Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorHaklı, Şaban
dc.date.accessioned2019-11-25T07:13:35Z
dc.date.available2019-11-25T07:13:35Z
dc.date.issued2007en_US
dc.identifier.citationHaklı, Ş. (2007). İslâm felsefesinde mekân ve boşluk tasavvurunun kozmolojiye tatbiki. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 (12), 41-58 .en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5422
dc.description.abstractMekân ve boşluk, ilk bakışta fiziğin sıradan kavramları arasında görülse de esasında bunlar önemli kozmolojik sorunların açıklanmasında da kullanılırlar. Denebilir ki her mekân ve boşluk tasavvurunun, kendisine ait bir kozmolojisi vardır. Hem mekânın hem de boşluğun varlığını reddedenlerin kozmolojisi, her ikisinin de varlığını kabul edenlerin kozmolojisinden; mekânın varlığını kabul edip boşluğun varlığını reddedenlerin kozmoloji ise ilk ikisinden farklıdır. Bunlardan ilki, Elea filozoflarının, ikincisi Grek atomcularının, üçüncüsü ise Aristo ve Meşşâî İslam filozoflarının görüşüdür. İlk iki anlayışta alem sınırsız ve sonsuzdur. İkincisinde, diğerinden farklı olarak alemin içerisinde boşluk vardır. Üçüncü anlayışta ise mekânın, ancak yer tutanla varolabileceği kabul edildiği için alem hem sınırlıdır hem de alemin ötesinde doluluk ve boşluk yoktur.en_US
dc.description.abstractIn the first glance however it’s found that vacuum and place are ordinary concepts of physics, they in fact are concepts used in the explanation of important cosmological problems. It may be said that every place and vacuum conception has its own cosmology. The cosmology of those who reject both the existence of place and vacuum is different from the cosmology of those who accept the existence of both. The cosmology of those who accept the existence of place and reject the existence of vacuum is also different from the first two. First of these is view of philosophers of Elea, second is Grecian atomists’ and the third is Aristotle’s and peripatetic islamic philosopher’s. İn the first of these two views universe is unlimited and endless. İn the second there is vacuum contrary to the first. İn the third view, because it’s accepted that place may exist only with one that takes up place, universe is both limited and there is no fullness and vacuum beyond universe.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMekanen_US
dc.subjectBoşluken_US
dc.subjectKozmolojien_US
dc.subjectAlemen_US
dc.subjectFelsefeen_US
dc.subjectPlaceen_US
dc.subjectVacuumen_US
dc.subjectCosmologyen_US
dc.subjectUniverseen_US
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleİslâm felsefesinde mekân ve boşluk tasavvurunun kozmolojiye tatbikien_US
dc.title.alternativeThe conception of place and vacuum in the Islamic philosophy and its application to the cosmologyen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalHitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisien_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.volume6en_US
dc.identifier.issue12en_US
dc.identifier.startpage41en_US
dc.identifier.endpage58en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster