Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin serbest zaman katılımının modellenmesi
Citation
Yamaner, G. (2020). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin serbest zaman katılımının modellenmesi (Doktora Tezi).Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin davranışa katılım modelini belirleyebilmek için Ajzen (1985) tarafından geliştirilen planlı davranış teorisinden yararlanılarak serbest zaman tutumları, serbest zaman motivasyonları, serbest zaman engelleri ile baş etme yetileri, serbest zaman ilgilenimleri ve serbest zamanda egzersize katılımlarını yordayan bir ilişki modelini açıklamayı amaçlamaktır. Araştırmanın evreni spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinden oluşurken, örneklemi ise Hitit Üniversitesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve Amasya Üniversitesi'nde eğitim gören 709 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada ölçme araçları olarak, Serbest Zaman Egzersiz Anketi (Yerlisu-Lapa ve Yağar, 2015), Serbest Zaman İlgilenim Ölçeği (Gürbüz, Çimen ve Aydın, 2015), Boş Zaman Tutum Ölçeği (Akgül ve Gürbüz, 2011), Boş Zaman Motivasyon Ölçeği (Mutlu, 2008) ve Serbest Zaman Engelleri ile Baş Etme Stratejileri Ölçeği (Yerlisu-Lapa, 2014) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler kullanılmış, modelin test edilmesi için Hiyerarşik Regresyon Modeli analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin serbest zaman ilgilenimlerinin tutum, motivasyon ve engellerle baş etme düzeyleri tarafından açıklanabildiği; öğrencilerin serbest zaman ilgilenimlerinin; engellerle baş etme düzeylerinin; tutum ve motivasyonlarının serbest zamanda egzersize katılımlarını yordayabildiği tespit edilmiştir. This research aims to explain a linear relationship model which expresses university students' leisure attitudes, leisure motivations, leisure negotiation, leisure involvement and participation in exercises, by using the planned behavior theory developed by Ajzen (1985) to determine the behavior participation model of university students. The target population of the study comprised the university students receiving sport education, while the sample comprised 709 students receiving education in Hitit University, Ondokuz Mayis University, Akdeniz University, Gaziosmanpasa University and Amasya University. The assessment tools used for the study model were; Leisure Time Exercise Questionnaire (Yerlisu-Lapa and Yagar, 2015), Leisure Involvement Scale (Gurbuz, Cimen and Aydin, 2015), Leisure Attitude Scale (Akgul and Gurbuz, 2011), Leisure Motivation Scale (Mutlu, 2008) and Leisure Negotiation Strategies Scale (Yerlisu-Lapa, 2014). In the analysis of the data descriptive statistics were used and the model was tested using the Hierarchical Regression Model analysis. As a result of the study it was determined that the leisure time involvement of the university students explained by their attitudes, motivations and negotiation. Also it was found that the students' leisure time involvement, negotiation, attitudes and motivations explained their participation in leisure time exercises.