dc.contributor.advisor | Okur, Kaşif Hamdi | |
dc.contributor.author | Gül, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2019-11-06T07:20:05Z | |
dc.date.available | 2019-11-06T07:20:05Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.date.submitted | 2018-07-17 | |
dc.identifier.citation | Gül, T. (2018). Pezdevî ve Semerkandî örneğinde Hanefi fıkıh usûlünde icmâ (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/5006 | |
dc.description.abstract | Fıkhın delillerinden üçüncü sırada gelen icmâ, kuvvetler sıralamasında ilk sırada yer almaktadır. İcmâ hem Kitap ve Sünnet ve hem de kıyas ve haber-i vâhit üzerine kurulduğu için bunların hepsine dâir bahisler içermekte ve bu yönüyle adeta bir çerçeve delil niteliğini almaktadır. Bu nedenle doğru bir fıkıh tasavvuru oluşturmak için icmâın tümüyle anlaşılması gerekmektedir. Bu çalışmada incelenmesi ve Hanefi fıkıh usûlü açısından konumlandırılması son derece önemli görülen iki müellifin, Pezdevî ve Semerkandî'nin icmâ anlayışları karşılaştırmalı olarak ortaya konulacaktır. Ayrıca bu çalışma Hanefi usûlünde icmâ teorisi hakkında genel bir değerlendirme niteliğindedir. Bu bağlamda icmâın tanımından icmâda neshin câri olup olmamasına kadar pek çok mesele, çalışmaya konu edilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | Ijma, which ranks the third place among sources of Islamic jurisprudence, is one of the most important one in the sense of certainty. In ijma theory there are a lot of issues which have the ciritical importance with regards to Islamic jurisprudence. The reason for this is ijma consists of an evidence derived from Qur'an and Sunna and qiyas. Therefore to comphrehend it entirely is so important to constitue a correct fıqh thought. This study is an attemp to analyze comparatively ijma understanding of Bazdawi and Samarkhandi, both belonging to Hanafi fiqh school. In addition, this study is a general evaluation about the theory of ijma in Hanafi approach. In thıs connect from the classical definition of ijma to naskh in the ijma theory has been argued during the study. | en_US |
dc.description.tableofcontents | ÖZET--i ABSTRACT--ii İÇİNDEKİLER--iii KISALTMALAR --.vi ÖNSÖZ----.vii GİRİŞ ----. 1 1. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ--.. 1 2. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI VE SINIRLARI --. 2 3. ARAŞTIRMANIN PLANI VE YÖNTEMİ --. 3 BİRİNCİ BÖLÜM: EBU’L-USR EL-PEZDEVÎ’NİN İCMÂ ANLAYIŞI-- 6 1. MÜELLİF HAKKINDA--. 6 1.1. Hayatı--.. 6 1.2. İlmî Yönü --.. 7 2. PEZDEVİ’NİN İCMÂ ANLAYIŞI-- 13 2.1. İcmâ (İcmâın Rüknü) --. 13 2.2. İcmâ Ehliyeti --. 22 2.3. İcmâın Şartları--.. 26 2.4. İcmâın Hükmü--.. 33 2.5. İcmâın Sebebi-- 38 İKİNCİ BÖLÜM: ALÂUDDİN ES-SEMERKANDİ’NİN İCMÂ ANLAYIŞI 1. MÜELLİF HAKKINDA--.. 43 1.1. Hayatı-- 43 1.2. İlmi Yönü -- 44 2. SEMERKANDÎ’NİN İCMÂ ANLAYIŞI--. 46 2.1. El-Kelâm fi’l-İcmâ --.. 46 2.2. İcmâın Lügat Anlamı --. 47 2.3. Usûlcü ve Fakihlerce İcmâın Tanımı ve Mahiyeti-- 47 2.4. İcmâ Ehliyeti --. 47 2.5. İcmâın Sıhhat Şartları--. 50 2.6. İcmâın Gerçekleşme Yolları-- 63 2.7. İcmâın Dâi Sebebi-- 68 2.8. İcmâın Bilinme Sebebi (es-Sebep el-Muarrif li’l-İcmâ) -- 73 2.9. İcmâın Konusu --. 74 iv 2.10. İcmâın Hükmü --. 75 2.11. Kat‘î Olan İcmâın Tek Çeşit Olup Olmadığı--.. 85 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HANEFÎ İCMÂ TEORİSİNDE İCMÂIN MAHİYETİ VE İMKÂNI 1. İCMÂIN MAHİYETİ-- 87 1.1. İcmaın Tanımı --.. 87 1.2. İcmaın Türleri ve Rüknü --.. 91 1.3. İcmâ Ehli --. 96 1.4. İcmâın Şartları-- 106 1.5. İcmâın Konusu --.. 115 1.6. İcmâın Sebebi--. 118 1.7. İcmâın Zamanı --.. 124 2. İCMÂIN İMKÂNI VE HÜCCİYYETİNİN TEMELLENDİRİLMESİ . 128 2.1. İcmâ Mümkün Müdür? --.. 129 2.2. İcmâ Hüccet Midir?--.. 132 DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: HANEFÎ İCMÂ TEORİSİNDE İHTİLÂFLI İCMÂ BAHİSLERİ 1. İCMÂDA RUHSAT-- 148 1.1. Sükût Durumunun Ruhsat Oluşu-- 149 1.2. Sükût Her Durumda İcmâa Delâlet Eder mi?-- 150 1.3. Sükûtun Rızaya Delâletine Yapılan İtirazlar--. 152 1.4. Sükûti İcmâ ve Musavvibe İlişkisi--.. 155 2. İHTİLAFTA İCMÂ -- 156 2.1. İcmada İhtilafın Sınırlaması--. 157 2.2. İhtilâf Sonrası İcmâ --.. 159 3. İCMÂIN HÜKMÜ VE MERTEBELERİ--. 166 3.1. İcmâın Hükmü-- 166 3.2. İcmâın Mertebeleri-- 167 4. İCMÂ VE NESİH İLİŞKİSİ--.. 168 4.1. Literatürde İcma ve Nesih İlişkisi -- 169 4.2. Pezdevî’ye Göre İcmâın Neshi-- 171 5. İCMÂA DAİR BİRKAÇ MESELE-- 176 5.1. İcmâın Konumu--. 176 5.2. İcmâ ve Tevâtür İlişkisi--.. 177 5.3. Mezhep ve İcmâ İlişkisine Dair Birkaç Söz--.. 179 5.4. İcma ve Küfür İlişkisi--.. 182 v SONUÇ----. 185 KAYNAKÇA--. 188 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Fıkıh | en_US |
dc.subject | İcmâ | en_US |
dc.subject | Kerâmet | en_US |
dc.subject | Sahâbe | en_US |
dc.subject | Müçtehit | en_US |
dc.subject | Fıqh | en_US |
dc.subject | Ijma | en_US |
dc.subject | Karamah | en_US |
dc.subject | Mujtehid | en_US |
dc.subject | Usul al-Fiqh | en_US |
dc.title | Pezdevî ve Semerkandî örneğinde Hanefi fıkıh usûlünde icmâ | en_US |
dc.title.alternative | Hanafi ijma theory in the example of Bazdawi and Samarkhandi | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |