Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorYılmazel, Gülay
dc.contributor.advisorAltay, Birsen
dc.contributor.authorDaysal, Burcu
dc.date.accessioned2021-11-01T14:48:09Z
dc.date.available2021-11-01T14:48:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationDaysal, Burcu. (2019). Alaca ilçe merkezindeki lise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve psikososyal faktörler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalıen_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Mir2lXQK1dkmQ9Ige3PZbqeq_4G-GFWBPBUmoJk_27oJljFhsgItY_AQXUUtbaq8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/6063
dc.descriptionYÖK ID: 550869en_US
dc.description.abstractBu çalışma ile Alaca İlçe merkezindeki lise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının ve psiko-sosyal faktörlerin belirlenmesi amaçlandı. Kesitsel türdeki bu araştırma, Eylül 2018-Haziran 2019 tarihleri arasında yapıldı. Çalışma kapsamına 18 yaş altındaki 655 öğrenci dâhil edildi. Araştırma verilerinin toplanmasında kullanılan anket formunda öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini sorgulayan bilgi formu, akıllı telefon bağımlılığının belirlenmesinde Akıllı Telefon Bağımlılığı-Kısa Formu, öz-saygı düzeyinin belirlenmesinde Coopersmith Öz-Saygı Envanteri ve depresyon düzeylerinin belirlenmesinde Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği kullanıldı. Araştırma için Hitit Üniversitesinden Etik Kurul onayı alındı. Araştırmanın verileri SPSS 21.0 programı aracılığı ile bağımsız gruplarda t testi, One-Way Anova (Post-hoc Tukey), Ki-kare testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılarak değerlendirildi. Değerlendirmelerde p<0,05 değeri anlamlı kabul edildi. Araştırma grubunun %58'i erkek, %42'si kız olup yaş ortalamaları 15,7±1,2 yıldı. Tüm öğrencilerin %41,8'inde, kız öğrencilerin %44'ünde erkek öğrencilerin %40,3'ünde akıllı telefon bağımlılığı riski saptandı (p>0,05). Öğrencilerin yaş grupları depresyon üzerinde etkili bulundu (p<0,05). Sigara içimi, fast-food tüketimi ve öğün atlama açısından akıllı telefon bağımlılığı riski daha yüksekti (p<0,05). Telefonunun görünüşü ile internette fazla geçirilen sürenin, akıllı telefonun günlük kontrol edilme sıklığı ve akıllı telefonla geçirilen sürenin artmasıyla akıllı telefon bağımlılığı riskinin arttığı tespit edildi (p<0,05). Akıllı telefon kullanımına ilişkin görme ile sorun yaşayanlarda akıllı telefon bağımlılığı riski ve öz-saygı anlamlı ölçüde daha yüksekti (p<0,05). Olumsuz aile ilişkileri, baskıcı aile tutumu, zayıf öğretmen-öğrenci ilişkisi ve düşük akademik başarı akıllı telefon bağımlılığı riskini artırıcı etkiye sahipti (p<0,05). Akıllı telefon kullanımıyla ilgili ailesiyle sorun yaşayanların oranı %31,5 olup bu öğrencilerde akıllı telefon bağımlılığı riski ve öz-saygı anlamlı ölçüde yüksekti (p<0,05). Kendisini akıllı telefon bağımlısı olarak değerlendirenlerin oranı %16,2 olup bu öğrencilerde akıllı telefon bağımlılığı riski ve öz-saygı daha yüksekti. Akıllı telefon bağımlılığı ile akıllı telefonun kontrol edilme sıklığı, akıllı telefonla ilgilenme süresi, günlük internet süresi ve öz-saygı arasındaki ilişki anlamlı bulundu (p<0,05). Bu çalışmada lise öğrencileri arasında akıllı telefon bağımlılığı riskinin yüksek olduğu, akıllı telefon bağımlılığı riskinin psiko-sosyal faktörlerden etkilendiği belirlenmiştir.en_US
dc.description.abstractIn this study, it was aimed to determine smart phone addiction and psycho-social problems among secondary school students in Alaca District of Çorum. This cross-sectional study was conducted between September 2018-June 2019. The study included 655 students under the age of 18 years. In the questionnaire, a socio-demographic characteristics information form, Smartphone Addiction-Short Form Coopersmith Self-Esteem Inventory and Depression Scale were used. Ethics Committee approval was obtained from Hitit University for the research. The data were evaluated by using SPSS 21.0 program with independent t-test, One-Way Anova (Post-hoc Tukey), Chi-square test and Pearson Correlation analysis.In analysis, p<0,05 value was considered statistically significant. In the study group 58% were male and 42% were female with the mean age 15.7±1.2 years. In the study group smartphone addiction risk was 41.8%, 44.3%, 40.3% in all group, female and male students respectively. (p>0,05). The age groups of the students were found to be effective on depression scores (p<0,05). Smartphone addiction risk was significantly higher in terms of smoking, fast-food consumption and skipping meals, (p<0,05). The appearance of the phone and the amount of time spending on the internet, the frequency of daily control of smartphone and the time spending with smartphone were effective on increased smartphone addiction risk (p<0,05). Smartphone addiction risk and self-esteem were significantly higher among students with vision problems (p<0,05). Negative family relationships, repressive family attitudes, poor teacher-student relationship and low academic achievement had an increasing effect on smartphone addiction (p<0,05). The rate of those who have problems with their family was 31.5% and among those smartphone addiction risk and self-esteem were significantly higher (p<0,05). The rate of those who considered themselves as smartphone addiction was 16.2% and among those smartphone addiction risk and self-esteem were higher. It was found that there was a siginificant correlation between smartphone addiction, frequency of controlling the smartphone, the duration of taking care of the smart phone, the duration of daily internet time and self-esteem (p<0,05). In this study, smartphone addiction risk was high among secondary school students and it was increased by psychosocial factors.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa KABUL VE ONAY -- ii ETİK BEYANNAMESİ -- iii ÖN SÖZ -- iv İÇİNDEKİLER -- v KISALTMALAR VE SEMBOLLER -- vii ÇİZELGELER LİSTESİ -- viii ÖZET -- ix SUMMARY -- x 1. GİRİŞ -- 1 1.1 Çalışmanın Amacı -- 2 1.2 Problemler -- 3 1.3 Hipotezler -- 3 1.4 Sınırlılıklar -- 3 1.5 Sayıltılar -- 3 2. GENEL BİLGİLER -- 4 2.1 Ergenlik -- 4 2.1.1 Ergenlik dönemleri -- 5 2.1.1.1 Erken ergenlik -- 5 2.1.1.2 Orta ergenlik -- 6 2.1.1.3 Geç ergenlik -- 6 2.1.2 Ergenlik döneminde yaşanan psiko-sosyal sorunlar -- 7 2.1.2.1 Ergen-aile ilişkileri -- 7 2.1.2.2 Ergen-arkadaşlık ilişkileri -- 8 2.1.2.3 Akademik başarı -- 9 2.1.2.4 Uyku bozuklukları -- 9 2.1.2.5 Benlik saygısında (öz saygı) azalma -- 9 2.1.2.6 Depresyon -- 10 2.2 Bağımlılık -- 13 2.2.1 Davranışsal bağımlılık -- 14 2.3 Akıllı Telefon Bağımlılığı -- 17 2.3.1 Akıllı telefon bağımlılığının risk faktörleri -- 18 2.3.1.1 Yaş -- 18 2.3.1.2 Cinsiyet -- 18 2.3.1.3 Kişilik yapısı -- 19 2.3.1.4 Sosyal ağlar -- 19 2.3.1.5 Akıllı telefonla uzun zaman geçirme -- 20 2.3.2 Akıllı telefon bağımlılığının yol açtığı sorunlar -- 20 2.3.2.1 Akıllı telefon bağımlılığının bireylerde yol açtığı tıbbi sorunlar -- 21 2.3.2.2 Akıllı telefon bağımlılığının bireylerde yol açtığı psikososyal sorunlar -- 21 vi 2.3.3 Akıllı telefon bağımlılığının belirtileri -- 22 2.3.4 Nomofobi -- 24 2.3.5 Akıllı telefon bağımlılığı riskinin belirlenmesi -- 25 2.3.5.1 Problemli mobil telefon kullanım ölçeği (mobile phone use scale) -- 25 2.3.5.2 Akıllı telefon bağımlılığına yatkınlık ölçeği (smartphone addiction proness scale-SAPS) -- 25 2.3.5.3 Akıllı telefon bağımlılık ölçeği (smartphone addiction scale-SAS) -- 25 2.3.5.4 Akıllı telefon bağımlılık ölçeği-kısa versiyon (SAS-short version) -- 26 2.4 Ergenlik ve Akıllı Telefon Bağımlılığı -- 26 2.4.1 Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ve düşük akademik başarı -- 27 2.4.2 Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ve uyku bozuklukları -- 27 2.4.3 Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ve obezite -- 28 2.4.4 Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ve benlik saygısı -- 29 2.4.5 Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ve depresyon -- 29 3. MATERYAL VE YÖNTEM -- 30 3.1 Araştırma Modeli -- 30 3.2 Evren ve Örneklem -- 30 3.3 Veri Toplama Araçları -- 32 3.3.1 Sosyo-demografik bilgi formu -- 32 3.3.2 Akıllı telefon bağımlılığı- kısa formu (AKTÖ- KF) -- 33 3.3.3 Coopersmith öz-saygı envanteri -- 33 3.3.4 Çocuklar için depresyon ölçeği (ÇDÖ) -- 34 3.4 Verilerin Analizi -- 34 4. BULGULAR -- 35 5. TARTIŞMA -- 54 6. SONUÇ VE ÖNERİLER -- 62 KAYNAKLAR -- 64 EKLER -- 76 ÖZGEÇMİŞ -- 91en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAkıllı Telefonen_US
dc.subjectBağımlılıken_US
dc.subjectLiseen_US
dc.subjectÖğrencien_US
dc.subjectPsikososyal Faktören_US
dc.subjectAddictionen_US
dc.subjectPsychosocial Factoren_US
dc.subjectSecondary Schoolen_US
dc.subjectSmartphoneen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.titleAlaca ilçe merkezindeki lise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ve psikososyal faktörleren_US
dc.title.alternativeSmartphone addiction and psychosocial factors in high school students in alaca district centeren_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage102en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorDaysal, Burcu


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster