Y ve z kuşağı spor tüketicilerinin spor pazarlamasıaçısından değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmada Y ve Z kuşağında yer alan spor tüketicilerinin spor pazarlaması bileşenleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için gerekli "Etik Kurulu İzni Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu"ndan alınmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılan spor tüketicilerine bilgilendirilmiş gönüllü olur formu imzalatılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.0 For Windows Paket Programından yararlanılarak normallik ve homojenlik testi için Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk uygulanmıştır. Fark testleri için ikili karşılaştırmada Mann-Whitney U, çoklu grup karşılaştırmalarında Kruskal-Wallis H testi ve betimsel istatistikleri içinde yüzde ve frekanslar kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan form, katılımcılara ait demografik özellikleri içinde bulunduran "Spor Tüketici Profili" ve Doğru (2003) tarafından geliştirilen "Spor Pazarlaması Bileşenleri (SPBÖ)" ölçeğinden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan spor tüketicilerinin demografik özelliklerini tespit etmek amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan veri toplama formu 22 sorudan oluşmaktadır. Araştırmanın evreni, 2022 yılında Gym Club Olympia (Samsun) spor hizmeti sunan merkezde egzersiz ve spor programlarına katılan spor tüketicilerinden oluşmaktadır. Örneklem, 2022 yılında Gym Club Olympia (Samsun) spor hizmeti sunan merkezde egzersiz ve spor programlarına katılan spor tüketicilerinden gönüllü olarak katılan 262 (189 erkek ve 73 kadın) kişiden oluşmaktadır. Sonuç olarak, spor pazarlaması bileşenleri ortalamaları değerlendirildiğinde ortalamalar fark etmez ve çok önemli aralığındadır. Spor pazarlaması bileşenlerinden elde edilen bulguların spor yöneticileri açısından fayda sağlayacağı ve ortaya çıkan bulguların spor pazarlama stratejileri uygulayan spor merkezleri için önemli olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın bulguları bir bütün olarak ele alınmalıdır. İçlerinden bir değişken üzerine yoğunlaşmanın uygun olmayacağı düşünülmektedir. Günümüzü Y kuşağından Z kuşağına geçiş dönemi olarak ele almakta mümkündür, Y kuşağı spor tüketicileri yerini önümüzdeki süreçte Z kuşağına bırakacağı düşünüldüğünde fitness hizmeti sunan işletmelerin toplumsal yapıdaki bu kuşak geçişini dikkate almaları ve pazar bölümlendirmelerini, spor pazarlaması bileşenlerini sürece uygun şekilde tasarlamaları ve stratejilerini oluşturmalarının gerektiği düşünülmektedir. Bu bağlamda spor ürünü ve hizmeti sunan işletmelerin Y ve Z kuşağı tüketici davranışlarını dikkate alarak spor sektöründe yerlerini almaları ve konumlandırmaları gerektiği söylenebilir. In this study, it is aimed to evaluate sports consumers of Y and Z generation in terms of sports marketing components (mix). The necessary "Ethics Committee Permission" was obtained from Hitit University NonInterventional Research Ethics Committee prior to the study. A written consent was signed by the sports consumers who voluntarily participated in the research. For the statistical analysis SPSS 22.0 for Windows was used and Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests were applied to test normality and homogeneity. Mann-Whitney U was used between groups comparisons, Kruskal-Wallis H test was used for among groups comparisons. Percentages and frequencies were also given as the descriptive statistics. The form used in the research consists of "Sports Consumer Profile", which includes the demographic characteristics of the participants, and "Sports Marketing Components (mix)" scale developed by Doğru (2003). In order to determine the demographic characteristics of sports consumers participating in the research, the data collection form prepared by researchers consists of 22 questions. The population consists of sports consumers who participate in exercise and sports programs in the center that provides sports services in Gym Club Olympia (Samsun) in 2022. The sample consists of 262 (189 men and 73 women) who voluntarily participated in exercise and sports programs in the center that provides sports services in Gym Club Olympia (Samsun) in 2022. As a result, when the averages of sports marketing components (mix) are examined, the averages are in the "neither important nor unimportant" and "very important" range. It is thought that the findings obtained from sports marketing components (mix) will be beneficial for sports managers and the findings will be important for sports centers that implement sports marketing strategies. The findings of this study should be considered as a whole. It is thought that it would not be appropriate to concentrate on a specific/unique variable. It is possible to consider today as the transition period from Y generation to the Z generation. Considering that Y generation sports consumers will be replaced by Z generation in the near future, it is thought that the businesses providing fitness services should consider this generation transition in the social structure and design their market segmentation, sports marketing components (mix) in accordance with the process and create their strategies.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=0MgQAZCHsqQocqdbjNoC6Ahttps://hdl.handle.net/11491/8859