Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHaksever, Ahmet Cahid
dc.contributor.authorOkur, Süheyb
dc.date.accessioned2019-12-20T10:18:48Z
dc.date.available2019-12-20T10:18:48Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-28
dc.identifier.citationOkur, S. (2019). Tasavvuftaki 'kemâl' kavramına kıyaslamalı bir analiz: Jung'un 'bireyleşme' kavramı (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5524
dc.description.abstractYüzlerce yıllık bir geçmişe dayalı tasavvufî öğreti, bireyi kemâle erdirmek amacıyla ortaya koyduğu ilkelerle sistematik bir yapıdır. İslamiyet çatısı altında var olan bu yapı Müslüman bireylerin kendilerine ve hayatlarına anlam yükleyen manevî bir eğitim metodu olarak birçok mistik öğretiyle benzeşmektedir. Bu mistik öğretilerden biri de Jung’un ortaya koyduğu bireyleşmedir. Analitik psikolojinin kurucusu Jung tarafından geliştirilen bireyleşme, psikolojik bir süreç olarak işlemesine rağmen mistik bir amaca da sahiptir. İnsanın psişik bütünlüğünü hedef alan bu yapı tasavvuf gibi kendi içerisinde belli ilkeleri göz önünde bulundurmaktadır. Bireyleşme dini bir olgu olmamakla birlikte ulaştığı noktada Tanrı vardır ve insanın aşkınlığını hedef alan yapısı ona mistik bir öğreti niteliği de kazandırmaktadır. Var olan bütün mistik öğretiler, insanın içinde potansiyel olarak bulunan aşkın olana-hakikate ulaşma ihtiyacının giderilmesi amacına matuftur. İslamiyet, tasavvuf aracılığıyla bunu sağlarken Jung da içinde yaşadığı toplumun bilgi ve anlam düzeyini göz önünde bulundurarak bireyleşme süreciyle bu ihtiyacın giderilmesini sağlamaya çalışmıştır. Tasavvuf ve bireyleşme, yöntemleri farklı olsa da ortak hedeflere sahip iki ayrı yapıdır. Her şeyden önce biri dini bir alt yapıya sahipken diğeri psikolojik bir alt yapıya sahiptir.en_US
dc.description.abstractDoctrine of tasawwuf which goes back to centuries ago is a systematic structure with its principles to make the individual reach kemâl (maturity). This structure existing under the roof of Islam is similar to many mystic doctrines as a spiritual training method which provides Muslim individuals with the tools to attribute meaning to themselves and their lives. One of these doctrines is Jung’s individuation. The concept of individuation which was developed by Jung who is the founder of analytical psychology has a mystic purpose despite the fact that it functions as a psychological process. Targeting the psychic wholeness of human beings this structure takes certain principles into consideration as tasawwuf. Although individuation is not a religious phenomenon where it reaches exists God and the fact that it targets human beings’ transcendentality makes it a mystic doctrine. All the existing mystic doctrines emerge from meeting the need of reaching the one which is transcendental and the truth that exist latently in all human beings. As İslam realizes this with tasawwuf Jung tries to meet this need via the process of individuation taking his society’s level of knowledge and meaning into consideration. Tasawwuf and individuation are two different structures having many differences, but also commonalities. First of all, as the former has a religious background the later has a psychological one.en_US
dc.description.tableofcontentsÖZET -- i ABSTRACT -- ii TEŞEKKÜR -- iii İÇİNDEKİLER -- iv KISALTMALAR -- vi ÖN SÖZ -- vii GİRİŞ: TASAVVUF VE KEMÂLAT -- 1 1. Tasavvufta Kemâlat Ve İnsan-ı Kâmil -- 4 2. Kemâl Sürecinin Psikolojik Karakteristikleri -- 6 2.1. Mürşide Bağlılık Ve Teslimiyet -- 7 2.2. Tevbe Süreci Ve Arınma -- 10 2.3. Kalbi Ve Zihni Allah İle Meşgul Etme, Masivadan Yüz Çevirme -- 12 2.4. Nefsin İstek Ve Arzuları İle Mücâhede -- 15 2.4.1. Nefs-i Emmâre -- 17 2.4.2. Nefs-i Levvâme -- 19 2.4.3. Nefs-i Mülhime -- 21 2.4.4. Nefs-i Mutmainne -- 22 2.4.5. Nefs-i Râziye -- 24 2.4.6. Nefs-i Marziyye -- 25 2.4.7. Nefs-i Kâmile -- 26 BİRİNCİ BÖLÜM JUNG VE BİREYLEŞME 1.1. PSİŞE VE PSİŞENİN YAPISI -- 30 1.1.1. Bilinç -- 33 1.1.1.1. Ego -- 34 1.1.2. Bilinçaltı -- 36 v 1.1.2.1. Kişisel Bilinçaltı -- 39 1.1.2.2. Kolektif Bilinçaltı -- 40 1.2. KOLEKTİF BİLİNÇALTININ İÇERİKLERİ ARKETİPLER -- 42 1.2.1. Tanrı -- 44 1.2.2. Din -- 46 1.2.3. Persona -- 48 1.2.4. Gölge -- 49 1.2.5. Anima ve Animus -- 50 1.2.6. Kendilik Arketipi -- 51 1.3. YAŞAM AŞAMALARI -- 52 1.3.1. Yaşamın İlk Yarısı (Dışsal Gerçekliğe Yönelme) -- 53 1.3.2. Yaşamın İkinci Yarısı (İçsel Gerçekliğe Yolculuk) -- 54 1.4. BİREYLEŞME SÜRECİ VE AŞAMALARI -- 55 1.4.1. Gölgenin Kabulü -- 56 1.4.2. Anima ve Animusun Bilince Yükseltilmesi -- 59 1.4.3. Kendiliğin Keşfi -- 61 1.5. BİREYLEŞME SÜRECİNDE RÜYALARIN ÖNEMİ -- 63 İKİNCİ BÖLÜM TASAVVUF VE BİREYLEŞME 2.1. BİREYLEŞME SÜRECİ İLE KEMÂL SÜRECİ ARASINDAKİ BENZERLİKLER -- 66 2.1.1. Arketipler ve A'yân-ı Sâbite -- 67 2.1.2. Mürşide Bağlılık ve Danışman Gözetimi -- 69 2.1.3. Tevbe ve Günahları İtiraf -- 71 2.1.4. Sabır ve Bireyleşme Sürecinde Sıkıntılar -- 73 2.1.5. Rüya Yorumları -- 74 2.1.6. Halvet Der Encümen - Bireyleşme ve Bireycilik -- 76 2.1.7. Kendilik ve Kemâl -- 78 SONUÇ ve DEĞERLENDİRME -- 80 KAYNAKÇA -- 83en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectKemâlen_US
dc.subjectMistisizmen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.subjectBireyleşmeen_US
dc.subjectTasawwufen_US
dc.subjectKemâlen_US
dc.subjectMysticismen_US
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectIndividuationen_US
dc.titleTasavvuftaki 'kemâl' kavramına kıyaslamalı bir analiz: Jung'un 'bireyleşme' kavramıen_US
dc.title.alternativeA comparative analysis on the concept of "kemâl" in tasawwuf: Jung's concept of individuationen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster