Turizm Farkındalığı Yaratmada Eğitimin Etkisi: Çorum İli Uygulaması
Abstract
M.Ö. 1650-1200 yılları arasında Hattuşa’da devlet kuran Hititler, Anadolu coğrafyasında yaşamış en önemli uygarlıklardandır. Hattuşa’ın Çorum il sınırları içerisinde yer alması, Çorummüzeleri, Alacahöyük, Yazılı Kaya, Boğazkale, Şapinuva Ören Yerleri, Saat Kulesi, Kaleleri,Camileri, Yaylaları, Mesire Yerleri, İncesu Kanyonu, Mecitözü’nde bulunan tarihi BekeKaplıcaları, su sporlarının yapılabileceği Obruk Barajı, İskilip’te bulunan Bedri Rahmi EyüboğluMüzesi, Gölünyazı Kuş Cenneti ve yöresel yemekleri ile farklı destinasyonlar yaratmaktadır.Ancak bölge bu tarihi ve doğal zenginliklerine rağmen yeterince ilgi görmemektedir. Yörehalkının turizm potansiyellerinin farkında olması ve turizmden ne beklediklerinin belirlenmesigerekmektedir. Tüm bu özellikler dikkate alınarak bölgede yapılan proje kapsamında yörehalkına ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda sahip olduğu değerleri daha etkin ve verimlikullanabilmek amacıyla Çorum ilinde halk ve yerel esnafa eğitim programları düzenlenmiştir.Eğitim öncesi ve sonrası turizm farkındalığını tespit etmek amacıyla anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anket verileri eğitim öncesi, eğitim sonrası ve karşılaştırma olarak SPSS 18 programında Cronbach Alpha, KMO and Bartlett's Test, Anova, Paired_Samples_t-testile analiz edilmiştir. Analiz sonucuna göre verilen eğitimin amacına ulaştığı ve halkta turizmkonusunda bir farkındalığın oluştuğu tespit edilmiştir. Ankete katılan kişilerin “çok parakazanmak” ifadesi yerine “yeni iş imkânları oluşturmak” ifadesinin daha önemli olduğunubelirtmesi turizm farkındalığının değiştiğini gösterilebilir. Para kazanabilmek için yeni işimkânları sağlanması ve başlanan yatırımların tamamlanması ilk sıralarda yer almaktadır The Hittites, who founded a state in Hattusa between 1650-1200 BC., are among the most important civilizations in Anatolia. The fact that Hattusa is located within the borders of Çorum can make a significant difference in terms of tourism. Also, Çorum; museums, Alacahöyük, Yazılıkaya, Bogazkale, Şapinuva, clock tower, castles, mosques, plateaus, promenade places, İncesu Canyon, the historical Beke Hot Springs in Mecitözü, Obruk Dam where water sports can be held, Bedri Rahmi Eyüboğlu Museum in İskilip, Gölünyazı Birds Paradise and local dishes create different destinations. However, despite the historical and natural riches, the region has not received enough attention. Local people should be aware of their tourism potential and determine what they expect from tourism. Considering all these features, we tried to reach the local people within the scope of the project we made in the region. In this direction, in order to use its values more effectively and efficiently, training programs were organized for the people and local tradesmen in Çorum. A survey was carried out to determine the tourism awareness before and after the training. The questionnaire data were analyzed in SPSS 18 program with Cronbach Alpha, KMO and Bartlett's Test, Anova, Paired_Samples_t-test before, after training and as comparison. According to the results of the analysis, it has been determined that the education has reached its aim and there comprised an awareness about tourism in the public.It can be demonstrated that the awareness of tourism has changed since the respondents stated that “creating new jobs” is more important than “earning a lot of money”.In order to make money, providing new job opportunities and completing the investments started are take place on the top.
Volume
4Issue
4URI
https://doi.org10.26677/TR1010.2020.581https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJM05EUTJOZz09
https://hdl.handle.net/11491/8080