Organizational Learning in Terrorist Organizations: An Evaluation Through Understanding of Organizational Culture
Abstract
Terrorism is seen as one of the most serious security problems of the period experienced. Organizational emphasis is very important among many concepts that are considered within the framework of the definition of terrorism. Terrorist groups tend to form a systematic organizational structure and act in this context in order to survive, achieve their political goals and carry out their actions. Today, it is possible to state that terrorist organizations seek to function like other institutional and organized structures. Accordingly, organizational culture and learning understanding are of special importance for those illegal groups. While terrorist organizations are gradually becoming constantly learning assets, organizational culture is shaped in the context of learning processes. Organizational culture and learning processes are the main factors that determine the identity and behavior of the organization. In this study, first, a conceptual framework on organizational culture, organizational learning and terrorist organizations will be included. Thus, the key points of the study will be presented to the reader. Then, the organizational learning processes experienced by terrorist organizations and cultural development in this context will be discussed with various examples. In this section, it will be tried to examine how terrorist groups experience learning processes as an organization, what methods they use and how the organizational culture is adopted by the members. In the conclusion, an assessment will be made on the learning behavior of terrorist organizations and the need to analyze learning processes in the fight against terrorism will be emphasized. It is thought that the study will contribute to the field in the context of revealing the transformation experienced by terrorist organizations with increasing impact dimensions in the context of learning processes Terörizm, tecrübe edilen dönemin en ciddi güvenlik sorunlarından biri olarak öne çıkmaktadır. Örgüt vurgusu, terörizmin tanımı çerçevesinde ele alınan pek çok kavramın içerisinde oldukça önemlidir. Terör grupları; varlıklarını devam ettirmek, siyasi amaçlarını ulaşmak ve eylemlerini gerçekleştirmek için sistematik bir örgütsel yapılanma oluşturma ve bu bağlamda davranış gösterme eğiliminde bulunmaktadırlar. Günümüzde terör örgütleri, kurumsal ve organize yapılar olarak işlev görme arayışındadır. Bu doğrultuda örgüt kültürü ve öğrenme anlayışı bu yasa dışı yapılar için özel bir önem taşımaktadır. Terör örgütleri sürekli öğrenen varlıklar haline gelirlerken, örgüt kültürü de öğrenme süreçleri bağlamında şekillenmektedir. Örgüt kültürü ve öğrenme süreçleri, örgütün kimliğini ve davranışlarını belirleyen en temel etkenlerdendir. Bu çalışmada öncelikle örgüt kültürü, örgütsel öğrenme ve terör örgütleri üzerine kavramsal bir çerçeveye yer verilecektir. Böylece çalışmanın anahtar noktaları okuyucuya sunulacaktır. Ardından terör örgütlerinin tecrübe ettikleri örgütsel öğrenme süreçleri ve bu bağlamdaki kültürel gelişim, çeşitli örneklerle ele alınacaktır. Bu bölümde bir örgütlenme olarak terör gruplarının öğrenme süreçlerini nasıl tecrübe ettikleri, hangi yöntemlerden yararlandıkları ve örgüt kültürünün üyeler tarafından nasıl benimsendiği incelenmeye çalışılacaktır. Sonuçta ise terör örgütlerinin öğrenme davranışlarıyla ile ilgili bir değerlendirme yapılacak ve terörle mücadelede öğrenme süreçlerinin okunmasının gerekliliğine vurgu ifade edilecektir. Çalışmanın; giderek etki boyutları artan terör örgütlerinin, öğrenme süreçleri bağlamında tecrübe ettikleri dönüşümün ortaya konulması bağlamında alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Volume
15Issue
2URI
https://doi.org10.29228/TurkishStudies.41800https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRJek5qY3pNdz09
https://hdl.handle.net/11491/8124