Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSevinç, İrfan
dc.contributor.authorYavaş, Habibe
dc.date.accessioned2020-02-17T11:31:56Z
dc.date.available2020-02-17T11:31:56Z
dc.date.issued2019en_US
dc.date.submitted2019-09-02
dc.identifier.citationYavaş, H. (2019). Vaazların niteliği ve katılımı etkileyen faktörler (kadınlara yönelik cami vaazları-Ankara-Yenimahalle örneği) (Yüksek Lisans Tezi).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/5744
dc.description.abstractYaygın din eğitimi faaliyetlerinden olan vaaz, nasihat etmek, öğüt vermek, birinin kalbini yumuşatacak şeyler söylemek manalarına gelmektedir. İnsanları din konusunda aydınlatmayı, iyilik ve güzelliğe teşvik etmeyi, ibadetlerini doğru şekilde yapabilmelerine rehberlik etmeyi ve doğru davranışlara yönlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu gayeye hizmet eden vaazın konusu, planı, hazırlık ve sunum aşaması, vaazın niteliği açısından oldukça önemlidir. Bu çalışma, vaazların niteliği ve kadınların cami vaazlarına ilgisini, kadınların din eğitimlerinin davranış değişikliğine etkilerini ölçmeyi amaçlayan bir yüksek lisans tezidir. Çalışmada öncelikle cami merkezli din eğitiminin önemi, vaizliğin tarihsel süreci, bu süreçte kadınların cami vaazlarına katılımı, günümüzde cemaatin vaazlardan beklentileri, vaizlerin hedef kitlenin ilgi ve ihtiyacına yönelik görüş ve düşünceleri, nitel yöntemle değerlendirilmiştir. Nitel yöntem kapsamında, vaizlerden ve vaazlara katılan bayanlardan, vaazların bireysel ve toplumsal etkileri ile ilgili betimsel tarama yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Yenimahalle müftülüğünde görev yapan 20 vaiz'e 15 açık uçlu soru sorularak, vaazların niteliği ve cemaatin ilgisi vaiz bakış açısıyla değerlendirilmiştir. Aynı zamanda, Yenimahalle bölgesinde vaazlara katılan 20 bayan cemaate de 15 açık uçlu soru yöneltilmiş, cemaatin vaazlardan beklentileri ve katılımı etkileyen faktörler araştırılmıştır. Yapılan mülakatlar neticesinde, ulaşılan bilgiler, eğitim yöntemleri ve daha önce çalışılmış akademik çalışmalar ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen verilerle, vaazların etkisini ve kadınların cami vaazlarına katılımı arttırmak için din eğitimi noktasında ilgi ve ihtiyaçları tespit edilmiştir. Bulgular neticesinde, camilerin fiziki şartlarının kadınların rahat gelebilecekleri şekilde iyileştirilmesi, kadınların vaaz için camiye gelmeleri, cami cemaati içindeki yerlerini tekrar almaları noktasında, müftülük, din görevlileri ve cami cemaatini işbirliği içinde olunması gerektiğine dair, vaizler ve cemaatin çözüm önerileri ortaya konulmuştur.en_US
dc.description.abstractSermon is one of the common religious education activities, it's mean that, recommend, advice, say something to soften one's heart. It aims to enlighten people about religion, to encourage goodness and beauty, to guide them to perform their prayers correctly and to direct them to the right behaviors. Therefore, the subject of the sermon, the plan, the preparation and the presentation phase are very important in terms of the quality of the sermon. This study is a master thesis aiming to measure the quality of sermons and women's interest in mosque sermons and to measure the effects of women's religious education on behavior change. In this study, the subjects evaluated primarily, the importance of mosque-centered religious education, the historical process of the ministry, the participation of women in the sermons of the mosque, the expectations of the community from the sermons, the opinions and thoughts of the preachers towards the interest and needs of the target audience were evaluated with qualitative method. Within the scope of the qualitative method, descriptive screening was conducted on the individual and social effects of the sermons from the sermons and the women who participated in the sermons. For this purpose, 15 open-ended questions were asked to 20 preachers in Yenimahalle Mufti Office and the quality of the sermons and the interest of the community were evaluated from the preacher's point of view. At the same time, 15 open-ended questions were asked to 20 women congregations who participated in the sermons in Yenimahalle region, and the expectations of the community from the sermons and the factors affecting the participation were investigated. As a result of the interviews, the information obtained was analyzed in the light of educational methods and previously studied academic studies. With the data obtained, the interests and needs of women in religious education were determined in order to increase the influence of the sermons and the participation of women in mosque sermons. As a result of the findings, improving the physical conditions of mosques in a way that women can go comfortably, provision of facilities necessary for women to go to the mosque for preaching, women in the mosque community to take their place again, Preachers and solution suggestions of the mufti, religious officials and mosque community should be cooperated.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa ÖZET -- i ABSTRACT -- ii İÇİNDEKİLER -- iv KISALTMALAR -- viii TABLOLAR DİZİNİ -- ix ÖN SÖZ -- xi GİRİŞ -- 1 1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ -- 1 2. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ -- 3 3. BU ALANDA YAPILAN AKADEMİK ÇALIŞMALAR -- 4 4. YÖNTEM -- 7 4.1. Araştırmanın Yöntemi -- 7 4.2. Araştırmanın Modeli -- 8 4.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi -- 9 4.4. Araştırmanın Sınırlılıkları -- 9 4.5. Verilerin Toplanması ve Analizi -- 10 4.5.1. Veri Toplama Araçlarının Hazırlanması -- 10 4.5.2. Verilerin Toplanması -- 10 4.5.3. Verilerin Analizi ve Değerlendirilmesi -- 11 BİRİNİ BÖLÜM BİRİNCİ BÖLÜM KAVRAMSAL ÇERÇEVE 1.1. DİN -- 12 1.2. EĞİTİM -- 13 1.3. DİN EĞİTİMİ -- 14 1.4. YETİŞKİN EĞİTİMİ -- 15 1.5. YETİŞKİN DİN EĞİTİMİ -- 16 1.6. YAYGIN DİN EĞİTİMİ -- 19 v 1.7. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞININ YENİ YAPISI VE YAYGIN DİN EĞİTİMİ FAALİYETLERİ -- 21 İKİNCİ BÖLÜM YAYGIN DİN EĞİTİMİ FAALİYETİ OLARAK VAAZ 2.1. VAAZ VE VAİZLİK -- 25 2.2. VAİZLİĞİN TARİHSEL SÜRECİ -- 26 2.2.1. Vaizlerin Görevleri -- 29 2.3. VAAZIN HAZIRLANMASI VE SUNUMU -- 30 2.3.1. Vaazın Hazırlık Aşamaları -- 31 2.3.1.1. Amaç ve Kazanımları Değerlendirme -- 31 2.3.1.2. Konu Seçimi -- 31 2.3.1.3. Amaçların Belirlenmesi -- 32 2.3.1.4. Vaazın Planı -- 32 2.3.1.5. Vaazda Zaman- Mekân ve Cemaat -- 33 2.3.1.6. Vaazın Süresi -- 34 2.3.1.7. Vaaz Hazırlanırken Yararlanılacak Kaynaklar -- 34 2.3.2. Vaaz Sunma Yöntemleri -- 34 2.4. VAAZ VE İRŞAD KONUSUNDA KUR’AN’DAN VE SÜNNETTEN REFERANSLAR -- 36 2.5. D.İ.B.’DA VAAZ VE İRŞAD HİZMETLERİ -- 38 2.5.1. Cami Vaazlarının Tebliğ ve İrşad Özelliği -- 39 2.5.1.1. Tebliğ -- 39 2.5.1.2. İrşad -- 39 2.6. KADINLARIN EĞİTİMİNDE VAAZ -- 40 2.6.1.Hz. Peygamber Döneminde Kadınlar ve Cami Eğitimi -- 40 2.6.2.Diyanet İşleri Başkanlığının, Kadınlara Yönelik Faaliyetleri ve Vaaz Programları -- 45 2.6.2.1. Bayanlara Yönelik Cami İçi Din Hizmetleri -- 45 2.6.2.2. Bayanlara Yönelik Cami Dışı Din Hizmetleri -- 46 2.7. GÜNÜMÜZDE KADINLARIN CAMİ VAAZLARINA İLGİSİ -- 47 vi ÜÇÜNCÜ BÖLÜM BULGULAR VE YORUMLAR 3.1. VAİZLERDE DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER VE VAAZLARIN ETKİN OLMASINA YÖNELİK BULGULAR -- 49 3.1.1. Vaiz Olarak Görev Yapan Katılımcıların Eğitim Durumları -- 49 3.1.2. Vaiz Olarak Görev Yapan Katılımcıların Meslekteki Görev Süresi Durumları -- 49 3.1.3. Katılımcıların Vaazda Konu Seçiminin Önemi ile İlgili Durumları -- 50 3.1.4. Katılımcıların Vaazlarda Yararlandığı Kaynaklar ile İlgili Durumları -- 52 3.1.5. Katılımcıların Vaazların Sunumunda Kullandıkları Yöntemler ile İlgili Bulgular -- 54 3.1.6. Katılımcıların Vaazların Etkili Olması Yönündeki Çalışmaları ile İlgili Durumları -- 56 3.1.7. Vaizlerin Cemaatin İlgiyle Dinlediği Konuları Tespitleri ile İlgili Durumları -- 60 3.1.8. Vaizlerin Cami Vaazını Tercih Sebepleri ile İlgili Durumları -- 62 3.1.9. Vaazlara Katılımı Etkileyen Faktörler -- 64 3.1.10. Camilerin Fiziki Şartlarının Vaazlara Katılıma Etkisi -- 67 3.1.11. Cemaatin Eğitim Düzeyinin Etkileri ile İlgili Durumlar -- 70 3.1.12. Cami Vaazlarına Talebi Arttırmak Konusundaki Öneriler İle İlgili Durumlar -- 72 3.2. BAYAN CEMAATİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ VE VAAZLARI DEĞERLENDİRMELERİNE YÖNELİK BULGULAR -- 76 3.2.1. Örneklem Grubumuzdaki Bayan Cemaatin Eğitim Seviyeleri ile İlgili Durumlar -- 76 3.2.2. Örneklem Grubumuzdaki Bayan Cemaatin Yaşları ile İlgili Durumları -- 77 3.2.3. Örneklem Grubumuzdaki Bayan Cemaatin Meslekleri ile İlgili Durumları -- 77 3.2.4. Katılımcıların Günlük Hayatında Vaazlara Verdikleri Önem ile İlgili Durumları -- 78 vii 3.2.5. Katılımcıların Vaazlardaki Kazanımları İle İlgili Durumları -- 81 3.2.6. Katılımcıların Vaazların Günümüzde Yaşanan Sorunların Çözümüne Katkıları ile İlgili Görüşleri -- 84 3.2.7. Katılımcıların Vaazların Aile İçi Sorunların Çözümüne Katkıları ile İlgili Değerlendirmeleri -- 87 3.2.8. Katılımcıların Vaazlarda Tercih Ettikleri Konular ile İlgili Durumları -- 90 3.2.9. Katılımcıların Vaazların Sunumunda Tercih Ettikleri Yöntemler İle İlgili Bulgular -- 92 3.2.10. Katılımcıların Camilerde Sınıf Ortamı Şeklinde Sohbet odası Talepleri ile İlgili Değerlendirmeleri -- 93 3.2.11. Katılımcıların Camilerin Fiziki Şartlarının Vaazlara Katılıma Etkileri İle İlgili Değerlendirmeleri -- 95 3.2.12. Katılımcıların, Camiye Giriş ve Çıkışların Erkek Cemaatle Aynı Kapıdan Olması İle İlgili Değerlendirmeleri -- 96 3.2.13. Katılımcıların, Vaazlara Katılımın Az Olmasının Sebepleri İle İlgili Değerlendirmeleri -- 98 3.2.14. Katılımcıların Vaazlara Katılımı Arttırma Konusundaki Değerlendirmeleri -- 102 SONUÇ VE ÖNERİLER -- 105 KAYNAKÇA -- 113 EKLER -- 118 EK 1. GÖRÜŞME FORMU -- 118 EK 2. YÜKSEK LİSANS TEZİ İÇİN MÜLAKAT İZNİ -- 128en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectYaygın Din Eğitimien_US
dc.subjectCamien_US
dc.subjectVaazen_US
dc.subjectKadın Eğitimien_US
dc.subjectNon-Formal Religious Educationen_US
dc.subjectMosqueen_US
dc.subjectPreachingen_US
dc.subjectWomen's Educationen_US
dc.titleVaazların niteliği ve katılımı etkileyen faktörler (kadınlara yönelik cami vaazları-Ankara-Yenimahalle örneği)en_US
dc.title.alternativeIn the scope of the widespread religious education activities carried out by the presidency of religious affairs, the mosque sermons are given to women. The example of Ankara-Yenimahalleen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster