dc.contributor.advisor | Uyanık, Mevlüt | |
dc.contributor.author | Çolak Araçlı, Emine | |
dc.date.accessioned | 2019-12-20T06:58:38Z | |
dc.date.available | 2019-12-20T06:58:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019-06-19 | |
dc.identifier.citation | Çolak Araçlı, E. (2019). İslam felsefesinin batı felsefesine etkileri – 1683 - 1856 dönemi Alman felsefesi merkezli bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/5510 | |
dc.description.abstract | Felsefenin İslam dünyasına girişi; Müslümanların farklı kültür, düşünce ve medeniyetlerle karşılaşması sonucu ilgi duydukları ilimler hakkındaki eserleri Arapçaya tercüme etmeleriyle olmuştur. Fakat tercüme edilen eserlerde bulunan fikirler aynen benimsenmek yerine Müslümanların kendi kültür, düşünce ve inançları ile harmanlanarak yeni bir düşünce sistemi oluşturulmuştur. İlk dönem İslam filozofları, bunu yaparken Yunan düşünce kalıplarını ve terminolojisini, yeni bir düşünce kalıbı ve terminolojisine dönüştürmüşlerdir. Bunun en önemli örneği de Farabi’nin varlık, bilgi ve değer üzerine sistematik bir model ortaya koyması olmuştur. Biz bu terminolojinin modern Alman felsefesindeki etkilerini araştırmayı hedefledik. Konumuz ile ilgili Türkçe literatürde çok fazla kaynak bulunmamaktadır. Uluslararası kaynaklar arasında ise Prof. Dr. Ian Almond’un eserlerinden yararlanılmıştır. İncelememiz bilhassa 1683 - 1856 yıllarını kapsayan dönemde yaşayan ünlü Alman filozoflar Leibniz, Kant, Herder, Goethe, Schlegel, Hegel, Marx ve Nietzsche’nin İslam düşüncesine bakışı ve etkilenmeleri üzerine olacaktır | en_US |
dc.description.abstract | The introduction of philosophy into the Islamic world; As a result of Muslims' encounter with different cultures, thoughts and civilizations, they translated the works into Arabic about the sciences they were interested in. However, instead of adopting the same ideas as in the translated works, a new thought system was created by blending with the culture and thoughts of the Muslims. The early Islamic philosophers, in doing so, transformed the Greek thought patterns and terminology into a new way of thinking and terminology. The most important example of this is that Farabi revealed a systematic model about being, cognition and worth. We aimed to investigate the effects of this terminology on modern German philosophy. There are not many sources in Turkish literature about our subject. International sources include Prof. Dr. Ian Almond's works have been used. In particular, our study is about the influences and the interactions of the Islamic thought on the famous German philosophers Leibniz, Kant, Herder, Goethe, Schlegel, Hegel, Marx and Nietzsche who lived in the period of 1683 - 1856. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii TEŞEKKÜR -- iii İÇİNDEKİLER -- iv KISALTMALAR -- viii ÖN SÖZ -- ix GİRİŞ -- 1 BİRİNCİ BÖLÜM İSLAM FELSEFESİNİN BATI ORTA ÇAĞ FELSEFESİYLE KARŞILAŞMASI VE ETKİLENİMİ 1.1. İSLAM FELSEFESİNİN TEŞEKKÜLÜNDE TERCÜMELERİN YERİ VE ÖNEMİ -- 8 1.2. İSLAM FELSEFESİNİN GELİŞMESİNDE BATI FİLOZOFLARININ ESERLERİNE DAİR YAPILAN ŞERHLER -- 12 1.2.1. Ebu Yusuf Yakup bin İshak bin es-Sabbah el-Kindi (ö. 873) -- 13 1.2.2. Ebu Bekr Muhammed b. Zekeriya b. Yahya er-Razi (ö. 926) -- 15 1.2.3. Ebu Nasr Muhammed bin Muhammed bin Tarhan bin Uzluğ el-Farabi etTürki (ö. 950) -- 16 1.2.4. Ebu Ali el-Hüseyin İbn Abd-Allah İbn Sina (ö. 1037) -- 18 1.2.5. Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed el-Gazzâlî et-Tûsî (ö. 1111) -- 20 1.2.6. Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî (İbn Rüşd) (ö. 1198) -- 21 1.3. İSLAM FELSEFESİNİN ÖZGÜNLÜĞÜNÜ ORTAYA KOYAN ÇALIŞMALAR.23 1.4. İSLAM FELSEFESİNİN ORTA ÇAĞ BATI FİLOZOFLARINA ETKİLERİ -- 25 v İKİNCİ BÖLÜM 1683 - 1856 DÖNEMİ ALMAN FİLOZOFLARININ İSLAM FELSEFESİNDEN ETKİLENMELERİ 2.1. GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ (1646-1716) -- 28 2.1.1. Hayatı -- 28 2.1.2. Eserleri -- 28 2.1.3. Felsefesi -- 29 2.1.4. Leibniz, Tarihselcilik ve ‘İslam Vebası’ (Plague of Islam) -- 30 2.1.5. Hıristiyan Düşünür Leibniz: Doğa/l Teoloji Olarak İslam (Islam as Natural Theology) -- 32 2.1.6. Sebepleri Arayan Leibniz: Dinin / Fikrin Kökeni Olan Düşman -- 33 2.2. IMMANUEL KANT (1724-1804) -- 35 2.2.1. Hayatı -- 35 2.2.2. Eserleri -- 36 2.2.3. Felsefesi -- 36 2.2.4. Kant, İslam ve Sınırların Korunması -- 37 2.2.5. Üstün Tehdit Olarak İslam -- 40 2.2.6. Kant, Antropoloji ve Müslüman Dünyası – ‘Basit Bir Ek’ Olarak Fiziksel Coğrafya -- 42 2.3. JOHANN GOTTFRIED HERDER -- 46 2.3.1 Hayatı -- 46 2.3.2. Eserleri -- 46 2.3.3. Felsefesi -- 46 2.3.4. Herder’in Arap Fantazileri -- 47 2.3.5. Papaz olarak Herder ve Dinin Düşmanları -- 48 2.3.6. Anti-Papist Olarak Herder -- 49 2.4. JOHANN WOLFGANG VON GOETHE (1749-1832) -- 50 2.4.1. Hayatı -- 50 vi 2.4.2. Eserleri: -- 51 2.4.3. Goethe’nin İslam’a Karşı Tutumu -- 51 2.4.4. Goethe’nin Osmanlı Planı - Türkleri İslam’dan Uzak Tutmak -- 54 2.4.5. İtalyan Yolculuğunun Hıristiyan Olmayan Mahkûmları – Goethe’nin Türklerle Buluşması -- 57 2.4.6. Goethe'nin Türklerle İlgili Üç Metni ve Derinliklerinin İhmali -- 58 2.5. KARL WILHELM FRIEDRICH SCHLEGEL -- 61 2.5.1. Hayatı -- 61 2.5.2. Eserleri -- 61 2.5.3. Tarihçi Olarak Schlegel -- 61 2.6. GEORG WILHELM FRIEDRICH HEGEL -- 65 2.6.1. Hayatı -- 65 2.6.2. Eserleri -- 65 2.6.3. Felsefesi -- 66 2.6.4. Hegel ve İslam’ın Yok Oluşu -- 66 2.6.5. Kaynak Olarak Müslüman Dünyası: Okul Konuşmasından Yerel Gazeteye 67 2.6.6. Hegel ve ‘Irklar’ – Kafkas Dini Olarak İslam ve Batı Asyalı Olarak Müslümanlar -- 69 2.7. KARL MARX -- 70 2.7.1. Hayatı -- 70 2.7.2. Eserleri -- 70 2.7.3. Mağripli Marx (Marx the Moor) -- 70 2.7.4. Anti-Emperyalist Marx – Muhammed’in Asil Çocukları -- 72 2.7.5. Teleolog Marx: Türklerden Kurtulmak Gerek -- 73 2.7.6. Araştırmacı Marx: Karşıtlık, Anahtar ve Katalizör Olarak İslam -- 74 2.7.7. Edebî Marx: Resimlerde İslam -- 76 2.8.FRIEDRICH WILHELM NIETZSCHE (1844-1900) -- 78 2.8.1. Hayatı -- 78 vii 2.8.2. Eserleri -- 78 2.8.3. Felsefesi -- 79 2.8.4.Nietzsche’nin İslam İle Barışı -- 80 2.8.5. Diğer Bir Din Olarak İslam -- 84 SONUÇ -- 86 KAYNAKÇA -- 8 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Batı | en_US |
dc.subject | Felsefe | en_US |
dc.subject | İslam | en_US |
dc.subject | Leibniz | en_US |
dc.subject | Kant | en_US |
dc.subject | Herder | en_US |
dc.subject | Goethe | en_US |
dc.subject | Schlegel | en_US |
dc.subject | Hegel | en_US |
dc.subject | Marx | en_US |
dc.subject | Nietzsche | en_US |
dc.subject | Western | en_US |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.subject | Islam | en_US |
dc.subject | Leibniz | en_US |
dc.subject | Kant | en_US |
dc.subject | Herder | en_US |
dc.subject | Goethe | en_US |
dc.subject | Schlegel | en_US |
dc.subject | Hegel | en_US |
dc.subject | Marx | en_US |
dc.subject | Nietzsche | en_US |
dc.title | İslam felsefesinin batı felsefesine etkileri – 1683 - 1856 dönemi Alman felsefesi merkezli bir inceleme | en_US |
dc.title.alternative | The effects of islamic philosophy on western philosophy-1683 - 1856 period German philosophy based analysis | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |