Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzakar Akça, Selen
dc.contributor.advisorÖzdelikara, Afitap
dc.contributor.authorSöngüt, Semra
dc.date.accessioned2021-11-01T14:48:09Z
dc.date.available2021-11-01T14:48:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSöngüt, Semra. (2019). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda yaşam kalitesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalıen_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVqd_nQ_oYcqqPKsKt0wXBoyp5UeL81CwM4AfUsofTREm
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11491/6065
dc.descriptionYÖK ID: 547681en_US
dc.description.abstractDikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan çocuklar yaşamlarının her alanında güçlük çeken kronik bir rahatsızlıkla baş etmek zorunda kaldıklarından yaşam kalitesinin değerlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Çocuğun sosyal yaşantısına, okuldaki başarısına, gelecekteki eğitim sürecine dolayısıyla yaşam kalitesine önemli zararlar verebilen DEHB'nin erken dönemde belirlenmesi ve tedavi edilmesi yaşam kalitesini desteklemeye/artırmaya katkı sağlar. Bu çalışmadaki amaç, 8-12 yaş arasındaki 75 DEHB tanılı çocuğun yaşam kalitesinin belirlenmesidir. Araştırma, DEHB nedeniyle Çorum Rehberlik ve Araştırma Merkezi'ne başvuruda bulunan 8-12 yaş arası 75 çocuk ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında "tanıtıcı bilgi formu" ve "Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Olan 8-12 Yaş Grubu Çocuklarda Yaşam Kalitesi Ölçeği (DE/HB-YKÖ)" kullanıldı. Araştırmanın istatistiksel analizleri SPSS 22 programına göre değerlendirildi. Çalışmaya katılan çocukların yaş ortalaması 10,48±1,25 olduğu belirlendi ve %70,7'sinin erkek olduğu saptandı. Araştırmaya alınan çocukların DE/HB-YKÖ'ye göre puan ortalaması; okulda: 48,14±17,67; evde: 46,72±18,68 olup, aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görüldü (p<0,05). Araştırmaya katılan çocukların DE/HB-YKÖ bilişsel alt boyutundan aldıkları puan ortalamaları, okulda: 52,7±5,01; evde 51,4±5,26, sosyal alt boyutundan aldıkları puan ortalamaları okulda: 51,7±7,05; evde 51,3±6,90 ve duygusal alt boyutundan aldıkları puan ortalamaları okulda: 51,9±7,91; evde 50,8±7,67 olup, ölçeğin okulda ve evde bilişsel, sosyal ve duygusal alt boyutlarından alınan puan ortalamaları arasındaki farkların istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlendi (p>0,05). Araştırmada DEHB olan çocukların %44,0'ının yaşam kalitelerini orta düzeyde algıladıkları görüldü. Sonuç olarak, DEHB olan çocukların okulda ve evde orta düzeyde yaşam kalitesine sahip olduğu belirlendi. Bu bağlamda pediatri hemşirelerinin, DEHB olan çocukları erken dönemde belirleyerek tanılama ve tedavi için gerekli merkezlere yönlendirmeleri, bu konuya yönelik tarama çalışmalarını yapması, çocuğa, ailesine, öğretmenine ve sosyal çevresine danışmanlık hizmeti sunması, DEHB olan çocuklara ve ailelere verilecek desteğin sürekliliğini sağlayarak, çocukların yaşam kalitelerine katkı sağlamaları önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractThe evaluation of quality of life is of great importance since the children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) have to cope with a chronic illness that poses difficulty in every aspect of their lives. It contribute to identify and treat ADHD at an early stage, which can cause significant harm to the child's school success, social life and future education process, and by extension, to quality of life. This paper aims to determine the quality of life in 75 children with ADHD between the ages of 8-12. The study was conducted with 75 children aged between 8-12 years who applied to Corum Guidance and Research Center due to ADHD. The children were given an "descriptive questionnaire form" and "The Quality Of Life Scale in Children of The Age Group of 8-12 Attention Deficit Hyperactivity Disorder (AD/HD-QOLS)". The statistical analysis of the study was evaluated with SPSS 22. The mean age of the children participating in the study was 10.48±1.25. 70.7% were male. AD/HD-QOLS scores of children in the study were: 48.14±17.67 in school and 46.72±18.68 at home, and the difference between them was statistically significant (p<0.05). The mean scores of cognitive sub-scale of the children were 52.7±5.01 in school and 51.4±5.26 at home; their social subscale mean scores 51.7±7.05 in school and 51.3 ± 6.90 at home, and their emotional subscale mean scores 51.9±7.91 in school and 50.8±7.67 at home. It was determined that the differences between the mean scores of the cognitive, social and emotional subscales at school and at home were not statistically significant (p>0.05). The study was observed that 44.0% of children with ADHD perceived their quality of life at a moderate level. As a result, children with ADHD have a moderate quality of life at school and at home. In this context, pediatric nurses have a key role in the continuity of the support given to them by identifying children with ADHD at earlier stages. In order to be able to diagnose and guide children with ADHD, they should organize trainings in schools, conduct screening and provide counseling for the child, his/her family, teacher and his/her social environment.en_US
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa KABUL VE ONAY -- iii ETİK BEYANNAMESİ -- iv ÖNSÖZ -- v İÇİNDEKİLER -- vi KISALTMALAR ve SEMBOLLER -- viii ÖZET -- xi SUMMARY -- xii 1. GİRİŞ -- 1 1.1 Çalışmanın Amacı -- 1 1.2 Problem Cümlesi -- 3 1.2.1 Alt problemler -- 3 1.4 Sınırlılıklar 4 2. GENEL BİLGİLER -- 5 2.1 Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) -- 5 2.1.1 Tarihçe 5 2.1.2 Sıklık ve yaygınlık -- 6 2.1.3 Etiyoloji -- 6 2.1.4 Tanı ölçütleri -- 8 2.1.5 Alt tipleri -- 11 2.1.6 Eşlik eden diğer psikiyatrik problemler -- 12 2.1.7 Tedavi -- 13 2.2 Yaşam Kalitesi -- 14 2.2.1 Çocuklarda yaşam kalitesi ölçeklerinin özellikleri -- 16 2.2.2 Çocuklarda yaşam kalitesini ölçen genel ölçekler -- 17 2.2.3 DEHB tanısı ile ilişkili yaşam kalitesi ölçekleri -- 18 2.2.4 DEHB'nin yaşam kalitesi üzerine etkisi -- 18 2.3 DEHB Olan Çocuklarda Pediatri Hemşiresinin Rolü -- 19 3. MATERYAL ve YÖNTEM -- 22 3.1 Araştırmanın Tipi -- 22 3.2 Araştırmanın Yeri ve Zamanı -- 22 3.3 Araştırma Evreni -- 22 3.4 Araştırma Örneklemi -- 22 3.5 Veri Toplama Araçları -- 23 3.5.1 Tanıtıcı bilgi formu -- 23 3.5.2 Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan 8-12 yaş grubu çocuklarda yaşam kalitesi ölçeği (DE/HBYKÖ) -- 23 3.6 Verilerin Toplanması -- 24 3.7 Ön Uygulama -- 24 3.8 Verilerin Değerlendirilmesi -- 25 3.9 Araştırmanın Değişkenleri -- 26 3.10 Araştırmanın Etik İlkeleri -- 26 4. BULGULAR -- 27 5. TARTIŞMA 49 6. SONUÇ VE ÖNERİLER -- 61 KAYNAKLAR -- 65 EKLER -- 78 vii ÖZGEÇMİŞ -- 89en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherHitit Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÇocuken_US
dc.subjectChilden_US
dc.subjectDikkat Eksikliğien_US
dc.subjectAttention Deficiten_US
dc.subjectHemşireen_US
dc.subjectNurseen_US
dc.subjectHiperaktiviteen_US
dc.subjectHyperactivityen_US
dc.subjectYaşam Kalitesien_US
dc.subjectQuality of Lifeen_US
dc.titleDikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda yaşam kalitesien_US
dc.title.alternativeThe quality of life in children with attention deficit hyperactivity disorderen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentHitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage103en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorSöngüt, Semra


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster