Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYavuz, Sefer
dc.contributor.authorElmacı, Lütfullah
dc.date.accessioned2019-10-23T06:52:26Z
dc.date.available2019-10-23T06:52:26Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017-02-02
dc.identifier.citationElmacı, L. (2017). Ziyaret fenomeni ve din (Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli türbesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/4499
dc.description.abstractGeçmişten günümüze tüm dünya toplumlarında olduğu gibi Türk toplumunda da cazibe merkezleri olan dini ziyaret yerleri önemli bir yere sahiptir. Tarihsel süreç içerisinde baktığımızda insanoğlu, eski çağlardan beri doğaüstü varlıklara inanmış, bu varlıklara bir kutsallık atfetmiş ve onlara yakın olma çabası içerisinde bulunmuştur. Ziyaret fenomeninin esas amacı, kutsal olana ulaşmak ve onu yaşamaktır. Bu doğrultuda günümüzde yapılan kazı çalışmalarında da gördüğümüz gibi eski çağlarda yapılan kutsal yapılar (mabet, cami, türbe, külliye vb.) ve bunlarla ilgili zaman içerisinde ortaya çıkmış geleneksel anlatı türleri (mitolojiler, halk hikâyeleri, efsaneler, destanlar vb.) insanoğlundaki bu güdüyü gözler önüne sermektedir. Kutsal kabul edilen mekânlardan olan türbelerde ölümünden yüzyıllar geçmesine rağmen saygı duyulan ve teveccüh gösterilen kişilerin, günümüzde de insanlara fayda sağlayabileceği düşüncesi halk dindarlığı üzerinde kendisine büyük bir yer bulmakta ve kültürel hafıza süreklilik göstermektedir. Kutsal olana yakın olma düşüncesi bu mekânları manevi anlamda bir sığınağa dönüştürmekte ve özellikle kutsal gün ve gecelerde insanların değişik amaçlarla ziyaret ettiği manevi çekim noktaları haline dönüşmelerini sağlamaktadır. Bu araştırma, Kastamonu ili Şeyh Şaban-ı Veli Türbesi örnekleminden yola çıkarak, türbelerin insanların manevi yaşamlarında ve sosyal hayatlarında ne gibi rolleri olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Şeyh Şaban-ı Veli Cami cemaati ve Türbe ziyaretçileri ile bir anket çalışması yapılmış, anket verileri sonucunda; türbe ve camilere gelen ziyaretçilerin dini inançları, dini ibadetlere olan ilgileri, dini kanaatleri, dini tutumları ve günlük hayatlarında dini nitelikli diğer toplumsal olaylar karşısında takındıkları tavırları ve toplumun genelindeki din algısı konuları Din Sosyolojisi perspektifiyle ele alınarak tespit edimeye ve çözümlemeye çalışılmıştır.en_US
dc.description.abstractVisiting religious places have been attractions in Turkish society as it is in entire world from past to present. Throughout the history, mankind has believed the existence of supernatural beings, attributed sanctity to them and been in an effort to close them. The main purpose of visiting phenomenon is to reach to sacred and live it. In this regard, as it is seen in excavations belonged to ancient times, the sacred buildings (temples, mosques, shrines, kulliye, etc.) and traditional narratives emerged within the time as to these buildings (mythology, folk tales, myths, legends, etc.) reveals human instinct. The idea that the deaths in holy temples to be beneficial to today's human beings finds a great place on public piety and demonstrate cultural memory continuity. The idea is to be close to the holy ensure that these venues are transformed into a spiritual shelter and provide them to be moral point, particularly for holy days and they are visited by people for different purposes in the nights. Based on Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli Tomb, the purpose of this study is to show how temples are effective over people' spritual and social lives and what roles given these venues. In this regard, a survey made with parish and visitors of the Tomb in question. As a result of the survey, religious beliefs of visitors to the tomb and mosque, their interest in religious worship, religious convictions, religious attitudes, their religious stands taken in relation to religious issues and religious perception in the society have been assessed and analysed within the perspective of Religious Sociology.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZET--i ABSTRACT--ii İÇİNDEKİLER----.iii KISALTMALAR--vi TABLOLAR----vii ÖNSÖZ----viii GİRİŞ----1 1. Araştırmanın Konusu--1 2. Araştırmanın Amacı--.--1 3. Araştırmanın Önemi--2 4. Araştırmanın Kapsam ve Sınırlılıkları--.2 5. Araştırmanın Varsayımları.----3 6. Araştırmanın Problemleri----.3 7. Araştırmanın Yöntemi--4 7.1 Araştırmanın Evreni--7 7.2 Araştırmanın Örneklemi--9 7.3 Veri Toplama Teknikleri--11 I. BÖLÜM KAVRAMSAL VE KURAMSAL ÇERÇEVE 1.1. TEMEL KAVRAMALAR--14 1.1.1. Kutsal ve Kutsal Mekân----14 1.1.2. Türbe ve Kabir--.--16 1.1.3. Menkabe (Menkıbe)----18 1.1.4. Veli----19 1.2. KURAMSAL ÇERÇEVE --20 1.2.1. Kutsal’ın Din İçerisindeki Yeri--20 1.2.2. Ziyaret Fenomeninin Yapısal ve Fonksiyonel Analizi--23 1.2.3. Kutsalla İlişkisi Bakımından Ziyaret Fenomeni--.28 iv 1.2.4. Türbe ve Yatır Ziyaretleri Olgusu ve Animizmle İlişkisi 30 1.2.5. Ziyaret Fenomeninin Kültürel ve Tarihi Arka Planı--.31 1.2.6. Cemaat--39 1.2.7. Manevi Bütünleşme--41 II.BÖLÜM ŞEYH ŞÂBAN-I VELİ VE TÜRBESİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER 2.1. ŞEYH ŞÂBAN-I VELİ’NİN HAYATI VE TARİHİ KİŞİLİĞİ46 2.2. ŞEYH ŞÂBAN-I VELİ’NİN KİTAPLARI48 2.3. HALVETÎ TARİKATI VE ETKİLERİ--.49 2.3.1. Rûşeniyye Kolu--50 2.3.2. Cemâliyye Kolu--50 2.3.3. Ahmediyye Kolu--50 2.3.4. Şemsiyye Kolu----51 2.4. HALVETÎLİK’İN ŞABÂNÎYYE KOLU51 2.5. KERÂMET KAVRAMI VE “MENÂKIB-I ŞABÂN-I VELΔ52 2.6. ŞEYH ŞABAN-I VELİ TÜRBESİ’NİN KISA TARİHİ53 2.7. TÜRBE ETRAFINDA OLUŞAN İNANÇ VE UYGULAMALAR55 III. BÖLÜM BULGULAR VE YORUM 3.1. KATILIMCILARIN DEMOGRAFİK VE SOSYO-KÜLTÜREL ÖZELLİKLERİ--61 3.1.1. Cinsiyet----61 3.1.2. Yaş--61 3.1.3. Medeni Durum--62 3.1.4. Öğrenim Durumu--63 3.1.5. İkamet Yeri--63 3.1.6. Maddi Durum--64 3.1.7. Meslek Durumu--64 3.1.8. Dini Referans Kaynakları--65 3.1.9. Din Eğitimini Aldıkları Yerler--66 3.2. KATILIMCILARIN DEMOGRAFİK VE SOSYO-KÜLTÜREL ÖZELLİKLERİNE GÖRE DİNİ ZİYARET TUTUMLARI67 3.2.1. Katılımcıların Cinsiyete Göre Dini Ziyaret Tutumları--67 v 3.2.2. Katılımcıların Yaşa Göre Dini Ziyaret Tutumları--73 3.2.3. Katılımcıların Medeni Durumlarına Dini Göre Ziyaret Tutumları80 3.2.4. Katılımcıların Öğrenim Durumuna Göre Dini Ziyaret Tutumları87 3.2.5. Katılımcıların İkamet Yerine Göre Dini Ziyaret Tutumları--.94 3.2.6. Katılımcıların Maddi Durumuna Göre Dini Ziyaret Tutumları101 3.2.7. Katılımcıların Mesleklerine Göre Dini Ziyaret Tutumları--109 3.2.8. Katılımcıların Dini Referans Kaynaklarına Göre Dini Ziyaret Tutumları116 3.2.9. Katılımcıların Din Eğitimi Alma Yerlerine Göre Dini Ziyaret Tutumları124 SONUÇ----130 KAYNAKÇA--135 EK-1 ----140 EK-2----143en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKastamonuen_US
dc.subjectŞeyh Şaban-ı Velien_US
dc.subjectTürbeen_US
dc.subjectDinen_US
dc.subjectİnançen_US
dc.subjectKutsalen_US
dc.subjectTomben_US
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectBeliefen_US
dc.subjectHolyen_US
dc.titleZiyaret fenomeni ve din (Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli türbesi örneği)en_US
dc.title.alternativeVisiting phenomenon and religion (The case of Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli tomb)en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster