŞI --. 73 V. BÖLÜM: --. 83 İLAHİYAT İLİMLERİ AÇISINDAN TANRI-EVREN İLİŞKİSİNİN KURULMASINDA SONSUZLUK KAVRAMI --. 83 1. TANRI’NIN BİR SIFATI OLARAK SONSUZLUK/EZELİ VE EBEDİLİK 85 vi 2. NOMİNALİZM VE REALİZM KAPSAMINDA SONSUZLUK .. 93 VI. BÖLÜM: -- 99 FİZİK VE METAFİZİK İLİŞKİSİNİN KURULMASINDA MATEMATİKSEL BİR KAVRAM OLARAK SONSUZLUK -- 99 1. FİİLİ SONSUZLUK --. 101 2. SONSUZ BOYUTLAR -- 111 3. FİZİKTE VE MATEMATİKTE SONSUZLUK --. 116 4. SONSUZLUK KAVRAMI VE ZENON PARADOKSU 128 4.1. Zenon Paradoksunun Matematiksel Analizi --.. 129 4.2. Çözüm Önerisi I --.. 129 4.3. Çözüm Önerisi II -- 131 5. SONSUZ KÜÇÜK KAVRAMI --.. 137 5.1. Salih Zeki’nin Sonsuz Küçük Nicelikler Açıklaması . 142 5.2. Sonsuz Küçük Kavramı -- 143 5.3. Temel Sonsuz Küçük (Asgar-ı Nâ-Mütenâhî Aslî) .. 144 5.4. Birinci Mertebeden Sonsuz Küçük (Asgar-ı Nâ-Mütenâhî) . 145 5.5. İkinci Mertebeden Sonsuz Küçük ( Asgar-ı Nâ-Mütenâhî ) .. 146 5.6. Üçüncü Mertebeden Sonsuz Küçük (Asgar-ı Nâ-Mütenâhî) . 146 5.7. n. Mertebeden Sonsuz Küçük (Asgar-ı Nâ-Mütenâhî ) 146 VII. BÖLÜM -- 152 SONSUZLUK VE GÖRELİLİK KAVRAMLARI --.. 152 1. GÖRELİLİK TEORİSİ --. 152 2. GÖRELİLİK TEORİSİNİN FELSEFİ AÇIDAN İNCELENMESİ . 163 3. GÖRELİLİK TEORİSİNİN FİZİK VE MATEMATİK AÇISINDAN İNCELENMESİ -- 165 4. ÖZEL GÖRELİLİK TEORİSİ --. 169 5. GENEL GÖRELİLİK -- 179 VIII. BÖLÜM --.. 184 EBU İSHAK EL KİNDİ’NİN ÂLEMİN SONLU OLMASI TEZİNİN İSPATININ MATEMATİKSEL ANALİZİ VE MANTIKSAL TUTARLILIĞI . 184 KAYNAKÇA --.. 203 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İslam | en_US |
dc.subject | Felsefe | en_US |
dc.subject | Sonsuzluk | en_US |
dc.subject | Tanrı | en_US |
dc.subject | Evren | en_US |
dc.subject | Yaratma | en_US |
dc.subject | Matematik | en_US |
dc.subject | Mantık | en_US |
dc.subject | Ebu İshak El-Kindî | en_US |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.subject | Eternity | en_US |
dc.subject | God | en_US |
dc.subject | Universe | en_US |
dc.subject | Creation | en_US |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.subject | Logic | en_US |
dc.subject | Abu Ishaq Al-Kindî | en_US |
dc.title | Sonsuzluk kavramının mantıksal ve felsefi analizi -Kindî merkezli bir inceleme | en_US |
dc.title.alternative | An analysis on the notion of eternity from the aspects of logic and philosophy-based on Kindi's ideas | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |