Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğru, Zafer
dc.contributor.authorGül, Özlem
dc.date.accessioned2020-02-05T12:50:20Z
dc.date.available2020-02-05T12:50:20Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-06-26
dc.identifier.citationGül, Ö. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri, empatik eğilimleri ve karar verme düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5711
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) öğrencilerinin eleştirel düşünme, empatik eğilim ve karar verme düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılında Hitit Üniversitesi SBF'nin Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi, Spor Yöneticiliği, Antrenörlük Eğitimi ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören 397 erkek 184 kadın toplam 581 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Eleştirel Düşünme, Empatik Eğilimler ve Karar Verme Stilleri Ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde deneklere ilişkin tanımlayıcı istatistikler, varyasyon katsayısı, bağımsız örneklem t Testi, tek yönlü ANOVA, post hoc testlerden Scheffe, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, eleştirel düşünme ile empatik eğilim arasında ve karar verme ile empatik eğilim arasında pozitif yönde zayıf düzeyde, eleştirel düşünme ile karar verme arasında ise pozitif yönde çok zayıf düzeyde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Kadın öğrencilerin empatik eğilim puanları erkek öğrencilerin empatik eğilim puanlarından daha yüksektir. Bölümler açısından, eleştirel düşünmenin alt boyutlarından, öngörüsellik ve yenilikçilik alt boyutlarında; Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin puanları Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü öğrencilerinden yüksektir. Kara vermenin alt boyutu olan rasyonel karar vermede; Antrenörlük Eğitimi Bölümü ve Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencilerinin puanları Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü öğrencilerinin puanlarından yüksek olduğu, kaçınmacı karar verme alt boyutunda; rekreasyon bölümü öğrencilerinin puanları antrenörlük eğitimi bölümü öğrencilerinin puanlarından daha yüksek olduğu sonuçları elde edilmiştir. Bunun yanında sınıf düzeyleri bakımından empatik eğilim, sezgisel karar verme ve kaçınmacı karar verme puanları arasında istatistiksel anlamda farklar vardır. Lisanslı sporcu olma değişkeni açısından, lisanslı sporcuların empatik eğilim puanları lisanslı sporcu olmayanların empatik eğilim puanlarından daha yüksektir. Akademik başarı değişkeni bakımından, akademik başarısı 2,50 ve üstünde olanların rasyonel karar verme puanları 2,50'nin altında olanların rasyonel karar verme puanlarından daha yüksektir bu fark istatistiksel olarak anlamlıdır. Eleştirel düşünme eğilimi, empatik eğilim ve karar verme düzeylerinin birbirleriyle pozitif yönde anlamlı ilişkilerinin olması, SBF öğrencilerinin iyi birer beden eğitimi öğretmeni, başarılı birer sporcu veya antrenör, örgütlerine vizyon katabilecek birer spor yöneticisi, kitleleri harekete geçirecek ve onların serbest zamanlarını yönetebilecek birer rekreasyon uzmanı olabilmeleri açısından önemli olduğu düşünülmektediren_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine critical thinking, empathic tendency and decision-making levels of the students studying Sport Sciences in Hitit University during 2018-2019 academic year. The experiment group (n=581; 397 males and 184 females) was composed of the students studying Physical Education and Sports Education, Sports Management, Coaching Education, and Recreation. Personal information form, critical thinking scale, empathic tendency scale and decision making styles scales were used to collect data. Descriptive statistics, coefficient of variation, independent samples t test, One-Way ANOVA, Scheffe as a post-hoc, Kruskal-Wallis H, Mann-Whitney U tests were used to analyze data. Statistical significance level was set at p<.05. As a result of the study, there was a positive but weak correlation between critical thinking and empathic tendency. Decision-making and empathic tendency had a positive but weak correlation, too. A very weak positive correlation between critical thinking and decision making was observed. Women's empathic tendency scores were higher than men's empathic tendency scores. Students studying Sports Management had higher engagement and innovativeness scores than those studying Physical Education and Sports Education. In a sub dimension of decision-making, rational, the scores of the students studying Coaching Education and Sports Management were higher than the scores of those studying Physical Education and Sports Education. In another sub-dimension of decision making, avoidant, scores of the students studying Recreation were higher than the scores of those studying Coaching Education. Statistically significant differences were found between students' intuitive decision-making, empathic tendency, avoidant decision-making scores by the years of study. Competitors were found to have higher emphatic tendency scores. The students with 2.50 GPA and over had higher rational decision-making scores than those with less than 2.50 GPA. It was concluded that higher scores in decision-making, critical thinking, and emphatic tendency would contribute to being a successful physical education teacher, a sportsman, a coach, or a sports manager with a broad vision.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa KABUL VE ONAY -- iii ETİK BEYANNAMESİ -- iv ÖN SÖZ -- v İÇİNDEKİLER -- vi KISALTMALAR VE SEMBOLLER -- viii ÇİZELGELER LİSTESİ -- ix ÖZET -- xiii SUMMARY -- xiv 1. GİRİŞ -- 1 1.1 Çalışmanın Amacı -- 2 1.2 Problem Durumu -- 2 1.3 Hipotezler -- 3 1.4 Sınırlılıklar -- 5 1.5 Sayıltılar -- 5 2. GENEL BİLGİLER -- 6 2.1 Düşünme -- 6 2.2 Eleştirel Düşünme -- 6 2.2.1 Eleştirel düşünme eğilimi -- 7 2.3 Empatik Eğilim -- 8 2.3.1 Empatinin Bileşenleri -- 8 2.3.1.1 Algısal (fiziksel) empati -- 8 2.3.1.2 Bilişsel empati -- 8 2.3.1.3 Duygusal empati -- 9 2.3.1.4 Bildirişim bileşeni -- 9 2.4 Karar Verme -- 9 3. MATERYAL VE YÖNTEM -- 11 3.1 Veri toplama araçları -- 11 3.1.1 Kişisel bilgi formu -- 11 3.1.2 Eleştirel düşünme eğilimi ölçeği -- 11 3.1.3 Empatik eğilim ölçeği -- 13 3.1.4 Karar verme stilleri ölçeği -- 14 3.2 Araştırmanın Modeli -- 16 3.2.1 Araştırmanın evreni -- 16 3.2.2 Araştırmanın örneklemi -- 16 3.2.3 Örneklem büyüklüğünün belirlenmesi -- 16 3.3 Veri Toplama Süreci -- 17 3.4 Kullanılan İstatistiksel Analiz Yöntemleri -- 17 4. BULGULAR -- 19 5. TARTIŞMA -- 61 vii 5.1 Eleştirel Düşünme Eğilimleri, Empatik Eğilimler ve Karar Verme Düzeyleri İlişkileri -- 61 5.2 Eleştirel Düşünme Eğilimleri -- 63 5.3 Empatik Eğilimler -- 68 5.4 Karar Verme Düzeyleri -- 76 6. SONUÇ VE ÖNERİLER -- 82 KAYNAKLAR -- 86 EKLER -- 92 ÖZGEÇMİŞ -- 10en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBeden Eğitimi ve Sporen_US
dc.subjectEleştirel Düşünmeen_US
dc.subjectEmpatik Eğilimen_US
dc.subjectKarar Vermeen_US
dc.subjectCritical Thinkingen_US
dc.subjectDecision-Makingen_US
dc.subjectEmpathic Tendencyen_US
dc.subjectPhysical Education and Sports Educationen_US
dc.titleSpor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri, empatik eğilimleri ve karar verme düzeylerinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeLevels of decision-making, critical thinking and empathic tendency of Sports Sciences Faculty studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster