dc.contributor.advisor | Doğru, Zafer | |
dc.contributor.author | Katmış, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2020-02-05T07:14:08Z | |
dc.date.available | 2020-02-05T07:14:08Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | |
dc.identifier.citation | Katmış, M. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları (Yüksel Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/5699 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Çorum ili genelinde ortaöğretimde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin demokratik, otokratik ve ilgisiz sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup, elde edilen veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Anlayışları'' ölçeği ve bilgi formu ile toplanmıştır. Veri toplama aracı iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öğrencilerin bilgileri yer almakta olup ikinci bölümde ise ölçeğe ilişkin maddeler yer almaktadır. Ölçek kırk bir maddeden oluşmaktadır. Bu maddelerden üçü kontrol maddesidir. Ölçek 5'li likert tipinde hazırlanmıştır. Araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Çorum ili genelinde lise düzeyinde öğrenim gören on ikinci sınıf öğrencileri katılmıştır. Yapılan pilot çalışmalar sonucunda ve elde edilen veriler ışığında madde sayısı 12 maddeye indirgenmiş olup, bu 12 maddenin 4'ü "demokratik sınıf yönetimi'', 4'ü "otokratik sınıf yönetimi'' diğer 4'ü ise "ilgisiz sınıf yönetimi'' anlayışını ölçecek maddelerdir. Araştırmaya gönüllü olarak katılan öğrenci sayısı n=1003 olup değerlendirmeye alınan tutarlı toplam ölçek sayısı n=914'tür. Sonuç olarak, beden öğretmenlerinin sınıf yönetim anlayışlarını öğrenciler tarafından ölçecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilmiş olan Bu ölçeğin güvenirlik katsayısı α=0,720'dir. Öğrencilerin cinsiyetleri bakımından veriler normal dağılım göstermediğinden parametrik olmayan test istatistiklerinden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri yapılmıştır. Yapılan testler sonucunda, beden eğitimi öğretmenlerinin demokratik ve otokratik sınıf yönetim anlayışları puanları arasında cinsiyetler bakımından istatitiksel anlamda fark olmadığı ancak ilgilisiz sınıf yönetimi anlayışları arasında istatistiksel anlamda fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Okul türlerine göre yapılan çoklu karşılaştırmada, beden eğitimi öğretmenlerinin demokratik sınıf yönetimi anlayışları puanları arasında istatistiksel anlamda anlamlı bir fark yoktur. Beden eğitimi öğretmenlerinin otokratik ve ilgisiz sınıf yönetimi anlayışları arasında ise okul türü değişkenine göre anlamlı farklılıklar vardır. Okul türü değişkenine göre beden eğitimi öğretmenlerinin ilgisiz sınıf yönetimi anlayışı puanı en fazla Spor Lisesi öğrencilerine aittir. Spor Lisesi öğrencilerinin puanları diğer okullardaki (Fen Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi) öğrencilerin puanlarından yüksektir. En düsük ilgisiz sınıf yönetimi anlayışı puanına sahip olan okul ise Fen Lisesi'dir. Fen Lisesi'nin ilgisiz sınıf yönetimi puanları diğer okullardaki (Spor Lisesi, Anadolu Lisesi, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi) öğrencilerin puanlarından düşüktür. Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi, Demokratik sınıf yönetimi, İlgisiz sınıf yönetimi, Otokratik sınıf yönetimi, Sınıf yönetimi, Sınıf yönetimi anlayışı. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate attitudes of physical education teachers'- who work at high schools in Çorum province- democratic, autocratic, and laissez-faire classroom management styles. The survey is conducted via a questionnaire prepared by the researcher titled as "Physical Education Teachers' Classroom Management". The questionnaire comprises two parts. In the first part, students are asked to provide information about their age, gender, school, and grade. In the second part, students are expected to answer 41 questions. The three of these questions are control questions. In the light of pilot studies and the resulting data, the number of the questions is reduced to 12. These 12 questions are equally divided to assess democratic, autocratic, and laissez-faire types of classroom management. The participants are 12th-grade high school students.The number of participants who voluntarily attended the study is 1003, and there are 914 consistent questionnaires evaluated according to the answers of the students. As a result a valid and reliable scale was developed to measure classroom teachers' understanding of classroom management. The reliability coefficient of the current scale was α = 0,720. Because do not show distribution in terms of gender of the students. Mann- Whitney U and Kruskal-Wallis tests were performend from no parametric test statistics. As result of the tests, it found that there was no statistically significant difference between the scores of physical education teachers' democratic and autocratic classroom management approaches in terms of gender, but there was a statictically significant difference between unrelated classroom management approaches. In multiple comparions by school, there is no statictically significant difference between physical education teachers' scores of democratic classroom management approaches. There are significant differences between physical education teachers' autocratic and irrelevant classroom management approaches according to school type variable. Cording to the school type variable, indifferent classroom management under standing scores of physical education teachers belong to the students' of Sports High School. Sports High School students' scores are higher than of other schools (Science High School, Vocational and Technical Anatolian High School, Anatolian High School). The school with the lowest unrelated classroom management approach is Science High School. Science High School's unrelated classroom management scores are lower than the scores of students in other schools (Sports High School, Anatolian High School, Vocational and Technical High School). | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa KABUL VE ONAY -- iii ETİK BEYANNAMESİ -- iv ÖN SÖZ -- v İÇİNDEKİLER -- vi KISALTMALAR VE SEMBOLLER -- viii ÇİZELGELER LİSTESİ -- ix ŞEKİLLER LİSTESİ -- xi ÖZET -- xii SUMMARY -- xiii 1. GİRİŞ -- 1 1.1 Çalışmanın Amacı -- 4 1.2 Problemler -- 4 1.2.1 Alt problemler -- 4 1.3 Hipotezler -- 5 1.4 Sınırlılıklar -- 5 1.5 Sayıltılar -- 5 2. GENEL BİLGİLER -- 6 2.1 Sınıf Yönetimi -- 6 2.2 Sınıf Yönetiminin Önemi -- 7 2.3 Sınıf Yönetiminin Boyutları -- 8 2.4 Sınıf Yönetimi Modelleri -- 9 2.4.1 Tepkisel model -- 9 2.4.2 Önlemsel model -- 10 2.4.3 Gelişimsel model -- 10 2.4.4 Bütünsel model -- 11 2.5 Sınıf Yönetim Anlayışları -- 11 2.5.1 Demokratik sınıf yönetimi -- 12 2.5.2 Otokratik sınıf yönetimi -- 14 2.5.3 İlgisiz sınıf yönetimi -- 15 2.6 Etkili Sınıf Yönetimi -- 15 2.7 Sınıf İçi İletişim ve Etkileşim -- 16 2.8 Beden Eğitimi Derslerinde Sınıf Yönetimi -- 17 2.9 Beden Eğitimi Dersinde Etkili Sınıf Yönetimi -- 17 2.10 Beden Eğitimi Dersinde Disiplin -- 18 2.11 Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Özel Amaçları -- 18 2.12 Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Uygulanmasında Dikkat Edilecek Hususlar -- 19 2.13 Beden Eğitimi Dersinde Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi -- 20 2.14 Lise Türleri ve Kuruluş Amaçları -- 21 vii 2.15 İlgili Araştırmalar -- 22 2.15.1 Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarını inceleyen araştırmalar -- 22 3. MATERYAL VE YÖNTEM -- 26 3.1 Araştırmanın Modeli -- 26 3.2 Çalışma Grubu -- 26 3.3 Verilerin Toplanması -- 26 3.3.1 Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları ölçeğinin geliştirilmesi -- 26 3.3.1.1 Maddelerin oluşturulması -- 27 3.3.1.2 Ölçeğin geçerliği -- 28 3.3.1.3 Pilot çalışmalar -- 29 3.3.1.4 Verilerin toplanması -- 30 3.4 Verilerin Çözümlenmesi -- 30 3.4.1 Açıklayıcı faktör analizi -- 30 3.4.1.1 Ölçeğin güvenirliği -- 31 3.4.1.2 Beden eğitimi ve sporda sınıf yönetimi anlayışları alt boyutları -- 31 3.4.1.3 Bileşim maddelerinin saptanması -- 32 3.4.1.4 Ölçeğin alt boyutları (faktörler) -- 34 3.4.1.5 Alt boyutların (faktörlerin) tanımlanması -- 34 3.4.1.6 Faktör 1: Otokratik sınıf yönetim anlayışı -- 36 3.4.1.7 Faktör 2: İlgisiz sınıf yönetim anlayışı -- 36 3.4.1.8 Faktör 3: Demokratik sınıf yönetim anlayışı -- 36 3.4.1.9 Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları ölçeği -- 37 3.4.2 Doğrulayıcı faktör analizi -- 38 3.4.3 Alt gruplar arasındaki farklılıklar -- 40 4. BULGULAR -- 42 5. TARTIŞMA -- 58 6. SONUÇ VE ÖNERİLER -- 65 KAYNAKLAR -- 68 EKLER -- 71 ÖZGEÇMİŞ -- 74 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Beden Eğitimi | en_US |
dc.subject | Demokratik Sınıf Yönetimi | en_US |
dc.subject | İlgisiz Sınıf Yönetimi | en_US |
dc.subject | Otokratik Sınıf Yönetimi | en_US |
dc.subject | Sınıf Yönetimi | en_US |
dc.subject | Sınıf Yönetimi Anlayışı | en_US |
dc.subject | Autocratic Classroom Management | en_US |
dc.subject | Classroom Management | en_US |
dc.subject | Classroom Management Styles | en_US |
dc.subject | Democratic Classroom Management | en_US |
dc.subject | Laissez-Faire Classroom Management | en_US |
dc.subject | Physical Education | en_US |
dc.title | Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |