Başlık için Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi listeleme
Toplam kayıt 98, listelenen: 78-97
-
Tümevarım meselesi - İbn Sînâ merkezli yeni bir okuma
(Hitit Üniversitesi, 2012)Felsefenin amacı, insan mutluluğunu temin etmektir (tahsilu’s-saade). Mantık da bunu temin ede-cek felsefenin anahtarıdır. Mantık, tikelden tümele, bilinenden bilinmeyene yönelerek hüküm çıkarıp mutluluğu temin edecek ... -
Türk modernleşmesi sürecinde tasavvuf alanında ortaya çıkan bazı yöntem tartışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2006)Bu makalede, Osmanlı’nın son yüzyılını ve Cumhuriyet’in ilk yıllarını kapsayan süreçte tasavvuf alanında meydana gelen bazı yöntem tartışmaları ele alınmıştır. Öncelikle tasavvufun İslâm bilimlerinden biri olup olmadığına ... -
Usûlü’d-dîne İlişkin ilk Zeydî metinler
(Hitit Üniversitesi, 2007)İslam Mezhepleri Tarihi’nde herhangi bir ekol veya şahıs incelenirken, metodoloji açısından, onların kendi eserleri varsa öncelikle onlara ulaşıp, görüşlerini ortaya koymak gerekir. Zeydiyye mezhebi, teşekkülünden kısa bir ... -
W. Montgomery Watt’ın Kur’an’a yaklaşımına genel bir bakış
(Hitit Üniversitesi, 2018)20. yüzyıl, Batı literatüründe Kur’an üzerine kayda değer çalışmaların ortaya çıktığı bir zaman dilimi olmuştur. Bu dönem içinde gayrimüslim araştırmacılar arasında Kur’an’ın ‘tarihine’ ve ‘kaynağına/kaynaklarına’ yönelik ... -
William Alston'da ilâhî bilginin doğası ve zaman
(Hitit Üniversitesi, 2019)In the contemporary philosophy of religion, William P. Alston has proposed one of the most important views on the nature of divine knowledge. The basic reason for the view, which can be called as intuitive conception of ... -
Yakın dönemde el-Burhân ve el-İtkân’a yöneltilen tenkitler
(Hitit Üniversitesi, 2013)Kur’an ilimleri başlıklı eserlerin şekil ve muhtevalarının oluşumunda Zerkeşî’nin (ö.794/1392) el-Burhân fi ulûmi'l-Kur'ân’ı ile Suyûtî’nin (ö.911/1505) el-İtkân fi ulûmi’l-Kur’an’ının önemli bir etkisi vardır. Aynı zamanda ... -
Yetişkinlerin çocukluk anılarındaki Tanrı imgesinin analizi
(Hitit Üniversitesi, 2017)Bu çalışmada bireyin Tanrı imgesini etkileyebilecek olan faktörler incelenmiş ve bu imgelerin Türk toplumu açısından kültürel bir yorumu sunulmuştur. Örneklem yedi Türk yetişkinden oluşmaktadır. Açık uçlu anket uygulamasıyla ... -
Zayıf hadisle amel edilip edilmeyeceği tartışmaları arasında bir çözüm yolu: Telakkî bi’l-kabûl
(Hitit Üniversitesi, 2012)Hadisçilerin kriterlerine göre, ahkâma ilişkin konularda sahih ve hasen hadislerden başkası delil olarak kabul edilmez. Fakat sahih ve hasen hadis dışında kalan bazı zayıf hadisler, İslâm hukukçu-ları tarafından delil ... -
Zorunlu varlığın birliği
(Hitit Üniversitesi, 2007)“Zorunlu Varlık çokluk için söylenemez ve Zorunlu Varlığın türünün kendi özünden başka bir şeye ait olması mümkün değildir. Zira bizzat O’nun türünün varlığı, ya Kendi türünün özünü gerektirir ya da Kendi özünün dışındaki ... -
Zorunlu varlığın Tikellere dair bilgisi üzerine: İbn Sînâ - Şehristânî merkezli bir tartışma
(Hitit Üniversitesi, 2006)Zorunlu Varlığın tikeller hakkındaki bilgisi, İslam Felsefesi tarihinde genelde, İbn Sînâ ve Gazâlî merkezli olarak tartışılmıştır. Fakat Şehristânî’nin fikirleri Gazâlî’nin ki kadar bilinmemektedir. Bu çalışma, Zorunlu ... -
Zorunlu varlığın varlığı
(Hitit Üniversitesi, 2006)İbn Sina dedi ki: “Biz varlığın var olduğundan şüphe etmeyiz. O, a. Özünden dolayı Zorunlu, b. Özü itibariyle mümkün olup kendisinin dışındaki bir başka şeyden dolayı zorunlu diye alt kısımlara ayrılır. Tek bir şeyin hem ... -
اإلعجاز القرآني في كلمة ” اتا َ ِكف “
(2015)هذا البحث بين من خلاله:الاعجاز البياني والعلمي البليغ في إختيار كلمة القرآنية: وقد إنكشف من خلال البحث تسعة معان لكلمة كتافا كلها تطابق السياق القرآني, وأقوال المفسرين واللغة العربية والحقيقة العلمية وهذه المعاني هي الضم ... -
الأصالة والزِّيادة فى حروف الجرِّ بين النَّحو والدِّلالة
(Hitit Üniversitesi, 2017)Harf-i cer, zâid harf-i cer ve şebîh biʼz-zaid harf-i cer nahivciler arasında tartışılan bir konudur. Bu üç kavramın ne ifade ettiği ve sadece harf-i cer şeklinde kullanıldığında – ki bundan maksat aslî harfi cerdir- ortaya ... -
الإسرار الدلالية في قوله ثعالى: {قبفوجا عوجا} وإشاربا عاى قنئ أساليب الكيد للإسلام
(Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2015)؛؛: هذا البحعذ يدوز حولن تفسيروإعراب قولبته قعالى: {قبفوتيا عوجا} الذي ورد في القرن في خمسة مواضع, فثبحعذ فيه عن معنى البني و العوج , وأقوال ابن في معاني الآية؛ والتي بلفن أربعة عشزمعئ تصبا، ونحوها من الإعربات المختلقؤ, ... -
الإسناد" بين النَّحو وعلم المعاني"
(Hitit Üniversitesi, 2019)إنَّ أساس التَّركيب النَّحوي في الجملة المفيدة، أو الكلام يعتمد على الإسناد، فالتَّركيب المفيد لا يكون مفيدًا إلا إذا ورد على صورة خاصَّة من التَّأليف، فلابدَّ أنْ يكون لكلِّ كلمة تعلُّق بالأخرى على السَّبيل الذي به يفيد ... -
التفسير اإلشاري بين الروعة والبدعة
(2014)خلاصة: ما تدبرَه المسلمُ ظهرَتْ لهُُ َّالقرآنُ الكريمُ كتابُ اللهِ الخالدُ الذي لاتنقض ي عجائبُه؛ فكل لها تعلقٌ ٌ خفية ٌمعانٍ رائعة مثلَ هذهِ نَ الكرامُ يستنبطو ُ بالظاهرِ امَّا بالاشارةِ أو الاشتراك... وهذهِ المعاني ... -
النص القراني بين السياق التارخي والمكاني و بين العموم المطلق والشمول الكامل
(Hitit Üniversitesi, 2018)يَدْرسُ الباحثُ في هذا المقالِ بعضَ الآياتِ المَكّيّةِ التي نزلتْ تعالجُ وَضْعا مُعَيّنا قبل الهجرة، وأيضاً آياتٍ نزلتْ لسبب مُعَيَّن؛ ثمَّ اسْتنبطَ الرسولُ (ص) والصَّحابةُ والتابعونَ والعلماءُ مِن عُمومها وإطْلاقِها مَعانيَ ... -
الوظائف الدلاليه لخزوف الجر في القران الكريم
(Hitit Üniversitesi, 2016)الخلاصة : تعن حروف الجر من أهخ الروابط في الجملة العربية ؛ حيث إن الأسماء والأفعال عناصر لغوبة بمولة الئبنات المفككة المرصوصة لا يجعلها حانحئا مبنيا إلا هذه الحروف ، الني تربط الئبنة إلى أخها وتقرها إلى مناسبها ؛ ولذلك كان ... -
تَحليليّةٌ في نُصوصٍ شِعريّةٍ قِراءآتٌ دَلاليّ عراقيّةٍ حَديثةٍ
(Hitit Üniversitesi, 2018)تعدُّ القصيدة العربيّة شكلًا مهمًا من أشكال الأدب العربي الّذي يقوم على ركنين أساسيين هما النثر والشّعر، ويخضع الشّاعر العربي في عملية إنشاء القصيدة الى جملة من القواعد الّتي يقوم عليها بناء القصيدة شكلًا ومضمونًا، ولابدَّ ... -
دلالة "بين اليد" في القرآن العظيم
(Hitit Üniversitesi, 2016)خلاههة* ودت عبارة «ببن اليد» في الثرأن الكريم (40) مرة في (39) آية؛ وخلاهها هذه المقالؤ البسيطة أن الشعزالعربي الجاهلي, وسياق الثرآن, ودلالة آلأحاديث الشريغة؛ متفقة أن قفنى «ببن يديك» أي أمانن, فدامد, قريب منك, ويتبعها ...