Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYılmaz, Macid
dc.contributor.authorKaradağ, Mecnun
dc.date.accessioned2019-12-12T11:57:49Z
dc.date.available2019-12-12T11:57:49Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-10
dc.identifier.citationKaradağ, M. (2019). Okul öncesi din eğitiminde kavram öğretimi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5494
dc.description.abstractBu tez; okul öncesi dönemde çocukların kavramları nasıl algıladıklarını ortaya koymayı ve okul öncesi din eğitiminde kavram öğretim sürecini betimlemeyi hedefleyen nitel bir araştırmadır. Araştırmanın giriş bölümünde; araştırmanın konusu, amacı, önemi ve yöntemine değinilmiştir. Birinci bölümde ise okul öncesi dönemde çocukların bedensel, zihinsel, kişilik ve ahlaki gelişimleri irdelenmiştir. Ayrıca okul öncesi eğitim, okul öncesi din eğitimi ve 4-6 yaş Kur’an kurslarının amacı, önemi, ilkeleri ve özellikleri üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde kavram kelimesinin tanımı, özellikleri ve çeşitleri incelenmiştir. Bu bağlamda okul öncesi din eğitiminde sıkça karşılaşılan soyut dini kavramların çocuklar tarafından nasıl tasavvur edildikleri anlatılmıştır. Çocukların kavramları nasıl öğrendikleri, kavram öğrenme ve öğretme kuramları, kavram öğretim sürecinin planlanması, içeriğin organize edilmesi ve kavram öğretme sürecinin değerlendirilmesi başlıkları üzerinde durulmuştur. Ayrıca okul öncesi Kur’an kurslarında Dini Bilgiler dersinde bulunan “Saygı”, “Allah’ı Seviyorum” ve “Sorumluluk” adlı ünitelerin çocuklara nasıl öğretilebileceğini göstermek amacıyla örnek ders işlenişi ve örnek etkinlikler planlanmıştır. Araştırmanın sonuç bölümünde ise; okul öncesi dönemdeki çocukların kavramları daha kolay anlamalarını ve kullanabilmelerini sağlayacağı düşünülen tavsiyelerde bulunulmuştur.en_US
dc.description.abstractThis thesis is a descriptive research that tries to explain how children perceive concepts in preschool period and how to teach concepts effectively in religious education process. The research consists of introduction, first part, second section and results. In the introduction, the subject, purpose, importance and method of the research are mentioned. In the first part, physical, mental, personality and moral development of children in preschool period were examined. In addition, the aim, importance, principles and characteristics of pre-school education, pre-school religious education and Qur'an courses are emphasized. In the second chapter, the definition, characteristics and types of the concept word are examined. In this context, it has been explained how abstract religious concepts that are frequently encountered in pre-school religious education are envisaged by children. The concepts of how children learn concepts, concept learning and teaching theories, planning of the concept teaching process, designing the content and evaluating the concept teaching process are emphasized. In addition, sample lessons and sample activities were planned in order to show how the units named “Respect” and “I love Allah” can be taught to children in the Religious Studies course in pre-school Qur'an courses. In the conclusion part of our research, we suggest that children in pre-school age will be able to understand and use the concepts more easily.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- İ ABSTRACT -- İİ İÇİNDEKİLER -- İİİ TABLOLAR DİZİNİ -- .Vİ ŞEKİLLER DİZİNİ -- . Vİİ RESİMLER DİZİNİ -- Vİİİ KISALTMALAR -- İİX ÖN SÖZ -- X GİRİŞ -- 1 I. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ -- 1 II. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ -- 2 III. ARAŞIRMANIN AMACI -- 4 IV. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ -- 5 BİRİNCİ BÖLÜM OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ VE EĞİTİMİ 1.1. OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ -- 7 1.1.1. Bedensel Gelişim -- 8 1.1.2. Bilişsel Gelişim -- 10 1.1.2.1. Duyu-Hareket Dönemi -- 11 1.1.2.2. İşlem Öncesi Dönem -- . 12 1.1.3. Ahlak Gelişimi -- 14 1.1.4. Kişilik Gelişimi -- 15 1.1.4.1. Sigmund Freud’a Göre Kişilik Gelişimi Dönemleri -- 16 1.1.4.1.1. Oral Dönem -- 16 1.1.4.1.2. Anal Dönem -- 16 1.1.4.1.3. Fallik Dönem -- 16 1.1.4.1.4. Gizil Dönem -- 17 1.1.4.2. Erik Erikson’a Göre Kişilik Gelişimi Dönemleri -- 17 iv 1.1.4.2.1. Güvene Karşı Güvensizlik -- 17 1.1.4.2.2. Bağımsızlığa Karşı Şüphe ve Utanç -- . 18 1.1.4.2.3. Girişimciliğe Karşı Suçluluk -- 19 1.2. OKUL ÖNCESİ EĞİTİM -- . 19 1.2.1. Okul Öncesi Eğitimin Tanımı -- . 19 1.2.2. Okul Öncesi Eğitimin Amaçları -- 20 1.2.3. Okul Öncesi Eğitimin Temel İlkeleri -- . 21 1.2.4. Okul Öncesi Eğitim Programı -- . 22 1.3. OKUL ÖNCESİ DİN EĞİTİMİ -- . 23 1.3.1. Ailede Din Eğitimi -- . 24 1.3.2. 4-6 Yaş Okul Öncesi Kur’an Kursları -- 27 1.3.2.1. Okul Öncesi Kur’an Kursları Programının Genel Amaçları -- 27 1.3.2.2. Okul Öncesi Kur’an Kursları Programının Temel Yaklaşımı -- 28 1.3.2.3. Okul Öncesi Kur’an Kursları Programının İlkeleri -- . 29 İKİNCİ BÖLÜM OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ 2.1. KAVRAM: Tanımı, Fonksiyonları, Özellikleri ve Türleri -- 32 2.1.1. “Kavram”ın Tanımı -- 32 2.1.2. Kavramların Fonksiyonları -- 32 2.1.3. Kavramların Özellikleri -- 34 2.1.4. Kavram Türleri -- 35 2.1.4.1. Somut Kavramlar -- . 36 2.1.4.2. Soyut Kavramlar -- 37 2.1.4.2.1. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Allah Tasavvuru -- 38 2.1.4.2.2. Okul Öncesi Dönemde Peygamber Tasavvuru -- . 41 2.1.4.2.3. Okul Öncesi Dönemde Melek Tasavvuru -- 42 2.1.4.2.4. Okul Öncesi Dönemde Ahiret ve Ölüm Tasavvuru -- . 42 2.2. OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAVRAM ÖĞRENME -- 45 2.2.1. Çocuklarda Dil Gelişimi -- 45 2.2.2. Kavram Oluşturma Kuramları -- . 51 2.2.2.1. Özellik Soyutlama Kuramı -- 51 2.2.2.2. Prototip Oluşturma Kuramı -- 52 2.2.2.3. Örnekleyici Kuram -- . 52 2.2.3. Kavram Öğrenme Kuramları -- 52 2.2.3.1. Davranışçı Öğrenme Kuramları -- 53 2.2.3.2. Bilişsel Öğrenme Kuramları -- . 54 2.3. KAVRAM ÖĞRETİMİ -- 55 2.3.1. Okul Öncesi Kurumlarda Kavram Öğretimi -- 56 2.4. OKUL ÖNCESİNDE ÖRNEK KAVRAM ÖĞRETİMİ -- 67 2.4.1. Saygı Ünitesi -- 67 2.4.1.1. Saygı Kavramının Tanımı -- 67 v 2.4.1.2. Kur’an-ı Kerimde Saygı Kavramı -- 68 2.3.2.3. Saygı Kavramı Öğretimi Örnek Ders İşlenişi -- 69 2.3.2.3.1. Etkinlik 1: Turuncu Saçlar -- 71 2.3.2.3.2. Etkinlik 2: Mutlu Yüz Sinirli Yüz -- 72 2.3.2.3.3. Etkinlik 3: Saygı Otobüsü -- 73 2.4.2. Allah’ı Seviyorum Ünitesi -- 74 2.4.2.1. Allah’ı Seviyorum Ünitesi Örnek Ders İşlenişi -- 75 2.4.2.1.1. Etkinlik 1: Teşekkür Ederim Şiiri -- 76 2.4.2.1.2. Etkinlik 2: Görmeden İnandım Sana -- 77 2.4.2.1.3. Etkinlik 3: Karagöz ile Hacivat Kukla Dramatizasyonu -- . 78 2.4.3. Görev ve Sorumluluk Ünitesi -- 81 2.4.3.1. Görev ve Sorumluluk Ünitesi Örnek Ders İşlenişi -- 81 2.4.3.1.1. Etkinlik 1: Sihirli Kule Oyunu -- 82 2.4.3.1.2. Etkinlik 2: Tembel Saat Hikâyesi -- 84 2.4.3.1.3. Etkinlik 3: Abdest Alma Draması ve Şiiri -- 85 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 87 KAYNAKÇA -- 93en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOkul Öncesi Eğitimen_US
dc.subjectDin Eğitimien_US
dc.subjectKavram Öğretimien_US
dc.subjectDini Kavramlaren_US
dc.subjectSoyut Kavramlaren_US
dc.subjectPreschool Educationen_US
dc.subjectReligious Educationen_US
dc.subjectConcept Teachingen_US
dc.subjectReligious Conceptsen_US
dc.subjectAbstarct Conceptsen_US
dc.titleOkul öncesi din eğitiminde kavram öğretimien_US
dc.title.alternativeConcept teaching in preschool religious educationen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster