Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Türk Kamu Personel Yönetiminin Örgütlenmesi
Abstract
Haziran 2017’den itibaren, Türkiye’de yeni bir hükümet sistemi, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi (CHS) uygulamadadır. Hükümet sistemindeki değişiklik, kamu yönetimi teşkilatlanmasında da kimi değişimleri beraberinde getirmiştir. Türkiye’deki kamu personel yönetiminin (merkezi) örgütlenmesi, değişime konu olan alanlardan biridir. Bu çalışma, yeni hükümet sistemine geçiş sonrasında oluşturulan yeni kamu personel yönetimi örgütlenmesinin ana hatlarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, ilgili mevzuata dayalı olan ve hem CHS öncesindeki hem de CHS dönemindeki personel yönetimi örgütlenmesini içeren bir veri seti oluşturulmuştur. Oluşturulan veri setiyle, bir yandan yeni kamu personel yönetimi örgütlenmesinin bileşenleri ve bunların kapsamları, görevleri, işlevleri ve rolleri —CHS öncesiyle karşılaştırmalı bir biçimde— netleştirilmeye çalışılırken, diğer yandan elde edilen bulgularla yeni personel yönetimi örgütlenmesine dair yeni gelişmekte olan yazında öne çıkan iki tespit sınanmıştır. Çözümleme sonucunda CHS döneminde yeni kamu personel yönetiminden sorumlu çatı kurumun Cumhurbaşkanlığı, örgütlerin ise Strateji ve Bütçe Başkanlığı (SBB) ile İnsan Kaynakları Ofisi (İKO) olduğu tespit edilmiştir. SBB’nin ‘yönetici-politika yapıcı’, İKO’nun ise ‘uygulamacı’ rolüyle öne çıktığı görülmüştür. Oluşturulan veri setinden elde edilen bulguların, yeni kamu personel yönetimine dair ilgili yazında ifade edilen tespitlerden biri olan ‘yetki karmaşası/çatışması’ tespitiyle örtüşmediği, diğer ‘çok parçalılık’ tespitininse Cumhurbaşkanlığının bir çatı örgüt hâline gelişi bağlamında yeniden değerlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. In Turkey, a new, namely presidential, system of government has been in force since June 2017. Transformation on the system of government has also brought along with specific changes on the organization of public administration. The (central) organization of public personnel administration is one of the main areas, which was a subject to a reform movement. This study aims to uncover the main framework of the public personnel administration, which has been constituted following the new system of government. In accordance with this purpose, a dataset based on related legal regulations belonged both to the parliamentary and presidential periods was created. By wielding this dataset, the organizations of the personnel administration and the scope, duties, functions, roles of these organizations were clarified, and two prominent claims in the related literature were tested. The analysis has shown that the responsibility of public personnel administration has been left to two new organizations, namely The Presidency of Strategy & Budget (PSB) and The Human Resources Office (HRO) which were organized as separate units of the Presidential Organization. It has been seen that while PSB comes forward with ‘administrative’ and ‘policy-making’ functions, HRO has been designed as an implementing agency. The findings have not matched with the claim indicating the existence of a conflict/ chaos of authority, and have presented that the other claim indicating organizational multi-partiteness needs a review by considering the new place of the Presidency as a ‘roof’ organization