Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBağdatlı, Mustafa İsmail
dc.contributor.authorSevici, Ümmügülsüm
dc.date.accessioned2019-11-06T07:26:13Z
dc.date.available2019-11-06T07:26:13Z
dc.date.issued2018en_US
dc.date.submitted2018-09-07
dc.identifier.citationSevici, Ü. (2018). Din kültürü ve ahlâk eğitimi dersinin ahlâki kültürün oluşumuna etkisi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5008
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı genel hatlarıyla Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi derslerinin ahlâki kültürün oluşumuna etkisini incelemektir. Bu nedenle 11-12 yaş düzeyindeki çocuklarda ahlâki kültürün oluşumuna Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi derslerinin etkisi araştırılmıştır. Bu araştırmanın amacına uygun olarak Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi derslerinin öğretim basamaklarından ahlâk basamağı konuları incelenmiştir. Verimli bir çalışmanın temelinde, çalışma yaptığın grubun özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak yer alır. Bu nedenle; 11-12 yaş grubunun ahlâki gelişim özellikleri ele alınmıştır. Bu çalışma 2012-2013 öğretim yılı Bahar döneminde Çorum ili, Merkez İlçesinde Mimarsinan Ortaokulu, 23 Nisan Ortaokulu, Yavuz Sultan Selim Ortaokulu 6. ve 7. sınıflar üzerinde gerçekleştirilmiştir. 2012-2013 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde 6 ve 7. sınıf 409 öğrenci üzerinde anket uygulaması yapılmıştır. Anketten elde edilen toplam veriler SPSS 18.00 Bilgisayar İşletim Programı yardımıyla verilerin Korelasyon ve Çapraz Tabloları oluşturularak değerlendirilmiştir. DKAB derslerine olan ilgi ve sevgi ile ahlâki davranış geliştirme arasındaki korelasyon pozitif yönlüdür ve ikisi arasında 0,267'lik olumlu bir ilişki vardır. 0.01 alfa değerine göre sonucumuz 0,267 değeri anlamlıdır. DKAB derslerine duyulan sevgi ile ahlâki davranış geliştirme arasında doğru orantı olduğunu görüyoruz. Yani öğrencinin derse ilgisi ne kadar artarsa ahlâki kültür oluşturması da aynı oranda değişim gösterecektir. Bu bulgu çerçevesinde DKAB derslerine duyulan sevginin artmasıyla ahlâki etkileşimimizin artması ve dolayısıyla ahlâki kültürün oluşmasına pozitif etkide bulunması arasında direkt ve anlamlı bir ilişkinin bulunduğunu söylemek mümkündür.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the effect of the courses of Religion Culture and Moral Education on the formation of Moral Cultures. For this reason, the effect of the lessons of Religion Culture and Moral Information on the formation of Moral Cultures in children between the ages of 11 and 12 were investigated. In accordance with the aim of this research, ethical issues from the teaching steps of religious culture and moral information courses were examined. Being knowledgeable about the characteristics of the group in which you work is at the root of a productive work. Therefore; moral development characteristics of 11-12 age group were examined. This study was carried out in Çorum province in the spring term of 2012-2013 academic year, Mimar Sinan Middle School, 23 April Middle School and Yavuz Sultan Selim Middle School in the 6th and 7th grade. During the spring semester of 2012-2013 academic year, a questionnaire was applied to 409 students in 6th and 7th grade. The total data obtained from the questionnaire was evaluated by using the SPSS 18.00 Computer Operating Program, Correlation of Data and Cross Tabulation. There is a positive correlation of positive interest 0.267 in the relationship between interest and love for DKAB courses and moral behavior development. According to 01 alpha value, the result of 0,267 value is meaningful. We see that there is a direct correlation between the love of DKAB classes and the development of ethical behavior. n other words, the more the interest of the student in the lesson, the more the Moral Culture will change. This finding seems to be influential on the formation of Moral Cultures by increasing the level of love for the DKAB courses.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZET --i ABSTRACT--..iii İÇİNDEKİLER --.i KISALTMALAR -- v TABLOLAR--vii ÖN SÖZ --..ix GİRİŞ --. 1 1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ -- 4 2. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ--.. 5 3. ARAŞTIRMANIN VARSAYIMLARI--.. 6 4. ARAŞTIRMANIN SINIRLILIKLARI --. 7 5. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ-- 7 5.1. Araştırmanın Modeli -- 7 5.2. Araştırmanın Evren ve Örneklemi -- 8 5.3. Kullanılan Ölçme Araçları -- 8 5.4. Araştırmanın Bulguları-- 8 I. BÖLÜM: AHLÂK EĞİTİMİ-- 8 1. AHLÂK EĞİTİMİNİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ --.. 8 1.1. AHLÂK GELİŞİMİ--.. 8 1.2. Ahlâk Gelişimi İle İlgili Temel Kavramlar-- 11 1.2.1. Vicdan ve Vicdan Gelişimi --.. 11 1.2.2. Sosyal Öğrenme--.. 14 1.2.3. Model Alma ve Özdeşleşme--. 17 1.2.4. Zihinsel Olgu ve Ahlâki Yargı -- 20 1.3.Ahlâki Gelişim Üzerindeki Etkili Faktörler-- 20 1.3.1. Çevre ve Kalıtım--. 20 1.3.2. Aile ve Kültür--.. 22 1.3.3. Arkadaş Çevresi--.. 29 1.3.4. Din --.. 30 1.3.5. Eğitim ve Okul -- 32 ii 2. AHLÂK GELİŞİMİ İLE İLGİLİ KURAMLAR-- 36 2.1. PSİKOANALİTİK YAKLAŞIMA GÖRE AHLÂK GELİŞİMİ 36 2.2. DAVRANIŞSAL/SOSYAL ÖĞRENMEYE GÖRE AHLÂK GELİŞİMİ 42 2.3. BİLİŞSEL YAKLAŞIMA GÖRE AHLÂK GELİŞİMİ--. 45 2.3.1. Piaget’in Ahlâk Gelişimi Yaklaşımı--. 45 2.3.2. Kohlberg’in Ahlâk Gelişimi Yaklaşımı--.. 54 2.4. AHLÂKİ GELİŞİM EVRELERİ İÇERİSİNDE ÇOCUK --.. 66 2.4.1. Çocukta Bazı Ahlâki Davranış Özellikleri -- 69 3. AHLÂK EĞİTİMİNİN ÖNEMİ--. 73 4. AHLÂK EĞİTİMİNİN AMACI--. 75 5. AHLÂK EĞİTİMİNDE KURAM ve YAKLAŞIMLAR-- 76 5.1. Toplumsal Öğrenme Yaklaşımı ve Ahlâk Eğitimi --.. 76 5.2. Bilişsel yaklaşım ve Ahlâk Eğitimi --.. 78 II. BÖLÜM: DİN KÜLTÜRÜ VE AHLÂK BİLGİSİ DERSİNİN AHLÂKİ KÜLTÜRÜN OLUŞUMU ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ--. 79 1. 2010 YILINDA HAZIRLANAN DKAB ÖĞRETİM PROGRAMINDA AHLÂK EĞİTİMİ-- 79 1.1. Programın Genel İlke, Temel Yaklaşım ve Amaçlarında Ahlâk Eğitimi 79 1.1.1. İlköğretim DKAB Programının İlkelerinde Ahlâk Eğitimi--. 79 1.1.2. İlköğretim DKAB Programının Temel Yaklaşımlarında Ahlâk Eğitimi 82 1.1.3. İlköğretim DKAB Programının Amaçlarında Ahlâk Eğitimi -- 84 1.2. Öğrenme Alanlarında Ahlâk Eğitimi -- 86 1.2.1. 4. Sınıf Ahlâk Ünitesi “Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik” --.. 86 1.2.2. 5. Sınıf Ahlâk Ünitesi “ Sevinç ve Üzüntülerimizi Paylaşalım” . 87 1.2.3. 6. Sınıf Ahlâk Ünitesi “İslam’ın Sakınılmasını istediği Bazı Davranışlar” .. 88 1.2.4. 7. Sınıf Ahlâk Ünitesi “Din ve Güzel Ahlâk” -- 89 1.2.5. 8. Sınıf Ahlâk Ünitesi “İslam Dinine Göre Kötü Alışkanlıklar”. 90 2. AHLÂK EĞİTİMİNİN DİN EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ--. 91 2.1. Ahlâki Kültür--. 91 2.2. Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersinin Ahlâk Kültürü Oluşumu Üzerindeki Etkisi-- 93 III. BÖLÜM: ARAŞTIRMADA ELDE EDİLEN VERİLERİN YORUMLANMASI-- 97 iii 1.VERİLERİN YORUMLANMASI --.. 97 1.1. Korelasyon Tabloları ve Yorumları --.. 97 Tablo 1: DKAB derslerine olan sevgi ve ahlâki değerlerin ortalamasının korelasyonu--.. 97 Tablo 2: DKAB derslerinin davranışlar üzerindeki etkisi ve ahlâki değerlerin ortalamasının korelasyonu--.. 98 Tablo 3: Ahlâki değerler ve bilgi boyutunun korelasyonu-- 99 Tablo 4: Ahlâki değerler ve inanç boyutunun korelasyonu-- 100 1.2. Çapraz Tablo (Crosstabulation) ve Yorumları--.. 101 Tablo 5: Sınıf Düzeyleri ve “DKAB dersi sevdiğin dersler arasında yer alıyor mu?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 101 Tablo 6: Sınıf Düzeyleri ve“DKAB dersi senin ahlâki değerleri yeterli ölçüde kazanmanı sağladı mı?” Sorusunun Çapraz Tablosu -- 102 Tablo 7: Sınıf Düzeyleri ve“DKAB dersi sana yeni bilgiler kazandırdı mı?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 103 Tablo 8: Sınıf Düzeyleri ve“DKAB dersi senin davranışlarında değişikliğe neden oldu mu?” Sorusunun Çapraz Tablosu --.. 104 Tablo 9: Sınıf Düzeyleri ve“Hastalara, yaşlılara toplu ulaşım araçlarında yer vermek senin için önemli midir?” Sorusunun Çapraz Tablosu -- 106 Tablo 10: Sınıf Düzeyleri ve“Allah'a inanan Müslüman’ın kalbi her zaman huzur ve mutlulukla dolu mudur?” Sorusunun Çapraz Tablosu-- 107 Tablo 11: Sınıf Düzeyleri ve "’Dini kavramları öğrenirken büyüklerimi örnek aldığım oluyor.’ ifadesine katılıyor musun?” Sorusunun Çapraz Tablosu 108 Tablo 12: Sınıf Düzeyleri ve“'Müslümanlar hayatları boyunca doğru yoldan ayrılmayan insanlardır.' ifadesine katılıyor musun?” Sorusunun Çapraz Tablosu 109 Tablo 13: Sınıf Düzeyleri ve“'Her zaman olmasa da arada bir yalan söylemekte hiçbir kötülük yoktur.' ifadesine katılıyor musun?” Sorusunun Çapraz Tablosu.. 111 Tablo 14: Sınıf Düzeyleri ve“Arkadaşlarını kırmamaya özen gösterir misin?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 113 Tablo 15: Sınıf Düzeyleri ve“'Allah'ın sevgisini kazanmak için yapılan her fiil ibadettir' ifadesine katılıyor musun?” Sorusunun Çapraz Tablosu--. 114 Tablo 16: Sınıf Düzeyleri ve“'Kardeşimi kıskanmam kötü bir davranıştır. Ama arkadaşlarımı kıskanmam da bir sakınca yoktur.' ifadesine katılıyor musun?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 115 Tablo 17: Sınıf Düzeyleri ve“Arkadaşlarınızın derse katılmasını engellemeniz sonucu onun hakkına girmiş olur musunuz?” Sorusunun Çapraz Tablosu .. 116 iv Tablo 18: Sınıf Düzeyleri ve “Meleklerin seni gördüğünü düşünerek iyi davranışlarını yapmaya devam eder misin?” Sorusunun Çapraz Tablosu 118 Tablo 19: Sınıf Düzeyleri ve“Emek sarf edilmeden kazanılan para helal midir?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 119 Tablo 20: Sınıf Düzeyleri ve“ ‘Kur'an-ı Kerim okunduğunda onu büyük bir saygı ile dinlerim' ifadesine katılıyor musunuz?” Sorusunun Çapraz Tablosu 120 Tablo 21: Sınıf Düzeyleri ve“Hz. Muhammed bütün Müslümanlar için örnek bir kişilik midir?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 122 Tablo 22: Sınıf Düzeyleri ve“Paylaşmak insan için bir ihtiyaç mıdır?” Sorusunun Çapraz Tablosu-- 123 Tablo 23: Sınıf Düzeyleri ve“‘Arkadaşımla saat sekiz de buluşmak için sözleştik. Benim için söz bir emanettir. O yüzden saat sekiz de muhakkak belirtilen yerde olurum.’ İfadesine katılıyor musunuz?”Sorusunun Çapraz Tablosu 124 Tablo 24: Sınıf Düzeyleri ve “Allah doğruluktan ayrılmayanları sever.” Bu düşünce sence doğru mudur?” Sorusunun Çapraz Tablosu-- 125 Tablo 25: Sınıf Düzeyleri ve“Her güzel iş ve davranışı dinimiz onaylar mı?”Sorusunun Çapraz Tablosu -- 127 Tablo 26: Sınıf Düzeyleri ve “ ‘Peygamberimizi çok seviyorum ve O’nun adını saygı ile anarım’ ifadesine katılıyor musunuz?” Sorusunun Çapraz Tablosu. 128 Tablo 27: Sınıf Düzeyleri ve “Dinimiz güzel ahlâk sahibi olmamızı gerektirir mi?”Sorusunun Çapraz Tablosu -- 129 Tablo 28: Sınıf Düzeyleri ve“Öğrenmiş olduğun bazı ahlâki kurallar sende değişikliğe neden oldu mu?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 130 Tablo 29: Sınıf Düzeyleri ve “ ‘ Güzel ahlâkı öğrenmemde Hz. Peygamber’in hayatı ve örnek kişiliği etkili olmuştur.’ Bu düşünceye katılıyor musunuz?” Sorusunun Çapraz Tablosu--.. 132 Tablo 30: Sınıf Düzeyleri ve “ ‘Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersleri benim iyi bir birey olmamda etkili olmuştur.’ Bu düşünce sence doğru mu?”Sorusunun Çapraz Tablosu -- 133 Tablo 31: Sınıf Düzeyleri ve “ ‘Kimliğimin oluşmasında ahlâki değerlerimizin önemli bir yeri vardır.’ İfadesine katılıyor musunuz?”Sorusunun Çapraz Tablosu --. 135 DEĞERLENDİRME --. 137 ÖNERİLER--.. 139 KAYNAKÇA-- 142 ANKET --. 154en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAhlâken_US
dc.subjectAhlâki Kültüren_US
dc.subjectAhlâki Gelişimen_US
dc.subjectMoralityen_US
dc.subjectMoral Cultureen_US
dc.subjectMoral Developmenten_US
dc.subjectAhlâk Eğitimien_US
dc.subjectMoral Educationen_US
dc.titleDin kültürü ve ahlâk eğitimi dersinin ahlâki kültürün oluşumuna etkisien_US
dc.title.alternativeThe effect of religious culture moral education course on the formation of moral cultureen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster