Başlık için Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi listeleme
Toplam kayıt 98, listelenen: 63-82
-
Râvînin adâletine ilişkin hususiyetler bağlamında Buhârî’nin hadis ricâline yaklaşımı “el-Câmiu’s-Sahîh özelinde”
(Hitit Üniversitesi, 2017)Buhârî’nin genelde bütün dînî ilimlere özelde ise hadîs ilmine yaklaşımını anlamak için, eserlerini ve bunların değerlendirilmesi sonucu tespîti yapılan yöntemsel nüansları iyi tahlîl etmek gerekir. Bu zâviyeden bakıldığında ... -
"Ruhbanlık" kavramındaki anlam kayması ve tasavvufla ilişkilendirilmesi üzerine bazı değerlendirmeler
(Hitit Üniversitesi, 2013)İslam dünyasında anlam kaymasına uğrayan kavramlardan biri, “ruhbanlık”tır. Hicri ikinci yüzyıldan itibaren zayıf hadis kaynaklarında kendine yer bulan “İslam’da “ruhbanlık” yoktur” rivâyeti, kendinden sonraki “ruhbanlık” ... -
Serahsî’nin referans kaynağı olarak Kur’ân’a bakışı ve ibadet dili anlayışı
(Hitit Üniversitesi, 2012)Orta asya kökenli bir fıkıhçı (faqih) olan Serahsi Hanefi mezhebinin en önemli hukukçuları arasında yer almaktadır. Hem metodoloji hem de doktrin alanında Hanefi mezhebine önemli katkıları olmuş-tur. Bu makalede Hanefilerin ... -
Sosyal sermaye ve din: Sosyal sermayenin grup içi işbirliği ve eşgüdüme etkisi üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2013)Sosyal sermaye, grup içi ortak normlar, değerler ve anlayışlar ağı olarak da tanımlanır. Bu tanıma göre, grup içi ortak düşünce ve kanaatlere, işbirliğine, eşgüdümlü tutum ve davranışlara yol açacağı, ayrıca ortak fayda ... -
Süregelen iki tanımlama ve tasnif problemi üzerine: el-İhfâ mı? el-İhfâu’l-Lisânî mi? el-İzhâr mı? el-İzhâru’l-Lisânî mi?
(Hitit Üniversitesi, 2007)Bu makalede, tecvîd literatüründeki iki tanımlama biçiminin yeniden değerlendirilmeye muhtaç bir içerik arz ettiği hususu tartışılacaktır. Başka bir ifadeyle, tecvîd kitaplarının çoğunluğunda yer verilen el-İhfâ ve el-İzhâr ... -
Süryani bilginlerin çeviri faaliyeti ve Mu’tezilî düşünceye etkisi
(Hitit Üniversitesi, 2007)Süryani bilginlerin ve dil olarak Süryanicenin İslâm düşüncesindeki çeviri faaliyetinde önemli bir yeri vardır. Emevilerin son döneminde bireysel olarak başlayan çeviriler, Abbasi halifeleri Mehdi ve Harun Reşid döneminde ... -
Şehrezurî ve adalet anlayışı
(Hitit Üniversitesi, 2008)Adalet kavramı İslam felsefesinde ahlak ve siyaset felsefesinin konusu olarak kabul edilmektedir. Şehrezurî İşrakî felsefenin en önemli yorumcularından birisidir. Şehrezurî adalet kavramını bireysel nefsin gelişiminde ve ... -
Şeyhülislâm Musa Kazım Efendi’nin (1858-1920) fıkıh usulüne dair bir risalesi: Hakikat ve mecaz
(2014)Musa Kazım Efendi (1858-1920), Osmanlı imparatorluğunun son döneminde şeyhü-lislâmlık yapmış, imparatorluğun çöküşünü durdurabilmek için kendi alanıyla ilgili ko-nularda çeşitli gayretler göstermiş ve ikbal dönemlerinden ... -
Şiî İmâmiyye fıkhının teşekkül süreci ve imamet
(Hitit Üniversitesi, 2008)“Şiî İmâmiyye Fıkhının Teşekkül Süreci ve İmamet” isimli makale çalışmamız giriş ve dört ana başlıktan oluşmaktadır. İlk olarak İslam fıkhının doğuşuyla ilgili genel bir değerlendirme yapılmıştır. Ardından erken dönem Şiî ... -
Tasavvufi tecrübelerin mahremiyeti meselesi
(2015)Mutasavvıflar tarafından kendi manevi hayatlarında yaşadıkları tasavvufî tecrübeler ve bunların neticesinde ortaya çıkan keşif ve müşahedelerin mahremiyeti konusunda çeşitli görüşler öne sürülmüştür. Genellikle meydana ... -
Tasavvufî düşüncede Hz. Muhammed algısı
(2012)Hz. Muhammed, sûfîlerin manevi hayatlarında örnek olarak benimsedikleri mükemmel insan mode-lidir. Sûfîler, nübüvvetin son bulduğunu belirtmekle birlikte, Hz. Peygamber’in velâyetinin kâmil müminler tarafından devam ... -
Tasavvufta kalbin kirlenmesi ve temizlenmesi konusu
(2015)Bu makalede önce mutasavvıfların anlayışına göre kalbin tanımı, kirlenmesi ve buna sebep olan etkenlerin neler olduğu ortaya konulmaktadır. Daha sonra mutasavvıfların kalp temizliği ve onu sağlayan unsurlar hakkındaki ... -
Taşköprîzâde’nin Miftâhu’s-Sa’âde’si bağlamında Osmanlı ilimler tasnifi geleneğinde tefsir tarihi algısı
(Hitit Üniversitesi, 2012)Bu makalede Taşköprîzâde’nin (ö.968/1561) Miftâhu’s-Sa’âde’sinde Tefsir Tarihi’nin ele alınış biçi-minin tasvîri ve analizi konu edilecektir. İlgili telif, Osmanlı ilim geleneğinin üzerinde şekillendiği birikimi ve bu ... -
Tefsir, Siyer, Tarih ve Kur'ân' ın kaynaklığı üzerine
(Hitit Üniversitesi, 2019)Studies on early Islam have become very important for Muslims because of their referential and emotional value. The reliability of this information is tried to be tested on the basis of the Qur'an. The fact that the Qur'an ... -
Tekke ve Zaviyeler Kanunu çerçevesinde Alevîlik-Bektaşîlik
(2014)Makalenin giriş kısmında, 677 Sayılı Tekke ve Zaviyeler Kanunu’nun mahiyeti ve söz konusu kanunun tarihsel arka planı ele alınmıştır. Birinci kısımda ise Alevîlik-Bektaşîlik meselesinin kökenlerine değinilmiştir. Daha ... -
Tümevarım meselesi - İbn Sînâ merkezli yeni bir okuma
(Hitit Üniversitesi, 2012)Felsefenin amacı, insan mutluluğunu temin etmektir (tahsilu’s-saade). Mantık da bunu temin ede-cek felsefenin anahtarıdır. Mantık, tikelden tümele, bilinenden bilinmeyene yönelerek hüküm çıkarıp mutluluğu temin edecek ... -
Türk modernleşmesi sürecinde tasavvuf alanında ortaya çıkan bazı yöntem tartışmaları
(Hitit Üniversitesi, 2006)Bu makalede, Osmanlı’nın son yüzyılını ve Cumhuriyet’in ilk yıllarını kapsayan süreçte tasavvuf alanında meydana gelen bazı yöntem tartışmaları ele alınmıştır. Öncelikle tasavvufun İslâm bilimlerinden biri olup olmadığına ... -
Usûlü’d-dîne İlişkin ilk Zeydî metinler
(Hitit Üniversitesi, 2007)İslam Mezhepleri Tarihi’nde herhangi bir ekol veya şahıs incelenirken, metodoloji açısından, onların kendi eserleri varsa öncelikle onlara ulaşıp, görüşlerini ortaya koymak gerekir. Zeydiyye mezhebi, teşekkülünden kısa bir ... -
W. Montgomery Watt’ın Kur’an’a yaklaşımına genel bir bakış
(Hitit Üniversitesi, 2018)20. yüzyıl, Batı literatüründe Kur’an üzerine kayda değer çalışmaların ortaya çıktığı bir zaman dilimi olmuştur. Bu dönem içinde gayrimüslim araştırmacılar arasında Kur’an’ın ‘tarihine’ ve ‘kaynağına/kaynaklarına’ yönelik ... -
William Alston'da ilâhî bilginin doğası ve zaman
(Hitit Üniversitesi, 2019)In the contemporary philosophy of religion, William P. Alston has proposed one of the most important views on the nature of divine knowledge. The basic reason for the view, which can be called as intuitive conception of ...