Yayın tarihi için Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi listeleme
Toplam kayıt 98, listelenen: 61-80
-
Yakın dönemde el-Burhân ve el-İtkân’a yöneltilen tenkitler
(Hitit Üniversitesi, 2013)Kur’an ilimleri başlıklı eserlerin şekil ve muhtevalarının oluşumunda Zerkeşî’nin (ö.794/1392) el-Burhân fi ulûmi'l-Kur'ân’ı ile Suyûtî’nin (ö.911/1505) el-İtkân fi ulûmi’l-Kur’an’ının önemli bir etkisi vardır. Aynı zamanda ... -
Sosyal sermaye ve din: Sosyal sermayenin grup içi işbirliği ve eşgüdüme etkisi üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2013)Sosyal sermaye, grup içi ortak normlar, değerler ve anlayışlar ağı olarak da tanımlanır. Bu tanıma göre, grup içi ortak düşünce ve kanaatlere, işbirliğine, eşgüdümlü tutum ve davranışlara yol açacağı, ayrıca ortak fayda ... -
"Ruhbanlık" kavramındaki anlam kayması ve tasavvufla ilişkilendirilmesi üzerine bazı değerlendirmeler
(Hitit Üniversitesi, 2013)İslam dünyasında anlam kaymasına uğrayan kavramlardan biri, “ruhbanlık”tır. Hicri ikinci yüzyıldan itibaren zayıf hadis kaynaklarında kendine yer bulan “İslam’da “ruhbanlık” yoktur” rivâyeti, kendinden sonraki “ruhbanlık” ... -
Tekke ve Zaviyeler Kanunu çerçevesinde Alevîlik-Bektaşîlik
(2014)Makalenin giriş kısmında, 677 Sayılı Tekke ve Zaviyeler Kanunu’nun mahiyeti ve söz konusu kanunun tarihsel arka planı ele alınmıştır. Birinci kısımda ise Alevîlik-Bektaşîlik meselesinin kökenlerine değinilmiştir. Daha ... -
Bir Karizmatik otorite örneği olarak İmamet ve Mehdi Anlayışı: Türkiye Caferîleri (Iğdır Örneği)
(2014)Karizma ve karizmatik niteliğin tanımlanmasında dinin yeri yadsınamaz. Bu ilişkiden dolayı çoğu dini liderlik, “karizmatik niteliği” içkindir ve çoğu din ve dini grupta karizmatik dini lider tipine rastlanır. Müslüman ... -
Şeyhülislâm Musa Kazım Efendi’nin (1858-1920) fıkıh usulüne dair bir risalesi: Hakikat ve mecaz
(2014)Musa Kazım Efendi (1858-1920), Osmanlı imparatorluğunun son döneminde şeyhü-lislâmlık yapmış, imparatorluğun çöküşünü durdurabilmek için kendi alanıyla ilgili ko-nularda çeşitli gayretler göstermiş ve ikbal dönemlerinden ... -
التفسير اإلشاري بين الروعة والبدعة
(2014)خلاصة: ما تدبرَه المسلمُ ظهرَتْ لهُُ َّالقرآنُ الكريمُ كتابُ اللهِ الخالدُ الذي لاتنقض ي عجائبُه؛ فكل لها تعلقٌ ٌ خفية ٌمعانٍ رائعة مثلَ هذهِ نَ الكرامُ يستنبطو ُ بالظاهرِ امَّا بالاشارةِ أو الاشتراك... وهذهِ المعاني ... -
Lokman Suresinin 34. Âyeti çerçevesinde tefsirde bir mahiyet sorgulaması
(2015)Bu makale Lokman sûresinin son ayetlerinde geçen ve daha çok “mugayyebatı hamse-beş bilinmeyen” ayetlerinin tarihi süreçte nasıl yorumlandığını ele almaktadır. Klasik dönemlerde ayette geçen ifadeler gayb olarak ... -
Tasavvufta kalbin kirlenmesi ve temizlenmesi konusu
(2015)Bu makalede önce mutasavvıfların anlayışına göre kalbin tanımı, kirlenmesi ve buna sebep olan etkenlerin neler olduğu ortaya konulmaktadır. Daha sonra mutasavvıfların kalp temizliği ve onu sağlayan unsurlar hakkındaki ... -
Tasavvufi tecrübelerin mahremiyeti meselesi
(2015)Mutasavvıflar tarafından kendi manevi hayatlarında yaşadıkları tasavvufî tecrübeler ve bunların neticesinde ortaya çıkan keşif ve müşahedelerin mahremiyeti konusunda çeşitli görüşler öne sürülmüştür. Genellikle meydana ... -
Fecr Suresinin 27-30. Ayetlerinin (Nefs-i Mutmainne) anlaşılma sorunları üzerine
(2015)Fecr suresinin 27. ayetinde geçen “Ey huzura eren nefis” ifadesinde hitabın kime olduğuna dair bazı tartışmalar mevcuttur. Buna göre hitabın, surenin insicamı dikkate alınarak müşriklere dönük bir hitap olması gerektiği ... -
Mantığın bir tefsir yöntemi olarak kullanılması: Muhammed Hâdimî’nin Enfâl Sûresinin 23. Âyetini tefsiri
(2015)Mantığın ilimler üzerinde bağlayıcı bir üst disiplin oluşundan sonra yöntemlerinin çeşitli alan- larda kullanıldığı görülmektedir. Mantık İslam ilimlerinin birçoğunda tanımlama, ölçme ve de- ğerlendirme yapılırken ... -
اإلعجاز القرآني في كلمة ” اتا َ ِكف “
(2015)هذا البحث بين من خلاله:الاعجاز البياني والعلمي البليغ في إختيار كلمة القرآنية: وقد إنكشف من خلال البحث تسعة معان لكلمة كتافا كلها تطابق السياق القرآني, وأقوال المفسرين واللغة العربية والحقيقة العلمية وهذه المعاني هي الضم ... -
الإسرار الدلالية في قوله ثعالى: {قبفوجا عوجا} وإشاربا عاى قنئ أساليب الكيد للإسلام
(Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2015)؛؛: هذا البحعذ يدوز حولن تفسيروإعراب قولبته قعالى: {قبفوتيا عوجا} الذي ورد في القرن في خمسة مواضع, فثبحعذ فيه عن معنى البني و العوج , وأقوال ابن في معاني الآية؛ والتي بلفن أربعة عشزمعئ تصبا، ونحوها من الإعربات المختلقؤ, ... -
İbnü’l-Cezerî’nin Mukaddime’sinin Mehmet Emin Tokâdî’ye ait Manzum Tercümesi ve değerlendirilmesi
(2015)Bu çalışmada; asırlarca Osmanlı medreselerinde ezberletilerek okutulan İbnü’l-Cezerî’ye ait Mukaddime isimli manzum 109 beyitlik kısa tecvid çalışmasının üzerine Mehmed Emin Tokâdî tarafından yapılan tercüme, diğer nüshaları ... -
Kur’an’ın ifade kalıpları nüzul kronolojisini aydınlatabilir mi? Fâtiha suresinin nüzul zamanına ilişkin bir değerlendirme
(Hitit Üniversitesi, 2015)Kur'an’ın ifade kalıplarının gündeme geldiği tarihleri takip ederek Kur'an pasajlarının nüzul tarihlerini tespit edebileceğimiz somut bir yöntem geliştirebiliriz. Daha önce böyle bir yöntemin ilk uygulamasını Müzzemil ... -
Mekkî ayet ve surelerin kronolojisini tespit problemi: Kur’an’da er-Rahmân isminin kullanımına ilişkin bir değerlendirme
(Hitit Üniversitesi, 2016)Mekkî Kur’an bölümlerinin kronolojisini tespit ederken sahip olduğumuz araçlar sınırlıdır. Bu bağlamda öne çıkan araştırma konularından biri de Kur’an vahyi tarafından er-Rahmân isminin kullanıldığı tarih aralığının ... -
Kutsal zaman, algılanış biçimi ve ibadet hayatına etkisi
(Hitit Üniversitesi, 2016)İnsanlar hangi dini geleneğe bağlı olursa olsun, zamanı algılama ve yorumlama sürecinde pek çok faktörün etkisi altında kalmışlardır. Bu nedenle zaman, hem kişisel hem de toplumsal açıdan farklı biçimlerde algılanan bir ... -
الوظائف الدلاليه لخزوف الجر في القران الكريم
(Hitit Üniversitesi, 2016)الخلاصة : تعن حروف الجر من أهخ الروابط في الجملة العربية ؛ حيث إن الأسماء والأفعال عناصر لغوبة بمولة الئبنات المفككة المرصوصة لا يجعلها حانحئا مبنيا إلا هذه الحروف ، الني تربط الئبنة إلى أخها وتقرها إلى مناسبها ؛ ولذلك كان ... -
دلالة "بين اليد" في القرآن العظيم
(Hitit Üniversitesi, 2016)خلاههة* ودت عبارة «ببن اليد» في الثرأن الكريم (40) مرة في (39) آية؛ وخلاهها هذه المقالؤ البسيطة أن الشعزالعربي الجاهلي, وسياق الثرآن, ودلالة آلأحاديث الشريغة؛ متفقة أن قفنى «ببن يديك» أي أمانن, فدامد, قريب منك, ويتبعها ...