Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin teknolojik pedagojik yeterlikleri ile eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki
Özet
Covid-19 pandemi sürecinde örgün eğitime ara verilmesi ile uzaktan eğitim süreci başlamıştır. Millî Eğitim Bakanlığı bu süreci FATİH projesi kapsamında geliştirilen, içerikleri ile etkili eğitimin destekçisi olan Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ile yönetmiştir. EBA'nın çevrim içi eğitimi sağlayan bir eğitim teknolojisi olması teknolojik pedagojik alan bilgisi kavramının değerini ortaya çıkarmaktadır. TPAB, günümüz bilgi ve teknoloji çağında öğretmenlerin meslek hayatına önemli ölçüde etki eden bir kavramdır. Buradan hareketle TPAB yeterlikleri ile EBA kullanımına yönelik tutumları arasında bir ilişkinin olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin TPAB yeterlikleri ile EBA kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 383 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; 14 sorudan hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, 51 maddeden oluşan Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği ve 30 maddeden meydana gelen Eğitim Bilişim Ağı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığına dair çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilmiştir. Çalışma değişkenlerinin istatistiği için çeşitli parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinde TPAB yeterlikleri ve EBA'ya yönelik tutumları arasında zayıf düzeyde, olumlu yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında hizmet yılı yüksek olan öğretmenlerin TPAB düzeylerinin daha düşük olduğu, lisansüstü mezunu öğretmenlerin lisans mezunu öğretmenlere göre TPAB düzeylerinin yüksek olduğu, hizmet öncesi eğitim alan öğretmenlerin TPAB düzeylerinin almayanlara oranla daha düşüktür. Araştırma sonuçlarına göre, hizmet içi eğitim nitelikleri arttırılmalıdır. EBA'nın yetersiz görülen içeriğinin zenginleştirilmesi adına çalışmalar yürütülmelidir. Çalışmanın sınırlıkları da göz önüne alınarak nitel araştırmalar yapılmalıdır. Beden eğitimi öğretmenlerinin EBA tutumlarını arttırmak amacıyla beden eğitimi dersi kapsamındaki içeriklerin zenginleştirilmesi ve derste EBA kullanımının arttırılması sağlanmalıdır.