Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKavaklıoğlu, Mahmut
dc.contributor.authorKayıhan, Esra
dc.date.accessioned2019-12-09T12:23:34Z
dc.date.available2019-12-09T12:23:34Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-25
dc.identifier.citationKayıhan, E. (2019). El-Bûsîrî ve Zevâid-i ibn Mâce'sinde isnadı "sahîh" diye değerlendirdiği rivayetler (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5476
dc.description.abstractBu çalışma, İbn Mâce’nin Sünen’inde Kütüb-i Hamse’ye ziyade olarak yer verdiği zevâid rivayetleri inceleyen Bûsîrî’ye ait Misbâhu’z-zücâce isimli eserde onun tarafından “isnâdı sahih” diye kıymetlendirilmiş rivâyetleri konu almaktadır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci Bölüm’de; müellif Bûsîrî’nin hayatı ve ilmî kişiliği üzerinde durulmuş, zevâid edebiyatının doğuşu ve bu alana dair telifât irdelenmiş ve son olarak araştırmaya konu teşkil eden Misbâhü’z-zücâce isimli eser, müellifin takip ettiği yöntem ve ifade ettiği değer açısından muhtelif başlıklar altında tetkike çalışılmıştır. İkinci Bölüm’de; Bûsîrî’nin “İsnâdı sahih” diye değerlendirdiği zevâid rivayetler tetkike açılmış; özetle önce çerçeve alınan iki Sünen ve dört Misbâh tahkiki üzerinden zevâid tespiti yapılmış, daha sonra ilgili kaynaklara göre örtüşme ayrışma açısından mukayese edilmiştir. Müteakiben aynı işlem mezkur kaynaklara iki/üç farklı eser ilavesiyle sahih zevâid rivayetler için gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmayla; Misbâh ve Sünen tahkikleri arasında zâidlik ve sahihlik noktasındaki örtüşme ve ayrışmalar muhtelif açılardan tespite çalışılmış, yine Bûsîrî’nin sahih dediği rivayetler tablodaki ilave eserler üzerinden çağdaş uzmanların değerlendirmeleriyle karşılaştırılmıştır.en_US
dc.description.abstractThis study deals with the hadiths that Bûsîrî describes as “It’s isnâd sahih” in his book Misbâhü’z-zücâce. The book, Misbâh, deals with the hadiths are called “Zevâid” found in the Sunan İbn Mâceh but not mentioned in Kutub al-Hamseh. The study consists of two parts. İn the first chapter; The life and scientific personality of Bûsîrî are emphasized. Then, the birth of Zevâid literatüre and the works related to this field are examined. Finally, in this section, “Misbâhü’z-zücâce” is discussed under various headings interms of the author’s method and the scientific value of the book. In the second part; The “Zevâid” hadiths that were considered to be “It’s isnâd sahih” by Bûsîrî were examined. In this section, briefly, the following will be done. Firstly, two Sunan and four Misbâh copy will be identified as Zevâid, then the similarities or differences between these hadits are compared. Then, the same process was carried out for “sahih-zevâid” narrations by adding two/three different works to the above sources. In this study; Similarities and differences between Misbâh and Sunan copies in terms of “Zâid” and “Sahih” have been tried to be determined from various angles. In the same way, the Hadiths that Bûsîrî considered sahih, were compared with the evaluations of contemporary experts in the light of the additional works in the tableen_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii İÇİNDEKİLER -- iii TABLOLAR DİZİNİ -- vii ŞEKİLLER DİZİNİ -- x KISALTMALAR -- xi ÖN SÖZ -- xii GİRİŞ -- 1 A. KONUYA İLİŞKİN KAVRAMLAR -- 1 a. Zevâid -- 1 b. Sahîh -- 2 B. KAYNAKLAR -- 5 a. Tablodaki Kaynaklar -- 5 b. Çalışmada Müracaat Edilen Diğer Kaynaklar -- 6 BİRİNCİ BÖLÜM BÛSÎRÎ VE MİSBÂHÜ’Z-ZÜCÂCE’Sİ 1.1. BÛSÎRÎ -- 7 1.1.1. Hayatı -- 7 1.1.1.1. Doğumu -- 7 1.1.1.2. Ailesi -- 8 1.1.1.3. Vefâtı -- 8 1.1.2. İlmi Kişiliği -- 9 1.1.2.1. Yetiştiği Çevre ve İlmî Seyahatleri -- 9 1.1.2.2. Hocaları -- 9 1.1.2.3. Talebeleri -- 10 iv 1.1.2.4. Eserleri -- 10 1.2. ZEVÂİD EDEBİYATI -- 12 1.2.1. Amacı ve Karakteristik Özellikleri -- 16 1.2.2. Bazı Örnekleri -- 16 1.2.3.1. Moğultay b. Kılıç (v. 24 Şâban 762/29 Haziran 1361) ve Zevâidü İbn Hibbân ale’s-Sahîhayn -- 16 1.2.3.2. el-Heysemî (v. 807/1404) ve Mecme‘u’z-zevâid -- 17 1.2.3.3. İbn Hacer (v. 852/1449) ve el-Metâlibü’l-âliye’si -- 18 1.3. MİSBÂHÜ’Z-ZÜCÂCE FÎ ZEVÂİD-İ İBN MÂCE -- 18 1.3.1. Misbâh’da İzlenen Yöntem ve Tahkikleri Arasındaki Farklılık -- 18 1.3.2. Müellif Bûsîrî’nin Başkaca Zevâidleri -- 22 1.3.2.1. Fevâ’idü (Cevâhirü)’l-müntekî li-zevâidi’l-Beyhakî (Zevâidü’s-Süneni’lKübrâ li’l-Beyhakî) -- 22 1.3.2.2. İthâfü’l-hıyere bi-zevâidi’l-mesânîdi’l-‘aşere -- 22 1.3.2.3. Tuhfetü’l-habîb li’l-habîb bi’z-zevâidi ‘ale’t-Tergîb ve’t-terhîb -- 23 1.3.2.4. Zevâidü Nevâdirü’l-usûl li’l-Hakîm et-Tirmizî -- 24 1.4. MİSBÂHÜ’Z-ZÜCÂCE’NİN İBN MÂCE’NİN SÜNEN’İ VE KÜTÜB-İ HAMSE AÇISINDAN İFADE ETTİĞİ ANLAM -- 24 1.4.1. Sünen Üzerindeki Kapalılığa Açıklık Kazandırması -- 24 1.4.2. Kütüb-i Hamse’ye Dair Daha Özel Bir Kanaat Oluşturması -- 26 İKİNCİ BÖLÜM İSNÂDI “SAHÎH” OLARAK DEĞERLENDİRİLEN ZÂİD RİVÂYETLER 2.1. RİVAYETLERE İLİŞKİN TABLO KEYFİYETİ VE TABLO EŞLİĞİNDE SUNUMU -- 27 2.1.1. Tabloda Yer Alan Kaynaklar -- 27 2.1.1.1. Tablodaki Aslî Kaynaklar -- 27 2.1.1.2. Tabloya Dâhil Edilen Tâlî Kaynaklar -- 28 2.1.2. Tablo İçeriği -- 28 2.1.2.1. Zevâid/zâid Rivâyetlerin Tespiti -- 28 v 2.1.2.1.1. Sünen-i İbn Mâce Tahkiklerinde Zevâid Olarak Gösterilen İlgili Rivâyetler -- 29 2.1.2.1.1.1. M. F. Abdülbâkî Tahkikli Sünen’de Zevâid Diye Gösterilenler29 2.1.2.1.1.2. M. el-A’zamî Tahkikli Sünen’de Zevâid Diye Gösterilenler -- 30 2.1.2.1.2 Bûsîrî’nin Misbâhü’z-zücâce fî Zevâid-i İbn Mâce’sindeki İlgili Zevâid Rivâyetler -- 31 2.1.2.1.2.1. M. el-Kişnâvî Tahkikli Misbâhü’z-zücâce’deki Rivâyetler -- 31 2.1.2.1.2.2. M. Ali-İ. Atıyye Tahkikli Misbâhü’z-zücâce’deki Rivâyetler -- 31 2.1.2.1.2.3. K. Yusuf el-Hût Tahkikli Misbâhü’z-zücâce’deki Rivâyetler -- 31 2.1.2.1.2.4. M. Muhtâr Tahkikli Zevâidü İbn Mâce’deki Rivâyetler -- 32 2.1.2.2. Sahîh Zevâid Rivâyetlere İşaret Edilmesi -- 32 2.1.2.2.1.Sahîh Zevâid Rivâyetlerin Değerlendirilmesi ve Kullanılan Lafızlar -- 32 2.1.2.3. Sahîh Zevâid Rivâyetlerin İlgili Kaynaklardaki Yerlerine İşaret Edilmesi -- 38 2.1.2.4. Sahîh Zevâid Rivâyetlerin İlave Üç Eser Üzerinden de Sıhhat Tetkikleri -- 38 2.1.2.4.1. Ş. Arnavut’un Sünen-i İbn Mâce Tahkiki -- 38 2.1.2.4.2. N. Elbânî’nin Sahîhu Sünen-i İbn Mâce ve Zaîfü Sünen-i İbn Mâce’leri -- 39 2.1.3. Her Bir Rivâyetin Tablo Eşliğinde Sunumu -- 39 2.2. ZÂİD RİVAYETLERİN MUKAYESESİ -- 485 2.2.1. İlgili Kaynaklarda Bulunup-Bulunmamaları Açısından -- 485 2.2.1.1. M. F. Abdülbâkî Ve M. A’zamî’nin Sünen Tahkiklerindeki “Zevâid” Diye Gösterilen Rivâyetlerin Örtüşme ve Ayrışma Açısından Mukayesesi -- 488 2.2.1.2. Misbâhü’z-zücâce’nin Mezkur Dört Farklı Tahkikinde Geçen İlgili Rivâyetlerin Kendi Aralarında Örtüşme ve Ayrışma Açısından Mukayesesi -- 496 2.2.1.3. Bahse Konu İki Sünen ve Dört Misbâhü’z-zücâce Tahkiklerindeki Örtüşen ve Ayrışan İlgili Rivâyetler -- 508 2.2.2. Sıhhat Değerlendirmeleri Açısından -- 511 2.2.2.1. M. F. Abdülbâki ve M. A’zamî’nin Sünen Tahkiklerindeki “Sahîh” Diye Gösterilen “Zevâid” Rivâyetlerin Örtüşme ve Ayrışma Açısından Mukayesesi -- 512 vi 2.2.2.2. Misbâhü’z-zücâce’nin Mezkur Dört Farklı Tahkikinde “Sahîh” Diye Geçen Rivâyetlerin Örtüşme ve Ayrışma Açısından Mukayesesi -- 520 2.2.2.3. Bahse Konu İki Sünen ve Dört Misbâhü’z-zücâce Tahkikindeki Örtüşen ve Ayrışan “Sahîh” Rivâyetler -- 532 2.2.2.4. Sünen’in M. F. Abdülbâkî ve M. A’zamî Tahkikleriyle Ş. Arnavut Tahkikinin “Sahîh” Rivâyetler Açısından Mukayesesi -- 536 2.2.2.5. Bahse Konu İki Sünen ve Dört Misbâhü’z-zücâce Tahkikleriyle Ş. Arnavut’a ait Sünen Tahkikinin “Sahîh” Rivâyetler Açısından Mukayesesi -- 540 2.2.2.6. Sünen’in M. F. Abdülbâkî ve M. A’zamî Tahkiklerindeki “Sahîh” Rivâyetlerin N. Elbanî’nin İlgili Çalışmasıyla Mukayesesi -- 543 2.2.2.7. Bahse Konu İki Sünen ve Dört Misbâhü’z-zücâce Tahkiklerindeki Müşterek “Sahîh” Rivâyetlerin N. Elbânî’nin İlgili Çalışmasıyla Mukayesesi. 547 SONUÇ -- 550 KAYNAKÇA -- 556en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSünen-i İbn Mâceen_US
dc.subjectZevâiden_US
dc.subjectBûsîrîen_US
dc.subjectMisbâhü’z-Zücâceen_US
dc.subjectHadîsen_US
dc.subjectSahîhen_US
dc.subjectSunan Ibn Majahen_US
dc.subjectZavaiden_US
dc.subjectBûsîrîen_US
dc.subjectMisbahen_US
dc.subjectHadithen_US
dc.subjectSahihen_US
dc.titleEl-Bûsîrî ve Zevâid-i ibn Mâce'sinde isnadı "sahîh" diye değerlendirdiği rivayetleren_US
dc.title.alternativeAl- Bûsîrî and the narrations that al-Bûsîrî considered isnad as sahîh in Zavâid-i ibn Majahen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster