Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCengil, Muammer
dc.contributor.authorHacıismailoğlu, Lütfiye
dc.date.accessioned2019-10-23T06:25:58Z
dc.date.available2019-10-23T06:25:58Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017-04-24
dc.identifier.citationHacıismailoğlu, L. (2017). Bayan din görevlisinin imajı ve mesleğini temsil gücü - Çorum örneği (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/4490
dc.description.abstractBu çalışma, kadınları dini yönden aydınlatma konusunda çalışan bayan din görevlilerinin halkın gözündeki imajını, mesleği temsil gücünü ortaya çıkarmayı ve sunulan din hizmetinin artı ve eksilerini ortaya koyarak daha kaliteli bir hizmet anlayışının oluşturulmasına katkı sağlamak amacıyla yapılmıştır. Çalışmamız giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde çalışmanın konusu, amacı ve yöntemi üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde Diyanet İşleri Başkanlığı, din hizmeti ve din görevlisi tanımı yapılarak, bayan din görevlilerinin hizmet alanları ve görev aldıkları birimler hakkında bilgi verilmiştir. Ayrıca bu bölümde din görevlisinde bulunması gereken nitelikler ilim, hikmet, hayr ve tebliğ başlıkları altında açıklanmıştır. Uygulama yaptığımız İkinci bölümde ise, Çorum'da 650 yetişkine sosyal ve kültürel farklılıklar gözetilmeksizin anket uygulaması yapılarak analizlerden elde edinilen sonuçlar, tablolar halinde yorumlarıyla birlikte verilmiş, elde edilen bulgular daima diğer çalışmaların sonuçları ile karşılaştırılmak suretiyle genellemelere ulaşılmaya çalışılmıştır. Üçüncü bölümde ise araştırmada çıkan sonuçlar genel olarak değerlendirilmiştir. Sonuçta, bayan din görevlileri mesleki bilgi, uygulama ve yaşayış bakımından genel itibariyle mesleklerini temsil etme gücüne sahip olsalar da toplum tarafından istenen düzeyde anlaşılamadığı ve tanınmadığı kanaatine varılmıştır.en_US
dc.description.abstractThis study aims to find out the image of women religious officials, who works for the enlightening of women on religious field, in the mind of people and their representative power of their profession. At the same time this study was made to contribute to create a more qualified service understanding by presenting the negative and positive sides of given religious service. Our study is consist of an introduction and three chapters. In the introduction, the topic, aim and the method of the study has been discoursed. In the first chapter, the definitions of Directorate of Religious Affairs, religious service and religious official has been made. Then, information about the service field of women religious officials and the department which they participate in. Furthermore, in this section the qualifications which religious officials must have, have been explained under the knowledge, wisdom, benevolence and advice titles. In the second section, which we made a field research, a questionnaire has been made on 650 adult by ignoring social and cultural differences. Then, results which was obtained by analyses have been given as tables together with their comments. Finally, some generalisations have been made by making comparisons with the results of other studies. In the third chapter, the results which obtained from the researches have been generally evaluated. As a conclusion, it is understood that women religious officials are not satisfactorily understood and recognised by community, even though they generally have the representative power of their occupation in terms of professional knowledge and practice in daily life.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZET -- i ABSTRACT--ii İÇİNDEKİLER--..iii TABLOLAR LİSTESİ --..viii KISALTMALAR --xii ÖNSÖZ --.xiii GİRİŞ--. 1 1. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ VE KONUSU -- 2 2. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ-- 4 3. ARAŞTIRMANIN ALT PROBLEMLERİ-- 5 4. ARAŞTIRMANIN HİPOTEZLERİ-- 7 5. EVREN VE ÖRNEKLEM -- 9 6. SINIRLILIKLAR-- 10 7. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ-- 10 7.1. Veri Toplama Araçları ve Verilerin Değerlendirilmesi--.. 10 BİRİNCİ BÖLÜM KAVRAMSAL ÇERÇEVE 1. İMAJ--. 13 2. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI-- 15 3. DİN HİZMETİ --. 17 2.1. İslam’ın İlk Yıllarında Bayanlara Yönelik Din Hizmeti Ve Bu Hizmeti Üstlenenler-- 20 2.2. Günümüzde Din Hizmeti Sunan Kadınların Çalıştıkları Birimler Ve Görev Tanımları --.. 23 2.3.Kadınların Cami Eğitimi Ve Diyanet İşleri Başkanlığının Kadınlara Yönelik Din Hizmetleri--.. 30 4. DİN GÖREVLİSİ-- 43 iii 3.1. Din Görevlisinde Bulunması Gereken Nitelikler --.. 44 İKİNCİ BÖLÜM BULGULAR VE YORUMLAR 1. ÖRNEKLEM GRUBU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER. 63 1.1. Yaşlara Göre Katılımcıların Durumu -- 63 1.2. Medeni Durumlarına Göre Katılımcıların Durumu--. 64 1.3. Eğitim Durumlarına Göre Katılımcıların Durumu --.. 64 1.4. Dini Bilgi Düzeylerine Göre Katılımcıların Durumu--.. 65 1.5. Sahip Oldukları Dini Bilgilerin Kaynağına Göre Katılımcıların Durumu 66 1.6. Dindarlık Düzeylerine Göre Katılımcıların Durumu --. 67 1.8. Cemaat Ve Tarikatlar Hakkındaki Görüşlerine Katılımcıların Durumu . 69 2. BAYAN DİN GÖREVLİLERİNİN İMAJI İLE İLGİLİ BULGULAR. 71 2.1.Bayan Din Görevlilerinin İmajı--. 71 2.2.Bayan Din Görevlilerine Karşı Olumsuz İmajın Nedeni -- 72 2.3. Bayan Din Görevlilerinin Toplum Üzerinde Yeteri Kadar Örnek Olup Olmadıkları İle İlgili Düşünceler--.. 74 2.4. Bayan Din Görevlilerinde Görülen Eksiklikler--.. 75 2.5. Bayan Din Görevlilerinin Kılık Kıyafeti İle İlgili Görüşler--. 76 2.6. Araba Kullanan Bayan Din Görevlilerine Bakış-- 77 2.7. Yaş İle Bayan Din Görevlisi İmajı Arasındaki İlişki --.. 78 2.8. Medeni hal İle Bayan Din Görevlisi İmajı Arasındaki İlişki 79 2.9.Eğitim İle Bayan Din Görevlisi İmajı Arasındaki İlişki--.. 80 2.10.Dini Bilgi Düzeyleri İle Bayan Din Görevlisi İmajı Arasındaki İlişki 84 2.11. Sahip Oldukları Dini Bilgilerin Kaynağı İle Bayan Din Görevlisi İmajı Arasındaki İlişki --.. 85 3. ÖRNEKLEM GRUBUNUN DİN GÖREVLİLERİNİN İLETİŞİM BECERİLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR--.. 87 iv 3.1. Bayan Din Görevlilerine Problemlerini Sorabilme Durumu Bakımından Katılımcıların Durumları--. 87 3.2. Katılımcıların Bayan Din Görevlilerine Sordukları Sorulara Cevap Alma Durumları --. 88 3.3. Katılımcıların Din Görevlilerinin Mesleki Yeterliliklerine Dair Görüşleri İle İlgili Durumları--. 89 3.4.Bayan Din Görevlilerinin Konuşma Kabiliyetlerine Dair Görüşlerine Göre Katılımcıların Durumu --. 90 3.5.Katılımcıların Yaşı İle Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki --. 91 3.6.Katılımcıların Medeni Durumu İle Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki --.. 93 3.7. Katılımcıların Eğitim Durumu İle Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki --.. 94 3.8.Katılımcıların Dini Bilgi Düzeyi İle Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki--. 95 3.9.Katılımcıların Sahip Oldukları Dini Bilgilerin Kaynağı İle Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki-- 96 3.10.Katılımcıların Dindarlık Seviyeleri Bayan Din Görevlilerinin İletişim Becerileri Arasındaki İlişki--. 96 4. BAYAN DİN GÖREVLİLERİNİN DİN HİZMETLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR--. 97 4.1.Cami Ya Da Kursta Dinlenen Vaaz İle İlgili Bulgular--. 98 4.2.Cami Ya Da Kurslarda Ne Tür Konu İstediklerine Dair Görüşlerine Göre Katılımcıların Durumu --. 98 4.3. Dini Gün Ve Gecelerde Yapılan Etkinlere Göre Katılımcıların Durumu .. 99 4.4.Katılımcıların Yaşı İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişki. --.. 100 v 4.5. Katılımcıların Medeni Durumu İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişki -- 101 4.6. Katılımcıların Eğitim Durumu İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişki -- 102 4.7.Katılımcıların Dini Bilgi Düzeyi İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişki -- 103 4.8. Katılımcıların Sahip Oldukları Dini Bilgilerin Kaynağı İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişk--.. 103 Bu sonuçlar araştırmamızın, ”Dini bilgilerini cami veya Kur’an kursundan alanlarda din hizmetlerine yönelik beklentiler olumlu yönde artmaktadır” şeklindeki hipotezini kısmen doğrulamaktadır--. 104 4.9. Katılımcıların Dindarlık Seviyeleri İle Din Hizmetlerine Yönelik Beklentileri Arasındaki İlişki -- 104 5.ÖRNEKLEM GRUBUNUN BAYAN DİN GÖREVLİLERİNE DAİR KİŞİSEL VE MESLEKİ BEKLENTİLERİ İLE İLGİLİ BULGULAR . 105 5.1. Din Görevlisi Bayanların Hafız Olması İle İlgili Durum-- 105 5.2.Din Görevlisi Bayanların Kur’an-ı Kerimi Güzel Okuyabilme İle İlgili Durum.. --.. 106 5.3.Din Görevlisi Bayanların İnsani İlişkilerde Sıcak Ve Samimi Olmalı İle İlgili Durum--.. 106 5.4.Din Görevlisi Bayanların Cemaatin Problemleriyle İlgilenme Becerisi İle İlgili Durum--.. 107 5.5. Din Görevlisi Bayanların Görevine Bağlılığı İle İlgili Durum . 108 5.7. Din Görevlisi Bayanların Mütevazı Ve Uyumlu Olmalı İle İlgili Durum . 110 5.8. Söz Ve Davranışlarında Uyumlu Ve Tutarlı Olmaları İle İlgili Durum 110 5.9. Din Görevlisi Bayanların Cenaze Yıkaması Ve Mevlit Okuma İle İlgili Durum --.. 111 5.10. Katılımcıların Yaşı İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki--. 111 vi 5.11. Katılımcıların Medeni Durumu İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki--. 112 5.12.Katılımcıların Eğitim Durumu İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki--. 113 5.13.Katılımcıların Dini Bilgi Düzeyi İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki--. 114 5.14.Katılımcıların Sahip Oldukları Dini Bilgilerin Kaynağı İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki 114 5.15.Katılımcıların Dindarlık Seviyeleri İle Bayan Din Görevlilerinin Mesleki ve Kişisel Yeterlilikleri Arasındaki İlişki--. 116 5.16. Din Görevlilerinin Özellikleri Ve Katılımcıların Din Görevlilerine Dair Beklentileri -- 117 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 119 KAYNAKÇA-- 126 EKLER -- 136 EK – 1--. 136 EK – 1A--. 137 EK – 2--. 138 EK – 3--. 139 EK – 4--. 142en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBayan Din Görevlisien_US
dc.subjectİmajen_US
dc.subjectDiyanet İşleri Başkanlığıen_US
dc.subjectDin Hizmetien_US
dc.subjectWomen Religious Officialsen_US
dc.subjectDirectorate of Religious Affairsen_US
dc.subjectImageen_US
dc.subjectReligious Serviceen_US
dc.titleBayan din görevlisinin imajı ve mesleğini temsil gücü - Çorum örneğien_US
dc.title.alternativeThe image of women religious officials and their representative power of their professionen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster