dc.contributor.advisor | Yılmaz, Macid | |
dc.contributor.author | Aydoğan, Zühal | |
dc.date.accessioned | 2019-12-13T08:33:10Z | |
dc.date.available | 2019-12-13T08:33:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019-09-04 | |
dc.identifier.citation | Aydoğan, Z. (2019). Ergenlere yönelik din eğitiminde hayatın anlamı (İmam hatip liseleri düzce örneği) (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/5498 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwMivgOOo5AWuNHWVRad1RCcKlUhFFqSvOK5c9LJjmXXy | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı genel hatlarıyla ergenlerde hayatın anlamı kavramını açıklayarak, ergenin anlamlı bir hayat sürmesinde din eğitiminin etkisini incelemektir. Bu nedenle çalışmanın amacına uygun olarak ergenlerin özellikleri, din eğitimin ergenlerin hayatı anlamlandırmasındaki etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın verimli olabilmesi için çalışma yapılan grubun özelliklerinin bilinmesi gerekir. Bu nedenle ergenlik döneminin özellikleri ele alınmıştır. Ergenlik sorunları, ergenlik evreleri, ergenlerin hayatına etki eden anne baba tutumları hakkında bilgi verilerek, anlam arayışı ve hayatın anlamı; din eğitimi kavramları incelenmiştir. Araştırmanın problemini, ergenlerin hayatı anlamlandırmasında din eğitiminin etkisinin ne olduğu konusu oluşturmuştur. Bu bağlamda, din eğitiminin ergenlerin hayatı anlamdırmasıyla ilişkisi üzerinde durularak ayrıca dinin ergene kazandırdıkları araştırılmıştır. Araştırmanın amacı ise ergenin anlamlı bir hayat sürmesinde din eğitiminin fonksiyonunu belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma tekniği ve tarama modeli kullanılmıştır. Evreni Düzce ili, örneklemi İmam Hatip Lisesi olarak belirlenmiştir. Bu çalışma 2018-2019 öğretim yılı Bahar döneminde Düzce ili, Merkez ilçesinde Ömer Seyfettin Akdoğan Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi, Tevfik İleri Anadolu İmam Hatip Lisesi 9. 10. 11. ve 12. Sınıflar üzerinde gerçekleşmiştir. 2018-2019 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde 40 öğrenci üzerinde mülakat uygulaması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirilerek tablolaştırılmıştır. Öğrencilerin % 30’u hayatın anlamının din olduğunu söylemiştir. Verilen cevaplarda öğrencilerin % 25’ inin hayatlarında model olarak Hz. Muhammed (sav) ‘i seçmeleri din eğitiminin ergenler üzerindeki etkisini göstermiştir. Dinin kurallarına uymanın ergenler üzerinde % 77,5 lik bir oranla huzur oluşturduğu gözlemlenmiştir. Sevginin ergenin hayatında büyük bir yerinin olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlardan ergenin hayatı anlamlandırması, model seçimi ve dini hükümleri yaşamasında din eğitiminin etkili olduğunu söylemek mümkündür. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to explain the concept of meaning of life in adolescents and to examine the effect of religious education on the meaningful life of adolescents. Therefore, in accordance with the purpose of the study, the characteristics of adolescents and the effect of religious education on the meaning of adolescents' life were investigated. In order for the study to be efficient, the characteristics of the study group should be known. Therefore, the characteristics of adolescence are discussed. Adolescence problems, adolescence stages, adolescent adolescents' attitudes that affect the life, the search for meaning and meaning of life; The concepts of religious education were examined. The problem of the study was the effect of religious education on the meaning of life of adolescents. In this context, the relationship between religious education and the meaning of life of adolescents was emphasized and it was investigated that religion brought adolescents. The aim of the study is to determine the function of religious education in the meaningful life of adolescents. Qualitative research technique and screening model were used in the study. The sample of the study was determined as Imam Hatip High School in Düzce. This study was carried out on Ömer Seyfettin Akdoğan Girls Anatolian Imam Hatip High School, Tevfik İleri Anatolian Imam Hatip High School in the 9th, 10th, 11th and 12th grades in the spring term of the 2018- 2019 academic year. In the spring semester of 2018-2019 academic year, 40 students were interviewed. The results obtained were evaluated and tabulated. 30% of the students said that the meaning of life is religion. 25% of the students in the answers given as a model in the life of Hz. The choice of Muhammad (saas) showed the effect of religious education on adolescents. It has been observed that adherence to the rules of religion creates 77.5% peace among adolescents. Love has been found to have an important place in adolescent's life. From these results, it is possible to say that religious education is effective in making adolescents' meaning of life, model selection and living religious provisions. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ÖN SÖZ -- iii İÇİNDEKİLER -- v TABLOLAR DİZİNİ -- viii KISALTMALAR -- ix GİRİŞ -- 1 1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ -- 1 2. ARAŞTIRMANIN AMACI -- 2 3. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ -- 3 4. ARAŞTIRMANIN METODU -- 3 4.1. Araştırmanın Yöntemi -- 3 4.2. Araştırmanın Deseni -- 3 4.3. Kapsam ve Sınırlılıklar -- 4 4.4. Evren ve Örneklemi -- 4 4.5. Veri Toplanması ve Analizi -- 4 5. HİPOTEZLER -- 5 6. UYGULAMA -- 5 7. TEMEL KAVRAMLAR -- 5 BİRİNCİ BÖLÜM ERGENLİK 1.1. ERGENLİK TANIMLARI -- 7 1.2. ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ -- 8 1.2.1. Ergenlik Dönemi Fiziksel Özellikleri -- 8 vi 1.2.2. Ergenlik Dönemi Ruhsal Özellikleri -- 9 1.3. ERGENLİK EVRELERİ -- 12 1.4. ERGENLİK SORUNLARI -- 12 1.4.1. Model Arayışı Sorunu -- 13 1.4.2. İletişim Sorunu -- 14 1.4.3. Gelecek Kaygısı -- 15 1.4.4. Sosyal Medyanın Olumsuz Etkileri -- 15 1.4.5. Kitap Okuma Alışkanlığının Kazanılamaması -- 16 1.4.6. Sınırsız Özgürlük Sorunu -- 16 1.4.7. Sevgi Eksikliği Sorunu -- 18 1.4.8. Boş Zamanlarını Değerlendirmek İçin Yeterli İmkânlarının Olmaması 18 1.4.9. Aile İçindeki Sorunlar -- 19 1.4.10. Ders Başarısızlığı Sorunu -- 20 1.5. ERGENİN HAYATINA ETKİ EDEN ANNE BABA TUTUMLARI -- 20 1.5.1.Eşitlikçi ve Demokratik Anne-Baba Tutumu -- 20 1.5.2. Aşırı Koruyucu ve Müdahaleci Anne-Baba Tutumu -- 21 1.5.3. Aşırı Otoriter ve Baskıcı Anne-Baba Tutumu -- 21 İKİNCİ BÖLÜM ERGENİN HAYATINDA ANLAM DUYGUSU VE DİN EĞİTİMİ 2.1. BİREYDE ANLAM DUYGUSU -- 23 2.1.1. Anlam Arayışı -- 23 2.1.2. Ergenlerde Anlam Arayışı -- 25 2.1.3. Hayata Anlam Verme -- 26 2.2. EĞİTİM -- 33 2.2.1. Eğitim Kavramı -- 33 2.3. DİN EĞİTİMİ -- 33 2.3.1. Din Kavramı -- 33 vii 2.3.2. Dinin Ergenlerin Hayatına Etkileri -- 34 2.3.3. Ergenin Hayatında Din Eğitimini Gerekli Kılan Sebepler -- 35 2.3.4. Dinin Ergene Kazandırdıkları -- 35 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM MÜLAKAT SORULARI, SONUÇLARI VE DEĞERLENDİRME 3.1. MÜLAKATA İLİŞKİN BULGULAR -- 38 3.2. TABLOLAR VE DEĞERLENDİRMESİ -- 39 SONUÇ -- 50 ÖNERİLER -- 52 KAYNAKÇA -- 54 EKLER -- 57 EK-1 MÜLAKAT SORULARI -- 57 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Ergen | en_US |
dc.subject | Anlam | en_US |
dc.subject | Hayatın Anlamı | en_US |
dc.subject | Din Eğitimi | en_US |
dc.subject | Eğitim | en_US |
dc.subject | Adolescent | en_US |
dc.subject | Meaning | en_US |
dc.subject | Meaning of Life | en_US |
dc.subject | Religious Education | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.title | Ergenlere yönelik din eğitiminde hayatın anlamı (İmam hatip liseleri düzce örneği) | en_US |
dc.title.alternative | The meaning of life in religious education for adolescents (The example of Düzce imam hatip high schools) | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Aydoğan, Zühal | |