dc.description.abstract | Su jeti ana tahrik sistemi, deniz araçlarının su üzerinde hareket etmesini sağlayan tahrik sistemlerinden biridir. Geleneksel pervaneli sistemlerle su jeti karşılaştırıldığında yüksek verimi, yüksek sürat sağlaması ve düşük ses seviyesinde çalışması sayesinde su jeti ana tahrik sistemi gemi inşa sanayinde ve özellikle süratli gemi ve botlarda tercih edilmektedir. Her geçen gün su jeti ana tahrik sistemine, geleneksel pervaneli tahrik sistemlerine nazaran daha fazla fayda ve verim sağladığı için, ilgi büyümektedir. Bu çalışmada, öncelikle deniz araçlarının su üzerinde hareketini sağlayan tahrik sistemleri tanıtılmış, daha sonra su jeti tahrik sisteminin kullanıldığı platformlar ve neden bu sisteme ihtiyaç duyulduğu açıklanmıştır. Sonrasında sektörde kullanılan su jeti tahrik sistemlerinden farklı olarak özgün bir su jeti tahrik sistemi tasarımı yapılmıştır. Tasarlanan özgün su jeti tahrik sisteminin kullanılacağı deniz aracının seçiminin yapılmasının ardından sistemin alt elemanlarının boyutlandırması ile su jetinin hızı, itme kuvveti, oluşturacağı basınç ve tahrik gücü hesaplanmış ve son olarak elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda sistemin avantaj ve dezavantajları belirlenerek önerilerde bulunulmuştur. Bu tez çalışmasında önerilen su jeti ana tahrik sisteminin milli gemi projelerinde ve/veya modernizasyon faaliyetlerinde kullanılmasıyla birlikte ülkemizin bu konudaki dışa bağımlılığının azalacağı düşünülmektedir. | en_US |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER -- ÖZET, iv -- ABSTRACT, v -- TEŞEKKÜR, vii -- İÇİNDEKİLER, viii -- ÇİZELGELER DİZİNİ, x -- ŞEKİLLER DİZİNİ, xi -- RESİMLER DİZİNİ, xii -- SİMGELER VE KISALTMALAR LİSTESİ, xiii -- 1. GİRİŞ, 1 -- 2. TAHRİK SİSTEMLERİ, 7 -- 2.1. Sabit Kanatlı Pervane Sistemi, 8 -- 2.2. Hatve Kontrollü Pervane Sistemi, 9 -- 2.3. Nozullu Pervane Sistemi, 11 -- 2.4. Tandem (Ardıl) Pervane Sistemi, 12 -- 2.5. Zıt Dönüşlü Pervane Sistemi, 13 -- 2.6. Üst Üste Bindirilmiş Pervane Sistemi, 13 -- 2.7. Pervane-stator Sistemi, 14 -- 2.8. Yüzey Yarıcı Pervane Sistemi, 15 -- 2.9. Göbek Finli Pervane Sistemi, 15 -- 2.10. Düşey Eksenli Pervane Sistemi, 17 -- 2.11. Manevra Pervane Sistemi, 18 -- 2.12. Manyeto-Hidrodinamik (Pervanesiz) Sistem, 19 -- 2.13. Su Jeti Sistemi, 19 -- 3. SU JETİ ANA TAHRİK SİSTEMİ, 20 -- 3.1. Su Jetinin Temel Elemanları ve Tipleri, 27 -- 3.1.1. Giriş ve giriş kanalı, 28 -- 3.1.2. Şaft, 28 -- 3.1.3. Pompa, 29 -- 3.1.4. Nozul . -- 3.1.5. Dümen donanımı, 31 -- 3.2. Su Jeti Ana Tahrik Sistemlerinin Çalışma Prensibi, 32 -- 3.2.1. Su jeti ana tahrik sisteminin hız karakteristiği, 33 -- 3.2.2. Genel pompa karakteristiği, 35 -- 3.2.3. Pompada kavltasyon, 38 -- 3.2.4. İtme kuvveti, 38 -- 3.2.5. Su jeti sistemi verimi, 40 -- 3.3 Su Jetinde IVR Etkileri, 41 -- 4. SU JETİ ANA TAHRİK SİSTEMİNİN TASARIMI VE HESABI, 42 -- 4.1. Su Jeti Ana Tahrik Sisteminin Tasarımı, 42 -- 4.2. Su Jeti Ana Tahrik Sisteminin Hesaplamaları, 43 -- 4.2.1. Dizel motordan tahrik, 50 -- 4.2.2. Elektrik motorundan tahrik, 52 -- 4.3. Kavitasyon İncelemesi, 53 -- 4.4. Su Jeti Ana Tahrik Sisteminin Verim Hesabı, 54 -- 5. TASARIM ÇIKTILARI, 55 -- 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER, 64 -- KAYNAKLAR, 66 -- EKLER, 70 -- EK-1. Seçilen pompanın NPSH ve güç eğrileri, 70 -- EK-2. Seçilen pompanın performans eğrileri, 70 -- EK-3. Seçilen pompanın karakteristik özellikleri, 71 -- EK-4. Seçilen dizel motorun teknik özellikleri, 72 -- EK-5. Seçilen kaplinin teknik özellikleri, 73 -- EK-6. Seçilen yön değiştirici redüktörün teknik özellikleri, 73 -- EK-7. Seçilen asenkron elektrik motorunun teknik özellikleri, 74 -- EK-8. Seçilen yardımcı makinanın teknik özellikleri, 74 -- ÖZGEÇMİŞ, 75 | en_US |