Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEvkuran, Mehmet
dc.contributor.authorToprak, Şengül
dc.date.accessioned2019-12-26T13:04:43Z
dc.date.available2019-12-26T13:04:43Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-09-05
dc.identifier.citationToprak, Ş. (2019). Tarihselcilik tartışmaları bağlamında Halku'l Kur'an (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5573
dc.description.abstractTezin konusunu tarihselcilik ve Halku'l Kur'an oluşturmaktadır. Öncelikle konu ile ilgili kaynak taraması yapıldı. Daha sonrasında tarihselciliğin ortaya çıkışı ve çağlara göre gelişim süreçleri incelendi. Tarihselcilik ile ilgili kavramlar açıklandı. Özellikle birbirlerine karıştırılan ve kavram karmaşasına sebep olan kavramlara değinildi. Tarihselcilik ve Kutsal Kitap yorumları başlığı altında hermenötik konusu işlendi. Daha sonra tarihselciliğin İslâm düşünce tarihindeki yeri ve gelişim süreci ortaya konuldu. Tarihselci İslâm düşünürlerinin bu konu hakkında yazmış oldukları eserleri incelenerek tarihselcilikle ilgili görüşlerine değinildi. İkinci bölümde ise Halku'l Kur'an tartışmalarının tarihî, siyasî ve itikadî boyutları incelendi. Kelâm ilminde önemli bir yere sahip olan halku'l-Kur'an tartışmalarında Mutezile'nin ve Ehl-i Sünnet'in görüşlerine yer verildi. Mu'tezile, Kelâmullahın Allah'ın sıfatı değil fiili olduğunu ve Kur'an'ın yaratılmış olduğunu savunurken Ehl-i Sünnete göre, Kur'an Allah'ın ezelî ve ebedî kelâmıdır. Allah'ın kelâmı için başlangıç ve sondan söz edilemez. Kur'an Allah kelâmıdır, mahlûk değildir. Tezin bu bölümünde "Mutezile'nin Kur'an hakkındaki görüşlerinin aslında tarihselci bir yaklaşım olduğunu söyleyebilir miyiz?" sorusuna cevap arandı. Bir Batı kavramı olan tarihselciğin İslâm düşüncesinde kabul görmesi, tepki ve eleştirilere yol açmıştır. Bu sebeple üçüncü bölümde halk'ul Kur'an konusunun tarihsellikle ilişkisine, "Çağdaş İslâm Düşüncesinde Vahiy ve Kur'an Tasavvuru", "Kur'an'ın Tarihselliği ve Evrenselliği Tartışmaları'' ve "Tarihsellik-Evrensellik Tartışmalarının İncelenmesi" başlıkları altında değinildi. Eskilerin güncel bir bilgiyle tekrar tartışılması demek olan tarihselcilik Batıda ortaya çıkıp İslâm dünyasında etkisini büyük ölçüde göstermiştir. Tarihselcilik tartışmaları yirminci yüzyılda daha yeni gündemde iken, kadim bir mesele olan halk'ul Kur'an tartışmaları ekseninde değerlendirilmiştir. Bu bağlamda Kur'an, tarihsel bir metin midir? Yoksa evrensel bir metin mi? Bütün bunlar ortaya konularak tarihselcilik ve evrensellik tartışmaları irdelenmiş, daha sonra sonuç kısmında genel bir değerlendirme yapılarak tezde ulaşılan neticeler açıklanmıştır.en_US
dc.description.abstractThe subject of the thesis is historicism and the Halku'l Qur'an. First of all, a literature review was made on this issue. After that, the emergence of historicism and developmental processes by age was studied. The concepts associated with historicism have been explained. In particular, concepts were mentioned that were confused with each other and caused the complexity of the concept. Studies on hermeneutics were made under the title of historicisms and Sacred Book interpretations. Then the place and development of historicism in the history of Islamic thought was put forward. The views of historian-Islamic thinkers were mentioned. Depending on this we researched the written books and articles about the historicism to set out the fields of its meaning. The second chapter covered the historical, political, and istatic aspects of the halku'l Qur'an debate. In connection with this, the views of Mutezile and Ehl-i Sunnah are cited. Can we say that Mutezile's views on the Qur'an are in fact a historicist approach? The concept of Qur'an and revelation in modern Islamic thought was mentioned. Whether the Holy Qur'an is created or not initially had been an important debate subject in the Islamic theology. Mu'tezilite's had asserted that Kalāmullah (The Speech of God) is not a divine attribute but an action of God. In order to reveal the relation of this subject with historicity, it was emphasized whether the Qur'an is historical. In this case is the Qur'an a historical text? Or is it a universal text? The adoption of historicism, which is a Western concept, in Islamic thought led to reactions and criticism. All this was put forward, and a discussion of historicism and universality was considered, and the result was evaluated. In conclusion general review was done about the results of the thesis.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- iii TEŞEKKÜR…iii İÇİNDEKİLER -- iiiv KISALTMALAR -- . vi ÖNSÖZ -- vii GİRİŞ. -- 1 I. Kur’an’ın Önemi Ve Mahiyeti -- 1 II. Kur’an’ı Anlama Çabaları Ve Yaşanan Sorunlar -- 2 III. Halk’ul-Kur’an Meselesi Ve Tarihselcilik -- 4 BİRİNCİ BÖLÜM TARİHSELCİLİK DÜŞÜNCESİ 1.1.TARİHSELCİLİĞİN DÜŞÜNSEL KÖKENLERİ -- 6 1.1.1. İlk Çağ Ve Tarihselcilik -- 11 1.1.2. Orta Çağ Ve Tarihselcilik -- 17 1.1.3. Aydınlanma Ve Tarihsellik -- 19 1.2. TARİHSELCİLİK DÜŞÜNCESİ VE TEMEL KAVRAMLARI -- 25 1.2.1. Tarih / Toria / Historia -- 26 1.2.2. Zaman -- 27 1.2.2.1. Kültürel Zaman / Tarihsel Zaman Anlayışı: -- 29 1.2.3. Bilinç -- 31 1.2.4. Tarihsel Özne Sorunu -- 34 1.2.5. Tarihsellik/ Historicity -- 36 1.2.6. Tarihsicilik (Historism / Historism / Historismus) -- 39 1.3.TARİHSELCİLİK VE KUTSAL KİTAP YORUMLARI -- 40 1.3.1. Hermenötik -- 40 1.3.2. Söylem Ve Metin, -- 44 1.3.3. Teolojik Metin Ve Diğer Metinler Arasındaki Fark -- 45 v 1.4.İSLÂM DÜŞÜNCESİ VE TARİHSELCİLİK -- 51 1.4.1. Tarihselci İslâm Düşünürleri -- 53 1.4.1.2. Fazlur Rahman -- 53 1.4.1.3. Muhammed Arkoun -- 56 1.4.1.4. Hasan Hanefi -- 57 1.4.1.5.Nasr Hamid Ebu Zeyd -- 48 İKİNCİ BÖLÜM HALKU’L KUR’AN PROPLEMİ 2.1.HALKU’L KUR’AN TERİMİ -- 61 2.2.HALKU’L KUR’AN TARTIŞMALARININ TARİHSEL SİYASAL ARKA PLANI -- 64 2.3. HALKU’L KUR’AN TARTIŞMALARININ TEOLOJİK ARKA PLANI -- 67 2.4. HALKU’L KUR’AN VE MUTEZİLE -- 71 2.5. HALKU’L KUR’AN VE EHL-İ SÜNNET -- 73 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM HALKU’L KUR’AN VE TARİHSELCİLİK İLİŞKİSİ 3.1. ÇAĞDAŞ İSLÂM DÜŞÜNCESİNDE VAHİY VE KUR’AN TASAVVURU -- 75 3.1.1. Çağdaş Şii Düşüncede Vahiy Tasavvuru: Abdülkerim Suruş ve Muhammed Müctehit Şebusteri -- 77 3.2. KUR’AN’IN TARİHSELLİĞİ VE EVRENSELLİĞİ TARTIŞMALARI -- 84 3.3. TARİHSELLİK-EVRENSELLİK TARTIŞMALARININ İNCELENMESİ -- 90 SONUÇ -- 93 KAYNAKÇA -- 96en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihselciliken_US
dc.subjectEvrenselliken_US
dc.subjectHermenötiken_US
dc.subjectHalku’l Kur’anen_US
dc.subjectHistoricismen_US
dc.subjectUniversalityen_US
dc.subjectHermeneuticsen_US
dc.subjectHalku’l Qur’anen_US
dc.titleTarihselcilik tartışmaları bağlamında Halku'l Kur'anen_US
dc.title.alternativeHalku'l Qur'an, in the context of discussions about historicismen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster