Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTaş, İlknur
dc.contributor.authorÇizikci, Aslı
dc.date.accessioned2020-02-03T13:20:17Z
dc.date.available2020-02-03T13:20:17Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-09-06
dc.identifier.citationÇizikci, A. (2019). Hititler'de ocak kültü (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5686
dc.description.abstractAteş ve onu kontrol altına almak amacıyla kurulan ocak; bir taraftan, insanın yemek pişirme, ısınma gibi temel ihtiyaçlarını karşılarken, diğer yandan yakma ve yok etme niteliği ile ona karşı korkuyla karışık saygı duyulmasına, ocağın kutsal bir güç olarak görülmesine neden olmuştur. Anadolu'da ocağın kutsiyetini gösteren somut verileri, Neolitik Çağ'dan günümüze kadar olan geniş süreçte takip edebilmekteyiz. Çatalhöyük'ün Geç Neolitik Çağ (M.Ö. 6500-6000) tabakasında görülen, boğa başlarıyla çevrili aynı zamanda duvar resimleriyle süslü mekânlarda bulunan sabit ocaklar, insanoğlunun inanç sisteminde önemli bir rol oynamıştır. Erken Tunç Çağ'ında özenle hazırlanmış ve kültsel birer obje olarak nitelendirebileceğimiz, antropomorfik ve zoomorfik ikonlarla bezenmiş taşınabilir ve sabit ocaklar da; bu inancın Erken Tunç Çağı'nda ki temsilcisıi konumundadır. Bu tip ocakların etrafında gerçekleştirilen kültsel seremonilerin izlerini, Bronz Çağı'nın önemli uygarlıklarından biri olan Hititler'e ait çivi yazılı belgeler aracılığıyla takip edebilmekteyiz. Ocak kavramı; aile, ev ve devleti temsil etmektedir. Hititçe çivi yazılı belgelerde devleti temsil eden en önemli güç olan kralın varlığı ve gücünün devamlılığı, ocağın içerisinde ateşin yanması ve sönmesi gibi ifadelerle vurgulanmıştır. İncelediğimiz kurban törenleri, bayramlar, mitolojiler, büyü ve fal uygulamaları ve çeşitli ritüelleri anlatan Hititçe çivi yazılı belgeler, ocağın kültsel boyutunu ön plana çıkarmaktadır. Bu belgelere göre etrafında ve içerisinde kült pratiklerinin uygulandığı ocak, tanrılara ulaşmak için kullanılan kutsal bir araçtır. Ocağın etrafında veya içerisinde gerçekleştirilen kurban eylemleri, Tanrıça veya Tanrı ile iletişim kurmanın en kısa yoludur. İçerisine atılan nesneleri yakıp yok etmesi ile istenmeyen durumun ortadan kalkmasını sağlayan, büyü malzemesi olarak kullanılan kutsal bir yapıdır. Bunun yanında, ocağa atılan obje ile hastalığın yok olacağı inanışı ile ocağın iyileştirici özelliği ortaya çıkmaktadır. Ocak Tanrısı olan Kamruşepa'nın sağlık tanrısı olarak da adlandırılması bu görüşü desteklemektedir. Hititçe çivi yazılı belgelerde geçen isimli ocak tanrılarının varlığı, ocak kavramının Hitit inanç sistemindeki önemini göstermektedir. Hitit dünyasında hayatın her safhasında karşımıza çıkan ocak kültünün izlerini, birleştirici coğrafya ve jeokültürel bellek esasında geleneksel Anadolu kültürüne ait bazı pratiklerde de takip etmek mümkündür.en_US
dc.description.abstractWhile fire and the hearth, built to control fire, met the basic needs of human beings such as cooking and heating; on the other side, with the qualification of burning and destroying anything, it gained reputation, respect and caused to be seen as a holy power. We can trace concrete evidences that shows the holiness of hearth in Anatolia in a wide period from Neolithic Era up to now. The stable hearth, seen in the Late Neolithic Era in Catalhoyuk (BCE 6500-6000) and not only covered with bukranion but also found in places adorned with wall paintings, played an important role on humanbeings’ belief system. The portable and stable hearth which is considered as a cult object in the early Bronze Age, adorned with antromorphic and zoomorphic icons, was the representative of this belief in the early Bronze Age. We can trace some cult ceremonies around these kinds of hearths through cuneiform written documents belongs to the Hittites which was one of the important civilization in Bronze Age. The hearth term represents family, home and the government. In the cuneiform written documents of Hittites, the existence of a king and the permanence of his strenght was emphasized by the fire built or put out in the hearth. The sacrificial rites, eids, mythologies, magic, fortunetelling and some variety of rituals found in the cuneiform written documents belongs to the Hittites highlights the cult side of the hearth. According to these documents, the hearth was a holy tool to reach the Gods. The sacrificial rites held in or around the hearth was the shortest way to communicate with the Gods or Goddesses. Burning out the objects thrown inside and getting rid of the unintended situations made the hearth a holy structure used for magic. Besides, by throwing an object inside the hearth a belief of healing also came out. Having named the hearth Goddess Kamrusepas as a healer Goddess suports this belief as well. Hearth Gods exist in the cuneiform written documents belongs to the Hittites shows the importance of hearth term in the Hittites belief system. It’s also possible to follow the traces of hearth cult in the Hittites era in many fields of their lives within some practices based on the geographical and geocultural memory of traditional Anatolian Culture.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- iii İÇİNDEKİLER -- iv KISALTMALAR -- vi TRANSKRİPSİYON’DA KULLANILAN BAZI İŞARETLER -- viii EK1 -- x EK-2 -- xii ÖN SÖZ -- xiii GİRİŞ -- 1 1. HİTİTÇE ÇİVİ YAZILI BELGELERDE GEÇEN “OCAK” KELİMESİNİN ETİMOLOJİSİ -- 1 2. OCAK KÜLTÜ KAVRAMI -- 2 BİRİNCİ BÖLÜM HİTİTLER’DEN ÖNCE ANADOLU’DA OCAK 1. 1. TARİHSEL SÜREÇTE ANADOLU’DA OCAĞIN ANLAMI VE GELİŞİMİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME -- 7 1. 1. 1. Neolitik Dönemde Ocak (M.Ö. 8500/8300-4500) -- 9 1. 1. 2. Kalkolitik Dönemde Ocak (M.Ö. 4500-3000) -- 10 1. 1. 3. Erken Tunç Çağ’ında Ocak (M.Ö. 3000-2000) -- 14 1. 2. ASUR TICARET KOLONILERI DÖNEMI’NDE OCAK (M.Ö. 2000/1900- 1600/1450) -- 17 İKİNCİ BÖLÜM HİTİTLERDE OCAK KÜLTÜ 2. 1. HİTİTÇE ÇİVİ YAZILI BELGELERDE OCAK -- 20 2. 1. 1. Kurban Törenlerinde Ocak -- 20 2. 1. 2. Bayram Belgelerinde Ocak -- 25 2. 1. 3. Mitolojik Belgelerde Ocak -- 31 v 2. 1. 4. Büyü ve Fal Belgelerinde Ocak -- 33 2. 1. 5. Tıbbi Belgelerde Ocak -- 40 2. 1. 6. Ritüel Metinlerinde Ocak -- 43 2. 1. 7. Ocağın Atalar Kültüyle Olan İlişkisi -- 46 2. 2. OCAK KÜLTÜ İLE İLGİLİ TANRIÇA VE TANRILAR -- 49 2. 2. 1. Bazı Belgelerde Adı Ocakla Birlikte Geçen Tanrıça ve Tanrılar -- 53 2. 3. HİTİT MİMARİSİNDE OCAK -- 55 2. 4. HİTİT MADENCİLİĞİNDE OCAK -- 60 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM BİRLEŞTİRİCİ COĞRAFYA VE JEOKÜLTÜREL BELLEK ESASINDA HİTİT OCAK KÜLTÜNÜN GELENEKSEL ANADOLU KÜLTÜRÜNE YANSIMALARI -- 62 SONUÇ -- 70 KAYNAKÇA -- 75 EKLER -- 85 EK-1 -- 85 EK-2 -- 101en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAteşen_US
dc.subjectOcaken_US
dc.subjectHitileren_US
dc.subjectKülten_US
dc.subjectAtalar Kültüen_US
dc.subjectFireen_US
dc.subjectHearthen_US
dc.subjectHittitesen_US
dc.subjectCulten_US
dc.subjectAncestor Culten_US
dc.titleHititler'de ocak kültüen_US
dc.title.alternativeHittite hearth culten_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster