dc.contributor.author | Koçak, Derya Yüksel | |
dc.contributor.author | Beji, Nezihe Kizilkaya | |
dc.date.accessioned | 2021-11-01T18:14:57Z | |
dc.date.available | 2021-11-01T18:14:57Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2602-3032 | |
dc.identifier.issn | 2602-3040 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org10.17826/cumj.487852 | |
dc.identifier.uri | https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpneU1qVTVPUT09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11491/7609 | |
dc.description.abstract | Purpose: This study aimed to determine the effect of health-promoting lifestyle education given to menopausal women in accordance with Pender’s Health Promoting Model (HPM) on reducing the menopausal symptoms. Materials and Methods: This study is a semiexperimental research with pre-test and post-test control groups. In the first stage of the study, Socio-demographic Information Form (SIF) and Menopause Rating Scale (MRS) were applied to 401 menopausal women to determine the severity of their menopausal symptoms. In the second phase of the study, women with intense menopausal symptoms were randomly divided into two groups. 32 menopausal women in initiative group and 32 menopausal women were in the control group. One group, the experimental group, received Health-Promoting Lifestyle Education (HPLE), while the other group was the control group. Menopause Rating Scale (MRS), Health Promoting Lifestyle Profile II (HPLP II), and Self-Efficacy Scale (SES) were applied as pretests in both groups. Health-promoting lifestyle education was given to the experimental group twice with a one-week break between the sessions and the sessions were completed in four weeks. Results: Statistically significant decreases were found in the total MRS scores and subdimension scores of the menopausal women in experimental group after the education. Conclusion: Health-promoting lifestyle education was found to be effective in reducing the severity of menopausal symptoms. | en_US |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışma menopozal dönemdeki kadınlara Pender’in Sağlığı Geliştirme modeli doğrultusunda uygulanan Sağlığı Geliştirme Eğitim ve Danışmanlık Programının menopozal belirtilerin giderilmesine etkisini belirlemeyi amaçlamıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma ön test ve son test kontrol gruplu yarı deneysel bir araştırmadır. Çalışmanın ilk aşamasında, menopoz semptomlarının şiddetini belirlemek için 401 menopoz dönemindeki kadına Sosyodemografik Bilgi Formu (SIF) ve Menopoz Semptomlarını Değerlendirme Ölçeği (MSDÖ) uygulanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında, yoğun menopoz semptomları olan kadınlar randomize olarak iki gruba ayrılmıştır. Deney grubu, Sağlığı Geliştirme Eğitim ve Danışmanlık Programı grubu, diğer grup ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. 32 menopozal kadın girişim, 32 menopozal kadın kontrol grubunda yer almıştır. Menopoz Derecelendirme Ölçeği (MSDÖ), Sağlıklı Yaşam Davranışları Ölçeği II (SYBDÖ II) ve Özetkililik-Yeterlilik Ölçeği her iki grupa da ön test olarak uygulanmıştır. Sağlığı Geliştirme Eğitim ve Danışmanlık Programı, deney grubuna iki kez birer hafta ara ile uygulanmış ve seanslar dört haftada tamamlanmıştır. Bulgular: Eğitimden sonra, deney grubundaki menopozdaki kadınların toplam MSDÖ skorları ve alt boyut puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş belirlenmiştir. Sonuç: Sağlığı Geliştirme Eğitim ve Danışmanlık Programının menopoz belirtilerin şiddetini azaltmada etkili olduğu belirlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.ispartof | Cukurova Medical Journal | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | [No Keywords] | en_US |
dc.title | Effect of Health Promoting Lifestyle Education Program on reducing the menopausal symptoms of women in Turkey | en_US |
dc.title.alternative | Türkiye'de Sağlığı Geliştirme Eğitim ve Danışmanlık Programının kadınlarda menopozal belirtilerin azaltılmasına yönelik etkisi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.identifier.volume | 44 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.startpage | 850 | en_US |
dc.identifier.endpage | 860 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.department-temp | Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Çorum, Türkiye;Biruni Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, İstanbul, Türkiye | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | [Belirlenecek] | |
dc.identifier.doi | 10.17826/cumj.487852 | |
dc.description.wospublicationid | WOS:000500930000020 | en_US |