Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorHakyemez, Cemil
dc.contributor.authorKunduracı, Gülay
dc.date.accessioned2020-02-05T14:04:51Z
dc.date.available2020-02-05T14:04:51Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-08-29
dc.identifier.citationKunduracı, G. (2019). İslam kültüründe Mehdî' nin gelişinin tarihlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5714
dc.description.abstractMehdî'nin Ortaya Çıkışının Tarihlendirilmesi konulu çalışmanın amacı, İslam'da ve diğer kültürlerde Mehdî (kurtarıcı) beklentisini ele almak, ortaya çıkan Mehdici hareketleri fikir-hâdise irtibatı bağlamında analiz etmeye çalışmak ve Mehdî/ beklenen kurtarıcı ile ilgili "şu zaman" diyerek geleceği söylenen tarihleri tespit etmektir. Bu çalışmada, İslam kültüründeki Mehdî hareketlerini ve tarihlendirmeleri tespit ederken özellikle h. ilk asırları inceledik. Bununla birlikte zaman zaman yakın tarihte görülen Mehdî örneklerine ve tarihlendirmelere de yer verdik. Çalışma, giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında amaç, çalışmanın yürütüldüğü metod ve başvurulan kaynaklardan bahsedilmiş; çalışmanın kavramsal çerçevesi çizilmiş ve İslam öncesi inanç ve kültürlerde kurtarıcı fikri ele alınarak, onlarda bu konuda yapılan tarihlendirmeler açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Birinci bölümde, Mehdî inancının menşei, bu fikrin İslam kültürüne giriş süreci üzerinde durulmuş; Mehdî hareketlerinin tarihî arka planındaki siyâsî ve sosyo-psikolojik etmenlerden bahsedilmiştir. Yine Emevîler ve Abbâsîler dönemi kurtarıcı fikrinden beslenen hareketlerin bazıları, hem İslam kültüründeki ilk Mehdîlik hareketleri olmaları, hem de tarihlendirme ile alakalarından dolayı kısaca anlatılmıştır. Ayrıca bu bölümde, çalışma konumuzun daha iyi anlaşılabilmesi için Ehl-i Sünnetve Şîa kültüründe var olan Mehdîlik algısı ve beklenen Mehdî'nin özelikleri ele alınmıştır. İkinci bölüm ise, çalışmamızın ana konusu olan tarihlendirmeleri içermektedir. Bu bölümde, Mehdînin geleceği söylenen tarihler her zaman açık biçimde geçmediği için bir sınıflandırmaya tabi tuttuk ve konuyu, Mehdî'nin gelişine birtakım alâmetlerle, meydana gelecek fitnelerle, öncesinde yaşanacak olaylarla işaret edilmesi; Mehdî'nin gelişinin ahir zamanla tarihlendirilmesi, açık bir şekilde tarihlendirilmesi ve kalış süresinin tarihlendirilmesi başlıkları altında inceledik. Sonuç olarak, Mehdî'nin gelişi ile ilgili tarihlendirmeler, Mehdîlik olgusunun dinin konusu olmaktan ziyade, esas itibariyle sosyolojinin bir konusu olduğunu göstermiştir ve bu konu halen güncelliğini korumaktadır.en_US
dc.description.abstractThe objective of the study on Dating of the Arrival of the Mahdi in Islamic Culture is, aproaching on the expectations of Mahdi (savior) in Islam and other cultures, trying to analize the emerging mehdic movements in the context of idea-event connection and detecting the dates that are Saîd "when" the arrival of the Mahdi/Awaited Savior occur. On this study, we researched the first centuries of hijri calendar while detecting the datings and Mahdi movements in Islamic culture. From time to time, we have included the datings and representatives of Mahdi seen in recent history. This study consists of an introduction and two sections. In the introduction part, goal, method of the study and referenced sources are mentioned; conceptual frame of the study is shaped and by approaching the idea of the savior in pre-islamic beliefs and cultures, tried to reveal the datings about this subject on these. In the first section, the root of Mahdi belief, by which contacts and events this idea is enrolled in Islam has tried to be detected. Political and socio-psychological factors at the background of Mahdi movements have been mentioned. Some of the movements based on Emevis and Abbasids period savior ideas have been discussed because of being the first Mehdic movement in Islamic Culture and also their relevance with datings. Besides in this section the existing Mahdism perception in Ehl-i Sunnah and Shi'a culture and charasteristics of the awaited Mahdi are discussed for a better understanding on the subject of our study.. The third section consists the datings which are the main subject of our study. In this section, the dates said when the Mahdi arrives were not always mentioned clearly during our study we classified and analized it under the topics of "dating in the end times of arrival of the Mahdi", "definite dating", "Dating the Duration of Remaining of Mahdi" to point out the several signs on arrival of the Mahdi, chaos that will occur, events that will happen before it. As a result, this has showed that the datings about the arrival of the Mahdi were actually the subject of sociology rather than the subject of religion and even now, this point of fact stays still.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i GİRİŞ -- 1 A. AMAÇ -- 1 B. METOT -- 4 C. KAYNAKLAR -- 7 D. KAVRAMSAL ÇERÇEVE -- 10 E. İSLAM ÖNCESİ İNANÇ VE KÜLTÜRLERDE KURTARICI FİKRİ VE TARİH BELİRLEME -- 22 BİRİNCİ BÖLÜM MÜSLÜMANLAR ARASINDA İLK MEHDÎLİK HAREKETLERİ 1.1. MEHDÎ İNANCININ MENŞEİ -- 36 1.2. MEHDÎ İNANCININ İSLAM KÜLTÜRÜNE GİRİŞİ -- 37 1.3. MÜSLÜMAN MEHDÎ HAREKETLERİNİN SİYASÎ VE SOSYOKÜLTÜREL ARKA PLANI -- 40 1.3.1. Siyasî Faktörler -- 42 1.3.2. Sosyo-Psikolojik Faktörler -- 45 1.4. EMEVÎLER DÖNEMİ MEHDÎ HAREKETLERİ -- 49 1.4.1. Muhammed b. Hanefiyye -- 50 1.4.2. Muhtar es-Sakafî (el-Muhtar b. Ebî Ubeyd es-Sakafî) -- 51 1.4.3. Muğire b. Saîd el-İclî -- 53 1.4.4. Ebû Müslim Horasânî -- 54 1.5. ABBASİLER DÖNEMİ MEHDî HAREKETLERİ -- 56 1.5.1. Muhammed en-Nefsu’z-Zekiyye -- 56 1.5.2. On ikinci İmam Muhammed el-Mehdî -- 57 1.6. EHL-İ SÜNNET VE ŞÎA’DA MEHDÎLİK -- 58 1.6.1. Ehl-İ Sünnette Mehdîlik -- 59 1.6.1.1. Ehl-i sünnet’in Mehdî Anlayışı -- 59 1.6.1.2. Ehl-i sünnet’te Mehdî’nin Özellikleri -- 63 1.6.2. Şîa’da Mehdîlik -- 69 v 1.6.2.1. Şîa’nın Mehdî Anlayışı -- 69 1.6.2 -- 2. Şîa’da Mehdî’nin Özellikleri -- 72 İKİNCİ BÖLÜM MEHDÎ İLE İLGİLİ TARİHLENDİRMELER 2.1. MEHDÎ’NİN GELİŞİNE BİRTAKIM ALÂMETLERLE İŞARET EDİLMESİ -- 77 2.2.MEHDÎ’NİN GELİŞİNE, MEYDANA GELECEK FİTNELERLE İŞARET EDİLMESİ -- 80 2.3.MEHDÎ'NİN GELİŞİNE, ÖNCESİNDE YAŞANACAK OLAYLARLA İŞARET EDİLMESİ -- 82 2.4. MEHDÎ’NİN GELİŞİNİN AHİR ZAMANLA TARİHLENDİRİLMESİ -- 86 2.4.1. Hurremîlerin İddiaları -- 86 2.4.2. İmamiyye’nin İddiaları -- 87 2.5. MEHDÎ’NİN GELİŞİNİN AÇIK BİÇİMDE TARİHLENDİRİLMESİ -- 93 2.5.1. İlk Mehdîlik İddiaları -- 93 2.5.2. İsmâilîlerin İddiaları -- 95 2.5.2.1. İlk İsmaililer ve Fatımiler -- 95 2.5.2.2. Karmatîler -- 99 2.5.3. Endülüs Emevîlerinin İddiaları -- 101 2.5.4. Sûfilerin İddiaları -- 104 2.5.5. Selçuklu ve Osmanlılarda Mehdîlik İdiaları -- 107 2.5.5.1.Baba İlyas -- 107 2.5.5.2. Hurûfîlerin İddiaları -- 108 2.5.5.2. Mehdî’yi İstanbul’un Fethi İle İlişkilendirenler -- 109 2.5.5.3. Sabatay Sevi -- 111 2.5.6. Son Dönem Mehdîlik İddiaları -- 111 2.5.6.1. Bâbîlerin/Bahâîlerin İddiaları -- 111 2.5.6.2. Kâdıyânîliğin İddiaları -- 113 2.5.6.3. Said’i Nursî ve Müntesiplerinin İddiaları -- 114 2.5.6.4. Son Dönem İmamiyye/İsnâaşeriyye’de Mehdîlik -- 117 2.5.6.5. Günümüz İddiaları -- 120 2.6. MEHDÎ’NİN KALIŞ SÜRESİNİN TARİHLENDİRİLMESİ -- 121 SONUÇ -- 123 KAYNAKÇA -- 12en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihlendirmeen_US
dc.subjectKurtarıcıen_US
dc.subjectİmâmeten_US
dc.subjectMesihen_US
dc.subjectMehdîen_US
dc.subjectDatingen_US
dc.subjectSavioren_US
dc.subjectImamateen_US
dc.subjectMassiahen_US
dc.subjectMahdien_US
dc.titleİslam kültüründe Mehdî'nin gelişinin tarihlendirilmesien_US
dc.title.alternativeDating of the arrival of the Mahdi in Islamic cultureen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster