dc.contributor.advisor | Türkben, Yaşar | |
dc.contributor.author | Demir, Tahir | |
dc.date.accessioned | 2020-02-17T10:39:10Z | |
dc.date.available | 2020-02-17T10:39:10Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019-09-02 | |
dc.identifier.citation | Demir, T. (2019). Bedensel engellilik örneğinde kötülük problemi (Yüksek Lisans Tezi). | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/5743 | |
dc.description.abstract | Kötülük problemi düşünce tarihinin en eski problemlerinden biridir. Bu problem evrende bulunan kötülüğün Tanrı'nın iyiliği ile örtüşmediği fikri ekseninde tartışılmaktadır. Kötülük kavramının tarihsel sürecine bakıldığında kötülük ile ilgili birçok farklı tanım yapıldığı görülmektedir. Bu farklılık, her din ve ahlak öğretisinin bu kavrama bakış açısının faklı olmasından kaynaklanmaktadır. Bu bağlamda bu tez çalışmamızın temel amacı; bedensel engellilik örneğinden yola çıkarak kötülük problemine maruz kalmış bedensel engelli ve bedensel engelli olmayan bireylerin kötülüğü nasıl anlayıp değerlendirdikleri ve kötülük problemine ne tür çözümler sunduklarını ortaya koymaktır. Toplumun önemli bir yüzdesini oluşturmasına karşın bedensel engelli bireylerin içinde bulundukları durumun tahlilinin yapılmadığı düşünülmektedir. Ele alınan bu çalışma sayesinde bedensel engelli bireylerin daha da yakından tanınacağı varsayılmaktadır. Yine bu çalışma, örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görev yapan eğitimcilerde bedensel engelli bireylere karşı olumlu tutum geliştirmelerinde farkındalık oluşturması açısından da önem taşımaktadır. Bedensel engellilik örneğinde kötülük probleminin ele alındığı bu tez iki bölümünden oluşmaktadır. İlk olarak ilgili literatür taranmış ve tezin kavramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Tezin ikinci bölümünde ise tarama tezi olan nicel tez yöntemi kullandık. Kullanılan bu tez yönteminde, araştırılan konuya ilişkin evreni temsil edecek örneklemden sayısal sonuçlar elde ettik. Bu tezde hazırlanan anket, rastgele örneklem seçimi ile 50 bedensel engelli öğrenci ile 50 normal öğrenciye uygulandı. Frekans dağılımına ilişkin istatistiklere yer verildikten sonra çalışmada daha çok değişkenlere ait frekans dağılımı için çapraz tablolar oluşturuldu ve buna ilişkin veriler açıklandı. Tezin sonunda bedensel engelli bireyler ile bedensel engelli olmayan bireylerin kötülük problemine nasıl baktıkları, nasıl değerlendirdikleri ve ne tür çözümler sundukları ortaya konuldu. Bedensel engelli ve bedensel engeli olmayan bireylere yönelik hazırlanan anket bulgularından yola çıkılarak önemli sonuçlara ulaşılmaya gayret edildi. İlk olarak demografik bilgiler değerlendirildiğinde katılımcıların genel olarak anne-baba eğitim durumlarının oldukça düşük olduğu buna karşın bedensel engelli bireylerin anne-baba eğitim düzeylerinin bedensel engelli olmayan katılımcıra göre nispi oranda daha yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı. Okul içi etkinliklere katılma ve gündelik kişisel işerini bağımsız olarak yapabilme açısından bedensel engelli ve bedensel engelli olmayan bireylerin katılım durumları değerlendirildiğinde bedensel engellli bireylerin lehine bu oranın daha yüksek olduğu görüldü. Ikinci olarak katılımcıların engellilik örneğinde kötülük probleminin oluşumuna ilişkin düşüncelerinin neler olduğu ortaya konuldu. Katılımcılar Tanrı'yı mutlak olarak iyi gördükleri, kötülüğün oluşumunda kaderin etkili olduğu çözüm olarak da daha çok fizik ötesi konularla (dinî) ilgilendikleri sonucuna ulaşıldı. | en_US |
dc.description.abstract | The problem of evil is one of the oldest problems in the history of thought. The problem is discussed in the axis of the idea that evil in the universe does not coincide with the goodness of God. When the historical process of the concept of evil is examined, it is seen that there are many different definitions about evil. This difference stems from the fact that every religious and moral doctrine has different perspectives on this concept. In this context, the main purpose of our thesis is; the aim of this study is to determine how individuals with disabilities who are exposed to the problem of evil understand and evaluate the evil and what kind of solutions they offer to the problem of evil. Although it constitutes an important percentage of the society, it is thought that the situation of individuals with physical disabilities is not analyzed. It is assumed that individuals with physical disabilities will be more familiar with this study. Again, this study is important in terms of raising awareness in educators working in formal and non-formal education institutions in developing positive attitudes towards individuals with physical disabilities. This thesis, which deals with the problem of evil in the case of physical disability, consists of two parts. Firstly, the related literature was searched and the conceptual framework of the thesis was formed. In the second part of the thesis, we used the quantitative thesis method which is the screening thesis. In this thesis method, we obtained numerical results from the sample that would represent the universe about the research topic. The questionnaire prepared in this thesis was applied to 50 physically disabled students and 50 normal students with random sample selection. After providing statistics on frequency distribution, cross tables were created for frequency distribution of variables and the related data were explained. At the end of the thesis, we showed how the individuals with physical disabilities and normal individuals look at the problem of evil, how they evaluate it and what kind of solutions they offer. Based on the survey results prepared for physically disabled and normal individuals, we reached important results. Firstly, when the demographic information was evaluated, we found that the parental education level of the participants was relatively low, whereas the parental education level of the disabled individuals was relatively higher than the normal participants. When the participation status of the disabled and normal individuals was evaluated in terms of participating in in-school activities and being able to do their daily personal work independently, we found that this rate was higher in favor of the disabled individuals. Secondly, we put forward what the participants think about the formation of the problem of evil in the case of disability. The participants concluded that they viewed God as absolute good, and that they were more concerned with (religious) issues than physics as the solution to which evil was the fate. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- İ ABSTRACT -- İİİ TEŞEKKÜR -- V İÇİNDEKİLER -- Vİ TABLOLAR DİZİNİ -- Vİİİ SİMGELER VE KISALTMALAR -- Xİ ÖN SÖZ -- Xİİ GİRİŞ -- 1 1. KÖTÜLÜK KAVRAMI -- 1 2. KÖTÜLÜK ÇEŞİTLERİ -- 2 2.1. Ahlaki Kötülük -- 2 2.2. Fiziki Kötülük -- 2 2.3. Metafiziksel Kötülük -- 3 3. TEZİN PROBLEMLERİ -- 4 4. TEZİN HİPOTEZLERİ -- 5 5. TEZİN YÖNTEMİ -- 5 5.1. Tezin Modeli -- 5 5.2. Verilerin Analizi -- 6 BİRİNCİ BÖLÜM KÖTÜLÜK PROBLEMİNE YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 1.1. PLATON VE ARİSTOTES’İN KÖTÜLÜK PROBLEMİNE BAKIŞI -- 8 1.2. FELSEFİ TEODİSELER -- 12 1.2.1. Kötülüğün Ademiliği, Ariziliği, Azlığı ile Maddenin Eksikliği ve İnsanİradesi -- 13 1.2.2. Kötülüğün, Ariziliği, Azlığı, Maddenin Eksikliği ile İnsan İradesi veTanrısal Hikmetin Tam Bilinemezliğini Savunan Çözüm Önerileri -- 17 1.2.3. Kötülüğün, Arizîliği, Azlığı ile Maddenin Eksikliği ve İyiliğin Karşıtı olarak Kötülüğün Gerekliliğini Savunan Çözüm Önerileri -- 18 1.2.4. Mümkün Dünyaların En İyisi, Doğal ve Toplumsal DüzeninKusursuzluğu ile Kötülüğün İzafiliği ve İyiliğe Katkısını Savunan Çözüm Önerileri -- 19 1.2.5. Kötülüğün İyi Bir Amaç için Var Olduğunu Savunan ÇözümÖneriler -- 25 1.3. SÜREÇ TEODİSESİ -- 26 vii İKİNCİ BÖLÜM BEDENSEL ENGELLİLİK, BULGULAR VE TARTIŞMA 2. 1. BEDENSEL ENGELLİLİK -- 27 2.1.1. Ortopedik Yetersizliklerin Meydana Geldiği Yere Göre Sınıflandırma -- 28 2.1.1.1. Seraplal Palsi BozukluTipleri -- 28 2.1.1.2. Kas- İskelet Sistemi ile İlgili Ortapetik Yetersizlik -- 30 2.1.1.3. Bedensel Engelliliğin Nedenleri -- 30 2.1.1.4.Bedensel Engelli Bireylerin Özellikleri -- 31 2.2. KATILIMCILARA AİT DEMOGRAFİK GENEL BİLGİLER -- 32 2.2.1. Bedensel Engelli Olmayan ve Bedensel Engelli Bireylerin Cinsiyet Durumu -- 32 2.2.2. Bedensel Engelli Olmayan ve Bedensel Engelli Bireylerin Anne Eğitim Durumuna Göre Dağılımları -- 33 2.2.3. Bedensel Engelli Olmayan ve Bedensel Engelli Bireylerin Baba Eğitim Durumuna Göre Dağılımı -- 34 2.2.4. Bedensel Engelli Olmayan ve Bedensel Engelli Bireylerin Okul İçi Etkinliklere Katılım Durumuna Göre Dağılımı -- 35 2.2.5. Bedensel Engelli Olmayan ve Bedensel Engelli Bireylerin Günlük İşlerini Bağımsız Olarak Yapabilme Durumuna Göre Dağılımı -- 36 2.3. BEDENSEL ENGELLİLİK ÖRNEĞİNDE KÖTÜLÜK PROBLEMİNİN OLUŞUMU -- 38 2.3.1. Bedensel Engelliliğin Kader Olarak Görülme Durumu -- 38 2.3.2. Bedensel Engelliliğin Ateşli Hastalıklar Sonucu Oluşma Durumu -- 40 2.3.3. Bedensel Engelliliğin Yapılan Hata veya İşlenen Günahın Sonucu OluşmaDurumu -- 42 2.3.4. Bedensel Engelliliğin Kalıtım Sonucunda Oluşma Durumu -- 43 2.3.5. Bedensel Engelliliğin Bilgi Eksikliğine Bağlı Oluşma Durumu -- 45 2.3.6. Bedensel Engelliliğin Ailenin Maddi Yetersizliği Sonucu Engellin OluşmaDurumu -- 46 2.3.7. Bedensel Engelliliğin Nazar Değmesi Sonucu Oluşma Durumu -- 47 2.3.8. Bedensel Engellilerin Fizik Ötesi Konularla İlgilenme Durumları -- 48 2.3.9. Bedensel Engelliliğin Düzelmesi İçin Dua Etme Durumu -- 50 2.3.10. Bedensel Engellilerin İbadet Etme Durumu -- 51 2.3.11. Bedensel Engelliliğin Şükür Olarak Görülme Durumu -- 53 2.3.12. Bedensel Engelliliğe İsyan Edildiğinde Tanrı’nın Daha KötüCeza VermeDurumu -- 54 2.3.13. Bedensel Engellilerin Akıl Durumuna İlişkin Dağılım -- 56 2.3.14. Bedensel Engellilerin Farkındalık Durumu -- 57 viii 2.3.15. Bedensel Engellilerin Dayanma Gücüne İlişkin Dağılım Durumu -- 59 2.3.16. Bedensel Engellilerin İnsanlar Tarafından Sevilme Durumu -- 60 2.3.17. Bedensel Engelliliğin Tanrı’nın Cezası Olarak Görme Durumu -- 62 2.3.18. Bedensel Engellilerin Tanrı’ya Kızma Durumu -- 63 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 66 KAYNAKÇA -- 72 EKLER -- 74 | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Kötü | en_US |
dc.subject | Kötülük Problemi | en_US |
dc.subject | Bedensel Engellilik | en_US |
dc.subject | Teodise | en_US |
dc.subject | Tanrı | en_US |
dc.subject | Evil | en_US |
dc.subject | The Problem of Evil | en_US |
dc.subject | Physically Disabled | en_US |
dc.subject | Theodicy and God | en_US |
dc.title | Bedensel engellilik örneğinde kötülük problemi | en_US |
dc.title.alternative | The problem of evil in motor disability sample | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |