Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDönmez, Mehmet
dc.contributor.authorÇelik, Hasan
dc.date.accessioned2020-01-06T12:59:24Z
dc.date.available2020-01-06T12:59:24Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-02-22
dc.identifier.citationÇelik, H. (2019). Alevilikte gönül eğitimi ve model kişilik olarak Hüseyin Doğan Dede (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5610
dc.description.abstractİslâm'ın yorumlarının; sosyolojik ve kültürel kaynaklı nedenlere bağlı olarak yorumlama farklılıkları gösterdiği ve tarihsel süreçlerde de farklı yorumlamalar ve yaşanmışlıklarla ele alındığı su götürmez bir gerçekliktir. Şüphesiz ki İslâm dinini yorumlayan tasavvufi akımlar veya mutasavvıflar, tevhit halkasının en güzel incileridirler. Bizlerde yaşadığı dönemde tevhit nazarından bakabilmiş ve Alevi geleneği içinde yetişmiş olan Hüseyin Doğan Dede'nin yaşamını akademik bir çalışma olarak siz araştırmacıların dikkatlerine sunduk. Bu vesileyle de yüksek lisans tezimizin konusunu (Anadolu) Aleviliğinin son asırda ki en önemli temsilcisi olarak kabul görmüş ve toplumsal barışa veya sosyal bütünleşmeye olan katkıları bugün bile dillerden düşmeyen bir inanç önderine, Hüseyin Doğan'a ve onun sevgi dolu yaşamına ayırdık. Taşıdığı "seyit" kimliğinin kökenini, mürşit ocağının temsilcisi oluşunu, toplumla olan ilişkilerini, ülke siyasetine olan katkılarını vb. birçok yönüyle hatıralarda ve gönüllerde derin izler bırakmış olan Hüseyin Doğan Dede'nin hayatı, bu çalışma vesilesiyle de akademik bir düzeyde ilk kez mercek altına alınmıştır. Alevilikle ilgili yapılan çalışmaların birçoğunun Aleviliğin doğuşu ve tarihsel gelişimine odaklanması, Anadolu ve Anadolu coğrafyası dışında da yaşayan/yaşatılan Aleviliğin saha araştırmaları açısından yeterli düzeyde ele alınamaması sorununu da meydana getirmektedir. Bu yüksek lisans tez çalışması; Aleviliğin doğuşu ve tarihsel gelişmesi ile ilgili tartışmaların dışında kalarak ulaşılan kaynaklardan ve alan araştırmalarından elde edilen verilerin ışığında "sosyal bütünleştirici ve toplumsal rol modeliˮ olmuş bir kişilik olan Hüseyin Doğan Dede'nin hayatı hakkında ki bilgilerin derlenip toparlanması ve siz ilgililere aktarılmasında da birinci derecede rol almayı amaç edinmektedir.en_US
dc.description.abstractIt is an indisputable reality that Islam shows differences due to sociological and cultural reasons and it is handled with different interpretations and experiences in historical processes. Undoubtfully the mystical movements or mystics that interpret the Islam are the most beautiful pearls of the ring of unity. And we presented to the attention of you that the life of Hüseyin Doğan Dede, who is a heart man, prepared in mentorship house and be able to look at from unity look in the era that he lived, as an academical research. And hereby, we selected our master's thesis' subject as Hüseyin Doğan Dede, who is accepted as the most important representative of the Alevism (Anatolia) in the last century and a faith leader who is always talked about with his contributions to the social peace or social integration, and his life full of love. The life of Hüseyin Doğan Dede, who left deep marks in memories and hearts with his many aspects such as the origin of his "related to Muhammad" identity, becoming the representative of the mentorship house, his relations with society and his contributions to the country's politics, is examined firstly on academic level by means of this study. The fact that many of the studies on Alevism focus on the emergence of Alevism and its historical development also poses the problem that Alevism, which lives/lived outside Anatolia and Anatolia, cannot be handled adequately in terms of field research. This master's thesis study aims to take a first degree role in compiling and gathering information about the life of Hüseyin Doğan Dede, who is a "social integrative and social role model" in the light of the data obtained from the sources and field researches that have been reached outside the discussions on the birth and historical development of Alevism, and sharing with youen_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER ÖZET -- i ABSTRACT -- ii İÇİNDEKİLER -- iii TABLOLAR LİSTESİ -- vi FOTOĞRAFLAR LİSTESİ -- vii BELGELER LİSTESİ -- ix KISALTMALAR LİSTESİ -- x ÖN SÖZ -- xii GİRİŞ -- 1 BİRİNCİ BÖLÜM HÜSEYİN DOĞAN DEDEʼNİN HAYATI VE KİŞİLİĞİ 1.1. HÜSEYİN DOĞAN DEDEʼNİN HAYATI -- 6 1.2. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN AİLE ÇEVRESİ -- 8 1.2.1. Hüseyin Doğan Dede’nin Anne Soyu Şeyh Ahmet Ocağı -- 8 1.2.2. Hüseyin Doğan Dede’nin Baba Soyu Ağuiçen Ocağı -- 11 1.2.3. Ağuiçen Ocağının Soy Şecerelerine Dair Mevcut Tespitler -- 16 1.3. DOĞAN DEDE AİLESİNİN SOSYO-KÜLTÜREL ÇEVRESİ -- 30 1.4. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN ÖĞRENİM YILLARI -- 34 1.5. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN GENÇLİK YILLARI -- 35 1.5.1. Arguvan / Mineyik Dedeler Kurultayı (1915) ve Hüseyin Doğan Dede’nin Millî Mücadeleye Katkıları -- 35 1.5.2. Hüseyin Doğan Dede’nin Şeyh Said Ayaklanmasının (1925) Bastırılmasındaki Rolü -- 39 1.6. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN EVLİLİK HAYATI -- 43 1.7. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN KİŞİLİĞİ -- 44 1.7.1. Hüseyin Doğan Dede’nin Bütünleştirici Yapısı ve Kişiliği -- 44 iv 1.7.2. Hüseyin Doğan Dede’nin İlmi Anlayışı -- 51 1.8. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN SİYASİ HAYATI -- 56 1.8.1. Hüseyin Doğan Dede’nin Siyasete Başlaması, CHP Dönemi ve CHP’den Ayrılışı -- 56 1.8.2. Hüseyin Doğan Dede’nin Demokrat Partiye Geçişi ve Demokrat Parti Dönemi -- 64 1.8.3. Hüseyin Doğan Dede’nin Adalet Partisi Dönemi -- 68 1.8.4. Hüseyin Doğan Dede’nin Sivas’taki Kampa Gönderilmesi -- 72 1.8.5. Hüseyin Doğan Dede’nin Siyasi Hayatına Dair Anıları -- 75 1.8.6. Dersim Olaylarında ve Seyit Rıza’nın İdam Edilişiyle İlgili Olarak Hüseyin Doğan Dede’ye Yapılan İthamlar -- 82 1.9. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN İSTANBUL’DAKİ YAŞAMI VE VEFATI -- 84 İKİNCİ BÖLÜM HÜSEYİN DOĞAN DEDE VE ALEVİLİK 2.1. ALEVİLİK KAVRAMININ KURAMSAL ÇERÇEVESİ -- 90 2.2. HÜSEYİN DOĞAN DEDE’NİN ALEVİLİK ANLAYIŞI -- 95 2.3. ALEVİ / KIZILBAŞLIK’TA OCAK YAPILANMASI VE OCAK KÜLTÜ -- 99 2.3.1. Ocak Sistemi ve Yapılanması -- 104 2.3.2. Tespit Edilebilen Alevi / Kızılbaş Ocaklarının İsim Listesi -- 114 2.4. ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK İNANCINDAKİ MANEVİ MAKAMLAR -- 118 2.4.1. Mürşitlik -- 119 2.4.2. Pirlik (Dedelik) -- 122 2.4.3. Rehberlik -- 126 2.4.4. Taliplik -- 128 2.4.5. Hüseyin Doğan Dede’nin Alevilik Anlayışının Tasavvufi Boyutu -- 132 2.5. CEM İBADETİ VE KIRKLAR CEMİ İNANIŞI -- 136 2.5.1. Cem İbadetinin Makamları -- 146 2.5.2. Ceme Bekâr veya Eşli Girme (Nasip Alma) Hâlleri -- 147 2.5.3. Kırklar Cemi Söylencesi (Menkıbesi) -- 150 v 2.5.4. Hüseyin Doğan Dede’nin Cem İbadetini Yorumlaması ve Manevi Yargı Sistemini Yürütmesi -- 153 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME -- 155 SON NOTLAR -- 157 KAYNAKÇA -- 162 EKLER -- 173 EK -I: FOTOĞRAFLAR -- 173 EK -II: BELGELER -- 189 ÖZGEÇMİŞ -- 192en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAlevilik-Bektaşiliken_US
dc.subjectİnsanen_US
dc.subjectNefisen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectHüseyin Doğan Dedeen_US
dc.subjectAlevism-Bektashismen_US
dc.subjectHumanen_US
dc.subjectNafsen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectHüseyin Doğan Dedeen_US
dc.titleAlevilikte gönül eğitimi ve model kişilik olarak Hüseyin Doğan Dedeen_US
dc.title.alternativeHeart education in Alevism and absolute guide Hüseyin Doğan Dedeen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster