Aile içi duygusal / psikolojik şiddeti önlemede öfke kontrolü ve dinin rolü
Citation
Ergüven, S. (2019). Aile içi duygusal / psikolojik şiddeti önlemede öfke kontrolü ve dinin rolü (Yüksek Lisans Tezi).Abstract
Her gün gerek basından gerekse bizzat şahit olduğumuz aile içi şiddet dozunu öylesine artırdı ki, tüm dünyada devletler yasalarına, özellikle bu konuda dezavantajlı durumda olan kadın ve çocuklara yönelik pozitif ayrımcılık içeren maddeler eklemek durumunda kaldılar. Şiddeti, güçlü olanın kendinden daha zayıf olanlara karşı uyguladığı zorbalık ve sindirme hareketi olarak düşünürsek, ilk aklımıza gelen fiziksel, cinsel, ekonomik şiddet veya çocuklara yönelik istismar olacaktır. Ancak, görevim icabı bana gelen soru ve şikâyetlerden anladığım kadarıyla - bir çoğu bunu bir şiddet unsuru olarak kabullenmese de – kadınlar ve çocuklar için en yaralayıcı, unutma ya da kabullenme konusunda en çok zorlandıkları husus duygusal /psikolojik (manevi) şiddettir. Bu nedenle araştırmamızın konusunu, hakaret etme, küçük düşürme, tehdit etme, aşırı kıskançlık vb. her türlü ruh sağlığını bozucu davranışlar şeklinde tezahür eden duygusal/psikolojik şiddet, bunu önlemeye yönelik öfke kontrolü ve İslam dininin öfke kontrolüyle ilgili tavsiyeleri oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar: Saldırganlığı ister doğuştan getirdiğimiz içsel bir dürtü, isterse sonradan dış etkileşimler sonucu elde edilen bir davranış olarak kabul edelim aile içi şiddetin ortaya çıkmasında bireylerin saldırganlık düzeyleri ve öfkelerini ifade etme yöntemleri büyük rol oynamaktadır. Aile içi duygusal/psikolojik şiddet kişilerin kolaylıkla ifade edemediği hatta çoğu zaman farkına bile varmadıkları bir şiddet çeşidi olmasına rağmen sonuçları bakımından en yıpratıcı olanıdır. Öfke kontrolü, saldırganlık düzeyini aşağı çekmede dolayısıyla ortaya çıkabilecek şiddeti önlemede önemli bir rol oynamaktadır. Din algısı ve dinin kişiler üzerinde bir yaptırım mekanizması oluşturduğu düşünülürse İslam Dini'ni doğru anlama ve algılamanın öfke kontrolü dolayısıyla da aile içi şiddeti önlemede ne kadar etkili olduğu ortaya çıkacaktır. In recent years, domestic violence that is both witnessed personally and observed from media has been increased extremely so that government have to regulate their law depending on positive discrimination for women and children that have a disadvantage for this situation. If the violence is defined as an action of despotism and digestion performed by powerful people toward powerless, the first that comes to mind will be the physical, sexual, economic violence or the children exploitation. However, for women and children the most hurtful, unforgettable and unacceptable violence is psychological violence even if most people do not accept this as a violence element. Hence, the subject of this research comprises of the psychological violence, indicates each abnormal behavior that damage to spiritual health such as insult, humiliation, threat, overjealousy, the control of anger to prevent the violence and Islamic advice to control the anger. Results: Even if the aggression is accepted a congenital inner stimulation or behaviour obtained by external interactions; the dosage of individual aggression plays a major role in domestic violence occurrence. Although psycological violence in family cannot be expressed and realized easily by individuals, when the results are analyzed, it is obviously shown that this kind of violence has the most hurtful effect. The control of anger has a central role to decrease the dosage of aggression and prevent a potential action of violence. If the perception of religion and the power of religious sanction upon people are considered, how to understand and perceive correctly Islam affects positively the control of anger and accordingly the prevention of domestic violence will arise.