Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBayramoğlu, Gökben
dc.contributor.authorKaradayı, Banu
dc.date.accessioned2020-01-14T10:09:45Z
dc.date.available2020-01-14T10:09:45Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-19
dc.identifier.citationKaradayı, B. (2019). Aile işletmelerinde pay sahibi kadınların konumunun incelenmesi: Çorum örneği (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5632
dc.description.abstractÜlke ekonomileri içerisinde aile şirketlerinin payı dünyada olduğu gibi ülkemizde de artış eğilimindedir. Türkiye şirketlerinin neredeyse %90'ını oluşturan aile şirketlerinin, toplam üretim, istihdam ve ortaya konan toplam kazancın büyük bir bölümüne tekabül ettiği görülmektedir. Sahip olduğu yapısal özellikler itibariyle diğer şirketlerden farklı olan aile şirketlerinde yönetici tercihleri çoğunlukla erkek çocuklardan yana kullanılmaktadır. Türkiye'de iş hayatına giren kadınların sayısı gittikçe artmaktadır. Ancak yönetimde bulunan kadınların oranı incelendiğinde aynı artışın gerçekleşmediği görülmektedir. Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de de kadınlar yönetimde yetersiz temsil edilmektedir. Bu çalışmada, Çorum ilinde Aile şirketleri yönetiminde kadın hissedarların etkinliği araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye'deki aile şirketlerinin ikinci ve üçüncü nesillere aktarılabilme oranının çok az olduğu, görüşme yapılan kadınların çoğunluğunun yönetimde olduğu, kadın olmalarından dolayı genel olarak bir sorun veya sıkıntı yaşamadıkları, çalışan kadın olmanın çok büyük bir ayrıcalık olduğunu maddi ve manevi yönden birçok katkısının olduğu, yönetimin bütün kademelerinde karar alma, planlama, organizasyon gibi birçok aşamada görev ve sorumluluk alabildikleri, aile büyüklerinin söz sahibi olması ve kararların bu doğrultuda alınmasından dolayı bazı sıkıntıların yaşandığı tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe family businesses in the economies of the countries tend to increase in our country as in the world. It is seen that the family businesses constituted almost 90% of businesses in Turkey, correspond to production, employment and the large part of total earnings. In family businesses that differ from other companies in terms of their structural features, manager preferences are mostly used for boys. The number of women entering the labor life in Turkey has increased. However, when the ratio of women in management is examined, it is seen that the same increase has not been realized. As in many countries all over the world, women are underrepresented in management in Turkey. In this study, the effectiveness of female shareholders in the management of the family businesses in Corum province was investigated. According to the results, it was determined that the transferability rate of the family businesses in Turkey for the second and third generation has been very low, the majority of women had an interview has been in management, the women has not encountered any problem due to feminity, being a working woman has been a great privilege, there have been many material and spiritual contributions, they have taken responsibility and responsibility in all stages of management such as decision making, planning and organization, there have been some problems due to fact that the family elders have had the right to comment on something.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii TEŞEKKÜR -- iii İÇİNDEKİLER -- iv TABLOLAR DİZİNİ -- viii ŞEKİLLER DİZİNİ -- ix KISALTMALAR -- x ÖNSÖZ -- xi GİRİŞ -- 1 BİRİNCİ BÖLÜM AİLE ŞİRKETİ KAVRAMI VE KAPSAMI 1.1. AİLE ŞİRKETİ TANIMI -- 4 1.2. AİLE ŞİRKETLERİNİN ÖZELLİKLERİ -- 8 1.3. AİLE ŞİRKETİNİN KURULMA NEDENLERİ -- 12 1.4. AİLE ŞİRKETİNİN GELİŞİM EVRELERİ -- 13 1.4.1. Girişim ve İşe Başlama -- 13 1.4.2. İşte Başarı -- 14 1.4.3. Büyüme ve Gelişme -- 14 1.4.4. Mülkiyet Gelişmesi -- 14 1.4.5. Doyum Evresi -- 15 1.4.6. Eski Başarıları Bekleme -- 15 1.4.7. Yeni Arayışlar ve Kurumsallaşma Çalışmaları -- 15 1.4.8. Yeni Nesillere Devir -- 16 1.4.9. Tasfiye Dönemi -- 16 1.5. YAŞAM SÜRESİ VE ORTAKLIK YAPISI ÇERÇEVESİNDE AİLE ŞİRKETİNİN GELİŞİM AŞAMALARI -- 16 v Sayfa 1.5.1. Yaşam Süresi Bakımından Aile Şirketi -- 16 1.5.2. Ortaklık Yapısı Bakımından Aile Şirketleri -- 17 1.5.2.1. Birinci Nesil Aile Şirketleri -- 17 1.5.2.2. Büyüyen ve Gelişen Aile Şirketleri -- 17 1.5.2.3. Kompleks Aile Şirketleri (Kuzenlerin Yönettiği İkinci ve Üçüncü Nesil Aile Şirketleri) -- 18 1.5.2.4. Sürekli Olmayı Başaran Aile Şirketleri -- 18 1.6. AİLE ŞİRKETLERİNİN ÜSTÜN VE ZAYIF YÖNLERİ -- 18 1.6.1. Aile Şirketinin Üstün Yönleri -- 19 1.6.2. Aile Şirketinin Zayıf Yönleri -- 22 1.7. AİLE ŞİRKETLERİNDE GÖRÜLEN YAPISAL SORUNLAR -- 25 1.7.1. Yönetim Sorunları -- 26 1.7.2. Planlama Sorunları -- 26 1.7.3. Örgütleme Sorunları -- 26 1.7.4. Koordinasyon Sorunları -- 27 1.7.5. Yürütme Sorunları -- 27 İKİNCİ BÖLÜM AİLE ŞİRKETLERİNDE KADINLARIN ROLÜ VE ÖNEMİ 2.1. AİLE ŞİRKETLERİNDE KADINLAR -- 28 2.1.1. Şirketlerde Farklılıkların Yönetimi ve Kadın Yöneticiler -- 28 2.1.2. Aile Şirketlerinde Kadın Üyeler ve Varislik -- 31 2.1.3. Aile Şirketlerinde Kadınların Yeri -- 33 2.1.4. Kadınların Aile Şirketlerine Sağladığı Katkılar -- 33 2.1.4.1. Üst Yöneticilik Görevi -- 34 2.1.4.2. Duygusal Liderlik Rolü -- 35 2.1.4.3. Destekleyici Rol -- 36 2.2. AİLE ŞİRKETİNDEKİ KADINLARIN YAŞADIKLARI TEMEL SORUNLAR -- 36 vi Sayfa 2.2.1. Görünmezlik -- 36 2.2.2. Rol Çatışmaları -- 37 2.2.3. Devir Süreci -- 38 2.3. AİLE ŞİRKETLERİNDE BAŞARILI KADIN YÖNETİCİLERİN YOL HARİTASI -- 38 2.4. AİLE ŞİRKETİNDE KADIN HİSSEDARLAR -- 40 2.4.1. Aile Şirketlerinde Kadın Hissedar Durumu -- 41 2.4.2 Dünyada Hissedarlık Durumları -- 43 2.4.3. Türkiye’de Hissedarlık Durumları -- 44 2.5. LİTERATÜR TARAMASI -- 47 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM AİLE İŞLETMELERİ YÖNETİMİNDE KADIN HİSSEDARLARIN ETKİNLİĞİNİN ARAŞTIRILMASI 3.1. ARAŞTIRMANIN AMACI -- 51 3.2. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ -- 51 3.3. SINIRLILIKLAR -- 52 3.4. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ -- 52 3.4.1. Araştırmanın Modeli -- 52 3.4.2. Araştırmaya Katılacak Kişilerin Belirlenmesi -- 53 3.4.3. Veri Toplama Yöntemi -- 54 3.4.4. Görüşme Sorularının Belirlenmesi -- 54 3.5. VERİLERİN ANALİZ EDİLMESİ -- 55 3.5.1. Demografik Bilgiler -- 56 3.5.2. İçerik Analizi -- 62 3.5.2.Verilerin Kodlanması -- 63 3.5.3. Kodlanan Verilerin Dosyalanması -- 63 3.5.4. Hissedar Olan ve Olmayan Katılımcılar Bazında Kodlar ve Satır Sayıları -- 64 vii Sayfa 3.5.5. Kodlanan Verilerin Hissedar Olanlar ve Olmayanlar Bazında Değerlendirilmesi -- 65 3.6. BULGULAR -- 67 3.6.1. Karar Verme Süreçlerine İlişkin Bulgular -- 67 3.6.2. Kadınların Yönetim Kurulundaki Konumuna İlişkin Bulgular -- 70 3.6.3. Kadın Hissedar Ve Yönetici Olarak Aile Şirketlerinde Karşılaştıkları Fırsat ve Sorunlara İlişkin Bulgular -- 72 3.6.4. Kadın Hissedarların Yönetimde Etkinliğinin Arttırılmasına İlişkin Bulgular -- 75 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 77 KAYNAKÇA -- 82 EK -- 89 EK-1: Aile Şirketleri Yönetiminde Kadın Hissedarların Etkinliğinin Araştırılması Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu -- 89en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAile Şirketlerien_US
dc.subjectKadın Yöneticileren_US
dc.subjectAile Şirketlerinde Kadınlaren_US
dc.subjectFamily Businessesen_US
dc.subjectWomen Executivesen_US
dc.subjectWomen in Family Businessesen_US
dc.titleAile işletmelerinde pay sahibi kadınların konumunun incelenmesi: Çorum örneğien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the effectiveness of women shareholders in family businesses management: The case of Çorumen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster